خصوصیت برجسته ی Windows Server 2016: جفت های ثانویه ی حافظه

خصوصیت برجسته ی Windows Server 2016: جفت های ثانویه ی حافظه


ویندوز سرور 2016، سیستم عاملِ سرورِ در دستِ تولید شرکت مایکروسافت است که از خانواده ی سیستم عامل های  Windows NT می باشد.اولین نسخه ی پیش نمایشی آن در 1 اکتبر 2014 عرضه شد و در حال حاضر در دست آزمون بتا است. این سرور قرار است در اوایل سال 2016 به بازار عرضه شود.


مایکروسافت اطلاعات زیادی راجع به Windows Server 2016 ارایه کرده است. در این مطلب نگاهی دقیق تر به قابلیت های جدید این ویندوز سرور، که مدیران IT می توانند با استفاده از ویژگی "جفت های ثانویه ی حافظه" از آن ها بهره ببرند، می اندازیم.
مایکروسافت چند ماه گذشته را صرف ارایه ی اطلاعاتی راجع به ویژگی های جدید Windows 10و Windows Server 2016 کرده است.مایکروسافت در زمان بین کنفرانس سالانه یBuild و Ignite و اعلان پیش از کنفرانس اطلاعاتی در مورد جزییات نسخه ی جدید ویندوز سرور در اختیار عموم قرار می دهد. در ادامه نگاهی به برخی از این ویژگی های کلیدی که در طول این چند ماه عمومی شده اند می اندازیم و دلایل اهمیت این خصوصیات را بررسی می کنیم.
استراتژی بکار گرفته شده توسط مایکروسافت در مورد حافظه: جفت های ثانویه ی حافظه
مایکروسافت با توسعه ی Windows Server 2012 و Windows Server 2012 R2 گام های موثری در راستای حافظه ی بازی، از طریق معرفی تکنولوژی جدید Storage Spaces (فضاهای حافظه) که قابلیت های شبه RAID، مثل تحمل خطا، تقسیم بندی حافظه وحتی اختصاص انواع مختلف داده به رسانه های مختلف در سطح نرم افزار ارایه می کند، برداشت. فضاهای حافظه جزء کلیدی ارایه شده توسط مایکروسافت در سری ویندوز سرور 2012 بود، در واقع زیرسیستمی خودکار تحت عنوان حافظه فراهم آورد که در پیاده سازی های با حجم بالای ابر انبار داده قابل کنترل و مدیریت است.
جفت های ثانویه ی حافظه، کپی و تکرار را درحد بلاک داده، بین آدرس ها، فراهم می کند و برای جلوگیری از اتفاقات جبران ناپذیر از بین برنده ی حافظه، مهم و اساسی تلقی می شود.
تیم مشغول به کار روی حافظه در مایکروسافت در سری ویندوز سرور 2016، جفت های ثانویه ی حافظه را معرفی کردند. جفت های ثانویه ی حافظه، کپی و تکرار را درحد بلاک داده، بین آدرس ها، فراهم می کند و برای جلوگیری از اتفاقات جبران ناپذیر از بین برنده ی حافظه، مثل امکان بازسازی دوباره ی سرویس روی مرکز داده ی جایگزین و موقت با صرف کم ترین زمان از کار افتادگی سرویس یا کم ترین میزان از دسترفتگی داده، مهم و اساسی تلقی می شود.


موردهای کاربرد
سناریوی کلیدی مایکروسافت در مورد جفت های ثانویه ی حافظه، مفهوم بسط خوشه (بسته) های داده که در فواصل طولانی جغرافیایی پخش شده اند، می باشد. با کمک جفت های ثانویه ی حافظه، خوشه های حافظه می تواند بین سایت ها، به هدف کاهش زمان از کار افتادگی سرویس به خاطر از دست رفتن مرکز داده، به صورت همزمان کپی شوند.
مایکروسافت در مورد جایگزین کردن راه حل های خاص کپی کردن با تکنولژی "جفت های ثانویه ی حافظه " و خوشه های توزیع شده، اخطار داد. در واقع سرویس هایی مثل اکتیو دایرکتوری و اکسچینج سرور برای کتنرل تکرار و کپی در سطح جهانی ساخته شده اند وHyper-V Replica وSQL Server AlwaysOn Availability Groups برای وضعیت های خاص طراحی شده اند. پس ایده آل ترین راه حل برای این وضعیت ها نیست.


قسمت ها فنی
ویندوز سرور 2016 از چندین سناریوی تکرار به وسیله ی تکنولوژی جفت های ثانویه ی حافظهپشتیبانی می کند، از جمله: سرور به سرور، خوشه به خوشه و یا خوشه ی توزیع شده. تکنولوژی جفت های ثانویه ی حافظه کپی و تکرار را در سطح بلاک داده و بر مبنای حجم ذخیره سازی انجام می دهد. با استفاده از پروتکل3.1.1 SMB ویژگی هایی مثل چند کانال بودن، RDMA، رمزگذاری و امضای دیجیتال توسط مایکروسافت عرضه شد. فایل های لاگ مربوط به هر تراکنش انبار داده برای مدیریت بروزرسانی نسخه های کپی شده استفاده می شوند. زمانی که فایل ها روی حافظه ی اصلی بروز می شوند، فایل لاگ اضافه می شود و بسته به اینکه تکرار و کپی همگام یا غیر همگام لازم است، همگام می شود.


انعطاف پذیری و مدیریت
تکنولوژی جفت های ثانویه ی حافظه بر پایه ی حجم ذخیره سازی است و هر نوع حافظه ی ویندوز مثل فیبر کانال، iSCSI، SAS و غیره را پیشتیبانی می کند.
ابزارهای مدیریتی فعلی قادرند جفت های ثانویه ی حافظه را کنترل کنند، که از جمله ی اینها می توان به Failover Cluster Management، Windows PowerShell و WMI اشاره کرد. استفاده از این ابزار فرآیند پیاده سازی را راحت تر می سازد و کارایی را نسبت به راه حل های شخص ثالث افزایش می دهد.


ملزومات فنی
برای پیاده سازی تکنولوژی جفت های ثانویه ی حافظه نیازمندی هایی وجود دارد. اولین آن ها Windows Server 2016 Datacenter Edition است. کسانی که با پروانه ی (جواز) ویندوز سرور آشنایی دارند می دانند که Datacenter Edition بیشترین هزینه را از بین هر Windows Server SKU دارد.
هر فایل سروری حداقل به ارتباط شبکه ی اترنت 1 گیگابایتی نیاز دارد، پس قابلیت های شبکه ای پیشرفته مورد نیاز است. حداقل بازده 1 گیگا بایت در هر ثانیه، بین سرور ها لازم است، اما مقدار حداقلی 8 گیگا بایت در هر ثانیه پیشنهاد شده است. به علاوه میانگین تاخیر کمتر یا مساوی 5 میلی ثانیه بین فایل سرور ها لازم است.
به دلیل اینکه تکنولوژیجفت های ثانویه ی حافظه، بر پایه ی شبکه بنا شده است، ارتباط شبکه ای بین فایل سرور ها ضروری است.  قانون های فایروال(دیوار آتش)ICMP دو سویی، SMB با پورت 445 و ترافیک شبکه ی پورت 5985 را الزامی می کند.
راه حل های انتها به انتهای حافظه ی ویندوز سرور 2016، از نظر اقتصادی تمام حافظه ی مورد نیاز کاربر را فراهم می کند بدون نیاز به صرف هزینه ی بالا.
مزیت های فاحشی در استفاده کردن از سرویس های غلبه بر خرابی، پیش از رخدادن اتفاق یا پس از آن، وجود دارد. این سرویس ها در حال حاضر از سمت منابع گوناگونی عرضه می شود اما عرضه ی آن در پلت فرم ویندوز سرور، قدرت و انعطاف زیادی را برای سرویس های فعلی به همراه داشته است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر