هسته ی متن باز چاکرا Chakra مایکروسافت در دسترس قرار گرفت

هسته ی متن باز چاکرا Chakra مایکروسافت در دسترس قرار گرفت

سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد هسته ی اوپن سورس یا همان متن باز موتور جاوا اسکریپت را برای مایکروسافت اج منتشر خواهد کرد.مایکروسافت این تصمیم خود را طی یک کنفرانس اعلام کرد و وعده ی آن را به توسعه دهندگان داد.امروز مایکروسافت تصمیم خود را اجرا و حاصل کار را منتشر کرده و در دسترس قرار داده است.

چاکرا " Chakra "موتوری است که برای اجرای کدهای جاوا اسکرپیت در سال 2008 توسعه داده شد.این موتور هسته ی مرورگر جدید مایکروسافت اج است که این مرورگر هم زمان با انتشار ویندوز 10 معرفی و در اختیار کاربران قرار گرفت و تا کنون طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است.

تقریبا یک سال پیش مدیر عامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا در کنفرانس JSConf اعلام کرد قصد دارند تا بر روی پروژه ای که موضع آن ارائه ی یک هسته برای توسعه دهندگان متن باز است کار کند.بعد از یک سال تصمیم نادلا محقق شده و این هسته منتشر شد.نادلا نسبت به مدیران گذشته مایکروسافت نسبت به معقوله ی اوپن سورس انعطاف بیش تری نشان داده است و این اقدام اخیر نتیجه ی همین انعطاف و تغییر تقریبی رویکرد مایکروسافت است.مایکروسافت در جهت همین انعطاف چندی پیش برای کاربران نسخه ی مک و لینوکس ویرایشگر ویژوال استودیو را منتشر کرد.حالا اوپن سورس کردن مایکروسافت اج گامی بزرگ و قابل توجه در این زمینه برای مایکروسافت محسوب می شود و انتظار می رود مایکروسافت اقدامات بیش تری در این زمینه انجام دهد.سورس کدهای چاکرا با لاینسنس(مجوز) MIT و تحت حمایت شرکت‌ های اینتل، AMD و NodeSource برای توسعه دهندگان از ساعاتی پیش در سایت گیت هاب GitHub قرار گرفته است.همچنین مایکروسافت یک نقشه ی راه (roadmap) هم منتشر کرده است که در گیت هاب در دسترس است.

کدهای هسته ی چاکرا به صورت کامل موتور مستقل جاوا اسکریپت را پشتیبانی می کند و مایکروسافت اکنون به توسعه‌ دهندگان اجازه می‌ دهد تا آن را در برنامه‌ها و محصولات خود به کار بگیرند و نوآوری بیش تری داشته باشند.توسعه دهندگان می توانند از ویندوز 7 به بالا با برنامه ی ویژوال استدیو در ورژن های 2013 یا 2015 که زبان ++ Cرا پشتیبانی می کند،استفاده کنند.در آینده ای نه چندان دور این ویژگی ها  برای لینوکس هم در دسترس قرار خواهد گرفت.

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر