آینده و خودروهای خودکار !

آینده و خودروهای خودکار !

نسل جدید دیگر تمایلی به رانندگی و گرفتن فرمان ندارند ؛ این روند تا حدی به دلیل پیشرفت موبایل ها می باشد . خبرگزاری سی نت (cnet) می گوید : در گذشته ای نه چندان دور گرفتن گواهینامه و به دست گرفتن فرمان برای عده زیادی به معنای شوق و آزادی بیشتر بود اما امروز دیگر این چنین نیست . نسل جوان این روز ها کمتر به این تشریفات فکر می کنند .

نتایج یک پژوهش که توسط موسسه تحقیقاتی حمل و نقل دانشگاه میشیگان انجام شده است نشان می دهند که جوانان امروزی تمایل کمتری به گرفتن گواهینامه دارند . یکی از افرادی که این پژوهش را انجام داده است می گوید در آمریکا از سال 1983 تا سال 2014 نرخ صدور گواهینامه رانندگی به طور مداوم و در حدود 20 درصد کاهش یافته است . این اعداد و ارقام بیانگر این است که باوجود اینکه خودروهای خودکار سیستم حمل و نقل آینده محسوب می شوند ، مردم هم اکنون آمادگی مواجه شدن با آن و کار کردن با سیستم های نظیر آبر (Uber) ، لیفت (Lyft) و بلا بلا کار (BlaBlaCar) را دارند .

مدیر بخش تحلیل های سیستم حمل و نقل دانشگاه میشیگان می گوید : " ما در کنار افرادی زندگی را سپری می کنیم که دیگر تمایلی به رانندگی و گرفتن گواهینامه ندارند. در این زمانه دیگر کسی تمایل به پرداخت هزینه های بیمه ، روغن موتور و ... ندارد ."

نکته جالب این است که تنها جوانان تغییر نکرده اند . آمار و ارقام موجود نشان می دهند که در گذشته افرادی که سن بالاتری داشته اند ، تنها در یک رده سنی خاص ، تمایل بیشتری به دریافت گواهینامه داشته اند به این نحو که تعداد متقاضیان این مجوز که سن آن ها برابر با 70 سال بوده است در مقایسه با زمان کنونی در حدود 20 درصد بیشتر بوده اما این تمایل در افراد دارای سنین بالاتر کم رنگ تر بوده است .

همه افراد بابت این که خودروهای خودکار توانسته اند ترافیک را روان تر کنند و موجب آسایش افراد شوند خوشحال می باشند اما نکته جالب این است که علت مشهور شدن خودروهای خودکار امنیت ارتقاء یافته آن ها نیز می باشد زیرا نرخ تصادفات این خودروها در مقایسه با خودروهای عادی 90 درصد کمتر است .

در مناطق روستایی ایالت کانزاس و لووا توانایی راندن هنوز یک الزام محسوب می شود اما در مناطق شهری وضعیت به گونه دیگری می باشد. مرکز سر شماری ایالات متحده اعلام کرده است که جمعیت افرادی که در آمریکا در حومه شهر زندگی می کنند از سال 2000 تا سال 2013 در حدود 14 درصد ( معادل 24 میلیون نفر ) افزایش یافته است .

محققان معتقدند که دلایل فرهنگی نیز در کاهش تمایل به دریافت گواهینامه نقش دارند . والاس ، یکی از محققان دانشگاه میشیگان ، می گوید : " گجت ها قابلیت هایی را در اختیار دارند که در خودروها یافت نمی شوند . در دنیای امروز افراد در اداره ها گوشی های خود را به تبلت ها متصل می کنند و یک جلسه کاری اجرا می شود . کسی دیگر به دنبال نشان دادن خودرو خود و توانایی های آن در جاده ها نیست . خودروها نهایت فناوری دوره زمانی خود بوده اند . در دهه 70 میلادی هیچ چیزی مانند یک خودرو پیچیدگی تکنولوژیکی را در خود نداشت . در حال حاضر این نقش را گوشی ها و دنیای مجازی به عهده گرفته است . نسل جوان امروز بیشتر در شاهراه های اینترنتی زمان را سپری می کنند تا مسیرهای جاده ای . "

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر