مروری بر مایکروسافت اج از زبان یک طرفدار دو آتشه کروم

مروری بر مایکروسافت اج از زبان یک طرفدار دو آتشه کروم

تنظیمات آن راحت ولی سطحی است
در یک جمله، نصب و تنظیم اج راحت است. از قبل به صورت نصب شده در ویندوز 10 وجود دارد، پس هیچ پروسه دانلود و نصب وجود ندارد و به محض آن که آن را به کار بیاندازید می توانید جست و جو و استفاده از آن را شروع کنید. ویندوز 10 همچنین کاری کرده است که می توانید به راحتی اج را مرورگر پیش فرض خود قرار دهید.

تنظیمات آن راحت ولی سطحی است
در یک جمله، نصب و تنظیم اج راحت است. از قبل به صورت نصب شده در ویندوز 10 وجود دارد، پس هیچ پروسه دانلود و نصب وجود ندارد و به محض آن که آن را به کار بیاندازید می توانید جست و جو و استفاده از آن را شروع کنید. ویندوز 10 همچنین کاری کرده است که می توانید به راحتی اج را مرورگر پیش فرض خود قرار دهید.
کدام مرورگر به این صورت کار نمی کند؟ اگر هر نرم افزاری را بخواهید دقیقا آنگونه که شما می خواهید کار کند، باید سری به تنظیمات، و سپس تنظیمات پیشرفته بزنید.
در این زمینه کروم برتری دارد. کاربر می تواند به تنظیمات بی پایان سر بزند. کروم می تواند تعداد زیادی از کاربران را با سلیقه های مختلف راضی نگاه دارد.
تنظیمات مشابه در اج حالتی مشابه دارد. چیزهای پایه وجود دارند اما تنظیمات پیشرفته اصلا به صورتی نیست که بتواند یک کاربر حرفه ای را خوشحال و راضی نگاه دارد.

edge advanced settings 275x500

قابلیت " به اشتراک گذاری" می توانست بهتر از این باشد
تعجب آور است، اما کروم قابلیت به اشتراک گذاری را به صورت پیش فرض ندارد. از آنجایی که گوگل قابلیت های زیادی دارد، یک ایراد به چشم نمی آید.
متاسفانه به اشتراگ گذاری در اج هیچ چیز را راحت تر نمی کند. دکمه به اشتراک گذاری در آخر نوار آدرس وجود دارد. اما به طرز عجیبی فقط می توانید نسخه های ویندوز استور که قبلا روی کامپیوتر خود نصب کرده اید را به اشتراگ بگذارید. گرچه کیفیت این اپلیکیشن ها روز به روز بهبود می یابد، به نظر می رسد که افراد کمی واقعا از آن ها استفاده می کنند.
با وجود امکاناتی مثل نسخه دسکتاپ اسکایپ، وان نوت ،ایمیل و یا برنامه های دیگر بیشتر مردم نسخه دسکتاپ را می گیرند. همه این ها قابلیت به اشتراگ گذاری را بی استفاده می کند.
می توانید منطق مایکروسافت را بفهمید- آن ها سعی می کنند مردم را مجبور کنند از اپلیکیشن های مدرن استفاده کنند. متاسفانه سیاست آن ها استفاده از این قابلیت ها را به شدت غیر جذاب کرده است.

edge share

مایکروسافت هیچ چیز در مورد" کلیک راست" نشنیده است
کلیک راست بهره وری در استفاده از کامپیوتر را به شدت بالا برده است. شگفت آور است که مایکروسافت کاری کرده است که منو زمینه اج بسیار بی استفاده است.
روی کروم، می توان از کلیک راست برای جلو رفتن، عقب رفتن، ترجمه، تازه کردن ( رفرش)، استفاده از اکستنشن ( اکستنشن) ها، و از همه مهم تر باز کردن یک پنجره جدید استفاده کرد.
اج هیچ کدام از این قابلیت ها را ندارد. هیچ اکستنشنی وجود ندارد و در حالی که کنترل جست و جوی مرورگر در منو زمینه بسیار مهم است، فقدان قابلیت باز کردن یک لینک در پنجره جدید اصلا قابل بخشش نیست.

edge right click 640x414

" لیست خواندنی ها" قابلیت بسیار خوبی است اما به نظر ناقص می آید.
لیست خواندنی ها خیلی چیز خوبی است. سافاری مدت ها پیش همچنین قابلیتی را ارائه داده بود، اما چنین قابلیتی در کروم وجود ندارد.
داشتن این قابلیت که همه اسنادی که بعدا می خواهید به آن ها سر بزنید را بدون نیاز به هیچ اد- آن شخص ثالث بسیار به درد بخور است، همچنین استفاده از یک ستاره در پایان نوار آدرس اضافه کردن به لیست را بسیار ساده تر می کند.
ضعف آن این است که روی دستگاه هایی که ویندوز نیستند نصب نمی شود. در حال حاظر اج بر روی اندروید و یا  iOS وجود ندارد و همچنین هیچ اپلیکیشن مستقلی برای لیست خواندنی ها وجود ندارد.

کورتانا هنوز در مقابل اج خوب عمل نمی کند
استفاده از سیستم صوتی کورتانا بسیار سخت و غیر قابل استفاده است، این که یک چیز را تایپ کنیم بسیار ساده تر از آن است که آن را برای کامپیوتر خود فریاد بزنیم!
متاسفانه همین داستان با مرورگر اج نیز وجود دارد. این قابلیت می توانست بسیار جالب باشد، اما نیست.
اما اگر بخواهیم نقاط مثبت را در نظر بگیریم، این که این برنامه به ما می گوید مثلا رستوران ها چه زمانی باز هستند و یا اطلاعاتی از این قبیل بسیار جالب است. همچنین می توانید بدون آن که ناچار باشید وب سایتی را که در ان هستید رها کنید می توانید از کورتانا استفاده کنید.

فقدان اکستنشن ها
مشکل مایکروسافت با اکستنشن ها چیست؟ اکستنشن یکی از چیزهایی است که کروم را بسیار پر استفاده می کند، اما در اینترنت اکسپلورر و همچنین در اج وجود ندارند.
شایعه ها مبنی بر آن بود که با به روز رسانی ویندوز 10 آستانه (Threshold) 2 اضافه شود، اما نشد!
البته مایکروسافت در وبسایت خود اعلام کرده است که " اکستنشن ها برای مایکروسافت اج موجود نیستند، اما مایکروسافت در حال کار کردن روی آن است." اما این سوال پیش می آید که چرا چنین بخش حیاتی در مرورگر های مدرن در لیست اولویت های مایکروسافت نبوده است.
یکی دیگر از نقاط ضعف نبود اکستنشن ، فقدان قابلیت مسدود کردن آگهی هاست. البته راه حل های دیگر وجود دارد اما کاربران معمولا شاکی می شوند که کارایی شان با این مرورگر کاهش می یابد.

edge extensions 640x366

دو نکته نهایی
دو قابلیت جدید دیگر نیز هستند که قابلیت اشاره را دارند.
یکی از آن ها قابلیت نوت برداری از یک سایت، ذخیره آن و به اشتراک گذاری آن با یک دوست است. این قابلیت برای کسانی که در بعضی از صنایع خاص کار می کنند و کسانی که صفحه لمسی و قلم دارند بسیار پر استفاده است.
قابلیت دیگر مشروع اخبار MSN است که وقتی یک صفحه جدید باز می کنید آن را می بینید. شاید بهترین چیز در مورد اج همین باشد. بسیار خوب طراحی شده است و مجله ای بی پایان را به شما ارائه می دهد.

edge newsfeed 640x320

نتیجه گیری: ناقص است
به نظر می رسد که مایکروسافت قدم در مسیر درست گذاشته است، و اگر فکر کنید که این اولین نسخه از این مرورگر است، قطعا در آینده بسیار بهتر خواهد شد. اگر بخواهید با انصاف باشیم، کروم هم در اول آن چیزی نبود که هم اکنون است.
اما هنوز ناقص تر از آنی است که بخواهیم آن را به عنوان مرورگر اصلی خود انتخاب کنیم. شاید روی یک تبلت و یا گوشی ویندوز بسیار پر استفاده و خوب باشد، اما هنوز در سطحی نیست که از آن برای کامپیوتر و لپ تاپ استفاده کنیم.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر