پایگاه داده متن باز ZeroDB، نرم افزاری با الگوریتمهای جدید رمزنگاری

پایگاه داده متن باز ZeroDB، نرم افزاری با الگوریتمهای جدید رمزنگاری


به گزارش گروه خبری شیرازلاگ، در عصر دیجیتال، امنیت اولویت اول درگیریهای ذهنی همه افراد جامعه است. پس همواره این امر باید دغدغه اصلی تولید کنندگان نرم افزار های بر بستر شبکه باشد. ZeroDB یکی از آخرین تولیدات نرم افزاری در زمینه پایگاه داده است که با خصوصیاتی جدید، قصد دارد برتری خود را نمایان کند. این ویژگی مهم که طراحان و توسعه دهندگان ZeroDB با جدیت در حال ارتقاء آن هستند، رمزنگاری end-to-end (در مبدا و مقصد) است و همین امر ZeroDB را به جدیدترین پایگاه داده در لیست کوتاه پایگاههای داده با این مزیت، مبدل کرده است.


رمزنگاری end-to-end یک نوع سیستم رمزنگاری در مبدا و مقصد است کاربرد آن برای زمانی است که داده ها قبل از رسیدن به مقصد، از یک محیط غیر امن عبور می کنند. این روش علاوه بر سرویسهای اینترنتی، در مخابرات دیجتال نیز بسیار پر اهمیت است.

نگاهی اجمالی به نرم افزار
ZeroDB داده ها را به گونه ای رمزگذاری می کند که کلاینت ها میتوانند بدون افشای اطلاعات رمزگشایی شده برای سرور پایگاه داده، رکورد ها را بازیابی کنند. معماری و ساختار کلاینت- سرور در این روش به مانند همه سیستمهای مشابه است، اما منطق پرس و جو و کلید رمزگشایی در سمت کلاینت قرار داده شده است. از آنجا که سرور هیچ اطلاعی از ماهیت داده ها ندارد، خطر نفوذ پذیری در سمت سرور به طور کلی حذف می شود. پس با این حساب، حتی اگر عده ای مهاجم بتوانند با موفقیت به سرور نفوذ کنند، به هیچ داده قابل فهمی دسترسی نخواهند داشت. ZeroDB قادر است با حفظ تمام قابلیتهایی که از یک پایگاه داده مدرن انتظار میرود، یک رمزنگاری end-to-end انجام دهد. و با توجه به اینکه منطق پرس و جو برای رمزگشایی در سمت سرویس گیرنده ها صورت میگیرد، در خواستهای موازی از ZeroDB به هیچ عنوان سرعت اجرای آن را کاهش نمی دهد.
تیم توسعه دهنده ZeroDB برای تست راه دور عملکردی این پایگاه داده، یک فایل متنی حدودا 250 مگابایتی را که به صورت رمزگذاری شده بود، در یکی از آرشیوها جستجو کردند و این در حالی بود که سرور در ایالت اورگان و کلاینت در سانفرانسیسکو قرار داشت. نتیجه مطلوب زمان 0.5 ثانیه به دست آمده در این تست، بر مناسب بودن طراحی الگوریتمها، صحه گذاشت.
نرم افزار پایگاه داده ZeroDB، بنا به اعلان رسمی شرکت طراح، متن باز اعلام شده و از تمام توسعه دهنده ها خواسته شده تا با به کار گیری آن و یافتن خطاها و توسعه این نرم افزار، در ارتقاء آن مشارکت کنند. برای مطالعه سورس کد این پایگاه داده و مستندات آن، به اینجا مراجعه کنید.

منبع: شیرازلاگ

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر