بررسی شیائومی Mi 4C

بررسی شیائومی Mi 4C

یک گوشی که تنها قیمت آن نصف قیمت نکسوس 5X است ولی رقیبی برای نکسوس نیست . بالاخره فرصت تست شیائومی Mi 4C فرا رسید ، ابتدا انتظارات زیادی از این گوشی هوشمند می رفت اما بعد از باز کردن جعبه همه امیدها نقش بر آب شد . در این خبر به بررسی شیائومی Mi 4C پرداخته شده است . شیائومی Mi 4C از نظر تئوری یک گوشی عالی به نظر می رسد ، یک گوشی با مشخصات و کارایی نکسوس 5X ولی به نصف قیمت . اما آیا واقعا این گوشی هوشمند چنین قابلیت هایی دارد ؟ یکی از علت های وجود تردید در مورد جواب این سوال ، مسائل ناشی از داغ کردن بیش از حد این دستگاه می باشد که در طول آزمایش ها همواره برای Mi 4C پیش می آمد .البته یکی دیگر از مشکلات این دستگاه کارکرد پیچیده نرم افزار آن می باشد .

قیمت در هنگام تست : £159.20

بررسی شیائومی Mi 4C : قیمت

این گوشی هوشمند در دو مدل عرضه می گردد : مدل مجهز به حافظه داخلی 16GB و رم 2GB ( که در این تست بررسی شد ) و مدل پیشرفته مجهز به حافظه داخلی 32GB و رم 3GB که باید عملکرد بهتری نسبت به این مدل داشته باشد . خرید این گوشی در بعضی از کشورها ممکن نیست بنابراین کاربران تنها می توانند آن را از طریق سایت های چینی سفارش دهند تا گوشی از چین برای آن ها فرستاده شود ، البته در این صورت کاربر باید هزینه وارد کردن این دستگاه را نیز پرداخت کند . گوشی تست شده از سایت گیگ بایینگ ( Geekbuying) به قیمت £159.20 خریداری شد . مشخصات این دستگاه شباهت زیادی به مشخصات مدل 16GB نکسوس 5X دارد که با قیمتی دو برابر قیمت شیائومی Mi 4C (£339 ) به فروش می رسد . در طول مدت تست ، مدل پیشرفته گوشی 4C با قیمت £180.41 در سایت گیک بایینگ به فروش می رسید . از آنجایی که امکان ارتقاء حافظه داخلی با استفاده از کارت حافظه microSD در هیچ یک از مدل های 4C وجود ندارد و اختلاف قیمت اندکی بین مدل ساده و پیشرفته است ، خرید مدل پیشرفته عاقلانه تر به نظر می رسد .

بررسی شیائومی Mi 4C : طراحی و ساخت

شیائومی 4C بعنوان یک گوشی £150 پلاستیکی ( البته سازنده برای ساخت قاب داخلی این گوشی هوشمند به منظور افزایش استحکام و ماندگاری از فلز استفاده کرده است ) ظاهر بسیار خوبی دارد . این دستگاه 7.8 میلی متر ضخامت دارد و به یک پوشش نرم لمسی مجهز است که احساس خوبی را هنگام استفاده ایجاد می کند . به نظر می رسد که شیائومی 4C را با کیفیت خوبی ساخته است زیرا همه چیز آن خوب به نظر می رسد . نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی هوشمند بالا است ، چند برآمدگی نیز در این دستگاه وجود دارد . نمایشگر 5 اینچی 4C تناسب بسیار خوبی با طول 138.1 میلی متری و عرض 69.9 میلی متری 4C دارد . وزن 4C 132 گرم می باشد . این گوشی هوشمند از یک پردازشگر 808 کوالکوم اسنپدراگون و یک پورت USB نوع C برای شارژ سازی و انتقال داده ها بهره می برد و در رنگ های سیاه ، سفید ، آبی ، زرد و صورتی به بازار عرضه می شود . کاربران هنگام خرید باید به این نکته توجه کنند که در مدل 16GB قاب پشتی جدا نمی شود . دکمه ها و اتصالات در همان جای همیشگی قرار دارند ، سازنده در ساخت این مدل از یک غلطانک صدای فلزی استفاده کرده است ، دکمه پاور دستگاه نیز در قسمت بالای سمت راست گوشی قرار دارد . 4C یک گوشی دو سیم کارته می باشد که از یک جک هدفون 3.5 میلی متری ، IR بلستر ، پورت USB نوع C ، دوربین اصلی 13MP مجهز به یک فلش دو مرحله ای و یک اسپیکر برآمده از سطح دستگاه بهره می برد . یکی از نکات مثبت این گوش هوشمند نمایشگر 5 اینچی FHD 1920 در 1080 پیکسلی آن می باشد که 441ppi تراکم پیکسل دارد و به یک پنل IPS مجهز می باشد . کنتراست بسیار خوب نمایشگر باعث می شود در هر شرایط زمانی به راحتی بتوان تصاویر را در نمایشگر مشاهده کرد .

بررسی شیائومی Mi 4C : سخت افزار و عملکرد

4C مانند نکسوس 5X از یک پردازشگر شش هسته ای 1.8GHz کوالکوم اسنپدراگون 808 64 بیتی بهره می برد که با یک GPU Adreno 418 و یک رم LPDDR3 2GB پشتیبانی می شود . کارایی این گوشی هوشمند زمانی که دستگاه سرد می باشد ، مانند نکسوس 5X است . هنگام انجام تست های بنچمارک بر روی 4C ، پیام های پاپ آپ زیادی دریافت شد که البته این عیب نه به خاطر سیستم عامل MIUI 7 شیائومی بلکه از سیستم عاملی که قبل از صادر کردن این گوشی بر روی دستگاه نصب شده است ، ناشی می شود . بعد از حل این مشکل ، 4C عملکردی مانند نکسوس 5X داشت . 4C در Geekbench 3 توانست با یک هسته 1251 امتیاز و با چند هسته 3233 امتیاز کسب کند . این ارقام در نکسوس 5X به ترتیب 1240 و 3528 بودند . البته هنگام بارگذاری Geekbench 3 گوشی داغ می کرد و نتایج کاهش می یافت تا حدی که با یک هسته تنها 650 امتیاز و با چند هسته تنها 2027 امتیاز کسب شد . 4C هنگام اجرای AnTuTu در هنگام سرد بودن دستگاه 54,250 امتیاز کسب کرد که با گرم شد گوشی این امتیاز به 44,818 کاهش یافت . در دیگر تست ها نیز نتایج مشابهی کسب شد . یکی دیگر از تست های انجام شده تست گرافیک GFXBench بود . علی رغم این که 4C به همان پردازشگر و تراشه گرافیک 5X مجهز بود ، در این تست بر خلاف 5X تنها توانست در Manhattan در حالت سرد 15fps و در حالت گرم 11fps امتیاز کسب کند . این نتایج در تست T-Rex در حالت سرد 34fps و در حالت گرم 23fps بودند . البته باید گفت که 4C پیشرفته که دارای 1GB رم بیشتر است باید عملکرد بهتری داشته باشد اگرچه که این مدل نیز مشکلات ناشی از گرم شدن را دارد . عملکرد مدل پایه در همه جهات بد نمی باشد . 4C پایه از یک باتری 3080mAh بهره می برد که در صورت استفاده مداوم ، گوشی را به مدت 2 روز سر پا نگه می دارد . این گوشی هوشمند به قابلیت شارژ سریع نیز مجهز است .

بررسی شیائومی Mi 4C : اتصال و دیگر مشخصات

4C به طور هم زمان می تواند با 2 سیم کارت میکرو کار کند . هر دو سیم کارت 4G را پشتیبانی می کنند . برخلاف دیگر گوشی های دو سیم کارته چینی در این دستگاه نمی توان از اسلت سیم کارت دوم برای جازنی کارت حافظه microSD استفاده کرد . 4C نمی تواند باند فرکانس 800MHz LTE را پشتیبانی کند اما باندهای فرکانس 1800MHz و 2600MHz 4G LTE را پوشش می دهد . یکی از ویژگی های برجسته 4C IR بلستر آن می باشد که امروزه در گوشی های پرچم دار کمتری دیده می شود . 4C می تواند وای فای 802.11ac ، بلوتوث 4.1 ، GPS و GLONASS ، OTG و میرا کست (Miracast ) را پشتیبانی کند . 4C علاوه بر این از یک پورت دو رو USB نوع C نیز بهره می برد .

بررسی شیائومی Mi 4C : دوربین ها

4C از یک دوربین ثانویه 5 مگاپیکسلی و یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی سونی IMX 258 بهره می برد که به قابلیت تمرکز خودکار تشخیص حالت و یک فلش دو مرحله ای مجهز است . کاربر می تواند با بالا و پایین بردن صفحه نمایشگر به این دو دوربین دسترسی داشته باشد . دوربین ثانویه در کل عملکرد خیلی خوبی دارد اگرچه که برخی از جزییات را نادرست تشخیص می دهد . کاربر در صورت حرکت دادن صفحه به سمت راست می تواند از فیلترهای پیش دید زمان واقعی (Real-time filter previews ) و در صورت حرکت صفحه به چپ از حالات تصویر برداری عادی نظیر HDR, Panorama, Fish eye, Tilt-shift و Beautify استفاده کند البته در حالت کنترل دستی می توان ویژگی هایی نظیر توازن سفیدی ، تمرکز ، زمان پرتوگیری و ISO را نیز کنترل کرد . فیلم برداری با این دوربین با کیفیت 1080p صورت می گیرد . دورین ها در کل عملکرد بسیار خوبی دارند و رنگ ها و جزییات را به خوبی نشان می دهند .

بررسی شیائومی Mi 4C : نرم افزار

4C از سیستم عامل MIUI 7 بهره می برد که بر مبنای سیستم عامل اندروید 5.1 لولی پاپ ساخته شده است . احتمالا علت نصب این سیستم عامل این است که گوشی های شیائومی نمی توانند نرم افزارهای گوگل مانند گوگل پلی استور را پشتیبانی کنند . احتمال می رود گوشی هایی که از چین صادر می شوند نیز این سیستم عامل را بر روی خود داشته باشند . متاسفانه این سیستم عامل عملکرد MIUI 7 اصلی را ندارد . نرم افزار های واسط زیادی بر روی این سیستم عامل نصب شده اند که تبلیغات زیادی را بر روی نمایشگر دستگاه ظاهر می سازند . البته می توان از طریق روش زیر ورژن رسمی MIUI 7 را نصب و از طریق آن با نرم افزارهای گوگل کار کرد :

1- به سایت http://en.miui.com/download-293.html بروید و جدیدترین ROM پایدار را در رایانه شخصی خود دانلود کنید .

2- گوشی را با کابل USB نوع C به رایانه متصل نمایید . پنجره مدیریت فایل (file manager window) را باز کنید تا بتوانید فایل های دانلود شده را به داخل حافظه گوشی منتقل نمایید .

3- حال منو تنظیمات گوشی را باز و قسمت About phone را پیدا کنید . گزینه System updates را در پایین صفحه انتخاب کنید .

4- 3 نقطه قرار گرفته در گوشه بالا سمت راست نمایشگر را لمس و 'Choose update package' را انتخاب نمایید . فایل های دانلود شده را بیاورید و طبق دستور العمل ، آن ها را نصب کنید .

5- هنگامی که گوشی مجددا راه اندازی می شود برخی از ویژگی ها که قبلا نصب شده بودند ، هنوز وجود دارند . برای حذف این برنامه ها می توانید گزینه راه اندازی مجدد با تنظیمات کارخانه (factory reset) را از مسیر (Settings; Additional Settings; Backup ; reset; Factory data reset; enable Erase stored content; Reset phone) انتخاب کنید . این کار موجب می شود که نرم افزار های گوگل نیز پاک شوند ولی جای نگرانی نیست زیرا می توان این نرم افزار ها را به راحتی برگرداند .

6- به رایانه بازگردید و Google Installer apk را از http://en.miui.com/threadhttp://en.miui.com/thread-3998-1-1.html دانلود کنید .

7- قبل از نصب گوشی به رایانه ، جستجوگر فایل را باز کنید و فایل های دانلود شده را به پوشه Downloads منتقل سازید .

8- در گوشی ، نرم افزار File Explorer را باز کنید . این نرم افزار در پوشه Tools می باشد . حال می توانید فایل های دانلود شده را در این نرم افزار و یا در پوشه Downloads ببینید . این فایل یک فایل واسط می باشد از این رو MIUI 7 در مورد آن به شما اخطار می دهد . صبر کنید تا شمارش تمام شود سپس گزینه 'Allow once' را انتخاب کنید .

9- وقتی که نرم افزار نصب شد لیست نرم افزار های گوگل ظاهر می شود که کاربر می تواند آن ها را نصب کند . پلی استور نیز در این لیست قرار دارد . ممکن است قبل از نصب پلی استور از شما خواسته شود که Google Services Framework را دانلود و نصب کنید . این کار را انجام دهید .

10- ممکن است در هنگام نصب برخی از نرم افزارهای گوگل مانند AnTuTu پیام دهد که نرم افزار برای گوشی مناسب نیست . در این صورت فایل apk نرم افزار را دانلود کنید و آن را نصب نمایید .

نصب MIUI 7 اصلی قابلیت های دستگاه را بسیار بهتر می کند . این سیستم عامل یک UI خوب می باشد که قابلیت های تنظم زیادی دارد . در این سیستم عامل می توان هر چیزی را در صفحه خانه (home screen) دید و نرم افزار ها را در پوشه ها گروه بندی کرد . با لمس صفحه خانه گزینه هایی نظیر حرکت نرم افزار ها ، اضافه سازی فایل ها و تغییر پیش زمینه و افکت ها در اختیار کاربر گذاشته می شود . کاربر همچنین می تواند تم ها را از منو تنظیمات انتخاب کند . با پایین آوردن صفحه علاوه بر منو سریع تنظیمات ، پیغام های جدید نیز در اختیار کاربر قرار می گیرد . یکی دیگر از قابلیت های سیستم عامل MIUI 7 ، حالت one-handed می باشد که می تواند اندازه صفحه نمایش گوشی را به 3.5 یا 4 اینچ برساند . این امر استفاده از گوشی با یک دست را راحت تر می سازد . برای فعال سازی این حالت باید کلید خانه (home button ) را لمس کرد و سپس بسته به چپ یا راست دست بودن ، صفحه را به چپ یا راست حرکت داد . MIUI 7 حالت Child mode را نیز در اختیار کاربر می گذارد . با فعال ساز این حالت کاربر می تواند دسترسی به نرم افزارهای مورد نظرش را برای فرزند خود ممکن سازد .

رای نهایی

از نظر تئوری 4C یک گوشی متوسط بسیار خوب می باشد که مشخصات خوبی را در ازای قیمت خود دارد . این گوشی از یک باتری قوی ، یک دوربین خوب و قابلیت های جالبی نظیر USB نوع C بهره می برد . با این وجود داغ کردن 4C یک نقطه ضعف بزرگ می باشد و علاوه بر این سیستم عامل دستگاه می تواند مشکلاتی را برای برخی از کاربران ایجاد کند .

 ZOKAIEE368

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر