سرویس جدید وایرلس ارائه شده توسط گوگل

سرویس جدید وایرلس ارائه شده توسط گوگل

آیا سرویس جدید وایرلس ارائه شده توسط گوگل قادر به صرفه جویی در هزینه های شما خواهد بود؟ با ما همراه باشید تا به این موضوع پی ببرید.
 
گوگل به تازگی گوشی های وایرلس دار متفاوتی را عرضه کرده که در آن برنامه ای به نام Fi را گنجانده است.بدون شک شما نیز همیشه عاشق کارهای جدید گوگل که از این شاخه به آن شاخه می پرد و باعث بهت همگان می شود بوده اید.


اگر تاکنون در مورد آخرین جسارت بزرگ گوگل که مربوطه به خدمات نوین وایرلس گوشی های همراه می شود چیزی نشنیده باشید باید گفت که این نام ناآشنا و جدید چیزی نیست جز پروژه فای. این خبر عصر روز چهارشنبه منتشر شد، که اگر بخواهیم با کمی آب و تاب به آن بپردازیم، پروژه مربوطه به تماس های تلفنی رایگان است.
اصل ماجرا از این قرار است که: پروژه فای به شما اجازه استفاده همزمان از چند شبکه بر روی موبایل را خواهد داد – برای نمونه فرض کنید در ایران بتوانید همزمان هم از شبکه داده ایرانسل و هم از شبکه داده همراه اول و در عین حال شبکه وای فای خانگی تان استفاده کنید، و در عین واحد نیز پیامک بفرستید، وب نوردی کنید، و تماس هم برقرار کنید. این قابلیت به طور خودکار و یکپارچه قادر به سوییچ کردن بین شبکه های وای فای و داده موبایل خواهد بود، که همین امر نیز موجب می گردد تا هر کجا که باشید قوی ترین سیگنال ممکن را دریافت کنید (به لحاظ تئوری- فرض بر این است که همیشه در مکانی که قرار دارید شبکه ای نیز برای ارتباط اینترنتی وجود دارد).
برای بهره مند شدن از این سرویس که به صورت جهانی نیز ارائه می گردد تنها یک راه وجود دارد، و آن هم پرداخت ماهانه بیست دلار برقرای تماس یا فرستادن پیامک به طور نامحدود به اقصی نقاط دنیا. ضمن اینکه به ازای خرید هر گیگ ترافیکِ شبکه داده تلفن همراه مستلزم پرداخت ده دلار دیگر نیز خواهید بود. (شامل دیتای درون شبکه ای و همزمان دیتای بین الملل در 120 کشور است). بنابراین برای مثال اگر بخواهید از 3 گیگابایت اینترنت حجمی در ماه استفاده کنید، می بایست قیمت پایه ای بیست دلار را برای سرویس، و سی دلار دیگر را بابت داده تلفن همراه پرداخت کنید، که در مجموع هزینه آن به صورت ماهانه 50 دلار خواهد شد. گفتنی ست که اتصال به اینترنت در خطوط تلفنی یا استفاده از شبکه های موبایلی هات اسپات شامل هزینه های اضافی نمی شوند و تنها حجم ترافیکی که استفاده می کنید معیار می باشد.
هم چنین به خاطر داشته باشید اگر در مکانی که به جای استفاده از فای نیاز  به متصل شدن به شبکه وای فای داشته باشید این امر شدنی ست، یعنی اگر ترجیح دهید که در زمان یا مکان های خاصی تنها از شبکه وایرلس استفاده کنید تا از مصرف داده تلفن همراهتان جلوگیری شود این امر امکان پذیر است. و نکته مهم دیگر در مورد فای اینکه اگر ترافیک اینترنت خود را در یک دوره زمانی استفاده نکنید، گوگل ترافیک باقی مانده را به شما پس خواهد داد. بنابراین اگر برای مثال 30 دلار بابت خرید 3 گیگ ترافیک در یک ماه پرداخت کنید، اما در انتهای ماه تنها 2.5 گیگ آن را استفاده کرده باشید، مابقی ترافیک مانده به دوره بعد انتقال می یابد.
و یک برگ برنده بزرگ دیگر که در استفاده از فای خواهید داشت اینکه: پروژه فای هم اکنون بر روی دستگاه های Nexus 6 نیز قابل استفاده می باشد. تنها چیزی که راجع به استفاده این سرویس در Nexus 6 وجود دارد این است که، مانند تمامی سرویس های گوگل که به تازگی راه اندازی می شوند، در صورتی که بخواهید فای را بر روی Nexus  نیز داشته باشید، نیازمند آن هستید تا فردی که از قبل در آن حضور داشته برایتان دعوت نامه بفرسد.
در کل با تمام چیزهایی که گفته شد آیا فای در نوع خود نوعی پروژه انقلابی به محسوب می شود یا خیر؟ و سوال دیگر اینکه آیا فای در مقایسه با طرح های سنتی پیشین واقعا قادر به صرفه جویی در هزینه های فعلی تان خواهد شد ؟ پاسخ این سوال کاملا بستگی به نگرش شما راجع به فای دارد – گرچه برای بیشتر افراد شاید پاسخ بله باشد.
در اینجا به مقایسه برخی جزییات ریز در مورد فای پرداخته ایم تا شاید به شما ایده بهتری نسبت به اینکه آیا مناسب تر از آن چه که اکنون از آن استفاده می کنید بدهد:


بررسی مقایسه  ای فای و طرح های اختصاصی AT&T
اگر از سرویس های ارائه شده شده توسط شرکت AT&T استفاده کنید، طرحی به نام ارزش افزوده به شما تعلق می گیرد که در آن تنها با پرداخت 80 دلار در ماه از 3 گیگ ترافیک و مکالمه و پیامک نامحدود، بهره مند می شوید. اما اگر از طرح های غیر قرار دادی AT&T استفاده کنید، و از آنجا که در طرح غیر قراردادی مختارید تا گوشی تان را از هر شرکت دیگری تهیه نمایید، می بایست برای آن 65 دلار در ماه بپردازید. هر دوی این طرح ها شامل اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه و هات اسپات نیز می شود.  ترافیک استفاده نشده در یک دوره قابل انتقال به دور بعدی نخواهد بود و پس از آن منقضی می گردد – و هیچ گونه ما به التفاوتی بابت آن دریافت نخواهید کرد. اگر بخواهید تا در این طرح از تلفن تان به صورت بین المللی استفاده کنید، باید حق سرویس دیگری به نام وازو (Wazoo) را پرداخت نمایید.
در پروجکت فای گوگل برای صحبت کردن یا فرستادن پیامک و یا استفاده از شبکه داده باید ماهانه 50 دلار پرداخت نمایید، که در صورت استفاده نکردن از حجم باقی مانده به طور کامل و در رومینگ داده نیاز به پرداخت هزینه اضافی نیز نخواهید داشت. تا زمانی که ناحیه ای که در آن حضور دارید از پوشش قابل قبولی برای شبکه های موبایلی از قبیل Sprint یا T-Mobile وجود داشته باشد، به طور واضح پروجکت فای برنده این سناریو محسوب می شود.

بررسی مقایسه ای پروجکت فای و طرح های خانوادگی AT&T
می توان با پرداخت 80 دلار ماهانه از خدمات پیامک و تماس نامحدود و نیز 3 گیگابایت دانلود AT&T رایگان بهره مند گردید. اگر قصد استفاده از سرویس غیر قراردادی AT&T را داشته باشید – و به طور پایه ای نخواهید تا از تلفن های یارانه ای AT&T استفاده کنید – قیمت تا 65 دلار در ماه کاهش خواهد داشت. گفتنی ست که اتصال به اینترنت از طریق گوشی همراه شامل این سرویس می شود. عدم استفاده از ترافیک باقی مانده در هر دوره زمانی به معنی منقضی شدن آن خواهد بود و قابل انتقال به دوره بعد نمی باشد، ضمن اینکه هیچ گونه مبلغی بابت ترافیک باقی مانده به شما عودت داده نخواهد شد. و اگر بخواهید از تلفن تان به صورت بین الملی استفاده کنید، بایستی بابت استفاده از این سرویس از وازو مجوز لازم را دریافت نمایید.
در پروجکت فای گوگل هر میزان صحبت، پیامک، و یا استفاده از شبکه دیتا 50 دلار در ماه هزینه در بر خواهد داشت. و در صورت استفاده نکردن از آنها پولتان به شما برگردانده می شد و در نتیجه  هزینه های اضافی در هزینه های استفاده داده بین الملل برایتان در بر نخواهد داشت. مادامی پوشش دهی شبکه موبایلی Sprint یا T-Mobile در آنجایی که زندگی می کنید مناسب باشد، بدون شک پروجکت فای برنده این سناریو به محسوب می شود.
مقایسه طرح های خانوادگی Project Fi  و AT&T family
فرض کنید شما و همسرتان به طور اشتراکی از یکی از سرویس های موبایلی AT&T استفاده می کنید و ترافیک خریداری شده به میزان 3 گیگ را بین خودتان تقسیم کرده اید، که در مقایسه با طرح های قبلی که در بالا بحث شد برایتان ماهانه 120 دلار هزینه در بر خواهد داشت. از آنجا که AT&T برای دسترسی هر دستگاه موبایل به شبکه 40دلار از شما خواهند گرفت، در نتیجه در مدل غیر قراردادی هزینه از 120 دلار به 90 دلار در ماه کاهش خواهد یافت.
پروجکت فای گوگل شامل بسته های تخفیفی خانوادگی نمی شود، و شاید این به خاطر استدلالی ست که گوگل به آن معتقد است و آن این است که: فرض کنید فرد شماره یک به طور میانگین ماهانه دو گیگ ترافیک مصرفی دارد، در حالی که فرد شماره دو تنها یک گیگ ترافیک مصرفیش در ماه است. هزینه فرد شماره یک در پروجکت فای ماهانه 30 دلار خواهد بود، در حالی که این میزان برای شخص شماره دو معادل 40 دلار در ماه است – در نتیجه جمع هزینه هر دوی آنها ماهانه برابر با 70 دلار خواهد شد. و مشابه سناریو آخری که گفتیم در صورت استفاده نکردن از این میزان داده یا داده بین الملل یا مابقی پول به آنها عودت داده می شود.
حتی با این تفاسیر هم باز به نظر می رسد که برنامه های AT&T زیاد برای افراد جذابیت نداشته باشد.

بررسی مقایسه ای پروجکت فای و طرح های خانوادگی اسپرینت
بسته های اسپرینت کمی پیچیده تر به نظر می رسند، اما در اینجا ما به طرح چند مقایسه از آن با پروجکت فای گوگل پرداخته ایم تا کمی آن را شفاف سازی نماییم. در اسپرینت استفاده اشتراکی از داده ها در صورتی که گوشی خود را از شرکت آن خریداری کرده باشید، تا 4GB ترافیک اینترنت و تماس و پیامک های نامحدود را تنها به قیمت 80 دلار به شما ارائه خواهد کرد. در صورتی که بخواهید از گوشی خودتان استفاده نمایید همین سرویس برایتان 65 دلار خواهد بود.
اگر شخص دومی را نیز به این طرح اضاف نمایید – استفاده اشتراکی از همان 4 گیگابایت ترافیک تا 120 دلار در ماه بالاتر خواهد رفت، که این هزینه در صورت نخریدن موبایل از دیگر شرکت ها 90 دلار خواهد بود. استفاده از سرویس هات اسپات نیز شامل بخشی از طرح اسپرینت محسوب می گردد. ترافیک باقی مانده قابل انتقال به دوره بعد نمی باشد و هزینه آن عودت داده نخواهد شد، و خدمات بین المللی نیز شامل این طرح نمی گردد.
با استفاده از پروجکت فای یک طرح بسته 4 گیگاباتی برایتان 60 دلار در ماه هزینه در بر خواهد داشت، که مشخصا نسبت به همین حجم در اسپرینت به نظر معامله بهتری می رسد (به خصوص زمانی که برای نمونه پروجکت فای بتواند هم Sprint  وT-Mobile را پوشش دهد). اگر بخواهید ترافیک تان را روی دو دستگاه گوشی همراه در پروچت فای استفاده نمایید، باید روی 80 دلار در ماه حساب کنید – که باز هم به طور مشخص گویا معامله بهتری به نظر می رسد. و باز هم نباید فراموش کرد که هر دو طرح پروجکت فای پولتان را برای استفاده نکردن از داده های بین المللی (رومینگ) به شما عودت خواهد داد.

مقایسه طرح نامحدود پروجکت فای و اسپرینت
اسپرینت طرحی شخصی را ارائه می کند که در آن می توانید با پرداخت 80 دلار در ماه به شرکت و خرید گوشی از خودش به طور نامحدود صحبت کرده و پیامک بزنید و اینترنت داشته باشید، و یا در صورتی که گوشیتان را از جای دیگری تهیه نموده باشید با پرداخت 60 دلار از این خدمات بهره مند گردید. خدمات بین المللی و هات اسپات شامل این طرح نمی شوند. اگر از هات اسپات نیز در این طرح بخواهید استفاده کنید بایستی 10 دلار دیگر اضافه تر هزینه کنید، ضمن اینکه برای هر گیگ ترافیک مازاد ده دلار و برای 2 گیگ ترافیک 20 دلار در ماه، و یا 50 دلار برای 6 گیگ در ماه پرداخت نمایید.
هیچ رابطه مستقیمی بین این دو سرویس وجود ندارد، و پروجکت فای در حالی که شامل گزینه ترافیک نامحدود نمی شود، اما به جای آن تنها برای میزان مصرفی داده شما ااز شما پول دریافت می کند – در نهایت اینکه چه میزان ترافیک کمتری در ماه مصرف کنید به همان میزان نیز هزینه هایتان پایین خواهد آمد، و اینکه آیا شامل اتصال اینترنت با تلفن، داده بین الملل، و امتیازات چند شبکه ای برایتان مهم خواهد بود یا نه.
به عنوان یک مقایسه کلی، همان هزینه ای  60 دلار در ماه که بابت نامحدودبودن همه خدمات در Sprint با گوشی خودتان پرداخت می کنید – در که در پروجکت فای تا 4 گیگابایت تبادل داده در ماه را در بر خواهد داشت. این هزینه شامل اتصال اینترنت با تلفن و هات اسپات نیز خواهد شد، هم چنین در صورت استفاده نکردن از داده و ترافیک بین الملل مبلغ آن به شما عودت داده می شود.


مقایسه طرح های شخصی و خانوادگی Project Fi  و T-Mobile
T-Mobile دارای گزینه های ساده تری برای انتخاب نیز است که ماهانه 80 دلار هزینه آن خواهد بود. تنها پیش بینی احتمالی این سرویس مربوط به استفاده از اینترنت موبایلی و هات اسپات می شود، که برای آن محدودیت 5 گیگ در ماه تعریف شده است.
همانند طرح نامحدود اسپرینت، پرسشی که در اینجا باید مطرح کرد این است که مصرف ترافیک شما چه میزان می باشد. اگر 6 گیگابایت در ماه استفاده داشته باشید، با پرداخت هزینه 80 دلار در ماه پروجکت فای سرویس هایی شامل بسته های معمولی داده موبایل و ایرنتی را به شما ارائه خواهد کرد. (همانند تمامی بسته های پروجکت فای این بسته نیز شامل عودت دادن پولتان در صورت استفاده نکردن از ترافیکتان در ماه می شود).
بنابراین اگر میزان ترافیک مصرفی تان بالا باشد، طرح T-Mobile به نظر گزینه مناسب تری برایتان خواهد بود. ولی اگر میانگین ترافیک مصرفی تان کمتر از 6 گیگابایت در ماه باشد، شاید پروجکت فای گزینه بهتر و قدرتمندی تری محسوب می شود.


مقایسه طرح های شخصی و خانوادگی Project Fi  و Verizon     
Verizon چه؟ طرح انفرادی که تماس و پیامک نامحدود ماهانه در آن برایتان 75 دلار هزینه خواهد داشت. اگر از برنامه Verizon's Edge استفاده کنید، این هزینه تا 60 دلار در ماه نیز کاهش خواهد یافت، که در هر صورت هیچ گونه عودت دادن هزینه یا برگشت پول برای ترافیک و داده بین المللی که استفاده نکرده اید وجود نخواهد داشت.
همان میزان ترافیک مصرفی 2 گیگابایت در ماه در پروجکت فای هزینه ای 40 دلاری در ماه خواهد داشت، و شامل استفاده از هر دو سرویس هات اسپات و اینترنت گوشی همراه و نیز داده بین الملل می شود. در صورتی که بتوانید از خدمات Solid اسپرینت یا T-Mobile در محدوده استفاده تان بهره ببرید، بدون شک مقابله به مثل بهتری کرده اید.
ضمن اینکه با استفاده از بسته More Everything از سوی Verizon، این اجازه را به شما خواهد داد تا از دو تلفن همراه و تماس و پیامک نامحدود نیز بهره ببرید، و 4 گیگ ترافیک مازاد در ماه را تنها به قیمت 140 دلار داشته باشید، و یا اینکه می توانید همین سرویس ها را با پرداخت 110 دلار ماهانه از طریق بسته های Verizon's Edge داشته باشید. این قیمت ها تنها شامل اینترنت موبایل می شوند و داده های بین الملل جزو آن نیست.
پروجکت فای با قیمت پایه ای 80 دلار در ماه دو خط موبایل با تماس وپیامک نامحدود به همراه 2 گیگابایت ترافیک را به شما عرضه می دارد – که شامل اینترنت موبایلی به همراه داده بین الملل و عودت مبلغ پرداختی تان در صورت استفاده نکردن از داده می باشد. از لحاظ قیمت گذاری و ارزش، واقعا نمی شود آنها را قیاس نمود.


طرح های پیش پرداختی Project Fi vs. Verizon
بسته های پیش پرداختی Verizon تماس های نامحدود را به همراه 1 گیگابایت ترافیک ماهانه به قیمت 45 دلار و 2.5 گیگ ترافیک مازاد به قیمت 60 دلار ارائه می دهند. هیچ یک از این طرح ها شامل بازگشت هزینه برای ترافیک استفاده شده نخواهد بود، و همین موضوع برای داده های بین الملل و استفاده از اینترنت موبایل هم صدق می کند.
در پروجکت فای به همان میزان مکالمه و پیامک نامحدودی که نصرف می کنید و با یک گیگ ترافیک مازاد 30 دلار در ماه برایتان هزینه در بر خواهد داشت، در حالی که 2.5 گیگ استفاده از داده موبایل در ماه 45 دلار برایتان تمام خواهد شد – که این میزان برای هم استفاده از داده های بین الملل محسوب می گردد و هم برای اینترنت موبایل، ضمن اینکه هر میزان از هر سرویس که استفاده نکرده باشید ب شما عودت داده خواهد شد.


پروجکت فای و دیگر بسته های پیش پرداختی
T-Mobile شامل بسته های پیش پرداختی می شود که در آن شما تنها با پرداخت 30 دلار در ماه برای از 100 دقیقه مکمالمه رایگان، پیامک نامحدود، و 5 گیگابایت ترافیک اینترنت پر سرعت بهره مند خواهید شد. همین 5 گیگابایت داده برایتان در پروجکت فای 70 دلار هزینه بر خواهد بود، بنابراین اگر میزان استفاده تان در ماه کم باشد، انتخاب این نوع طرح های T-Mobile برایتان کمی سخت خواهد بود.
البته گفتنی ست که طرح های پروجکت فای قابلیت های دیگری همچون اینترنت همراه را برایتان فراهم خواهند کرد که به وسیله آن می توانید تماس های نامحدود داشته باشید، و هزینه استفاده نکردن از داده های بین الملل تان به هر میزان که باقی مانده باشد به شما عودت داده خواهد شد – بنابراین به نظر معامله بدی نمی رسد. اما در عین حال برایتان هزینه بر نیز خواهد بود. اگر برای پروجکت فای ماهانه 30 دلار هزینه کرده باشید، تنها 1 گیگابایت ترافیک مازاد در ماه دریافت خواهید نمود. بنابراین کل این ماجرا بر خواهد گشت به شخص خودتان و اینکه تا چه میزان در ماه بخواهید هزینه کنید و یا کدام یک از سرویس هایی که آنها ارائه می دهند برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار باشد.
افراد زیادی نیز از طرح 45 دلار در ماه برای مکالمات درون شبکه ای استفاده می کنند که شامل پیامک نامحدود و سه گیگ ترفیک مازاد با سرعت بالا می شود. همان 3 گیگ ترافیک ماهانه 50 دلار برایتان هزینه بر خواهد بود در پروجکت فای، اما در اینجا شامل اینترنت همراه نیز خواهد شد، ضمن اینکه مکالمات درون شبکه ای و داده بین الملل و برگشت ترافیک استفاده نشده را شامل نخواهد شد. مطلب دیگری که در اینجا نیز باید بدان اشاره کرد این است که خودتان باید بررسی کنید و ببینید کدام یک از سرویس ها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است، و با محدود کردن آنها در خریدشان صرفه جویی کنید و در نهایت با جمع بندی آنها ببینید که کدام یک از سرویس های پروجکت فای برایتان مقرون به صرفه تر خواهد بود.


سخن آخر
چیزی که در حال حاضر از آن به عنوان پروجکت فای یاد می شود اولین گام ها و تلاش گوگل برای ارائه سرویس های مبتنی بر وایرلس می باشد. گر چه بی هیچ ابهامی در گذشته و در مقایسه با انواع مدل های قدیمی تر این سرویس ها قیمت های آنها نیز بسیار بالا بودند، اما امروزه و با فراگیرتر شدن این خدمات و ارائه بسته های متنوع تر قیمت ها نیز پایین تر آمده اند.
گرچه چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم این است که برای استفاده از پروجکت فای نیاز به گوشی های Nexus 6 داریم – که انتخاب کوشی نیز به طور زیادی به فاکتورهای محدود کننده ای از طرف مردم بستگی دارد. از دیگر کاستی های پروجکت فای می توان به پوشش دهی محدوده ای که در آن قصد استفاده از این سرویس را داشته باشید اشاره کرد، چرا که بایستی تحت پوشش شبکه های موبایلی اسپرینت وT-Mobile باشید، که برای آن دسته از مردم که در نقاط دور کشور زندگی می کنند راه حل ایده آل و مناسبی نخواهد بود. و جدای از هر آنچه که در بالا بدان اشاره شد، استفاده از این برنامه تنها منوط به دریافت دعوت نامه از سوی فرد دیگری ست که در حال حاضر از این سرویس استفاده می کند، پس با تمام این تفاسیر به نطر نمی رسد که به سرعت انبوهی از مشتریان به سمت آن کشیده شوند.    
گرچه بر اساس فرم اولیه طرح اینگونه به نظر می رسد که استفاده از آن از ارزش بیشتری برخوردار باشد – و این درست همان چیزی ست که شرکت های ارائه دهنده به دنبال آن هستند تا از نزدیک شاهد آن باشند. با وجود قیمت های پایین این محصول، مدل consumer-centric pricing model پروجکت فای، با ارائه ویژگی های بسیار زیاد، این قابلیت بالقوه را خواهد داشت تا از مشتریان زیادی برخوردار گردد، و موجب شود تا در صورت تمایل به باقی ماندن در صحنه رقابت رویکردهای فروش شان را نیز تغییر دهند.
و آیا می دانید چه؟ بیش از هر چیز دیگری شاید این همان چیزی ست که گوگل همیشه به دنبال آن بوده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر