گزارش های پایان سال عملکرد ویندوز10 ، فرصت های بهینه سازی سال 2016

گزارش های پایان سال عملکرد ویندوز10 ، فرصت های بهینه سازی سال 2016


اغراق نیست اگر که گفته شود آینده مایکروسافت به تغییراتی که این سازنده در ویندوز 10 ایجاد خواهد کرد بستگی دارد . مایکروسافت در سالی که گذشت اولین بیلد رسمی این سیستم عامل را عرضه کرد سپس اولین بروزرسانی اصلی آن را در اختیار کاربران گذاشت . حال سوال این است که عملکرد این سازنده در مورد این محصول چگونه بوده است زیرا اگر فقط یک محصول بتواند مایکروسافت را در سال 2015 تعریف کند ، آن محصول سیستم عامل ویندوز 10 می باشد .

مایکروسافت بعد از عرضه ناموفق ویندوز 8 ، نیاز داشت که وضعیت خود را دوباره تثبیت کند از این رو سه اقدام غیر منتظره انجام داد که عبلراتند از :

- بروزرسانی ویندوز 7 و ویندوز 8.1 به طور رایگان برای همه کاربران به جز کاربران شرکتی

- عرضه سیستم عامل جدید

- تعهد تیم طراحی ویندوز 10 مبنی بر بروزرسانی رایگان و مداوم سیستم عامل جدید تا پایان زمان پشتیبانی دستگاه

باتوجه به این مطالب می توان گزارش عملکرد ویندوز 10 در سال 2015 را این گونه شرح داد :

میزان پذیرش : A

مایکروسافت یک هدف جاه طلبانه برای خود تعیین کرد و به طور عمومی اعلام نمود که می خواهد ویندوز 10 را در طول دو یا سه سال به سیستم عامل یک میلیارد دستگاه مبدل سازد و البته تا به حال  پیش روی خوبی به سمت این هدف داشته است به نحوی که در اولین روز سپری شده بعد از عرضه این سیستم عامل 14 میلیون نسخه از آن توسط کاربران دریافت شد . این تعداد بعد از یک ماه به 75 میلیون دریافت و در تاریخ ششم اکتبر (14 مهر) به 110 میلیون دریافت رسید . سازمان های تحلیل کننده می گویند که نرخ بروزرسانی این تعداد در پایان سال 2015 همچنان سیر افزایشی داشته است به این نحو که در تاریخ 28 دسامبر (7 دی) سال 2015 استفاده از این سیستم عامل در سرتاسر جهان دیده می شد .

ارتقاء و بروزرسانی : C-

مایکروسافت تا به حال ویندوز 10 را با عبارت " خدماتی در قالب ویندوز " توصیف می کرده است . معنی عبارت ذکر شده این است که ویژگی های جدید در قالب بروزرسانی ، بر خلاف گذشته ، در هر سال دو یا سه بار عرضه می گردد . این سیستم عامل اولین بروزرسانی خود را در ماه نوامبر (10 آبان تا 9 آذر ) با شماره 15.11 دریافت کرد که البته بیلد عرضه شده چندان عاری از مشکل نبود تا حدی که مایکروسافت مجبور شد برای مدتی به منظور رفع مشکلات موجود در بروزرسانی ، فرآیند عرضه بیلد جدید را متوقف کند . بروزرسانی های کلی ماهانه یک تغییر خوب بود که توانست در کنار بروزرسانی ویندوز عامل دارای کاربردهای تجاری نگرانی خیلی از کاربران را برطرف سازد . پروسه بروزرسانی این سیستم عامل هنوز جای پیشرفت و ارتقاء دارد و هنوز هم نیاز به ایجاد تغییرات در اندازه فایل های بروزرسانی سیستم عامل دیده می شود . اعمال این تغییرات باید از جمله اولویت های کاری مایکروسافت در سال 2016 تلقی شود .

حریم خصوصی : B

میزا ترس ها و نگرانی هایی که در مورد ویندوز 10 در سال 2015 ایجاد شد باور نکردنی بود از طرفی مایکروسافت نیز با پناه بردن به قانون و مکالمات بی روح پاسخ منتقدان خود را در این زمینه می داد .

نگرانی های ناشی از عدم رعایت حریم خصوصی توسط سیستم عامل جدید به حدی رسید که سیستم عامل جدید به طور سهوی به دزدیدن اطلاعات شخصی و استراق سمع کردن متهم شد . حقیقت این است که مایکروسافت در زمینه فروش نرم افزار فعالیت می کند و علاقه ای به فروش اطلاعات شخصی کسی ندارد . ویندوز 10 در مقایسه با سیستم عامل های قبلی میزان بیشتری از اطلاعات تله متری را جمع آوری می کند اما این نکته نیز وجود دارد که سیاست های جمع آوری اطلاعات نیز در مقایسه با دوران گذشته ، جدی تر شده اند . حقیقت این است که اطلاعات جمع آوری شده بی نام می شوند و به منظور ایجاد اطمینان نسبت به عملکرد مناسب بروزرسانی ها و این که بهبود ویژگی ها در اولویت قرار گرفته است ، مورد استفاده قرار می گیرند .

اما در مورد باقی مطالب می توان گفت که بله اطلاعات در صورت آپلودسازی در وان درایو نام گذاری می شوند تا کاربر راحت تر بتواند آن ها را جست و جو کند و یا اینکه مثلا کورتانا بتواند زمانی که کاربر نام مخاطبی را تایپ می کند ، مخاطب درست را پیدا کند .این فرآیندها جاسوسی تلقی نمی شوند بلکه بیانگر نحوه عملکرد سیستم خدمات رسانی آنلاین می باشند .

امنیت : A-

ویندوز10 ویژگی های جدید زیادی را در خود دارد که در خلق بیشتر آن ها جنبه های اخلاقی مد نظر قرار گرفته شده اند . یکی از این ویژگی ها Credential Guard می باشد که به عنوان یک قابلیت امنیتی مجازی عمل می کند و از دزدیده شدن اطلاعات جلوگیری می نماید . این سیستم عامل از نظر تصدیق سازی چند عاملی نیز ارتقاء یافته است به طور مثال Device Guard ویندوز 10 باعث می شود که تقریبا هیچ بدافزاری اجرا نگردد . برخی دیگر از ویژگی هایی که در این زمینه به پلت فرم جدید اضافه شده اند قابلیت پنهان سازی درایوها و Microsoft Edge می باشد که از طریق وارد شدن کاربر به اکانت مایکروسافت خود فعال می گردد .

نرم افزارها : C

ویندوز 10 استور در پایان سال 2015 از جهاتی ارتقاء یافت اما هنوز در مقایسه با رقبای موجود در صنعت تکنولوژی اطلاعات نقاط ضعف زیادی دارد . یکی از علت های این عقب ماندگی ، ویندوز 7 رایانه های شخصی می باشد که تنها نرم افزارهای دسکتاپ را اجرا می کند .

این که مایکروسافت در سال 2015 در خلال یک پروژه تصمیم گرفت تا به برنامه نویسان اندروید کمک کند تا نرم افزارهای خود را به ویندوز منتقل کنند هم کمک چندانی به موقعیت این شرکت در زمینه پشتیبانی نرم افزار توسط این سیستم عامل نکرد .

عرضه مجموعه نرم افزارهای آفیس موبایل ( نظیر وورد ، اکسل ، پاور پوینت و وان نوت ) یک پیشرفت بزرگ بود اما مایکروسافت هنوز باید کارهای زیادی را در سال 2016 در زمینه پشتیبانی نرم افزارها انجام دهد .

پشتیبانی شرکت های تجاری : B-

ویندوز 10 ابزارهای مدیریتی و نظم دهی بسیار خوبی را برای شرکت های تجاری در اختیار دارد . اما یکی از ویژگی هایی که کاربران زیادی منتظر آن هستند Enterprise Data Protection می باشد که در سال 2016 عرضه می شود .

با توجه به سرعت کندی که شرکت ها در استفاده از سیستم های عامل دارند می توان گفت که نبودن Enterprise Data Protection چندان تفاوتی ایجاد نمی کند . دلیل دیگر این امر را می توان این گونه توضیح داد که شرکت ها در حال حاضر هر آنچه را که برای انجام یک پروژه بزرگ می خواهند در اختیار دارند .

تبلت ها و گوشی ها : نامعلوم

تبلت های سری سرفیس به ویندوز 10 مجهز هستند اما کاهش شدید جهانی فروش تبلت ، آینده چندان خوبی را برای این دسته از محصولات پیش بینی نمی کند .

در پایان سال 2015 مایکروسافت دو گوشی جدید پرچم دار را در بازار عرضه کرد که به سیستم عامل ویندوز 10 مجهز بودند باوجود این هنوز هیچ عاملی نشان نداده است که این پلت فرم در سال جدید به ویژگی خوبی مجهز می گردد تا از وضعیت بد کنونی خود خارج شود .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر