اپل، زبان برنامه نویسی سوئیفت را آزاد کرد!

اپل، زبان برنامه نویسی سوئیفت را آزاد کرد!

اپل، شرکتی که تا کنون رابطه اندکی با دنیای متن باز داشته است، تصمیم گرفته تا زبان برنامه نویسی سوئیفت را که مناسب برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ بود، به یک پروژه متن باز تبدیل کند. اپل، از سوئیفت در ژوئن 2014، با هدف تسهیل نوشتن برنامه ها برای OS X، iOS و دیگر پلتفرم های اپل رونمایی کرد.  این شرکت می گوید این زبان بسیار قدرتمند و قابل درک است و برنامه نویسان با استفاده از این زبان می توانند خطاهای کد را به آسانی پیدا کرده و برطرف کنند. سوئیفت، اساسا یک زبان برنامه نویسی انحصاری بود ولی اپل قول داده بود که این زبان را به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار دهد. در سوم دسامبر، شرکت اپل، سوئیفت را تحت لیسانس متن باز آپاچی 2 منتشر کرد.


این تغییرات به این معنیست که حال توسعه دهندگان می توانند به صورت کاملا آزاد از سوئیفت برای پلت فرم های دیگری به جز اپل استفاده کنند. در آینده، سوئیفت تبدیل به یک زبان برنامه نویسی محبوب برای سیستم های ویندوز و لینوکسی می شود و می توان برنامه های iOS یا OS X را به محیط های دیگر انتقال داد.
این یک اتفاق بزرگ است، در حال حاضر تعداد کمی از زبان های برنامه نویسی مورد پسند برنامه نویسان وجود دارد که سازگاری با چند محیط را در اختیار کاربران قرار می دهد و برای همه پلت فرم های اصلی موبایل و دسکتاپ قابل استفاده باشد.
اپل پیش از این رابطه بسیار کمتری با دنیای متن باز داشت. اگرچه تولیدات اپل گرایش به انحصاری بودن دارند ولی این شرکت با ارائه متن باز زبان برنامه نویسی انحصاری خود می تواند محصولات خود را با دنیای متن باز به آسانی یکپارچه سازد.
شرکت اپل با در پیش گرفتن روشی متفاوت نسبت به سوئیفت، دلگرمی بسیاری به جامعه متن باز و کاربران آن می دهد، مانند مایکروسافت، رقیب دیرینه دنیای متن باز که حالا بیش از پیش به سمت آزاد کردن محصولات و نرم افزارهای خود گام برداشته است.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر