تکست ادیتور (Text Editor) در مقابل IDE: کدام یک برای برنامه نویسان بهتر است؟

تکست ادیتور (Text Editor) در مقابل IDE: کدام یک برای برنامه نویسان بهتر است؟


برنامه نویسان، به خصوص تازه کار ها به محیطی که با آن احساس راحتی کنند و نیازهایشان را برآورده کنند نیاز دارند. IDE ها برای کمک به این افراد ساخته شده است. برای کسانی که تازه به دنیای برنامه نویسی قدم گذاشته اند، هیچ چیز مهم تر از یک محیط راحت و یک پارچه برای توسعه نرم افزار نیست (IDE). اما آیا محیط های یکپارچه توسعه نرم افزار همیشه خوبند؟ فرق آن ها با ویرایش گر های متن و ابزار خط فرمان چیست؟


و از آن مهم تر، بهترین IDE ها کدام ها هستند؟ برای انتخاب چه چیزی را باید در نظر بگیرید؟ برای رسیدن به یک نتیجه خوب بهتر است به نکات زیر توجه کنیم.

چرا باید از IDE ها استفاده کنیم؟
اول با D ( توسعه نرم افزار) وE ( محیط)  شروع می کنیم. معنی آن کاملا قابل فهم است. یک ( محیط) برنامه نویسی است که توسعه نرم افزار در آن صورت می گیرد. به بیان دیگر، جایی است که شما کد می زنید و آن کد را به محصول نهایی ( اپلیکیشن وب، برنامه مدون و غیره) تبدیل می کند.
چه چیزی یک IDE را انقدر پر استفاده می کند I: یکپارچگی است.
شما می توانید از هر چیزی برای محیط توسعه نرم افزار استفاده کنید- و بسیاری از افراد از برنامه های بیسیک و یا شخصی به جای IDE استفاده می کنند. اما یک محیط یکپارچه به شما این قابلیت را می دهد که هر کاری را با یک ویرایشگر انجام دهید. 

ninja ide


برای مثال، بیشتر IDE ها ابزار های اشکال زدایی دارند. این به آن معنی است که شما می توانید کد خود را بزنید و آن را در همان برنامه اشکال زدایی کنید. بدون یک IDE شما ناچارید که در یک ویرایش گر متن کد بزنید و سپس آن را با یک لینکر خارجی و یا کامپایلر اشکال زدایی کنید. با توجه به زبان برنامه نویسی این مساله می تواند حسابی مشکل ساز باشد.
بسیاری از IDE ها همچنین شامل ویژگی های تسهیلاتی نیز می باشند (مانند قابلیت جست و جوی آسان، تکمیل کد خودکار، نمودار های سلسله مراتبی، و غیره) و ابزار هایی که به شما کمک می کند توسعه نرم افزار را به صورت خودکار انجام دهید ( مانند منبع کنترل نسخه، ابزار های آزمایش کردن و غیره).
همه IDE ها شامل این ابزار ها نمی شوند ، و اگر می خواهید می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید که در آن این ویژگی ها کمتر وجود دارد.
هر IDE گروه خاصی از زبان ها را پشتیبانی می کنند.
بعضی از IDE های مشهور تر هر زبانی که بخواهید را پشتیبانی می کند، اما بقیه آن ها گروه خاص و یا یک زبان را پشتیبانی می کنند. ( مشهور ترین آن ها Xcode، IDE بومی اپل ، که همه زبان هایی را که برای توسعه نرم افزار های اپل به کار می رود را پشتیبانی می کند. )
بیشتر افراد از IDE های معروف که همه زبان ها را پشتیبانی می کند استفاده می کنند، اما آن هایی که کوچک ترند، می توانند در صورتی که در یک زمینه خاص کار می کنید برای شما مفید باشند. برای مثال، Eclipse برای جاوا، C،C++، پیتون، و حتی TypeScript استفاده شود، در حالی که چیزی مانند ZeroBrane منحصرا برای Lua ساخته شده است. 

xcode app store


با قرار دادن همه این ویژگی ها در یک جا و تعامل با آن ها از طریق یک رابط ، IDE ها به برنامه نویسان این امکان را می دهند که بهتر برنامه بنویسند. لازم نیست که برنامه های متعددی را یاد بگیرید، سازگاری ها را چک کنید، مجبور باشید کاری کنید که همه با هم کار کنند و حتی ناچار باشید از این به آن بروید. این مساله می تواند زمان و انرژی بسیاری را برای شما ذخیره کند.

وقتی که IDE ها به درد بخور نیستند.
البته همه خواهان استفاده از IDE نیستند. برای بعضی از پروژه ها به درد بخور نیستند. اگر در حال آموزش برنامه نویسی با Arduino هستید، نیازی به یک IDE پیچیده و بزرگ ندارید.
برای پروژه هایی از این قبیل برنامه های سبک تری، مانند ویرایش گر های متن با محوریت کد ، وجود دارند. این ویرایش گر ها با رابط های انعطاف پذیر تری ساخته شده اند، ابزار های جست و جو و جهت یابی بهتری دارند، قابل توسعه و به راحتی قابل شخصی سازی هستند.
اما همه کارشان ویرایش متن است: اگر درحال ساختن یک برنامه هستید، هنوز به یک کامپیالر نیاز دارید، و رفع نقایص را باید به صورت دستی انجام دهید. یکی از پرطرفدار ترین ویرایش گر های متن کد محور Sublime Text می باشد.
بعضی از برنامه نویس ها حتی متد های ساده تری را برای برنامه نویسی ترجیح می دهند. آن ها از ابزار های خط- فرمان برای کارشان استفاده می کنند. اگرچه این ابزار ها به اندازه یک IDE به شما کمک نمی کنند، طبیعت خط- فرمانی آن ها را برای خودکار بودن و برنامه نویسی بسیار به درد بخور می کنند.

sublime text

کدام IDE ها برای استفاده خوب هستند؟
IDE های متعددی وجود دارد و حتی اگر یک برنامه نویس تازه کار هستید حتما اسم بسیاری از آن ها را شنیده اید. احتمالا حتی بدون این که بدانید از یکی از آن ها استفاده کرده اید.
طبق  IDE Index، Eclipse و Visual Studio محبوب ترین IDE ها هستند.
Eclipse یک IDE کراس پلت فرم است که روی ویندوز، OS X لینوکس و سولاریس ، و استفاده شده برای جاوا، C، ++ C، PHP و پیتون می باشد. همچنین IDE های مبتنی بر کلود را فراهم می کند، که در نتیجه می توانید به صورت آنلاین برنامه بنویسید.
یکی از دلایل محبوبیت Eclipse( و البته 100% رایگان است) این است که به شدت توسعه پذیر است.
از طرف دیگر Visual Studio فقط روی ویندوز کار می کند و در درجه اول برای ساخت برنامه ها و اپلیکیشن های مایکروسافت در نظر گرفته شده است. با این وجود می توان از آن برای ساختن برنامه هایی با پلت فرم دیگر ، مانند اندروید و یا iOS استفاده شود.
پایه ترین نسخه Visual Studio رایگان است، اما نسخه های دیگر را می توان برای مدیریت کار چند برنامه نویسی و پروژه های بزرگ استفاده کرد .
یک IDE پر طرفدار دیگر برای ویندوز، لینوکس، OS X و سولاریس NetBeans است. طراحی آن روی محور ماژول هاست در نتیجه می توان از آن برای نرم افزار ها و توسعه مدولار استفاده کرد. گرچه در درجه اول برای جاوا ساخته شده است، اما NetBeans همچنین می تواند C, C++, PHP و HTML5 را نیز پشتیبانی کند.
Komodo IDE یکی از تطبیق پذیر ترین IDE هاست که Python, Perl, PHP, Ruby, CSS, HTML, XML, Javascript, NodeJS و خیلی زبان های دیگر را پشتیبانی می کند. برای ویندوز، لینوکس و OS X موجود است . انواع مختلف Komodo با قیمت های مختلف و نیاز های متفاوت موجود است.
و البته، XCode از اپل نیز یکی دیگر از IDE های پر طرفدار است. اگرچه در اصل برای اپلیکیشن های آیفون و ساعت های اپل ساخته شده است می تواند برای OS X و چند پلت فرم دیگر استفاده شود و C, C++, Objective-C, Java, AppleScript, Python, Ruby و زبان Swift اپل را پشتیبانی کند.

eclipse

IDE ها برای کد نویسان ضروری هستند.
همانطور که می بینید، انواع مختلفی از IDE ها وجود دارند که زبان های برنامه نویسی مختلفی را در بین سیستم عامل های متفاوت پشتیبانی می کنند. انتخاب یک IDE وقتی که تازه کار هستید ممکن است دشوار باشد، اما یک IDE رایگان مثل Visual Studio, NetBeans و یا Eclipse می تواند شروع خوبی باشد.
همین که حرفه ای تر شوید بهتی می توانید انتخاب کنید که برای محیط توسعه نرم افزار خود چه چیزهایی را نیاز دارید و آن ها را در کدام IDE بهتر می توانید بیابید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

aminkhayami

شنبه, 19 مهر 1399

سلام و درود بسیار عالی
ولی شما یک ایدی قدرتمند به نام php storm و web storm رو فراموش کردید .
سپاس گزار

پاسخ

ثبت نظر