محققان دریافتند که می توان از باطری قدیمی ماشین برای سلول خورشیدی استفاده کرد

محققان دریافتند که می توان از باطری قدیمی ماشین برای سلول خورشیدی استفاده کرد

دانشگاه MIT در این هفته اعلام کرد که تعدادی از پژوهشگران این دانشگاه روشی برای ساخت سلول های خورشیدی پیدا کرده اند که از باطری های دورانداخته شده ماشین استفاده می کند که دیگر کاربردی ندارند. پژوهشگران دریافتند که چگونه می توانند از باطری های قدیمی ماشین، سرب استخراج کنند و بدینگونه از آن به عنوان مولفه ای در سلول های خورشیدی استفاده کنند، به صورتی که مانند مواد نو و تازه کار می کند.


پژوهشگران تکنولوژی خورشیدی، برای استفاده از ماده معدنی پروسکایت به عنوان مبنای سلول های خورشیدی با کارآیی بالا تلاش بسیاری کردند و اکنون مشخص شده است که سلول های خورشیدی مبتنی بر پروسکایت شامل سرب می شود. از آنجا که استخراج سرب، انرژی بسیاری می برد و می تواند بخار سمی وارد جو کند، این کار برای محیط زیست بسیار مشکل آفرین است. به همین دلیل محققین MIT، به روش های جدیدی برای تهیه سرب فکر می کنند که نیازی به استخراج آن نداشته باشد. به نظر می رسد که باطری های قدیمی ماشین برای این کار بسیار مناسب هستند و سرب بازیافت شده نقش بدی را به نسبت سرب استخراج شده باقی نخواهد گذاشت.
آنجلا بلچر، پروفسور مهندسی محیط و علم مواد در MIT، می گوید وی و همکارانش روش بسیار ساده ای را برای خارج کردن سرب از باطری های قدیمی ماشین پیدا کرده اند که شامل باز کردن باتری ماشین و خارج کردن سرب باطری است. البته به صورت شخصی نباید این کار را کرد زیرا وی تذکر داده است که باز کردن باطری بخاطر سولفوریک اسید و سرب سمی داخل آن بسیار خطرناک است.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر