مروری بر PiPO X7

مروری بر PiPO X7

مروری بر پیپو ایکس سون، کامپیوتر کوچک 4 هسته ای با سیستم عامل ویندوز 8.1، به قیمت 128 دلار.
پیپو ایکس سون به عنوان یک کامپیوتر کوچک، هم می تواند به خوبی عمل کند، هم می تواند کارایی بدی داشته باشد. مسایل و مشکلاتی به همراه دارد که شما می پرسید چرا؟ اما آن مشکلات براحتی بر طرف می شوند و شما تقریباً سریع راضی می شوید.

چند ماه پیش، پیپو ایکس سون را از جعبه بیرون آوردم (و نظرات خود راجع به دستگاه را پست کردم)، از آن پست به بعد به طور چشمگیری نظر من نسبت به دستگاه تغییر کرد. اگر هنوز آن پست را بررسی نکرده اید، پیشنهاد می کنم این کار را انجام دهید، پیش از این که بررسی کامل من را بخوانید، اگر برای مقایسه ی عقیده و نظرات نباشد، برای دیدن گالری عکس های پیپو ایکس سون این بررسی را انجام دهید.

طراحی، درگاه ها و بسط

ابعاد پیپو ایکس سون mm24 *mm150 * mm188، تقریباً به اندازه ی یک روتر متوسط، می باشد. رویه ی جلویی این دستگاه، با شروع کردن از سمت چپ به سمت راست، دارای دکمه ی سوییچ برق، یک لامپ ال ای دی جهت مشخص کردن روشن یا خاموش بودن کامپیوتر کوچک، دو عدد درگاه یو اس بی 2 با اندازه ی طبیعی و یک ورودی جک هدفون (رابط دوگوشی) است. هر دو سمت چپ و راست دستگاه دارای شیار است. در قسمت پشتی دستگاه، یک شیار کارت حافظه ی اس دی، دو درگاه دیگر یو اس بی 2 با اندازه ی طبیعی، یک درگاه رابط چند رسانه ای اچ دی، یک درگاه شبکه ی محلی 100/10 و یک ورودی برای رابط 12V DC-inوجود دارد. پشت دستگاه یک آنتن وای فای با اندازه ی نرمال تعبیه شده است. پایین دستگاه با الگوی مشابه سمت چپ و راست آن دارای شیارهایی است که در کنار 4 پایه ی لاستیکی، که کامپیوتر کوچک روی آن تکیه می کند، قرار گرفته است.

 

pipo x7 8 full

کل قاب از دو تکه آلمینیوم ساخته شده، که برای تمام قسمت ها جز قطعه ی زیرین از یک تکه فلز استفاده شده است. این دستگاه در چندین رنگ متفاوت پیکربندی، شامل نقره ای، سیاه و طلایی در دسترس است. بدون در نظر گرفتن اینکه چه رنگی انتخاب کرده اید، قطعه ی زیرین همیشه به رنگ نقره ای استاندارد خواهد بود. در نظر اولیه ی خود راجع به دستگاه، چراغ ال ای دی قرمز رنگ را شبیه به Klingonعنوان کردم، اما تقریباً خیلی زود به آن عادت کردم. هنوز چراغ ال ای دی سفید را ترجیح می دهم اما در حدی که انتظار می رفت آزار دهنده نبود.

قبل از اینکه به کارایی دستگاه بپردازم، قصد دارم توضیح سرگذشت خود با پیپو ایکس سون را خاتمه دهم. شایان ذکر است که هر دارنده ی پیپو ایکس سون روند مشابه ای را تجربه خواهد کرد اگر دستگاه قابل استفاده ای بخواهد.

 

img 20150421 153951 full

تجربه پیپو ایکس سون

اکثر تولید کنندگان تمایل به تست دستگاه های خود دارند تا از فاقد اشکال بودن آن اطمینان حاصل کنند. این موضوع در مورد پیپو مطرح نبود. به نظر می رسد تولید کننده ی پیپو به گرمای دستگاه اهمیتی نمی دهد، چرا که برای دستگاه تقریباً خنک کننده ای در نظر گرفته نشده است. دستگاه فن (هوا کش) ندارد. تجربه ی من با قفل کردن پیپو ایکس سون تقریباً 10 دقیقه، شروع شد، همزمان محافظت ضد بد افزار درنظرگرفته شده توسط مایکروسافت، تحریک می شد. اشتباهاً فکر کردم قبلی سبب بعدی می شود، مشابه لپ تاپم، لپ تاپ من ASUS UX21E Zenbook است، که مشکل سخت افزاری رایج نیست اما تیم خوب و خوش خلق شرکت ایسوس از تعمیر آن خودداری کردند. اما در مورد خانواده ی Zenbook، دیسک مصرفی معمولاً به 100% می رسد وقتی چنین اتفاقی می افتد. در مورد پیپو ایکس سون، دیسک مصرفی این موضوع را گزارش نمی کند.همچنین بعید بود که حافظه ی پیپو ایکس سون در اثر این گرما احضار شود، در حالی که در مورد ایسوس چنین بود.

پنج گرما خور کوچک به صفحه ی فلزی چسبیده شده که ماژول های حافظه ی اصلی (RAM) و پردازنده را می پوشاند. صفحه های فلزی توسط پد حرارتی 1mm Phobya XT با چیپ ارتباط دارد.

با نادیده گرفتن آن، اقدام به محک زدن آن کردم. پنج ساعت طول کشید تا محک زدن به کمک 3DMark تمام شود و امتیازات شبیه به چیزی بود که برای سلرون، در اوایل دهه ی 2000 دیده بودم.آشکارا چیزی مشکل داشت و آن احتمالاً مربوط به گلوگاه بود. من با گلوگاه تلفن های هوشمند و تبلت ها، زمانی که به دمای مشخصی می رسند، آشنایی دارم، اما زمانی که قاب پیپو ایکس سون را لمس کردم، به شدت سرد بود، و از آنجایی که آلمینیوم رسانای خوب گرماست، انتظار می رفت تمام گرما را از برد مدار چاپی (PCB) به قاب انتقال دهد. یا اینکه این انتظار من بود.

یک دما خوان نصب کردم، عجیب بود، دستگاه زمانی که معطل بود به دمایی بین 80 تا 84 می رسید.TJMax روی این سیستم روی تراشه، 90 درجه است، پس عیناً تمام این مدت دستگاه را تحریک می کردم. به همین دلیل به کندی اجرا می کرد: پردازنده سرعت خود را پایین و پایین تر می برد و به TJMax نزدیک تر می شد، و همین باعث تجربه ی چنین نتیجه ای می شد. این پدیده را در گوگل جستجو کردم، من را به سمت کشف این موضوع که من اولین نفری که این موضوع را یاد گرفته، نیستم، برد، و اینکه انجمنی برای پرسش و پاسخ خنک کردن کامپیوتر کوچک اختصاص داده شده بود. ادامه دادم و مجموعه ای گرماخور آلمینیومی و پد های حرارتی خریدم و تغییراتی روی دستگاه اعمال کردم.

هر کس پد حرارتی روی این CPU نصب کرد، اثر انگشت خود را آن جا به جا گذاشت.

سرانجام پس از انجام تغییرات، دما هنگام بیکار بودن دستگاه بین 36 تا 40، و هنگام انتقال Plexیا Netflix با اجرای ویدیوی p1080در ویندوز میدیا پلیر بین 46 تا 54 شد. هنگام انجام آزمون استرس بر روی Prime95، آزمون در دمای 65 به پایان رسید. هزینه ی کل تغییرات چیزی حدود 15 دلار شد. تغییرات توضیح داده شده برای دستگاه الزامی است، اما و اگری وجود ندارد. اگر قصد تهیه ی دستگاه را دارید، باید تغییرات را اعمال کنید.

من می توانستم دستگاه را محک بزنم و بعد از اشکال آن انتقاد کنم، یا اینکه تغییرات را اعمال می کردم و آن را آن گونه که انتظار می رفت بازدید می کردم. در پایان، این یک کامپیوتر شخصی است و به شدت می تواند مورد تغییر قرار بگیرد. تنها با 12 پیچ می توان کل دستگاه را از هم باز کرد. با توجه به تمام این ها من تصمیم گرفتم دستگاه را تغییر دهم و سپس آن را بازدید کنم، با در نظر گرفتن تغییرات. امتیاز نهایی، تست های کارایی دستگاه، همه ی این ها، با این آگاهی انجام شدند که تغییرات مربوط به خنک کردن دستگاه اعمال شده بودند و دستگاه به حالت اولیه ی ساخت نبوده است.

پد mm5 حرارتی مستقیماً روی سطح زیرین پردازنده و ماژول های RAM، روی سمت دیگر برد مدار چاپی، قرار می گیرد و با صفحه ی پایینی ارتباط دارد. این آسان ترین، سریع ترین و موفقیت آمیز ترین تغییر اعمال شده بود که به تنهایی دما را تا 15 درجه کاهش داد.

 

img 20150421 154229 full

پیاده سازی اصلی و اساسی

مشخصات و اتصال

پیپو ایکس، یک چیپ Bay Trail Intel Atom Z3736Fچهار هسته ای دارد که M2 حافظه ی کش (نهان) و سرعت ساعت توربو به اندازه ی GHz 2.16 (GHz1.13 به عنوان مقدار استاندارد) دارد. استاندارد 802.11n/g/b WiFiو همچنین Bluetooth 4.0را پشتیبانی می کند. به عنوان واحد پردازش گرافیکی، گرافیک اچ دی اینتل را دارد. من هیچ ایده ای در مورد ماهیت گرافیک اچ دی اینتل ندارم، اما به نظر می رسد که قسمت پایینی مقیاس باشد. اترنت گیگا بایتی ندارد ولی شبکه محلی 10/100را پشتیبانی می کند. سرعت وای فای ثابت و بالا بود، چیزی که از ابتدا در مورد آن نگران بودم.

در حالت معطل بودن، دستگاه تقریباً 7W انرژی مصرف می کند، به این ترتیب شما قادر خواهید بود، بدون نگرانی در مورد مصرف انرژی برق، 24 ساعت روز هر روز هفته، همیشه، آن را روشن نگه دارید.

آزمون ها

من برای محک زدن دستگاه از 3D Mark استفاده کردم. پیپو ایکس سون در آزمون های Ice Storm به امتیاز کمی بالا تر از 14000رسید، به طور میانگین 63 FPS و 61 FPS به ترتیب برای اولین و دومین تست گرافیک.

در حالی که این نتایج، بهترین امتیازات آزمون در جهان نیستند، خیلی هم بد نیستند، واز آنجایی که بایوس آزاد است، شما در واقع می توانید به اندازه ای که می خواهید RAM به GPU اختصاص دهید (به نظر من استاندارد 32MB است)، تا کارایی گرافیکی دستگاه بالا رود.

بازپخش ویدیو

من در مورد بازپخش هر نوع محتوایی، با مسیله ای برخورد نکردم. این شامل همه چیز از Netfix گرفته تا Kodi، می شود، هم چنین فایل های عجیب و غریب. هر آنچه روی ویندوز قابل پخش است، روی این دستگاه هم پخش می شود.

بازپخش ویدیویی را به صورت چند کاره امتحان کردم، از جمله پخش چیزی روی Netflix در یک تب و بازپخش ویدیویی از یوتوب در تب دیگر، و همزمان پخش ویدیوی 1080p در ویندوز مدیا پلیر. همگی بدون اشکال همان طور که انتظار می رفت انجام شدند، که به شدت اطمینان بخش بود چراکه اینتل در تقریباً 5 سال اخیر میزانیپیش روی کرده بود.

سیستم عامل و نرم افزار

با نصب کامل ویندوز 8.1 شروع شد (با بینگ). در حالی که پردازنده توانایی 64 بیت را دارد، با نسخه ی ویندوز 32 بیتی استفاده می شود. سیستم عامل همان طور که انتظار داشتید، تمام امکانات و قابلیت های نصب ویندوز 8.1 معمولی را دارد. نفخ افزار استاندارد ویندوز 8.1 را پوشش نمی دهم اما شایان ذکر است که پیپو ایکس سون با Micrsoft Office مجانی به مدت یک سال و Office Suite قبل از نصب، در دسترس قرار دارد.

ظرف چند ثانیه، همان طور که از یک ماشین ویندوز انتظار دارید، راه اندازی می شود و بروزرسانی ها را مرتباً، مثل هر ماشین ویندوز دیگری، دریافت می کند.

بایوس روی پیپو ایکس سون به کاربر آزادی عمل زیادی می دهد، تا آن جا که ممکن است به مرز نابودی هم برسد. کاربر قادر است به معنای واقعی کلمه، همه چیز را تغییر دهد. تولید کننده حتی یک مورد را هم محدود نکرده است و این اختیار را به کاربر داده تا کامپیوتر کوچک را بدون اینکه حتی متوجه بشود، خراب کند. (مثل اینکه تصادفی پرت یو اس بی را غیر فعال کند و در نتیجه به طور دایمی موس و کیبورد غیر فعال شود.)اگر با بایوس آشنایی دارید (تنها منظورم تجربه نیست، منظورم کسانی هستند که مشخصاً برنامه نویسی بایوس می کنند)، دراین صورت شما از آنچه پیپو در این باره عرضه کرده بسیار لذت می برید.

لوازم

پیپو ایکس سون تنها با یک دو شاخه ی برق 12 VC عرضه می شود.از این نظر ساده است ولی در اصل چیز دیگری واقعاً وجود ندارد که آن ها بتوانند با دستگاه همراه کنند. به یاد ندارم که آیا کابل HDMI به همراه دستگاه بود یا نه، اما تقریباً مطمین هستم که نبود.

نظر پایانی

بیایید چند واقعیت را بنویسیم: پیپو ایکس سون یک سیستم روی تراشهی توانمند دارد، قاب آن بسیار سخت است و اجزای داخلی در مقایسه با قیمت، بی نظیر اند. من نمی توانم آن را برای کسی که تنها می خواهد صفحات وب را جستجو کند یا از ویرایشگر متن استفاده کند یا چند فیلم ببیند،مناسب بدانم. اگر شما از آن دسته افراد هستید که به پردازش حلقه های تو در تو در زبان MATLAB یا ویرایش ویدیوی با آخرین کیفیت می پردازید، آنگاه این دستگاه برای شما مناسب نیست، اما دستگاه برای بخش بزرگی از بازار بیش تر از حد نیاز، کافی است.

...بعد از تغییرات. بدون تغییرات مربوط به خنک سازی دستگاه به نوعی بدون استفاده است. اما فکر نمی کنم که این، موضوع مهمی یا معامله شکن باشد. اعمال تغییرات 5 دقیقه طول می کشد و توسط کودکی که کنترل دارد هم قابل انجام است. بله، انجام آن ها رنج آور است اما ارزان اند و به شگفتی موثر هستند. مطمین نیستم چرا پیپو این عنصر اصلی از کامپیوتر کوچک خود را نادیده گرفته است، بویژه با در نظر گرفتن این موضوع که آن ها در ساخت چنین دستگاه هایی تازه کار نیستند و تعداد زیادی دستگاه بدون چنین مشکلات خنک سازی مضحکی، ساخته اند. بدون تغییرات، از 10 به دستگاه امتیاز 2 را می دهم، 2 امتیاز برای تلاش انجام شده. با تغییرات، امتیازات بسیار بالا تر می روند. این دستگاه تمام آن چیزی است که شما ممکن است از یک کامپیوتر کوچک 128 دلاری بخواهید (بله، ما 802.11ac،USB 3.0و اترنت گیگابیتی می خواهیم، اما به قیمت توجه کنید)و نمی توانم آن را به این زودی در حال کند شدن تصور کنم. با احتساب تغییرات اعمال شده قیمت کامپیوتر کوچک همچنان معقول و مناسب است.

اگر به دنبال کامپیوتر کوچک به عنوان مرکز رسانه یا کامپیوتری راحت برای والدین یا فرزندان خود هستید، در این صورت پیپو ایکس سون را مناسب نمی دانم.اما یک اخطار دیگر وجود دارد: پیپو ایکس سون دیگر در دسترس نیست و با پیپو ایکس سون اس، جایگزین شده است، که اساساً مشابه آن است و تنها در یک مورد تفاوت دارد آن هم اینکه با ویندوز و اندروید راه اندازی می شود.اگر مایلید می توانید بایوس آن را با فقط_ویندوز تعویض کنید. من برای این بازدید، بایوس فقط_ویندوز را دریافت کردم. ممکن است برای آخرین نسخه، مسایل مربوط به گرمایدستگاه برطرف شده باشد، اما روی آن شرط نمی بندم.

(پست طولانی که از خواندن آن صرف نظر شده است) مایلید 5 دقیقه زمان صرف تغییر آن برای کامل شدن کنید؟ بخرید. انتظار دارید بی درنگ، از همان ابتدا، عالی باشد؟ بگذرید.

از دوستانمان در Gearbest، کسانی که دستگاه را برای این بازدید تهیه کردند و چند ماهی که صرف تغییر و کارکردن با آن شد، من را تحمل کردند، بسیار تشکر می کنم. اگر تمایل به گرفتن یکی از این دستگاه ها دارید، Gearbest پیپو اکس سون اس (نسخه ی بوت دوتایی) را برای فروش به قیمت 128 دلار با حمل ونقل رایگان، دارد.

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر