آموزش شروع برنامه نویسی روی سیستم‌عامل اوبونتو به زبان سویفت

آموزش شروع برنامه نویسی روی سیستم‌عامل اوبونتو به زبان سویفت

سویفت از مفاهیم پایه‌ای پشتیبانی می‌کند که زبان Objective-C را انعطاف‌پذیر (مخصوصا در dynamic dispatch و late binding) و قابل گسترش نموده است. این امکانات به عنوان تعادل کارایی و امنیت معروف هستند و سویفت برای حل آن طراحی شده است. برای امنیت، سویفت یک سیستم معرفی کرده که به رفع خطاهای رایج برنامه‌نویسی مانند اشاره‌گرهای خالی، کمک می‌کند، همچنین نگارش‌های ساده‌تر برای سهولت در خواندن کد نیز معرفی شده است. برای مشکلات کارایی، اپل تلاش قابل توجهی برای بهینه‌سازی انجام داده که سربار فراخوانی متدها را از بین می‌برد و فرایند را ساده‌تر می‌کند. اساساً سویفت مفهوم گسترش قراردادی (protocol extensibility) را دربرمی‌گیرد که به تایپ‌ها، ساختارها و کلاس‌ها می‌توان افزود. اپل این قابلیت را بعنوان یک تغییر جدی در شیوهی برنامه‌نویسی می‌داند و به عنوان «برنامه‌نویسی قرارداد محور» از آن یاد می‌کند.


سویفت از مفاهیم پایه‌ای پشتیبانی می‌کند که زبان Objective-C را انعطاف‌پذیر (مخصوصا در dynamic   dispatch  و  late binding) و قابل گسترش نموده است. این امکانات به عنوان تعادل کارایی و امنیت معروف هستند و سویفت برای حل آن طراحی شده است. برای امنیت، سویفت یک سیستم معرفی کرده که به رفع خطاهای رایج برنامه‌نویسی مانند اشاره‌گرهای خالی، کمک می‌کند، همچنین نگارش‌های ساده‌تر برای سهولت در خواندن کد نیز معرفی شده است. برای مشکلات کارایی، اپل تلاش قابل توجهی برای بهینه‌سازی انجام داده که سربار فراخوانی متدها را از بین می‌برد و فرایند را ساده‌تر می‌کند. اساساً سویفت مفهوم گسترش قراردادی (protocol extensibility) را دربرمی‌گیرد که به تایپ‌ها، ساختارها و کلاس‌ها می‌توان افزود. اپل این قابلیت را بعنوان یک تغییر جدی در شیوهی برنامه‌نویسی می‌داند و به عنوان «برنامه‌نویسی قرارداد محور» از آن یاد می‌کند.
سویفت در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. در سال ۲۰۱۴ با یک بروزرسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقاء پیدا کرد و با یک بروزرسانی بزرگ، در WWDC سال ۲۰۱۵ به نسخه ۲ بروز شد. در نسخهی ۲٫۲ متن باز شد و تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد .IBM  هم سایت شبیه‌ساز سویفت خود را معرفی نمود که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند در یک سمت کد سویفت بنویسند و در سمت دیگر خروجی آن را مشاهده کنند.
توسعه سویفت در سال ۲۰۱۰ توسط کریس لاتنر آغاز شد که با همکاری برنامه‌نویسان اپل ادامه پیدا کرد. سویفت از زبان‌های Objective-C ، Rust، Haskell، Ruby، Python، C#،  CLUو بسیاری دیگر از زبان‌ها الهام گرفته است. در ۲ ژوئن ۲۰۱۴، برنامه موبایل کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) به عنوان اولین برنامه به زبان سویفت نوشته شد و منتشر گردید. نسخه آزمایشی زبان سویفت برای توسعه‌دهندگان رسمی اپل در کنفرانس در دسترس قرار گرفت ولی اپل قولی نداد که کد نسخه آزمایشی با کدهای نسخه نهایی سازگاری داشته باشد، البته اپل برنامه‌ریزی کرده بود تا مبدل کدهای آزمایشی به کدهای نهایی را در زمان عرضه نسخه نهایی منتشر کند.
شرکت اپل اخیراً زبان برنامه‌نویسی سویفت را به عنوان زبان برنامه‌نویسی متن‌باز عرضه کرده است؛ این به این معنی است که هر کسی می‌تواند از این زبان روی هر سیستمی بهره بگیرد. شروع برنامه‌نویسی به این زبان روی سیستم‌عامل اوبونتو ساده است؛ در ادامه به نکاتی در همین زمینه اشاره شده است.
سویفت چیست؟
اگر تا به حال چیزی در این زمینه، در مورد زبان سویفت نشنیده‌اید، باید گفت که زبان سویفت جدیدترین زبان برنامه‌نویسی توسعه‌ داده شده توسط شرکت اپل است. هدف از توسعه‌ی این زبان جایگزین‌شدن به جای زبان Objective-C بوده است و اینکه به زبان اصلی برای نوشتن برنامه‌های سیستم‌عامل‌های OS X و iOS تبدیل شود. یادگیری این زبان بسیار ساده است و از نظر ظاهر به زبان‌های قبلی شباهت زیادی دارد.
از آنجایی که زبان سویفت تنها برای دستگاه‌های اپل توسعه داده شده بود، نمی‌توانست روی سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوز و یا لینوکس اجرا شود. با افزایش محبوبیت این زبان کاربران درخواست نسخه‌ی متن‌باز این زبان را داشتند و این شد که شرکت اپل نسخه‌ی متن‌باز زبان برنامه‌نویسی سویفت را اخیراً عرضه کرد.
استفاده از این زبان روی سیستم‌عامل لینوکس هم در حال حاضر امکان‌پذیر است. راهنمای استفاده از این زبان هم روی سیستم‌عامل لینوکس در دسترس است؛ اما در ادامه به استفاده از این زبان روی سیستم‌عامل اوبونتو پرداخته شده است.
نحوه‌ی نصب

ubuntu swift download 640x377

برای شروع باید صفحه‌ی دانلود سویفت را باز کنید و آخرین نسخه‌ی منتشرشده از این زبان را دانلود کنید. پس از دانلود، فایل .tar را باز کرده و فایل داخل آن را در آدرسی دلخواه اکسترکت کنید. این آدرس محل نصب سویفت می‌شود.

ubuntu swift dependencies 640x408


برای مرحله‌ی بعد لازم است فایل‌هایی که سویفت برای اجراشدن به آن‌ها نیاز دارد را نصب کنید. برای این منظور کافی است که ترمینال را باز کرده و دستور زیر را تایپ کنید:

sudo apt-get install clang libicu-dev

در پایان پیش از بستن ترمینال دستور زیر را تایپ کنید:

gedit .profile

با این دستور یک ویرایشگر متن باز می‌شود، در پایان این ویرایشگر دو خط اضافه کنید. خط اول باید بدون هیچ متنی باشد ولی در خط دوم دستور زیر را تایپ کنید:

export PATH=/path/to/usr/bin:"${PATH}"

که در این آدرس بخش /path/to/usr/bin
 در واقع آدرسی است که فایل دانلودشده در آن اکسترکت شده است. پس اگر در فولدر دانلود فایل را اکسترکت کرده‌اید باید به جای آن دستور زیر را جای‌گزین کنید:

/home/username_here/Downloads/swift_folder_name_here/usr/bin

به این ترتیب دستور swift برای ترمینال تعریف‌شده می‌شود؛ اما به محض خاموش‌کردن سیستم به حالت اولیه باز می‌گردد؛ پس برای دائمی‌کردن آن باید این دستور را به فایل .profile اضافه کرد.
برای اطمینان از اینکه ورژن سویفت نصب شده کار میکند میتوانید از دستور زیر استفاده کنید:

swift --version

با این دستور در جواب اطلاعاتی راجع به نسخه‌ی سویفت نصب‌شده ارائه میشود.
چگونه کد نوشته‌شده به زبان سویفت را باید اجرا کرد.
برای اجرای فایل سویفت لازم است که این دستور را در ترمینال تایپ کنید:

swift /path/to/file.swift

به این ترتیب فایل سویفت کامپایل و اجرا میشود. اما گزینه‌ی راحت‌تر میتواند دستور زیر باشد:

swift

به کمک این دستور یک شل باز میشود که میتوانید کد سویفت را در آن خط به خط اجرا کنید.
در پایان میتوانید از فایل خود، فایلهای قابل اجرا تولید کنید، به این ترتیب که:

ubuntu swift ready 640x412

یک فولدر برای پروژه‌ی خود با هر نامی ایجاد کنید و سپس داخل آن یک فولدر جدید به نام source ایجاد کنید.
تمام فایل‌های کد را داخل این فولدر قرار دهید.

ubuntu swift run example 640x149


داخل فولدر پروژه، بیرون از فولدر source یک فایل تکست به نام Package.swift ایجاد کنید و داخل آن دستور زیر را اضافه کنید:

import PackageDescription
let package = Package
name: "package_name_here_and_keep_quote_marks"


 


و نهایتاً دستور زیر را اجرا کنید:

swift build

و یا

.build/debug/package_name

آشنایی سریع و ساده با زبان سویفت
به این ترتیب شما میتوانید کدزدن به زبان سویفت را شروع کنید. آنچه ارائه شد یک راهنمای ساده برای شروع کارکردن به این زبان بود. اما اگر به راهنمایی بیشتری احتیاج دارید میتوانید به صفحه‌ی اصلی سویفت سر بزنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر