ویرایش‌گر متن و یا محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار: کدام یک برای برنامه‌نویسان بهتر است؟

ویرایش‌گر متن و یا محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار: کدام یک برای برنامه‌نویسان بهتر است؟


برای کسانی که در زمینه‌ی برنامه‌نویسی مبتدی هستند، برای افزایش بهره‌وری، هیچ چیز بهتر از یک محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار نیست. اما آیا محیط یکپارچه‌ی نرم‌افزاری همیشه خوب است؟ تفاوت محیط یکپارچه‌ی نرم‌افزار با ویرایشگر متن و ابزارهای خط فرمان چیست؟اما مهمتر از آن اینکه بهترین محیط یکپارچه‌ی نرم‌افزار کدام است؟ برای انتخاب یک محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار مناسب باید به چه مواردی توجه کرد؟ تمام این سوال‌ها ممکن است گیج‌کننده باشد اما در ادامه قصد بررسی پله به پله‌ی آن را داریم.


چرا باید از محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار استفاده کرد؟
محیط توسعه در واقع محیط نرم‌افزاری است که توسعه‌ی نرم‌افزار در آن انجام می‌شود. در واقع محیطی است که در آن کد را می‌نویسید و در نهایت به یک محصول نهایی تبدیل می‌کنید. و اما چه چیزی محیط توسعه‌ی نرم‌افزار را مفید و کارا می‌سازد؟ یکپارچه بودن آن. برای توسعه‌ی نرم‌افزار می‌توان از هر محیط توسعه‌ای استفاده کرد، اما یک محیط یکپارچه به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا در یک ویرایشگر، تمام کارهای لازمه را انجام بدهد.

ninja ide
هر محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ی نرم‌افزار از مجموعه‌ای خاص از زبان‌ها پشتیبانی می‌کند.برخی از آی‌دی‌ای ‌ها از اکثر زبان‌هایی که یک کاربر ممکن است درخواست کند پشتیبانی می‌کند. در حالی که برخی تنها از یک زبان خاص برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند.


زمانی که محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ی نرم‌افزار کارایی ندارد.
البته که بسیاری از برنامه‌نویسان تمایل به استفاده از محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار برای برخی از پروژه‌ها ندارند. به طور مثال اگر برنامه‌نویسی با آردینو را بدانید، نیاز به یک محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار نیست. و یا اینکه به طور مثال برای نوشتن یک اسکریپت به زبان روبی نیازی به یک آی‌دی‌ای نیست. برای چنین پروژه‌هایی گزینه‌های راحت‌تری وجود دارد؛ مثل استفاده از ویرایشگر متن.


اما تمام آنچه که یک ویرایشگر متن انجام می‌دهد، ویرایش متن است و نه بیشتر.
اگر یک برنامه می‌نویسید همچنان به یک کامپایلر نیاز هست، و در این صورت اشکال‌زدایی باید به صورت دستی انجام شود. از بهترین مثال برای ویرایشگر متن، می‌توان به سابلایم تکست اشاره کرد. این ویرایشگر متن با وجود اینکه در ابتدا بسیار ساده تمیز می نماید ولی با داشتن ویژگی های فوق العاده درون خود و پلاگین ها و اسنیپت های بسیار ابزار قدرتمندی برای شما خواهد بود.


کدام محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار بهترین است؟
نمونه‌های زیادی از آی‌دی‌ای وجود دارد، حتی اگر در برنامه‌نویسی مبتدی باشید نام بسیاری از آن‌ها را شنیده‌اید بدون اینکه حتی با آن‌ها کار کرده باشید.در حال حاضر اکلیپس و ویژوال استودیو محبوب‌ترین آی‌دی‌ای‌ها هستند.

xcode app store
 اکلیپس یک محیط توسعه نرم‌افزاری چندزبانه برای محیط توسعه مجتمع با قابلیت اضافه کردن افزونه می‌باشد. این محیط توسعه در ابتدا با زبان جاوا و برای توسعه برنامه‌های این زبان استفاده می‌شد. در ادامه با افزوده شدن افزونه‌هایی به آن امکان توسعه زبان‌هایی چون سی، سی++، روبی، کوبول، پایتون، پرل، پی اچ پی، لاتک و اندروید را فراهم می‌کند. اکلیپس قابلیت توسعه‌پذیری بالایی دارد، همین خاصیت است که آن را محبوب ساخته.ویژوال استودیو نام مجموعه  برنامه‌نویسی شرکت مایکروسافت است که دارای چند زبان برنامه‌نویسی است. این مجموعه ویژوال سی و ویژوال بیسیک و ویژوال فاکس‌پرو و چند ابزار دیگر را درون خود جای داده‌است. البته در نسخه های جدید دیگر اثری از ویژوال فاکس پرو دیده نمی‌شود. ویژوال استودیو تنها روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شود و برای توسعه‌ی برنامه‌های مایکروسافت است.


محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ی نرم‌افزار برای برنامه‌نویسان ضروری است.
در حال حاضر گزینه‌های زیادی برای انتخاب محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ی نرم‌افزار وجود دارد؛ در ابتدا ممکن است انتخاب از این مجموعه راحت نباشد.
با پیشروی در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار بی‌شک انتخاب از این مجموعه راحت‌تر خواهد شد. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر