ویرایشگر ویژووال استودیو کد: پنج ویژگی برتر

ویرایشگر ویژووال استودیو کد: پنج ویژگی برتر

ویرایشگر ویژووال استودیو کد، یک ویرایشگر جدید، سبک و متن‌باز است که می‌تواند روی سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک ‌اواس ایکس نصب شود. در ادامه به پنج ویژگی برتر این ویرایشگر اشاره شده است.در این متن تصاویر مربوط به نسخه‌ی این ویرایشگر برای سیستم‌عامل مک اواس ایکس می‌باشد؛ نسخه‌ای که نصب آن بسیار آسان است.برای دستگاه‌های مک، فرآیند نصب بسیار راحت است. تنها کافی است که پکیج نصب ویرایشگر ویژووال استودیو کد را دانلود کنید و آن را در پوشه‌ی Application قرار دهید. برنامه آماده‌ی اجرا است. در ادامه از نسخه‌ی بتای ویژووال استودیو کد استفاده شده است تا برخی از ویژگی‌های این ویرایشگر پوشش داده شود. شرکت مایکروسافت در نسخه‌ی بتا خاصیت توسعه‌پذیری، در دسترس‌بودن سرویس گیت‌هاب و بسیاری تغییرات دیگر پیرامون اشکال‌زدایی و زبان برنامه‌نویسی را ارائه کرده است.


بررسی ویرایشگر
 ویرایشگر ویژووال استودیو کد، یک ویرایشگر مبتنی بر پوشه است به این معنی که برای بازکردن پروژه‌ی موجود باید پوشه‌ی پروژه‌ را باز کرد. برای ایجاد پروژه‌ی جدید لازم است پوشه‌ای ایجاد کرد و در کد، آن را باز کرد.در حالت کلی زمانی که از ویرایشگر ویژووال استودیو کد استفاده می‌کنید باید با این قسمت‌ها کار کنید: Viewbar، Sidebar، Statusbar، Editor Window
Viewbar (نوار سمت چپ) این امکان را فراهم می‌کند تا از بین ویو (View) های مختلف یکی را انتخاب کرد و از یک حالت به حالت دیگر تغییر وضعیت داد. علاوه بر این شامل اطلاعاتی است مثل تغییرات ذخیره نشده.

visual studio code 1


Sidebar این امکان را فراهم می‌کند تا ویوهای مختلف نمایش داده شوند مثل Explore، Git، Search و Debug. رایج‌ترین ویو در این میان Explore است که این اجازه را می‌دهد تا بین فایل‌ها در فولدر گشت، فایل جدید ایجاد کرد و یا فایل موجود را پاک کرد. Search این امکان را فراهم می‌کند تابه دنبال ترم‌های مورد نظر در داخل فایل‌های یک پوشه باشید. Git مربوط به ویژگی‌های مرتبط با Git می‌شود. Debug مربوط به جمع‌‌آوری اطلاعاتی در زمینه‌ی نقاط انفصال، متغیرها و آیتم‌های مرتبط می‌شود.در آخر باید اشاره کرد که پنجره‌ی ویرایشگر امکان ویرایش فایل را هم فراهم می‌کند. کاربر قادر است تا سه پنجره‌ی ویرایشگر را همزمان باز کند. از Sidebar استفاده کنید تا فایل مورد نظر را انتخاب کنید سپس Open را انتخاب کنید تا فایل مورد نظر در یک پنجره‌ی جدید باز شود.در منوی پاپ‌آپ می‌توان به دو فرمان مفید دیگر هم اشاره کرد: Reveal in Finder و Open in Console. فرمان اول برای بازکردن پوشه‌ای است که فایل مورد نظر در آن واقع شده است و فرمان دوم مربوط به بازکردن کنسول در داخل یک پوشه است.ویرایشگر ویژووال استودیو کد از تنظیمات متفاوت زیادی پشتیبانی می‌کند. برای اعمال تغییرات در تنظیمات فعلی می‌توان از User Settings و یا Workspace Settings استفاده کرد.

visual studio code 2


User Settings این امکان را فراهم می‌کند تا بر روی تمام فولدرها تغییرات روی تنظیمات را اعمال کنید. در مقابل Workspace Settings این امکان را فراهم می‌کند تا تنظیمات فضای کاری فعلی را تغییر دهید.تنظیمات شامل پیکربندی ویرایشگر، اطلاعاتی راجع به افزونه‌ها و موارد دیگر می‌شود. برای این قسمت می‌توان از موس و یا تایپ‌کردن کلمات کلیدی استفاده کرد. نهایتاً اینکه این ویرایشگر از پیش‌زمینه‌های رنگی هم پشتیبانی می‌کند. کاربر می‌تواند از میان پیش‌زمینه‌های از پیش نصب شده یکی را به دلخواه انتخاب کند.در ادامه به پنج ویژگی برتر این ویرایشگر اشاره می‌شود:

 

visual studio code 3


پشتیبانی از زبان
ویرایشگر ویژووال استودیو کد از بیش از سی زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. در این میان بیشترین مجموعه‌ی ویژگی‌های پشتیبانی شده مربوط به زبان‌های تایپ‌اسکریپت،  سی‌اس‌اس، اچ‌تی‌ام‌ال، جاوااسکریپت و جی‌سن می‌شود.
ادغام با گیت
این ویرایشگر از ادغام با گیت پشتیبانی می‌کند؛ در واقع این امکان فراهم شده است که تمام عمل‌های مرتبط با گیت مستقیماً از این رابط قابل انجام باشد.گیت یک نرم‌افزار آزاد و متن‌باز برای بازنگری کد منبع توزیع‌شده و مدیریت منبع کد است که بر روی سرعت تاکید می‌کند. گیت ابتدا برای توسعه‌ی لینوکس توسط لینوس تروالدز به وجود آمد و اکنون پروژه‌های فراوانی از آن الهام گرفته‌اند. هر دایرکتوری کاری در گیت یک مخزن کامل با تاریخچه‌ی کامل تغییرات و قابلیت بازنگری تغییرات است و برای کار با آن نیازی به دسترسی به شبکه یا سرور مرکزی وجود ندارد. گیت یک نرم‌افزار آزاد است که تحت عنوان جی‌پی‌ال نسخه دو توزیع شده است.برای کار با گیت لازم است که به قسمت Git رفت و گزینه‌ی Initialize git repository را انتخاب کرد.سپس می‌توان به صورت محلی  با Git کار کرد و با استفاده از قسمت Git فهمید که چه فایل‌هایی تغییر کرده‌اند.زمانی که منوی Git را باز کردید، به فرمان‌های پایه دسترسی خواهید داشت، فرمان‌‌هایی که امکان اعمال تغییرات را فراهم می‌کنند.

visual studio code4


فعالیت‌ها
ویژگی مهم دیگر ویرایشگر ویژووال استودیو کد، فعالیت‌ها است. به کمک فعالیت‌ها می‌توان هر نوع فرمانی را مستقیماً از این ویرایشگر اجرا کرد و خروجی گرفت. از این جمله می‌توان به کامپایلرها، ابزارهای استقرار و پکیجینگ اشاره کرد.
برای ایجاد یک فعالیت باید از فایل task.json استفاده کنیدکه شامل یک یا چند تعریف فعالیت است. به طور معمول این فایل شامل نام فعالیت، پارامترها و اطلاعات مرتبط با خروجی است. برای اجرای هر وظیفه‌ای می‌توان از پنجره‌ی Command Palette استفاده کرد.

visual studio code 5


 اشکال‌زدایی
برای فعال‌کردن امکان اشکال‌زدایی در این ویرایشگر، لازم است فایل lunch.json را به پروژه‌ی خود اضافه کنید.
در قسمت Debug می‌توانید موارد زیر را ببینید:
نقاط انفصال (breakpoints)
می‌توان تمام نقاط انفصال موجود در پروژه را مدیریت کرد. این پنجره شامل اطلاعاتی مثل نام فایل، شماره‌ی خط و نام زیرپوشه است. برای مدیریت نقاط انفصال می‌توان از منوی پاپ‌آپ استفاده کرد.

visual studio code 6


Watch
به کمک این قسمت می‌توان ازرش دستورات را به کمک متغیرهای موجود تعیین کرد.

visual studio code 7


متغیرها (Variables)
این پنجره شامل متغیرهای محلی و مقادیر آن‌ها می‌شود. به علاوه می‌توانید پارامترها و شی this را چک کنید.

visual studio code 8


پنل اشکال‌زدایی
به کمک این پنل می‌توانید فرآیند اشکال‌زدایی را متوقف کنید و یا ادامه دهید. به علاوه می‌توانید گام به گام کد را بررسی کنید.

visual studio code 9


کنسول اشکال‌زدایی
راهی است برای بررسی و ارزیابی دستورات.

visual studio code 10


افزونه‌ها
در آخرین نسخه‌ی بتای این ویرایشگر، توسعه‌دهندگان قادر هستند از افزونه‌ها استفاده کنند.در کتابخانه‌های افزونه‌های این ویرایشگر، افزونه‌هایی برای اشکال‌زدایی، پیش‌زمینه و زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد. در حال حاضر تعداد این افزونه‌ها کم است. این ویژگی در آخر این هفته معرفی شده است پس در ادامه حتماً بهبود بخشیده می‌شود.ویرایشگر ویژووال استودیو کد از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار برای توسعه‌ی افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از زبان جاوااسکریپت و یا تایپ‌اسکریپت استفاده کنید و افزونه ایجاد کنید.برای نصب افزونه‌ی موجود از پنجره‌ی Command Palette استفاده کنید و فرمان مناسب را اجرا کنید.

visual studio code 11


خلاصه
در این مطلب ویژگی‌های ویرایشگر ویژووال استودیو کد توضیح داده شد. این ویژگی‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهند.  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر