ویکی پدیا، پانزده ساله شد

ویکی پدیا، پانزده ساله شد

ویکی پدیا، پانزده ساله شد

Nikkhah148
وی در ادامه نیز بیان کرده است: "زمانی که بچه های کنونی، به سن دانشگاه برسند، دیگر نمی توانند دنیا را بدون ویکی پدیا تصور کنند. ما برای آنها، بخشی از زیرساخت جهان محسوب می شویم."
ویکی پدیا، در سال 2000 به عنوان یک پروژه مکمل برای نیوپدیا؛ دایره المعارف آزاد آنلاین، پایه گذاری شد که مقاله هایش توسط متخصصین شرکت نوشته و ویرایش می شد. در پانزده ژانویه سال 2001، ویکی پدیا به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. در آن زمان تنها از یک زبان پشتیبانی می کرد که آن هم انگلیسی بود. تعداد مقالات در گذر زمان، افزایش یافت و راه برای پشتیبانی از زبان های دیگر هم باز شد.
در اواسط سال 2009، این سرویس میزبان حدود سه میلیون مقاله بود. امروز، ویکی پدیا بیش از 38 میلیون مقاله را در خود جای داده و از 290 زبان نیز پشتیبانی می کند. طبق گزارش بنیاد ویکی مدیا، روزانه، حدود 7000 مقاله تولید می شود. ویکی پدیا، یکی از ده سایت پربازدید و محبوب جهان، در کنار گوگل، آمازون، فیسبوک و دیگر سایت ها به شمار می رود. نام هر شخص، مکان و یا مفهمومی علمی را اگر در اینترنت جستجو کنید، صفحه ای متعلق به آن در ویکی پدیا وجود دارد که بالاتر از تمام لینک های دیگر در میان نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود.
 این دایره المعارف، یک سرویس ناسودبر است و سرمایه خود را تنها از طریق حمایت و پشتیبانی های کاربران و شرکت های دیگر به دست می آورد. به تازگی نیز بیت کوین را به لیست دونیت های خود افزوده که در هفته اول 140 هزار دلار به این سرویس، اعطا شد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر