بهترین راهکار برای پوشش وای فای

بهترین راهکار برای پوشش وای فای

بهترین راهکار برای پوشش همه قسمت های خانه به وسیله وای فاییکی از بهترین روش ها برای پوشش تمام نقاط خانه از طریق وای فای استفاده از چند اکسس پوینت و اتصال آنها به یکدیگر از طریق کابل است. این امر نه تنها موجب می شود تا قدرت ارسال و دریافت سیگنال از طریق ارتباطی پایدار و پر سرعت تامین گردد،

بلکه در نقاطی هم که نیاز به وای فای دارید سیگنال تقویت خواهد شد.گفتنی ست که در این مدل ارتباطی نه تنها ازسرعت پایدار و بالاتری برخوردار خواهیم شد، در عین حال نیاز به استفاده از هیچ فن آوری نوینی هم نخواهیم داشت.
بهترین روش اتصال در این مدل،روش کابلی ست، که در آن پهنای باند تا بالاترین حد ممکن تامین می گردد (بین 100 تا 1000مگابیت بر ثانیه)، و در نوع خود پایدارترین ارتباط هم محسوب می شود.اما یکی از نقاط ضعف عمده این روش،نوع خاص کابل آن و نیز میزان مورد استفاده است، که همین امر موجب می گردد تا هر چه مساحت یا وسعت ساختمان بیشتر باشد به همان میزان هم هزینه های کابل کشی افزایش یابد.
از دیگر روش های مناسب برای شبکه سازی خانه،استفاده از روشی ست که موکا (MoCA) نامیده می شود. در این روش درست از همان کابل های کواکس یالی استفاده می شود که در اتصال آنتن به تلویزیون های خانگی کاربرد دارند. پژوهش ها نشان داده که ارتباط بر پایه موکا توان عملیاتی برقراری لینک ها را تا سرعت70 مگابیت بر ثانیه در هر اتصال،و تا 110مگابیت بر ثانیه در چند اتصال خواهد داشت. تنها مشکلی که در این نوع ارتباط ممکن است به وجود آید عدم پوشش همه نقاط خانه در مواقعی ست که قصد داشته باشیم تا برای تقویت سیگنال ازآمپلی فایر استفاده کنیم. ضمن این که در صورت استفاده از آمپلی فایر برای دریافت اطلاعات ممکن است اطلاعات مان شنود شوند. در صورت برخورد با این مشکل هم بایستی از اسپلیترهای (Splitter) قدیمی تر و با سرعت پایین تراستفاده کرد.
آخرین جایگزین سیم های مسی کواکسیال، استفاده از شبکه های پاور لاین (Power Line)است. فرایند استانداردسازی این مدل چندی پیش و پس از این که سال ها بر سر آن بحث بود، در نهایت مورد تایید قرار گرفت.در این نوع شبکه قادر خواهیم بود تا با به کار گیری یک آداپتور 200ولت (آداپتورهای معمولی)سرعتی معادل 200مگابیت بر ثانیه و با کیفیتی نسبتا پایدار برای هر اتصال به صورت جداگانه را داشته باشیم، ضمن این که، این مقدار برای جریان های معمولی خانگی کمی نیز بیشتر خواهد بود.
هم اکنون آداپتوهای جدیدی با نام“AV 500Mbps”برای استفاده درشبکه های پاور لاین موجود هستند،که قادرند تا توان عملیاتی هر اتصال را تا 80مگابیت بر ثانیه افزایش دهند. اما فن آوری جدیدتری نیزوجود دارد که توان عملیاتی متغیری را ارائه می دهد و در واقع نوع توسعه یافته همین مدل با سرعت 200 مگابیت محسوب می شود.

توسعه دهندگان شبکه پاور لاین به تازگی پی برده اند که اگر نوع خانگی این مدل شبکه را با نوع وایرلس آن (802.11n wireless) ترکیب کنند، حتی قادر به انجام کارهای دیگری هم می توانند باشد. مدل زیر نمونه بررسی های شخصی خود من است که به وسیله روترD-Link's DHP-W306AV PowerLine AV Wireless N Extender.انجام شده است.

در این مدل که xChariot نام دارد سه نوع گراف یا نمودار خطی را مشاهده می کنیم. اولین گراف از پایین که با  رنگ سبز نمایش داده شده، سرعتِ دریافت روتر بی سیم پاور لاین مدلD-Link DHP-1320 را نشان می دهد که در دفتر کاری ام از آن استفاده می کرده ام. در اینجا کاربر مورد آزمایش در نقطه F دفتر قرار داشته و دارای ضعیف ترین سیگنال بوده است. تحت شرایط مذکور تنها قادر به محاسبه توان عملیاتی2 مگابیت بر ثانیه بوده ایم.
گراف میانی که با رنگ قرمز نمایش داده شده، بیان گر میزان بهبود توان عملیاتی یکی از کاربران وای فای است که از طریق پاور لاین به اکسس پوینت طبقه بالا متصل می باشد. مسیر اتصال این کاربر نیز از طریق  کامپیوتری ست که به ابتدا به یکی از درگاه های سوییچ DHP-1320 و سپس از سوییچ به پاور لاین که در طبقات بالای ساختمان قرار دارد می باشد. در نهایت کاربر با اتصال بی سیم به DHP-W306AV متصل گشته و آنگاه به وسیله یکی از اکسس پوینت های موجود به سمت کاربری که بصورت وای فای با شبکه در ارتباط است هدایت می گردد. گفتنی ست که این کاربر در نقطه F قرار (تقریبا 10 فوت دورتر با دستگاه) دارد.
مقادیری را که در گراف بالامشاهده کردید بیان گرتوان عملیاتی ست که توسط کامپیوترمتصل به سوییچ DHP-1320اندازه گیری شده و در آن تنها از یک اتصال برای برقراری ارتباط به پاور لاین ایجاد شده است. سرعت  46مگابیت بر ثانیه نیز در گراف، حاکی از سرعت ارتباط پاور لاین با سوییچ هایDHPست.
توان عملیاتی 35 مگابیت بر ثانیه در مقایسه بادستگاه هایnon-extendedکه تنها تا 2مگابیت بر ثانیه بازدهی دارند، چیزی در حدود 18 برابر بالاتراست.این مدل دارای بهترین و بالاترین توان عملیاتی ست که من تاکنون قادر به دریافت از یک رپیترشده ام، که آن هم تنها از طریق مدل NETGEAR WN2000RPTبرایم میسر گشته است.حتی با وجود سر و صداهای زیادی که مدل سیسکو هنگام عرضهCisco Linksys RE1000داشت اما  توان عملیاتی آن در مقایسه با پاور لاین هنوز3 برابر پایین تر بود.در بررسی های انجام شده بر روی پاور لاین، نه تنها سرعت ارتباطات بالاتری داشتیم، بلکه تجربه ثبات بیشتری را هم تجربه کردیم.


دیگر روش ها
از آنجا که بهترین و کارآمدترین روش یعنی داشتن چند اکسس پوینت و استفاده از آنها در شبکه همیشه ارزان ترین و ساده ترین راه حل محسوب نمی شود، پسدر نتیجه باید به خریداران تجهیزات شبکه حق داد تا از این موضوع اظهار بی اطلاعی کنند.تعداد بی شماری از کاربران خانگی در خرید هایشان توسط همین تبلیغات گسترده است احاطه،و مات و مبهوت مانده اند. اکنون نیز نیم نگاهی خواهیم داشت به راهکارهای حل این مشکل و اینکه چگونه برخی اکسس پوینت ها به خوبی اکسس پوینت های چند منظوره کار نمی کنند.

روترهای سه جریانه سری N
از جمله مزایای آخرین مدل های روترهای سری 802.11n میتوان به توان بالای عملیاتی آندر محدوده های کوچک اشاره کرد. در بررسی های فنی که ما بر روی این روترها انجام دادیم مشخص شد که توان عملیاتی به دست آمده در مقایسه با اعداد و ارقامی که بر روی جعبه های آن توسط شرکت سازنده درج شده اند به نسبت پایین تر هم هستند.
برای محاسبه میزان دقیق توان عملیاتی این روترها نیازمند کلاینت هایی هستیم که بادستگاه های سه جریانه سری Nسازگاری داشته باشند و روتر نیز بایستی بتواند کلاینت ها را در یک محدوده خاص، مثلا یک اتاق و با یک سیگنال قوی رویت کند. پس برای دستیابی به این هدف باید قطعی سیگنال بسیار کم و تقریبا در حد صفر داشته باشیم.
سازندگان روترهای سه جریانه Nبر روی جعبه های آن اعداد 450 / 600 / 750/900 رادرج کرده اند و برای هر یک از این اعداد جزییاتش را نیز ذکر نموده اند. این اعداد بیانگر بالاترین سرعت ارتباطی ست که یک کلاینت سازگار با این فن آوری می تواند داشته باشد. ضمن اینکه به این نکته هم باید توجه داشت که هم روتر و هم کلاینت هر دوبایستی باند فرکانسی شان بر روی40 MHzتنظیم شده باشد. حالت پیش فرض دستگاه هم که بالاترین بهره وری را دارد و مقدار آن بر روی جعبه دستگاه درج شده است درست همین محدوده فرکانسی می باشد. در جدل زیر می توانید کلیه مقادیر را مشاهده کنید:

Number

20 MHz Mode rate

Streams & Radios

150

65

1 stream, 1 radio

300

130

2 streams, usually 1 radio

450

217

3 streams, usually 1 radio

600

130

2 streams on 2 radios

750

217

3 streams on 1 radio, 2 on the other

900

217

3 streams on 2 radios


جدول یک: مقایسه توان عملیاتی در یک اتاق ثابت

روترهای High Power
پیش تر و در مبحثی به نام "چرا روترهای High Power سیگنال را بهبود نمی بخشند" راجع به این نوع روترها به طور مفصل بحث شد.اگر به طور اختصار بخواهیم در اینجا کمی به این مبحث اشاره کنیم،باید گفت که این روترها زمانی که روشن هستند هیچ کمکی به فن آوری ارتباط دو سویه نخواهند کرد.

اکسس پوینت های نو ظهوردر صف انتظار
هر زمان که اکسس پوینت جدیدی با ورود به دنیای تکنولوژی می شود اعلام حضور می کند، به سرعت ایمیل هایی به سر تاسر دنیا فرستاده می شود، و نیز تالارهای گفتگوی اینترنتی شروع به بررسی های فنی آن کرده و سعی در پاسخ این پرسش می کنند که آیا اکسس پوینت جدید همان چیزی ست است که آمده تا کاستی های مدل های پیشین خود را جبران کند یا خیر؟ حقیقت تلخ این که تا زمانی که سازندگان روترهای دو جریانه سری stream 802.11nنتوانند فن آوری های به کار رفته در این دستگاه ها را تا حد کافی بهبود بخشند، اکسس پوینت های تازه واردهم شبیه به مدل های پیشین خود خواهند بود و تغییر چندانی نخواهند داشت.حال این پرسش مطرح می شود که مدل stream N چه؟این مدل با آمدنش موفق شده تا حباب های محدودیت بالا را بترکاند؟
یکی از نکات مهمی که کاربران همیشه و در هنگام خرید اکسس پوینت های جدید به آن توجه می کنند، قیمت های پایینی ست که سازندگان این سخت افزارها برای آنها در نظر گرفته اند، و در کنار پایین بودن قیمت، قابلیت های هر چه بیشتر نظیر توانایی به اشتراک گذاری فایل یا چاپگر نیز مد نظر خریداران می باشد. اهمیت این موضوع درست مانند برنامه های کاربردی است که شرکت های سازنده دستگاه برای آن منتشر می کنند و امیدوارند تا از طریق این رویه، بتوانند خدمات پس از فروش را همچنان تداوم بخشند. گرچه مهم نیست که آنها چه قابلیت هایی را بر روی دستگاه تعبیه کنند، اما بعید هم به نظر می رسد که خریداران،روتر تمام عیاری همچون WRT54Gرا که ازپس انجام کلیه کارهایشان برآید را بخواهند از دست بدهند.


رپیتر های (Repeater) بی سیم و محدوده پوشش دهی
فرقی نمی کند که دستگاه های رپیتررا چه بنامیم،یا از چه فن آوری هایی در آنها بهره برده باشیم، چرا که این دستگاه هاهمواره در بازپخش سیگنالی که دریافت می کنند با افت50درصدی مواجه اند. دلیل این موضوع هم مرتبط باسیگنال اولیه ای ست که آنها ابتدا دریافت  و سپس از طریق همان کانال مجدد اقدام به بازپخش آن با نام قبلی (SSID) می کنند.در مواردی هم که رپیتر بسیار قدرتمند و از کارایی بالایی برخوردار باشد، باز هم افت سیگنال نزدیک به 50% را خواهد بود.این در حالی ست که اگر دستگاه از کارایی و قدرت کافی هم برخوردارنباشد ، به طور یقین با درصد بالاتری از افت سیگنال مواجه خواهیم شد.
جدول شماره یک تفاوت دو رپیتر را با حالت پیکربندی شده بریج (Bridge) نشان می دهد که در آن کلاینت ها از طریق کابل و به طور مستقیم به یکی از درگاه های رپیتر متصل شده اند. ضمن اینکه در این بررسی فاصله اتاق هایی که رپیترها در آن قرار داشته اند از یکدیگر3.5 متر بوده است.

Product

Bridged(Mbps)

Repeated(Mbps)

Loss%

NETGEAR WN2000RPT

45

22

51

Cisco Linksys RE1000

56

23

59


جدول یک: مقایسه توان عملیاتی روترها

سرعت های به دست آمده در جدول بالا از طریق روترهای دو جریانه سری Nو در حالت 20مگاهرتز به دست آمده اند. شایان ذکر است که روترهای نام برده به طور پیشفرض برای استفاده های برون خانگی ساخته شده اند.
اتلاف پهنای باند حتی بر روی توان عملیاتی رپیترها هم تاثیر خواهد گذاشت، ضمن اینکه باید خاطر نشان کرد که این هدر رفت پهنای باند در استفاده های معمولی حتی بیشتر هم می باشد. بیشتر افراد بدین خاطر از رپیترها استفاده می کنند تا مکان هایی که تحت پوشش سیگنال نیستند و یا از یا کیفیت سیگنال پایینی برخوردارند را بتوانند پوشش دهند. با این وجود اماعوامل اصلی که باعث افت سیگنال در روترهای وایرلس می شوند، خواه ناخواه بر روی رپیترها  ها به همان اندازه تاثیر گذارند.
اگر قصد دارید رپیتر را در محلی کار بگذارید که دیوارهای بتنی حایل یا صخره وجود دارد، باید خاطر نشان کرد که با کاهش افت سیگنال محسوسی نیز روبرو خواهید شد.حتی در داخل ساختمانی که در آن بتن به کار رفته نیز ممکن است این افت را تا 50% تجربه نمایید.
در مکان هایی که دیوارهای تیغه شده و یا گچ پیش ساخته در آن استفاده شده باشد، بهترین رپیترها  ها هم نیازمند آزمون خطای زیادی برای پیدا کردن نقطه مناسب پوشش دهی هستند. قرار دادن هر چه نزدیک تر رپیترها به روتر وایرلس موجب می شود تا از پهنای باند بیشتری برای انتقال سیگنال بهره ببرید. اما این فاصله هر چه قدر بیشتر باشد، باعث کاهش افت سیگنال بیشتر و در نتیجه توان عملیاتی پایینتری در آن محدوده می گردد.در نتیجه قرار گرفتن هر چه نزدیکتر رپیتر به محل مورد نظر برای پوشش دهی، موجب شده تا سیگنال بیشتری در آن ناحیه تامین گردد.


شبکه های بی سیم ترکیبی
شبکه های وایرلس ترکیبی نوعی از شبکه های متغیر تکرار کننده محسوب می شوند  که قادرند تابه طور خودکار خودشان را پیکربندی کنند، و در صورت بروز خطا نیز باز هم به طور خودکار عیب یابی می شوند، ضمن اینکه بر خلاف ارتباطات نقطه به نقطه نیازی به تنظیم دستی ندارند. اگرچه با تمام این تفاسیر هنوز هم ممکن است افت سیگنال را تا 50% در آنها تجربه کنید(به خاطر وجود رپیتردر شبکه)، بنابراین به نظر کاربرد این گزینه برای کاربران خانگی زیاد ضروری هم به نظر نمی رسد.گرچه با وجود مواردی که گفته شد منظور این نیست که نباید به هیچ وجه از شبکه وایرلس ترکیبی استفاده کنید، اما بد نیست این نکته را هم خاطر نشان کنیم که در حین انجام پیکربندی این مدل شبکه، در برخی از شرکت ها و سازمان های بزرگ تجاری، متوجه شدیم که در برخی مواقع با نوسانات عدیده ای مواجه می شویم.


نتیجه گیری
امروزه دیگر رپیترهای بی سیم جایگاه خودشان را در سبد کالای افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند پیدا کرده اند. فرایند تقویت سیگنال به وسیله رپیترها  ها می تواند  سیگنال دهی  را در نقاط کور بهبود بخشد. اگر رپیتر را درشبکه خانگی به درستی و در محل مناسب قرار دهید،در این صورت دستگاه مجبور نخواهد شد تا بار ترافیک اضافی را از شبکه های دور واطراف دریافت کند. این موضوع به خصوص زمانی که نیاز به پهنای باند بالا دارید بسیار حائز اهمیت است، و به طور قطع موضوعی هم نیست که کسی نخواهد یا دوست نداشته باشد از آن برای عملکرد پایدارتر استفاده نکند. اگر این درست همان چیزی ست که شما هم نیازمند آن هستید، اکنون و پس از مطالبی که گفته شد دیگر می دانید که از کدام این دستگاه مناسب استفاده نمایید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر