تاثیر بالای فضای سبز پیش روی کلاس های درس، در عملکرد دانش آموزان

تاثیر بالای فضای سبز پیش روی کلاس های درس، در عملکرد دانش آموزان

آزمایش های محققان دانشگاه ایلینویز، نشان داده است که دانش آموزان دبیرستانی در صورتی که در کلاس های درسی با منظره محیط سرسبز حضور داشته باشند، کارآیی بسیار بهتری نسبت به زمانی دارند که کلاس های درسشان بدون پنجره است و یا منظره پیش روی آنان، ساخت و ساز باشد. این تحقیقات نشان داده است که دانش آموزانی که در برابر خود، صحنه ای سرسبز را مشاهده می کنند، بهتر می توانند تمرکز کرده و استرس کمتری را نیز متحمل می شوند.

ویلیام سالیوان، رئیس بخش معماری چشم انداز ساختمان گفته است، این اولین مطالعه برای پی بردن به رابطه نمای سبز و کارآیی دانش آموزان است. یافته های این پژوهش در  ژورنال Landscape and Urban planning، چاپ 2016 منتشر خواهد شد.
دانگینگ لی، دانشجوی دکترای این پژوهش نیز گفته است زمانی که شما یک منظره سرسبز در مقابل خود داشته باشید، میزان توجه و تمرکز شما، 13 درصد افزایش خواهد یافت. وی امیدوار است که نتایج تحقیقات وی و سالیوان بتواند تغییری در خط مشی طراحی مدارس و هزینه ای که صرف مدارس دبیرستانی می شود، داشته باشد.
این تحقیق بر روی 94 دانش آموز در پنج دبیرستان ایلینویز صورت گرفت. دانش آموزان به صورت تصادفی به یکی از سه نوع کلاس درس هدایت شدند. این سه نوع شامل، کلاس درس بدون پنجره، کلاس درس با منظره ساخت و ساز و کلاس درس با منظره ای رو به فضای سبز می شد. هر کدام از این کلاس های درس نیز اندازه و امکاناتی یکسان داشتند.
آزمایش ها به صورت فعالیت های سی دقیقه ای برگزار می شد که شامل تمرین غلط گیری، یک سخنرانی و تمرین ریاضیاتی بود. بعد از هر فعالیتی، از دانش آموز یک امتحان گرفته شد و سپس یک استراحت ده دقیقه ای در کلاس درس داشتند و پس از استراحت هم تست دیگری انجام می گرفت. در این تست ها از دانش آموزان خواسته می شد تا یک سری از اعداد را که می شنیدند، به صورت معکوس و به ترتیب تکرار کنند.
در طول انجام آزمایش ها، سنسورهایی، میزان سطوح استرس آنان را با اندازه ضربان قلب، درجه حرارت و رطوبت پوست بررسی می کرد. برای اندازه گیری میزان استرس نیز از دانش آموزان خواسته می شد تا یک پرسشنامه را در طول آزمایش پر کنند.
یافته های این آزمایش ها به این صورت بود: دانش آموزانی که در کلاسی با منظره سبز حضور داشتند، در تست های بعد از ده دقیقه استراحت، بهتر عمل کردند. عملکرد این دانش آموزان نسبت به دیگران، 13 درصد بیشتر بود و کارآیی دانش آموزان در دو نوع کلاس دیگر، چندان تفاوتی نداشت و به صورت مشابه نیز، دانش آموزان در کلاس با منظره سبز، از نظر روحی، استرس کمتری نسبت به دیگران متحمل می شدند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر