نرم افزار و خدمات شبکهBiz

نرم افزار و خدمات شبکهBiz

ارائه بیش از 15 نرم افزار و خدمات رایگان شبکه Bizمدیریت یک شبکه¬ی بازرگانی کوچک ممکن است کاری طاقت¬فرسا و وقت¬گیر باشد.در این راستا، به منظور افزایش سرعت و کارآیی شبکه می¬توان از خدمات و نرم¬افزارهایی استفاده نمود که معمولاً مستلزم صرف هزینه بسیار بالا می-باشد، و امروزه چه کسی توانایی تقبل این همه هزینه را دارد؟


به جز چند مورد استثناء، در ادامه به معرفی 15 مورد از خدمات رایگان شبکه (به ترتیب حروف الفبا) پرداخته می¬شود که توانایی مدیریت شبکه را برای دوره¬های نامحدود دارا هستند.حتی آن تعداد محدودی نیز که رایگان نیستند با توجه به قابلیتهایی که عرضه می¬نمایند بسیار ارزان می¬باشند
با وجود محدودیتهایی که نسخه¬های رایگان این نرم افزارها دارند، هنوز هم می¬توانند بسیار موثر و کارآمد باشند. همچنین برخی از ارائه دهندگان این نرم افزارها به ازای عرضه¬ی خدمات، خواستار اطلاعات تماس (از جمله شماره تلفن) مشتریان خود می¬باشند.


15 نرم افزار یک شبکه¬ی کوچک بازرگانی
Angry IP Scanner (ویندوز، مک و لینوکس  رایگان)
برخلاف نام عجیب و نامعقول آن، این اسکنر دارای عملکرد بسیار سریعی می¬باشد.در عرض چند دقیقه(یا در بعضی موارد چند ثانیه) Angry IP Scanner شبکه را جهت یافتن آدرس¬های فعال IP و هر ادرس مرتبط با MAC ، نام سرور میزبان ، اطلاعات NETBIOS، درگاه های اشغال شده و غیره را ارزیابی نموده و نتایج را در قالب¬های متفاوتی ذخیره می¬نماید.

angryip
شکل 1: Angry IP Scanner   هر آدرس فعال IP  را به سرعت در یک شبکه جستجو می¬کند.


Anturis  (ویندوز و لینوکس رایگان)
Anturis   بعنوان پشتیبان سرور عمل می¬کند و پارامترهای گوناگون را بصورت لحظه¬ای چک نموده و از طریق ایمیل کاربر را از بروز هرگونه مشکلی مطلع می¬نماید. Anturis  قادر است که فضای خالی RAM  و دیسک و نحوه¬ی کار-آیی CPU، سرور ایمیل، در دسترس بودن وب سایت و زمان پاسخگویی و برنامه¬های بیشمار دیگری را پویش نماید (لازم به ذکر است که خدمات رایگان Anturis  محدود به 5 مانیتور می¬باشد). گزارش انجام شده در مورد Anturis را مطالعه بفرمایید.


DNS Jumper (ویندوز رایگان)
DNS موجب افزایش سرعت اینترنت می¬گردد، به گونه¬ای که بدون آن دسترسی به وب سایت امکان¬پذیر نخواهد بود. با این حال در صورت بروز اشکال در سرور DNS  یک شرکت یا ISPها از سرعت اینترنت کاسته و بطور کامل متوقف می¬گردد. در صورت بروز چنین رخدادی، نرم افزار DNS Jumper  را می¬توان از میان چندین سرور DNS  عمومی معتبر مانند (Google ، OpenDNS)، یا از سرورهای شخصی برگزیند.


FastResolver  (ویندوز رایگان)
معمولاً اولین گام در سنجش اتصال شبکه پینگ نمودن آدرس IP می¬باشد، اما لازم به ذکر است که دستور پینگ در هر مرتبه تنها یک آدرس را در ویندوز پینگ می¬نماید و این عمل بعد از 4 مرحله پینگ متوقف می¬گردد.
از سوی دیگر، نرم افزار FastResolver  قادر به پینگ کردن چندین آدرس شامل بازه¬ی IP به صورت همزمان می-باشد(که می¬توان آن را از یک فایل وارد نمود)، این عملیات به صورت پیوسته تا زمان ورود دستور توقف ادامه می¬یابد. هم چنین نتایج در قالب نمودارهای ساده و خوانای HTML ذخیره می¬گردد.


InSSIDer (مک و ویندوز 20 دلار)
این نرم افزار رایگان نمی¬باشد. اما تنها با صرف هزینه 20 دلار، InSSIDer می¬تواند بعنوان نرم افزاری ارزشمند در رونمایی پوشش Wi-Fi و مسائل مربوط به اختلال اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. InSSIDer نموداری از تمامی شبکه¬ها (شاملac 802.11 و GHz 5 در صورت وجود سخت¬افزار جهت پشتیبانی آنها) ارائه می¬دهد که در آن قدرت سیگنال و کانال¬های در حال استفاده قابل رویت می¬باشد. همچنین، بهترین کانال ارتباطی برای شبکه¬ی مورد نظر را معرفی می¬نماید.

inSSIDer
شکل 2: InSSIDer  روشی بسیار عالی جهت نمایش فعالیت شبکه¬های Wi-Fi در یک منطقه (و همچنین شناسایی شبکه¬هایی که موجب اختلال یکدیگر می¬گردند).


ManageEngine ServiceDeskPlus (لینوکس و ویندوز رایگان)
ارائه¬ی پشتیبانی فنی به کاربران شبکه فرآیندی زمان¬بر است، اما یک نرم¬افزار Help Desk مناسب می¬تواند به کار¬آیی فرآیند پشتیبانی به طور موثری بیافزاید، task¬های تکراری را بطور اتوماتیک اجرا نماید و زمان لازم برای مدیریت برنامه¬ها را کاهش ¬دهد. نرم افزار پیشنهادی ManageEngine ServiceDeskPlus به تعداد بیشماری تکنسین این اجازه را می¬دهدکه فعالیت چندین رایانه و درخواست ها را در سایت¬های مختلف پیگیری نمایند.


NetResView (ویندوز رایگان)
آیا به تمام منابع مشترک شبکه¬ی خود، دسترسی دارید؟ NetResView تمام فولدرهای مشترک، دیسک و پرینترهای شبکه، که محتوی اشتراک¬های مخفی هستند و در ویندوز اکسپلورر نمایش داده نمی¬شوند را می¬یابد و آنها را به همراه آدرس IP و workgroupو domin nameلیست می¬کند.

netresview
شکل3:  NetResViewاسامی و آدرس تمام منابع موجود در شبکه را در یک صفحه نمایش می¬دهد.


Ninite Updater (ویندوز، 10 دلار در سال برای هر رایانه)
نرم افزارهایی که اعتبار محدود دارند مانند Java، Adobe Flashو Adobe Readerخطر امنیتی جدی برای شبکه¬ی شما در پی خواهند داشت. این برنامه¬ها هر از گاهی دچار مشکل می¬شوند به گونه¬ای که ادامه¬ی کار با آنها غیر ممکن می¬گردد. Ninite Updater  بصورت اتوماتیک این برنامه¬ها (و نزدیک به 100 برنامه¬ی دیگر) را به روز رسانی می¬کند و حتی نوارهای جستجوگر و سایر نرم افزارهای اضافی همراه آنها را حذف می¬نماید. به منظور آشنایی با نحوه¬ی عملکرد Ninite Updater، گزارش انجام شده در مورد Ninite Pro (که هزینه¬ی آن 20 دلار در ماه تا سقف 100 رایانه می¬باشد) را مطالعه بفرمایید.


Pertino (ویندوز، مک و لینوکس رایگان)
هرروزه فن¬آوری بیش از پیش در حال پیشرفت می¬باشد، پس چرا این امر در مورد VPN شما صدق نکند؟ Pertino  رایانه¬های شخصی و دستگاه¬های بسیاری را بطور مطمئن و بی¬خطر از طریق بارگذاری و بدون صرف هزینه یا تنظیمات دشوار نرم افزار و سخت افزار VPN به هم پیوند می¬دهد. Pertino  خدمات رایگان خود را به سه دستگاه محدود می¬کند و اگرچه از اندروید پشتیبانی می¬نماید ولی دستگاه ios را تحت پشتیبانی خود قرار نمی¬دهد. برای اطلاعات بیشتر گزارش انجام شده در زمینه¬یPertino  را مطالعه بفرمایید.


RemoteRebootX (ویندوز رایگان)
خاموش کردن و یا راه¬اندازی مجدد تعداد زیادی رایانه معمولاً فرآیندی زمان¬بر و کاری پرزحمت می¬باشد. اما  RemoteRebootX  قادر است که در یک لحظه چندین رایانه را از طریق یک شبکه، خاموش یا راه¬اندازی نماید و تنها کافی است که به منظور انجام این کار، شما این نرم¬افزار را بر روی یک سیستم واحد نصب کنید. همچنین نرم افزار RemoteRebootX روشن کردن سرور از راه دور را پشتیبانی می¬نماید. در نتیجه برای روشن نمودن رایانه¬های غیر فعال نیز می¬تواند مورد استفاده قرار گیرد.


RemoteUtilities (ویندوز رایگان)
هنگامی که شما خواستار ارائه¬ی پشتیبانی از راه دور رایانه می¬گردید در نتیجه  به برخی از انواع نرم افزارهایremotedesktop  (RD) نیازمند می¬شوید. آن دسته از نرم افزارهای RD که کاربرد راحتی دارند معمولاً بسیار پرهزینه می¬باشند و نمونه¬های رایگان آن نیز کمی پیچیده هستند. لازم به ذکر است نمونه¬ی دیگر از این نرم افزار که هم رایگان است و هم کاربرد راحتی دارد برای استفاده¬ها¬ی تجاری ممنوع شده است. نرم افزار RemoteUtilities رایگان می¬باشد و استفاده ار آن بسیار راحت است (مشکلات پیکربندی firewall را ندارد)، بعلاوه کنترل از راه دور رایانه، بدون نیاز به محافظ را فراهم می¬نماید. نسخه¬ی رایگان آن قابل استفاده تا سقف 10 رایانه می¬باشد.

remoteutilities
شکل 4: نرم افزار RemoteUtilities دسترسی از راه دور را براحتی فراهم می¬نمایدکه می¬تواند با محافظ و یا بدون آن عمل نماید و تا سقف 10 رایانه رایگان می¬باشد.


SolarWinds AD Admin Tools (ویندوز رایگان)
این نرم افزار توانایی ساده سازی سه دسته از کارهای رایج، وقت گیر و طاقت فرسای مربوط به شبکه¬های ویندوز را دارا می¬باشد. بعنوان مثال، کاربران غیرفعال و اکانت¬های رایانه ( که در یک تاریخ معین فیلتر شدند) را متوقف و در صورت لزوم حذف می¬نماید. همچنین نرم افزار مذکور این امکان را فراهم می¬نماید که اکانت¬های جدید را به صورت دسته جمعی (نیز ایجاد اختیاری MS Exchange mailboxes) با وارد نمودن اسامی و سایر مشخصات کاربر و اطلاعات، در یک دایرکتوری  فعال از طریق یک فایل CSV ایجاد نمایید.


Spiceworks (ویندوز رایگان)
Spiceworks بصورت فشرده با ویژگی¬های منحصر به فرد خود، ارائه می¬گردد.( برای اطلاعات بیشتر گزارش مربوط در این زمینه را مشاهده بفرمایید). به جای اینکه وقت خود را با تعداد کمی تبلیغات ساده هدر دهید، این نرم افزار پویش شبکه و قابلیت¬های مدیریتی آن را پیشنهاد می¬کند. این نرم افزار نه تنها اطلاعاتی از قبیل اینکه چه موقع سرعت سرور کاهش می¬یابد، فضایdesktop پر می¬گردد، یا جوهر چاپگر تمام می¬شود را ارائه می¬دهد، بلکه می¬توانید از آن جهت حذف یک نرم افزار، مشاهده¬ی سرویس¬های در حال اجرا بر روی شبکه، و مدیریت دستگاه¬های سیار خود، استفاده نمایید.


TamoSoft Throughput Test( ویندوز و مک رایگان)
نرم افزار TamoSoft Throughput Test مسئولیت تست شبکه بی¬سیم و سیمی را بر عهده دارد. این نرم افزار توان سرعت بالا و پایین شبکه¬ی شما را محاسبه می¬کند و همچنین  packet loss (افت بسته¬های اطلاعاتی در شبکه)و تاخیر پروتکل¬های مدل UDPو TCPرا بررسی می¬نماید و نتایج را در قالب نمودار ارائه می¬دهد. کاربر می¬تواند نوع ترافیک شبکه¬ی سیستم خود را به منظور شبیه سازی (AV streamingو voIPو غیره) و دسترسی به سطح کیفیت Qos، مشخص نماید.


Wireshark (مک و ویندوز رایگان)
اگر تمایل به کاوش عمیق در ترافیک شبکه¬ی خود به منظور عیب یابی آن دارید، Wireshark بهتر از شما این کار را انجام می¬دهد.این نرم افزار ترافیک شبکه¬ی شما را جمع¬آوری و سپس تجزیه و تحلیل می¬کند . نتایج را در فرمت کدگذاری شده¬ی رنگی و خوانا نمایش می¬دهد که به راحتی در یک صفحه می¬توان گونه¬های مختلف بسته¬ها را شناسایی کرد و همچنین می¬توان نمونه¬های مشکل ساز را تشخیص داد (بعنوان مثال: بسته¬های حذف شده و یا فرستاده نشده).این سایت چندین فیلم آموزشی مفید را نیز فراهم نموده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر