اپل و سامسونگ متهم به استفاده از کودکان دارای سن غیرقانونی در ساخت باتری های لیتیومی !!

اپل و سامسونگ متهم به استفاده از کودکان دارای سن غیرقانونی در ساخت باتری های لیتیومی !!

خبرگزاری کالت آف اندروید (cultofandroid) می گوید : سازمان عفو بین الملل شرکت های اپل ، سامسونگ ، سونی و دیگر سازندگان گوشی های هوشمند را متهم شناخته است . قوانینی وجود دارد که سازندگان را از استفاده باتری هایی که مواد آن ها توسط کودکان استخراج شده است ، منع می کنند . ظاهرا این سازندگان از این قوانین پیروی نکرده اند .

در یک گزارش که در مورد کبالت استخراج شده از معادن جمهوری دمکراتیک کونگو ارائه شده بود ، قید شده است که کودکانی با سن هفت سال در شرایط نا امن مشغول به کار در معادن کبالت هستند . کبالت ماده ای می باشد که در فرآیند ساخت باتری های لیتیوم یونی کاربرد مهمی دارد . آمار بدست آمده از سازمان یونیسف بیانگر این است که در حال حاضر در حدود 40000 کودک در معادن کبالت بخش جنوبی جمهوری دمکراتیک کونگو مشغول به کار هستند .

اپل در جواب به این گزارش با انتشار بیانیه ای گفته است : " استفاده از نیروهایی که سن آن ها زیر سن قانونی تعریف شده است در زنجیره تامین مواد اولیه مورد استفاده اپل هرگز جایی نداشته است . ما به این که با پیش قدم بودن در زمینه رعایت و ابداع امنیت های شغلی یک صنعت را هدایت می کنیم ، به خود می بالیم . " اپل در کنار انتشار این بیانیه بر این امر پافشاری دارد که سازندگانی که قوانین مرتبط با استخدام نیروی کار دارای سن غیر قانونی را نقض می کنند باید برای جبران قانون شکنی خود علاوه بر پرداخت حقوق ماهیانه به آن ها ، هزینه بازگرداندن بچه ها به خانه و هزینه های تحصیل آن ها را بپردازند و علاوه بر این هنگام رسیدن به سن قانونی شغلی را برای آن ها تامین کنند .

مدیر کل اپل اخیرا گفته است که : " هیچ سازنده ای تمایل به مذاکره در مورد استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار ندارد . شرکت ها نمی خواهند که خود را درگیر چنین جرائمی کنند و ما نیز بر این حقیقت پایبند هستیم . ما همیشه در جست و جوی مواردی هستیم تا اگر  یک کارگر  زیر سن قانونی در جایی از شبکه تامین و کاری ما در یک کارخانه مشغول به کار باشدبا مسئول آن قسمت شدیدا برخورد کنیم و از وی بخواهیم که تغییراتی را به منظور رفع این اقدام اشتباه انجام دهد . سپس این مسئله را هر ساله گزارش می کنیم . "

سامسونگ در پاسخ به گزارش سازمان عفو بین الملل گفته است که از سیاستی به عنوان عدم تحمل استفاده از بچه های کار پیروی می کند . سونی نیز در این زمینه گفته است : " ما همیشه از تامین کنندگان خود می خواهیم که مسائل مرتبط به حقوق بشر و شرایط کاری در سایت های تولید و همچنین زنجیره خرید مواد معدنی و مواد خام را رعایت کنند . "

هنوز هیچ سازنده ای اقدام پیش گیرانه ای را به منظور کاهش استفاده از نیروهای فاقد سن قانونی در آینده تولید و ساخت انجام نداده است اما از آنجایی که 50 درصد کبالت مصرفی جهان را جمهوری دمکراتیک کنگو تامین می کند ، به وضوح مشخص است که باید جست و جو و تلاش برای رفع این مشکل از کجا آغاز گردد . "

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر