ده مورد از بهترین پروژکتورهای سال جاری

ده مورد از بهترین پروژکتورهای سال جاری


پروژکتورها در حال حاضر بسیار پیشرفت کرده‌اند؛ در گذشته تنها بر اساس وزن دسته‌بندی می‌شدند. اما امروزه انواع و دسته‌های زیادی برای پروژکتورها تعریف شده است. به عنوان مثال از نظر کاربرد، تکنولوژی، فاصله‌ی پروژکتور تا صفحه‌ی نمایش و موارد دیگر می‌توان پروژکتورها را دسته‌بندی کرد. در ادامه به تعدادی سوال راجع به پروژکتور پاسخ داده شده است که می‌تواند در راستای انتخاب بهترین پروژکتور با ویژگی‌های مطلوب مناسب و کارا باشد.


قصد نمایش چه نوع تصاویری را دارید؟
در حالت کلی امکان نمایش چهار نوع تصویر روی پروژکتور وجود دارد؛ این چهار نوع از این قرار هستند: داده، فیلم، تصویر و بازی. باید دانست که هر پروژکتوری می‌تواند هر یک از این چهار محتوا را نمایش دهد اما هر نوع پروژکتوری تنها در نمایش یک نوع از این چهار مورد بهترین است. در حالت طبیعی شما به دنبال پروژکتوری هستید که تصویر مورد نظرتان را با بهترین کیفیت نمایش دهد.
در بازار روند فروش پروژکتورها از این قرار است: بیشتر مدل‌ها به عنوان وسیله‌ای تجاری و برای نمایش داده به فروش می‌رسند یا به عنوان سینمای خانگی یا برای نمایش ویدیو. البته باید اشاره کرد که در حال حاضر تنها تعداد کمی به قصد نمایش بازی به فروش می‌رسند اما این تعداد در حال رشد است.
پروژکتورهایی که برای نمایش داده هستند، برای نمایش تصاویر داده‌ای مناسب هستند؛ مثل پاورپوینت و یا پی‌دی‌اف. در حالی که پروژکتورهای سینمای خانگی برای نمایش ویدیو مناسب است. البته باید اشاره کرد که هر پروژکتوری که در نمایش ویدیو توانمندتر باشد برای نمایش تصاویر هم مناسب است.
پروژکتورهایی که برای بازی استفاده می‌شوند باید برخی از ویژگی‌های پروژکتورهای نمایش تصویر و برخی از ویژگی‌های پروژکتورهای نمایش ویدیو را در کنار هم داشته باشند.  
تا چه اندازه لازم است که یک پروژکتور قابل حمل و نقل باشد؟
پروژکتورها از نظر اندازه طیف وسیعی را در بر می‌گیرند؛ این طیف از اندازه‌ی کوچک در حد جیب یک پیراهن شروع می‌شود و در نهایت به اندازه‌ای می‌رسد که تنها برای نصب دائمی مناسب است. باید بسته به هدف و کاربردی که از پروژکتور انتظار دارید، اندازه‌ی آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که در حمل و نقل آن مشکلی پیش نیاید. هر چه نیاز به قابل حمل و نقل بودن پروژکتور بیشتر احساس شود، اندازه‌ی آن هم باید کوچک‌تر باشد.
رزولوشن مورد نیاز شما چیست؟
در حالت طبیعی می‌بایست رزولوشن پروژکتور را به رزولوشن دلخواهتان تغییر دهید، چه بخواهید آن را به کامپیوتر وصل کنید چه به تجهیزات ویدیویی و چه تجهیزات بازی. منظور از رزولوشن تعداد پیکسل‌هایی است که پروژکتور نمایش می‌دهد. در حالت کلی می‌توان رزولوشن پروژکتور را تغییر داد اما باید دانست که در این فرآیند کیفیت تصاویر پایین می‌آید.
در مورد نمایش داده مسئله‌ی جزئیات تصویر نمایش‌ داده شده هم مطرح می‌شود. هر چه به جزئیات بیشتری نیاز داشته باشید باید رزولوشن را هم بالا ببرید. در نمایش داده رزولوشن 800 در 600 مناسب است.
در مورد نمایش ویدیو، رزولوشن 1080 پی مناسب‌ترین گزینه است. وضوح خط عمودی آن دارای ۱۰۸۰ پیکسل است و خط افقی آن نیز ۱۹۲۰ پیکسل دارد. تمام خطوط و پیکسل‌ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته میشود فاقد هرگونه لرزش خواهد بود. در این صورت نمایش محتوای با رزولوشن پایین‌تر هم با کیفیت خواهد بود. البته در حال حاضر رزولوشن 4 کی هم به بازار آمده است، اما باید اشاره کرد که این مدل گران است.
  آیا به صفحه نمایش عریض احتیاج است؟
برای نمایش ویدیو و بازی به صفحه نمایش عریض احتیاج است. برای نمایش داده فرمت 1080 پی مناسب و رایج شناخته شده است. اگر ارائه‌ی خود را روی صفحه‌ی عریض ایجاد کرده‌اید، پس بهتر است که از پروژکتور عریض هم استفاده کنید.
پروژکتور تا چه اندازه باید روشن باشد؟
در این زمینه باید اشاره کرد که یک سطح روشنایی بهترین وجود ندارد. علاوه بر این باید دانست که روشن‌تر همیشه بهتر نیست. به طور مثال برای نمایش ویدیو انتخاب یک مکان تاریک مناسب است. برای نمایش داده باید از محیط نسبتاً روشن استفاده کرد. اگر مکان مورد نظر بزرگ باشد، باید روشنایی هم بیشتر باشد.
بهترین درجه‌‌ی روشنایی به عوامل زیر بستگی دارد:
روشنایی محیط
اندازه‌ی تصویر
جنس صفحه‌ی نمایش
اگر به دنبال نصب دائمی پروژکتور هستید بهتر است که از یک مرکز معتبر آن را تهیه کنید تا بنا به شرایط شما بهترین گزینه معرفی شود.
اگر در انتخاب بین دو مدل بر سر دو راهی هستید، بدانید که تفاوت ناچیز در درجه‌ی روشنایی نمی‌توان اهمیت داشته باشد. به عبارت دیگر کارایی یک پروژکتور و درجه‌ی روشنایی آن با هم رابطه‌ی خطی ندارند؛ بلکه تفاوت در درجه‌ی روشنایی چند برابری می‌تواند در کارایی تاثیر محسوس داشته باشد. نکته‌ی دیگر اینکه درجه‌ی روشنایی نظری یک پروژکتور از درجه‌ی روشنایی عملی آن بیشتر است.
نسبت کنتراست را خیلی جدی نگیرید.
نسبت کنتراست در واقع ارتباط بین میزان روشنایی روشن‌ترین و تاریک‌ترین محتوای نمایش داده شده توسط پروژکتور است. اگر تمام فاکتورهای دیگر ثابت باشد و تنها فاکتور نسبت کنتراست در نظر گرفته شود، باید اشاره کرد که هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد، جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود. اما این فاکتور در کنار سایر فاکتورها تاثیر خود را از دست می‌دهد. از همین رو نسبت کنتراست خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
اتصال پروژکتور چگونه باشد؟
بیشتر پروژکتورها برای اتصال به کامپیوتر از کابل VGA و برای اتصال به تجهیزات ویدیو از کانکتور ویدیو استفاده می‌کنند. برای نمایش ویدیو بهترین گزینه کانکتور اچ‌دی‌ام‌آی است. البته برای برخی از پروژکتورها اتصال ام‌ال‌اچ در نظر گرفته شده است که امکان پخش محتوا را از روی دستگاه‌های اندروید فراهم می‌کند.
کدام تکنولوژی را می‌خواهید؟
پروژکتورهای امروزی بر اساس چهار تکنولوژی بنا شده‌اند:
DLP، LCD، LCOS و لیزر. در این میان ارزان‌ترین مدل‌ها، DLP و LCOS است که قالباً برای نمایش داده و ویدیو استفاده می‌شوند.
پروژکتورهای با تکنولوژی LCD در واقع بزرگتر و سنگین‌تر هستند. پروژکتورهای با اندازه‌ی استاندارد و تکنولوژی LCOS، بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند. اما اندازه‌ی بزرگی دارند و سنگین هستند و قیمت بالایی هم دارند. پروژکتورهای با تکنولوژی لیزر زیاد نیستند.
آیا به فایل صوتی نیاز دارید؟
تمام پروژکتورها از قابلیت صوتی برخوردار نیستند. باید اشاره کرد که این قابلیت برای پروژکتورها تقریباً بی‌فایده شناخته شده است. به ویژه در مورد پروژکتورهای قابل حمل و نقل. در صورتی که برای ارایه و یا ویدیو نیاز به پخش صوت دارید، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که صوت توکار هم از کیفیت کافی برخوردار است و هم به اندازه کافی بلند است. در هر صورت بهتر است که یک سیستم صوتی جدا از پروژکتور در نظر بگیرید.
آیا به پشتیبانی از نمایش سه بعدی نیاز دارید؟
قابلیت نمایش سه بعدی برای پروژکتورها در حال حاضر، قابلیت محبوب و مطلوبی است. بسیاری از پروژکتورها در صدد اضافه‌کردن این قابلیت به مجموعه توانایی‌هاشان هستند.
در صورتی که به دنبال نمایش محتوای سه بعدی هستید، مطمئن شوید که پروژکتور مورد نظرتان از این قابلیت بهره‌مند است.
آیا به تصویری بزرگ در اتاقی کوچک نیاز دارید؟
در آخر این مسئله مطرح می‌شود که آیا به قابلیت نمایش تصویری با سایز مشخص در فاصله‌ی کم نسبت به پروژکتور نیاز دارید. با این قابلیت می‌توان تصاویر بزرگی در فاصله‌ی کمی از پروژکتور و در نتیجه در محیط‌های کوچک ایجاد کرد. همین باعث می‌شود که احتمال قرارگرفتن افراد در مقابل پروژکتور از بین برود.
در حالت عادی پروژکتورها تصویر به عرض 6 فوتی را در فاصله‌ی 12 تا 15 فوتی از خود نمایش می‌دهند؛ با این فرض حالت مطلوب برای پروژکتورها 3 تا 6 فوت است. در حالت ایده‌آل این عدد به کمتر از یک فوت می‌رسد.
در حالت مطلوب و حالت ایده‌آل طبیعتاً قیمت هم از حالت رایج بالاتر می‌رود.
در ادامه ده نمونه از بهترین پروژکتورهای سال جاری معرفی شده‌اند:
Epson PowerLite 4650 XGA 3LCD
قیمت: 1929 دلار
ویژگی: این پروژکتور با استفاده از رزولوشن تصاویری با کیفتی بالا ارایه می‌دهد و برای محیط‌های بزرگ درجه‌ی روشنایی بالایی دارد.
Epson PowerLite Home Cinema 3500
قیمت: 1599 دلار
ویژگی: امکان نمایش محتوای سه بعدی به همراه قابلیت جابجایی بالا نسبت به صفحه‌ی نمایش  
LG Minibeam Ultra Short Throw Projector With Smart TV
قیمت: 1399 دلار
ویژگی: هم یک پروژکتور است و هم یک تلویزیون هوشمند. قابلیت بارز آن این است که می‌تواند تصاویر را در فاصله‌ی کمتر از یک فوت از خود نمایش دهد.
Optoma EH341
قیمت: 1699 دلار
ویژگی: با فرمت 1080 پی و مناسب برای محیط‌های با اندازه‌ی متوسط  
Optoma GT1080
قیمت: 769 دلار
ویژگی: پشتیبانی از محتوای سه بعدی برای ارتباط اچ‌دی‌ام‌آی با فرمت 1080 پی  
Celluon PicoPro
قیمت: 379 دلار
ویژگی: استفاده‌ی راحت و اندازه‌ی کوچک
Acer S1385WHne  
قیمت: 749 دلار
ویژگی: اندازه‌ی کوچک و وزن کم، قادر به نمایش تصاویر بزرگ  
Panasonic PT-RZ370U
قیمت: 5899 دلار
ویژگی: به عنوان یک پروژکتور تجاری، با فرمت 1080 پی  
Epson BrightLink 536Wi Interactive WXGA 3LCD Projector
قیمت: 1490 دلار
ویژگی: نسبت به طراحی قبلی آن درجه‌ی روشنایی بالاتری دارد.  
Epson EX9200 Pro Wireless WUXGA 3LCD Projector
قیمت: 799 دلار
ویژگی: رزولوشن بالا برای نمایش محتوای با جزییات، مناسب برای محیط‌های کوچک، سبک  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر