آخرین روش برای داشتن رایانه ای سیار

آخرین روش برای داشتن رایانه ای سیار


پردازشگرهای سیار اینتل- آخرین روش برای داشتن رایانه ای سیار 
به تازگی کامپیوترهایی پا به عرصه فن آوری گذاشته اند که تمامی سخت افزارهای آن تنها در یک USBجا شده اند. اگرچه این نوع کامپیوترها نوظهور هستند، اما چیزی که در درجه نخست باعث به چشم آمدن هر چه بیشتر مدل مورد بحث در اینجاست و آن را نسبت به رقبایش پیشتاز کرده، ویژگی های خارق العاده آن همچون قابل حمل بودنش، مصرف انرژی پایین، فضای اشغالی کم و دسترسی آسان آن است.

گرچه ممکن است این قطعه برای استفاده در سفرهایی هوایی مناسب نباشند، اما بی شک برای آنان که قصد دارند تا کنفرانسی را ارائه دهند، یا به طور موقت بخواهند به کامپیوتری دسترسی پیدا کرده و پس از استفاده تمام رد پای به جا مانده از خود، همچون اطلاعات استفاده شده را حذف کنند تا مورد شنود قرار نگیرند، این گزینه مناسب ترین خواهد بود (یا به طور اتفاقی بخواهند تنها از مانیتور کامپیوترتان استفاده کنند).
در حالی که این نوع رایانه جیبی پیش تر هم در فروشگاه ها موجود بوده اند، اما بی شک پس از معرفی نهایی این مدل جدید توسط شرکت اینتل بیشتر به چشم خواهند آمد.
ما که نیز به نوبه خود تحت تاثیر قدرت و توانایی های این دستگاه کوچک قرار گرفته بودیم، بر آن شدیم تا پیش از عرضه آن، دستگاه را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که چگونه ممکن است تا قطعه ای به این کوچکی، و آن هم تنها با متصل شدن به یک صفحه نمایش ساده، تبدیل به کامپیوتری تمام عیار برای انجام امور دفتری گردد.

درون قطعه
در واقع تمام کاری که این قطعه کوچک پردازشی 150 دلاری میکند، بسته بندی و کوچک سازی داده هاست (نکته: از آنجا که بررسی های صورت گرفته بر روی این قطعه پیش از تولید نهایی آن بوده، در نتیجه ممکن است نتایجی که ما به آن دست یافته ایم با آنچه که بعدها به عنوان محصول نهایی معرفی گردد تفاوت هایی داشته باشد).
جنس این قطعه ترکیبی از پلاستیک سیاه و فلز است، که بر روی آن علامت تجاری شرکت اینتل هک شده. قطعه دارای وزنی معادل 54 گرم و ابعاد 1.16 در 3.81 در 11.43 سانتی متر است، که تنها کمی از سوییچ یک خودرو بزرگ تر است. (قطعه همچنین شامل دو سوراخ در بالا برای استفاده به عنوان سر سوییچی و گم نکردن آن است).
می توان قطعه را توسط کابل HDMI به صفحه نمایش تلویزیون متصل می شود، و برق آن را از طریق درگاه های micro-USB تامین نمود (گرچه یک آداپتور برق هنگام خرید با آن عرضه می شود، اما از هر منبع تامین انرژی با توان ده وات به بالا، از قبیل USB برای تامین انرژی آن می شود استفاده کرد). اگر درگاه های این قطعه به هر دلیل ضربه ببینند یا معیوب شوند، برای ادامه کار می توانید از کابل HDMI 19 سانتی متری آن استفاده کنید.
قطعه هم چنین شامل یک اسلات کارت حافظه micro-SD ست، که می توان تا ظرفیت 128 گیگابایت حافظه های جانبی را به آن متصل کرد. هم چنین دکمه ای که به وسیله آن دستگاه خاموش روشن می شود، دارای لامپ LED آبی رنگی ست که هنگام  کار شروع به چشمک زدن می کند.
از دیگر قابلیت های این قطعه کوچک، می توان به وای فای آن که از فن آوری 802.11n بهره می برد نام برد (البته باید توجه داشت که وای فای قطعه فقط با باند فرکانسی 2.4GHz سازگاری دارد). ویژگی های دیگر دستگاه شامل بلوتوث نسخه 4.0 می باشد، که به واسطه آن می توان کیبور یا موس های بلوتوث را به دستگاه متصل نمود (از این قطعه میتوان به عنوان هاب یو اس بی هم استفاده کرد، که در این صورت می توانید اتصالات اترنت و شبکه ای را با استفاده از هاب مخصوص تبدیل کننده، به یو اس بی تبدیل کرده و به دستگاه انتقال دهید).
دستگاه از پردازنده quad-core Atom Z3735F و نیز 2مگابایت حافظه کش نهان برخوردار است. گفتنی ست که این نوع پردازنده بیشتر در تبلت ها استفاده می شود. سرعت پایه ای پردازنده 1.3GHz است و در آن از فن آوری TurboBoost اینتل استفاده شده است. همین امر موجب گشته تا قدرت پردازشگر به میزان 1.8GHz افزایش یابد.
مصرف انرژی پردازشگر دستگاه، هنگام استفاده  2.2 وات است، و همین امر موجب شده تا پردازشگر آن به یکی از کارآمدترین ها در نوع خود بدل گردد. با تمام این تفاسیر، اما دستگاه نیازمند یک فن خنک کننده برای جلوگیری از گرم شدن می باشد (ممکن است کمی سر وصدا به وجود آورد).
دستگاه شامل این مشخصات سخت افزاری ست: دو گیگابایت رم DDR3L و 1.3 گیگاهرتزی تک کاناله و 32 گیگابایت حافظه eMMC . گرچه از این میزان حافظه تنها 23 گیگابایت آن قابل استفاده و مابقی مختص خود دستگاه می باشد. کارت گرافیک دستگاه از موتور HD گرافیک های ساخت اینتل که دارای 64 مگابایت حافظه اختصاصی هستند برخوردار است، و در مقایسه با گرافیک های کامپیوترهای شخصی چیزی معادل 979 مگابیت می شود. به طور کلی در حالتی که رزولوشن دستگاه بر روی 1920 x 1200 قرار داشت، و با بررسی هایی از قبیل پخش ویدئو یا تصاویر HD که بر روی قطعه انجام دادیم، به طور خارق العاده ای از کیفیت آن متعجب شدیم.

تست دستگاه
پس از چند روز استفاده از دستگاه، تصمیم گرفتیم تا آن را بر روی مدل های دیگر مانیتور بررسی نماییم. بدین منظور از مانیتورهای Philips و ویدئو پروژگتورهای Epson و نیز تلویزیون های 48 اینچ سامسونگ برای این آزمایش استفاده کردیم. به علاوه از انواع روترهای وای فای و چاپگرهای تحت شبکه هم بهره بردیم. بجز موارد یاد شده در حین بررسی انواع و اقسام کابل ها، صفحه کلیدها، موس ها، هارد های اکسترنال، درایوها و هاب های یو اس بی را نیز امتحان کردیم. به عنوان نمونه از بلوتوث برای متصل کردن اسپیکر مدل Cambridge Audio Minx Go به آن و یا صفحه کلیدهای بی سیم مدل Adesso بهره بردیم. گفتنی ست که در حین این آزمایشات دستگاه با هیچ مشکلی مواجه نگشت.
و اما کارایی خود دستگاه چه؟ به این نتیجه رسیدم که دستگاه از کارایی قابل قبولی برخوردار است، ولی آنچنان که باید مورد رضایت نبود. برای نمونه هنگامی که از طریق نرم افزارPassMark's PerformanceTest قطعات آن را مورد سنجش قرار دادیم، برنامه امتیاز 479.8 را به دستگاه داد، که در مقایسه با تبلت Dell Venue 10 Pro 5055 یا سخت افزاهای کاملا مشابه که پیش تر صورت پذیرفته بود، امتیاز 505.9 را دریافت کرده بودیم.
به علاوه دستگاه برای بوت شدن در مقایسه با مدل های مشابه شرکت Del به زمان بیشتری نیاز داشت، زمانی معادل31.5 ثانیه.
از سوی دیگر به این نتیجه هم پی بردیم که دستگاه توان کافی برای اجرای نرم فزارهای دفتری چون ورد، اکسل، یا پاورپوینت را دارد، که همین امر نیز در اجرای برنامه های آنلاینی از قبیل Gmail و Skype صادق بود. ضمن این که به طور منطقی سرعت آن برای گشت و گذار در اینترنت قابل قبول بود (با مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم، اُپرا). و به طور باور نکردنی در نمایش ویدئو از طریق Netflix، MLB، و YouTube عالی عمل می کرد. اما از نقاط ضعف این دستگاه نیز می توان به افت شدید سرعت و هنگ کردن هنگام اجرای چند برنامه اشاره کرد. در مواردی که گفته شد شاهد قفل شدن موس بودیم، و تا زمانی که پردازش های برنامه های قبلی به پایان نمی رسید هم چنان سیستم قفل باقی می ماند.
این دستگاه کوچک به جز توانایی اجرا کردن ویندوز 8.1 و یا جستجو در اینترنت از طریق موتور جستجوگر Bing،  قادر به اجرای برنامه های بسیار سبک از قبیل Paint, Internet Explorer ، Notepad یا نرم افزارهای خواندن فایل های pdf هم می باشد، و این در حالی ست که از قدرت کافی برای اجرای آنتی ویروس ها برخوردار نبود.
 خلاصه مطلب
انتظار می رود اینتل این دستگاه خارق العاده را خرداد امسال عرضه کند. گرچه از هم اکنون امکان پیش سفارش آنها ممکن است. قیمت دستگاه های ارائه شده با نسخه ویندوز 150 دلار خواهد بود. برای علاقه مندان به لینوکس دستگاه با اوبونتو نسخه LTS  14.14 و به قیمت 110 دلار عرضه خواهد شد. گفتنی ست که دستگاه ارائه شده با نسخه لینوکس درست از همان سخت افزارهای مشابه نسخه ویندوز برخوردار هستند، و تنها تفاوت آن در RAM 1 گیگابایتی و حافظه داخلی 8 گیابایتی می باشد.
این دستگاه خارق العاده از این قابلیت هم برخوردار است تا ویندوز 8.1 را با تمامی امکانات موجود بر روی سیتم عامل و انواع نمایشگرهای مجهز به HDMI نمایش دهد. اگرچه کماکان نمی توان از این دستگاه جدید به عنوان مینی کامپیوتری سریع یاد کرد، چرا که هرچه که باشد تمرکزشان بر روی کاربردی و انعطلاف پذیری خواهد بود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر