ربات های شاغلی که جایگزین نیروی کار انسانی شده اند

ربات های شاغلی که جایگزین نیروی کار انسانی شده اند


ربات ها برای چندین دهه برای برخی کارهای خانگی استفاده می شدند اما حالا برخی از ربات ها در مشاغل عمومی هم استفاده می شوند،فعلا استفاده از آن ها محدود است اما در آینده، نیروی کار رباتی پیش از حالا گسترش خواهند یافت و فیلم های علمی تخیلی که سال های آینده را به تصویر می کشیدند به واقعیت نزدیک تر می شوند.

واژه ی ربات برگرفته از کلمه ی چکیRobota به معنای کارگر است. این واژه اولین بار توسط نمایش نامه نویس چک اسلواکی در نمایشی در سال 1920 استفاده شد.

375px Capek play

بعدها آیزاک آسیموف واژه ی رباتیک را برای توصیف تکنولوژی ربات ها به کار برد. او طلوع صنعت روباتیک را پیش بینی کرده بود .آغاز اتوماسیون و ماشینی سازی به انقلاب صنعتی باز می گردد. اولین نمونه ی ماشین سازی کامل به توسعه ی کارگاه های بافندگی جگوار، که در اوایل قرن 19 در فرانسه و ایتالیا در صنعت ابریشم مورد استفاده قرار می گرفتند مربوط می شود.عصر رباتیک با ظهور اولین بازوی رباتیک حافظه دار در سال 1954 آغاز شد. این ماشین می توانست حرکات نقطه به نقطه ی قابل تکرار انجام دهد.

1929930ayaz

پنج سال بعد اولین روبات صنعتی حافظه دار که از کنترل عددی و تکنولوژی عمل گرهای الکتریکی بهره می گرفت ساخته شد. توسعه ی ربات های متحرک بر اساس تمایل به حمل و نقل اتوماتیک در اواخر دهه ی70 میلادی برای نقل و انتقالات محصولات در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گرفتند. ربات های متحرک جدید با تعداد پاهای زیاد، پس از آزمایش و مدل سازی از حشرات ساخته شدند. پس از چند سال ربات های چرخ دار به صورت تجاری تولید شدند و برای سرویس دهی مورد استفاده قرار می گرفتند. تحقیقات در مورد ربات های انسان نما نیز ادامه داشت تا آن که اولین ربات انسان نما با نام WABOT در سال 1972 در یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته در دانشگاه Waseda توکیو ساخته شد. امروزه پژوهش در ارتباط با ربات های انسان نما ادامه دارد.

spreport 1401 02 01

ربات های انسان نمای کنونی می توانند بنشینند، برخیزند، گام بردارند و از پله ها بالا و پایین بروند و حتی شغل هایی مانند پرستاری،صندوق داری،آشپز و ... را داشته باشند.سال 2004 فیلمی هالیوودی به نام "من،ربات" I,Robot ساخته و نمایش داده شد که دنیا را در تسخیر ربات ها نشان داد و ربات ها همه جا نفوذ کرده بودند و حتی موقعیت های اجتماعی را هم از آن خود کرده بودند و کمپانی ها از تولید و فروش آن سود می بردند،فیلم هوش مصنوعی و فیلم های متعدد دیگر از آینده ای پر از ربات های مختلف خبر می دهند و حالا می توانیم ببینم که رویای آن فیلم ها همانند رمان های ژول ورن که در زمان خودش تخیلی محسوب می شد و بعدها رنگ واقعیت گرفت،کم کم تحقق می یابد.

در برخی از کشورها و موقعیت های شغلی از ربات ها به عنوان نیروی کار استفاده می شود و به گفته ی محققان برای آزمایش و بررسی است و تنها یک دوره ی آزمایشی است تا ببینند ربات ها هم می توانند به اندازه ی نیروی کار انسانی مفید باشند یا نه و سعی دارند در موقعیت های مختلفی مانند صنعت مهمان داری،هتل داری،رستوران و کار در آشپزخانه و حتی بازیگری از آن ها استفاده کنند.گروهی که بر روی این پروژه ی جهانی تمرکز دارند به روشنی می دانند نتیجه ی پایانی آن چه خواهد بود و موفقیت در این زمینه به چه سطحی خواهد رسید.در ادامه شما را با چند شغلی که از نیروی کار ربات برای آن استفاده شده آشنا خواهیم کرد.

1.رباتی در آشپزخانه

11chef cui top10 2

"ربات نودل"NoodlBot یک ربات آشپز است که سازنده ی آن فردی چینی به نام Cui Run Quan است.تخصص این ربات درست کردن نودل است.نودل یا رشته فرنگی نوعی رشته است که در اکثر غذاهای چینی وجود دارد و از خمیر فطیر تهیه می شود و سپس در فرم های متنوع برش می خورد.حالا این ربات هم چنین کاری را بر عهده دارد.سازنده ی آن هدف ساخت این ربات را سریع تر کردن پروسه ی رشته های نودل عنوان کرده است یعنی کم کردن هزینه ها مانند استخدام نیروی کار و جذاب بودن این ربات ها و تاثیر در فروش مغازه هایی که تولید کننده و فروشنده ی نودل هستند و افزایش سرعت تولید زیرا نودل یکی از مواد غذایی پر فروش در چین است که روزانه مشتری های فراوانی دارد و شما بهتر می دانید که چین پرجمعیت است.این ربات در سال 2012 طراحی و ساخته شد و طراحی و ساخت آن سه ماه به طول انجامید.مخترع این ربات ادعا کرده تا به حال 3000 ربات آشپز فروخته است.لازم به ذکر است برخی از رستوران ها از این ربات برای طبخ نودل هم استفاده می کنند.این ربات می تواند در یک دقیقه 130 رشته نودل برش دهد.

 

2.سرهای سخنگو

androids1 100314922 orig

سال پیش از دو ربات اندرویدی در موزه ی ملی علم و فناوری توکیو (موزه ای مربوط به اختراعات و علوم در حال ظهور) رونمایی شد و از این ربات ها هم در همان موزه استفاده می شود.این ربات ها سخنگو و انسان نما ،ساخت ژاپن هستند و از دسته ربات های اندروید Android یعنی ربات هایی که ظاهری شبیه انسان دارند، می باشند. این ربات ها در دو مدل ربات بچه سال و بزرگسال طراحی شده اند.ربات بچه سال Kodomoroid نام دارد و دیگری Otonaroid است و وظیفه ی آن ها پاسخگویی به بازدیدکنندگان موزه ملی است.این ربات ها قادرند که اخبار بخوانند و بازدید کنندگان موزه را راهنمایی کنند و به آن ها اطلاعات دهند.این ربات ها حرکت نمی کنند به همین دلیل به آن ها سرهای سخنگو می گویند،البته بازوهای آن ها حرکات کم و محدودی هم دارد.ژست آن ها شبیه گویندگان اخبار است و حتی ممکن است در آینده به جای گوینده های اخبار از آن ها استفاده شود.این ربات ها علاوه بر این که سخنگوهای خوبی هستند طراحی ظریف و زیبایی هم دارند و یادآور انیمه های ژاپنی هستند.این ربات ها به انگلیسی هم مسلط هستند.

 

3.ربات عشق

ifairy

ربات I-Fairy همان طور که از نامش پیدا است (پَری) از آن ربات های متفاوت و لطیف است.شرکت مشهور Kokoro که در زمینه ی ساخت ربات بسیار مشهور هستند،این ربات را با هدف سرگرمی و منشی گری ساخته است.این ربات در سال2010 در اولین مراسم عروسی دیده شد و در نقش پیوند دهنده ی عروس و داماد ظاهر شد.مهمان ها شاهد سخرانی این ربات و پیوند عروس و داماد توسط این ربات بودند،رباتی که به یک صندلی پیچ شده بود و بر روی آن ثابت بود و چشمانی چشمک زن داشت که چهره اش را با نمک و دوست داشتنی کرده بود.البته در کنار این ربات فردی حرکات آن را کنترل می کرد و در پشت صحنه بود.این ربات آن زوج ها را که از کارکنان همان کمپانی بودند را زن و شوهر اعلام کرد.

 

4.دختر باهوش

Front02.jpg.653x0 q80 crop smart

همان طور که شکل این ربات را می بینید کمی ترسناک است اما این ربات خزنده را در صنعت هتلداری استفاده می کنند و بیشتر کارهای رسپشن را انجام می دهد.جنسیت انتخاب شده برای این ربات مونث است.ظاهرش نسبت به جنسیتش زمخت به نظر می رسد.بر خلاف ظاهر ترسناکش مهربان و پاسخگو به نیاز ها و سوالات مهمان ها است و میان صدا و ظاهرش پارادوکس جالبی وجود دارد که این کار فقط از طراحان ژاپنی انتظار می رود.ظاهر این ربات مهمان ها را به یاد ژوراسیک پارک می اندازد.این ربات در هتل Henn-na مشغول به کار است.این هتل یک هتل رباتیک است و بیش تر خدمه ها و کارکنان آن ربات هستند از افرادی که کار رسپشن یا همان پذیرش را انجام می دهند تا ربات هایی که مهمان ها را تا اتاقشان هدایت می کنند و چمدان ها و بار هایشان را حمل می کندد.در کنار این دایناسور ، دو ربات انسان نما یا اندروید دیگر هم کارهای پذیرش را انجام می دهند.

 

5.ربات های خدمه در هتل

alo botlr

در امریکا در برخی از هتل ها برای کاهش هزینه های نیروی کار انسانی و حداقل رساندن نیروی انسانی از ربات ها در بخش های خدمات استفاده می شود.کمپانی به نام Savioke ربات هایی را تولید کرده است که می توانند در راهروی هتل ها رفت و آمد کنند و وسایلی را که مهمان ها درخواست می کنند را برایشان ببرند.استفاده از این ربات ها برای مهمان های هتل هم دل پذیر است زیرا دیگر نیاز نیست در زمانی که خدمه ی هتل برای آوردن وسیله ای می آید خودشان یا اتاق را به سرعت مرتب کنند،ربات ها قضاوت نمی کنند.

BT 20141217 ROBOT17 1415917

 

6.بازوهای مکانیک خانه ساز

robot bulds bricks

این بازوهای خانه ساز هنوز در اول راه هستند و هنوز آزمایش می شوند.سازنده ی این ربات دانش آموزان یک مرکز تحقیقاتی در سوئیس هستند.کار این ربات آجر چینی است و مطمئنا می تواند در صنعت ساخت و ساز بسیار کارآمد باشد ولی هنوز به خوبی تکمیل نشده و نمی توان در موقعیت های غیر آزمایشگاهی از آن استفاده کرد.البته از این بازوی رباتی بهتر هم در صنعت ساخت و ساز وجود دارد و آن هم دستگاهی به نام Tiger Stone است دستگاهی که هم اکنون نیز از آن در برخی از کشورها استفاده می شود و کارایی آن فوق العاده است.

tiger stone

تایگر استون را برای آجر چینی و کف سازی پیاده روها و خیابان ها استفاده می کنند.البته در کنار تایگر استون کارگرانی قرار می گیرند.سرعت آجرچینی و کف سازی این دستگاه بالا است.باید منتظر بود تا دید این بازوی رباتی سویسی می تواند وارد صنعت ساخت و ساز شود و یا خیر.

 

7.ربات های مدلینگ در صنعت مُد

japan robot fafvmbfvmshion 1

امور مد و مدلینگ از آن چه که فکر می کنید کار سختی تری است.افرادی که در این صنعت کار می کنند به خصوص مدل ها همواره باید مراقب رژیم غذایی و اندام و تناسب خود باشند.در سال 2009 در یک فشن شو در هفته مد توکیو،یکی از طراحان مجموعه لباس عروس از ربات ها برای نمایش استفاده کرد.البته مدل های ربات به خوبی مدل های واقعی راه نمی روند اما این کار در نوع خود جالب بود چون طراحان این ربات ها سعی کرده بودند حرکات مدل های واقعی را شبیه سازی کنند.شاید در آینده ربات ها جای نیروی مدل های واقعی را در صنعت مد بگیرند،چه کسی می داند؟

 

8.ربات هایی برای خط های تولیدی

baxter

استفاده از این ربات ها از رباتهای دیگر متداول تر است.این ربات ها می توانند جایگزین نیروی کارگر در خط های تولید کارخانه ها باشند.کار کردن در برخی از خط های تولید و انجام برخی کارها مانند برداشتن محولات و کارهای کوچک متداول از کارهای ملال آور است و طراحان می خواهند شغل های این چنین را ربات ها داشته باشند تا از نیرویک ار در قسمت های بهتری استفاده شود.البته این ربات افرادی را برای نظارت احتیاج دارند.

 

9.ربات RIDC-01

3060000000055698

این ربات در سال 2005 ساخته شده است و محصول طراحان ژاپنی کمپانی Tmusk است.از دسته ربات های انسان نما است. ربات RIDC-01 ربات نظافت چی هم معروف است.این ربات وزن سنگینی دارد و فرمان های صوتی را تشخیص می دهد و می تواند به راحتی کف زمین را تمیز کند.در بعضی ازبیمارستان ها از این ربات به عنوان راهنما استفاده می کنند.

 

10.ربات خواننده ی پاپ

مطمئنا ربات خواننده ایده ی جذابی است و بی شک مختص ژاپن است.البته این ربات واقعی نیست و هولوگرام است.در سال 2010 در ژاپن بلیط های کنسرتی فروخته شد که خواننده ی آن kawaii بود که ظاهر آن شبیه شخصیت های انیمه های ژاپنی است.طبق آخرین اخبار از این ربات هولوگرام تور کنسرت های او در سال 2016 در امریکا آغاز می شود.رسانه های امریکایی از این کنسرت به عنوان "خواننده ی بی جان " نام برده اند. Kawaiiرفتارهای انعطاف پذیر دارد و علاوه بر خواندن به طرفدارانش هم ابراز توجه می کند.البته این هولوگرام در دسته بندی های علمی و فناوری خیلی هم ربات محسوب نمی شود و طراحان و حامیان آن همیشه به دنبال ثبت و به عنوان ربات بوده اند.

 

در بالا تنها به ربات هایی اشاره شد که امروزه بیش ترین کاربرد را دارند.استفاده از ربات ها منتقدان زیادی دارد. برخی موافق اند اما دسته ی دیگر مخالف .زیرا استفاده از ربات ها و گسترش بیش از حد آن ها را در مشاغل مختلف ضد انسانی می دانند و معتقد هستند زندگی انسان کم کم در تسخیر ربات هایی خواهد بود که خود طراحی و ساخته اند.برخی دیگر موافق اند و سرعت را که عنصر اصلی جامعه ی مدرن امروزی است و اتلاف وقت را دلیل مناسبی برای استفاده از ربات ها می دانند.به هر حال همه ی ما به خوبی می دانیم تعادل در همه چیز مهم است.

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر