خط فرمان لینوکس

خط فرمان لینوکس

5 تا از سریع ترین میانبر های خط فرمانِ(command line) لینوکس
اینجا ما به 5 تا میانبرِ خط فرمانِ قدرتمند که سیستمِ قدرتمند لینوکس تان را قدرتمند تر می کند , اشاره می کنیم.
آن دسته از کاربرانی که زیاد با لینوکس کار می کنند , می دانند که خط فرمان چقدر قدرتمند است و یکبار که به آن عادت کنید , هیچ چیز به آسانی انجام کار با خط فرمان نیست.

بنابراین اگر شما یکی از کاربرانی هستید که زیاد با خط فرمان کار می کنید , ما اینجا به شما چند میانبر مفید و کارآمد را معرفی می کنیم که نه تنها باعث صرفه جویی در زمانتان می شود بلکه تعامل شما با خط فرمان لینوکس را بسیار جالب تر می کند.


از pipe | استفاده کنید.
با استفاده از pipe l میتوان خروجی استاندارد یک فرمان را به نوعی فرمان دیگر هدایت کرد.
برای مثال :

D19 pipe1
در مثال بالا , خروجیِ فرمان با عنوان ورودی به فرمان grep هدایت شد. با استفاده از این ورودی , فرمان grep تمام فایل هایی را که بندِ "micro" در آنها وجود دارد را پیدا و نشان خواهد داد.


از * و ؟ استفاده کنید
کارکتر جایگزین شونده ی * برای مطابقت با هر تعداد کارکتری استفاده می شود در حالیکه کارکتر ؟ برای مطابقت با یک کارکتر تک استفاده می شود. در واقع از هر دوی آنها می توان در کنار هم استفاده کرد.
برای مثال :

B7Z astrikandques2

اجرای چندین فرمان در کنار هم
اگر شما روی یک مورد کار می کنید که مستلزم اجرای 2 الی 3 فرمان پشت سر هم هست , آنگاه برای این کار هم می توانید از script هم از’ ؛’  در خط فرمان استفاده کنید.

برای مثال :

467 semicolon3
در مثال بالا ما هر دو فرمان Is و cat را پشت سر هم اجرا کردیم و خروجی مشابه ایجاد شد.

به آخرین بخشی که با آن کار می کردید پرش کنید
هنگام کار بر روی خط فرمان , بعضی اوقات پیش میاد که بایستی بین دو بخش جدا پرش کنید. استفاده از فرمان استاندارد cd کمی می تواند زمان بر باشد. در این مواقع شما می توانید از دستور  'cd -' استفاده نمایید.

برای مثال :

Jump directory4
همانطور که می بینید ما اول به درون پوشه ی دسکتاپ رفتیم. سپس به به Images رفتیم. و با اجرای فرمان cd- مکان کاری دوباره به دسکتاپ منتقل شد. بنابراین با استفاده از این ترفند شما می توانید از فرمان cd- برای سویچ کردن بین دو بخش بدون اتلاف زمان استفاده کنید.


از !! و ! استفاده کنید
علامت های تعجب به صورتی دوتایی و تکی میانبرهای جالبی را روی خط فرمان لینوکس ایجاد می کند. درحالیکه علامت تعجب دوتایی بیانگر آخرین دستور اجرایی است , علامت تعجب تکی برای نمایش یا اجرای هر فرمانی که نام آن همراه با آن قید شود, مورد استفاده قرار می گیرد.
این یک مثال برای علامت تعجب دوتایی است :

EDZ 5

در مثال بالا , اول دستور whoami اجرا شد. بعد, زمانی که علامت تعجب های دوتایی به عنوان دستور اجرا شدند , آخرین دستور (whoami) دوباره اجرا شد. این اثبات می کند که علامت تعجب دوتایی نشانگر اجرای دوباره ی آخرین فرمان می باشد. حالا , این دوتا علامت تعجب در موقعیت هایی که می خواهیم فرمانی را به آخرین فرمان اجرایی اضافه کنیم , مورد استفاده قرار می گیرد.


برای مثال :

1B2 extend6

در مثال بالا , خروجی دستور Is حتی بدون نوشتن دوباره ی Is به grep هدایت شد (ما میدانیم که Is  کوتاه به نظر می رسد ولی شما میتوانید آنرا با دستور های بلندی استفاده کنید)

علامت تعجب های تکی هم شدیدا کاربردی هستند. علامت تعجب تکی می تواند با نام یک دستور همراه شود تا آخرین دستور اجرایی ,که نام دستور ذکر شده را استفاده می کند, را نمایش دهد یا اجرا کند.

برای مثال :

ZF6 4F4 7

![command-name]:p آخرین فرمان اجرا شده را که از [command-name] استفاده می کرد را نشان می دهد

![command-name]در واقع آخرین فرمان اجرا شده که از [command-name] استفاده می کرد را دوباره اجرا می کند.

این گونه است که زمانی که از ! و !! به عنوان میان بر های خطِ فرمانِ لینوکس استفاده می کنیم ,از کاربرد وسیعی برخوردار است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر