سنسور های وایرلس می توانند موتور های دیزلی را سالم تر کنند

سنسور های وایرلس می توانند موتور های دیزلی را سالم تر کنند


سنسور های وایرلس که با امواج رادیویی نظیر گوشی های موبایل کار می کنند می توانند باعث کاهش مصرف بنزین و همچنین کاهش تولید گازهای گلخانه ای شوند.پیشرفت در تکنولوژی وایرلس راه را برای دستگاه های مصرف کننده هموارتر می کند. در آینده، تکنولوژی وایرلس می تواند به سود صنعت اتومبیل سازی ، با مصرف کمتر بنزین و مهار دود و کاهش تولید گازهای گلخانه ای باشد.


سال ها پیش، تکنولوژی سنجش فیلتر نگهش ام آی تی (FST) سنسور هایی اختراع کرد که از سیگنال های رادیویی– که به طور معمول برای ارسال و دریافت داده ها از دستگاه های وایرلس استفاده می شود- برای محاسبه دقیق این که چقدر دود و خاکستر در فیلتر اگزوز موتور تولید می شود استفاده می کند. این داده ها به تولید کنندگان تجهیزات اصلی خودرو (OEM ها) – موتور و اتومیبل درست می کنند- کمک می کند که موتور ها را طوری برنامه ریزی کنند که بهتر و پاک تر بنزین را بسوزانند.
در حال حاظر ، با مالکیت شرکت CTS، که یک تولید کننده بسیار بزرگ وسایل الکترونیکی و سنسور است، FTS آماده است تا ساخت سنسور های خود را برای موتور های دیزلی شروع کند، که به شدت باعث کاهش گازهای گلخانه ای می شود.

کنترل موثر تر گازهای گلخانه ای
سنسور های FST آنتن های فلزی هستند که در داخل سیستم اگزوز اتومبیل نصب می شوند که از فیلتر ذرات دیزل استفاده می کنند (DPF). در سال 2007 سازمان حفاظت محیط زیست محدودیت های شدیدی در مورد تولید گازهای گلخانه ای برای موتورهای دیزلی وضع کرد، که باعث استفاده در سطح جهانی از این فیلتر های سرامیکی بزرگ شد، که بیش از 95 درصد دوده و ذرات دیگر تولید شده در موتور های دیزلی را به خود جذب می کند.
جنبه منفی DPF ها اما این است که به سرعت اشباع می شوند- در بعضی مواقع هر 8 ساعت یک بار – بسته به میزان استفاده موتور – و باید تمیز شود. برای مثال در کامیون های دیزلی، موتور فیلتر را با استفاده از مقداری بنزین برای گرم کردن موتور در دماهای بالا و سوزاندن دوده " بازسازی" می کند، مانند یک اجاق گاز با سیستم پاک کننده خودکار. تکنولوژی های متعارف از روش اندازه گیری رها کردن فشار و مدل های پیش بینی برای برآورد دوده استفاده می کنند. اگر این اندازه گیری ها انجام نشود، دوده و خاکستر می تواند از حد مجاز خارج شود، روی واکنش رهایش فشار ، طول عمر و مصرف بنزین تاثیر بگذارد.
با وجود نبود هیچ راهی برای محاسبه دقیق دوده تولید شده، OEM ها معمولا سیستم کنترل دیزل کامیون را طوری برنامه ریزی می کنند تا فیلتر را بدون توجه به آلودگی واقعی بیش از میزان نیاز بازسازی می کنند.
سنسور های FST سیگنال های رادیویی مشابه آنچه کوشی های موبایل می فرستند را از طریق قسمتی از سیستم کنترل گازهای گلخانه ای اتومیبل ها می فرستد. با تجمع دوده و خاکستر در فیلتر، قدرت سیگنال کم می شود – هرچه سیگنال ضعیف تر شود، دوده و خاکستر تولید شده افزایش می یابد.
این داده ها از طریق سیستم کنترل موتوری که روی دستگاه نصب است دریافت می شود، در نتیجه، دستگاه فقط در زمان مورد نیاز به صورت خودکار تمیز می شود و وقتی که فیلتر تمیز شد از کار می افتد و با این کار بنزین کمتری مصرف می کند و هزینه کمتری بر می دارد.
این سنسور ها در آزمایش های زیادی موثر بودن خود را ثابت کرده اند. در یک آزمایش دو ساله در مورد کامیون های سنگین درسازمان بهداشت نیویورک، سنسور ها در بعضی موارد پتانسیل بازسازی فیلتر خود را به نصف کاهش دادند که باعث ذخیره 1 یا 2 درصدی بنزین شد. این مساله می تواند در کامیون هایی که به طور سالانه حدود 5000 تا 8000 گالن بنزین مصرف می کنند چشمگیر تر باشد.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر