تکنولوژی لمس سه بعدی اولین بار از کره جنوبی شروع شد!

تکنولوژی لمس سه بعدی اولین بار از کره جنوبی شروع شد!

کمپانی اپل، جهان را با صفحه ی لمسی سه بعدی خود متحیر ساخت؛ که به بیانی به آن قدرت لمس می گویند. اپل در آیفون s6 خود در سال پیش این امکان را به کاربران می داد که دستورات خود را بر روی صفحه بر پایه ی قدرت لمس خود سازمان دهی کنند. اما این گوشی چینی هوآوی بود که با عرضه ی Mate S در یک هفته ی پیش، رتبه ی اول جهان را از آن خود کرد. خیلی از افراد نمی دانند که این تکنولوژی در حقیقت در یک استارت آپ کوچک به نام HiDeep در کره ی جنوبی متولد شد و به خودی خود توسعه یافت.


"ما در حدود می 2011 شروع به توسعه ی این تکنولوژی کردیم، پس در حقیقت حدود 4 سال است که مشغول ساخت آن هستیم." این را Brian Ko سرمایه گذار HiDeep در مصاحبه با ZDNet می گوید. زمانی که ساعت اپل عرضه شد من میدانستم که احتمالا آن ها لمس سه بعدی را در گوشی های بعدی خود به کار خواهند برد. این طبیعی است که چیزی مانند نیروی لمسی در نهایت به UX بیاید؛ اگر شما به آن می اندیشید. همانند هر کره ای حقیقی دیگر، Ko تمایل داشت که لمس سه بعدی هرچه زود تر وارد بازار شود و البته قبل از اپل این کار صورت گیرد! در این صورت مردم شرکت او را یک شرکت دنباله رو(me too) نخواهند دانست.
HiDeep شروع به ملاقات با فروشنده های زیادی در سال های 2014  و 2015 برای عملی کردن این تکنولوژی کرد، و در این میان هوآوی بود که به این امر اشتیاق بیشتری نشان داد. حضور سران هوآوی به صورت هفتگی آغاز شد. آن ها کل طرح را مراقبت و بازرسی کردند تا بتوانند لمس سه بعدی را کاملا تطبیق دهند.
Ko از آن ها پرسیده بود که: آیا می توانید قبل از اپل این کار را انجام دهید و آن ها در پاسخ گفتند: بله! تکنولوژی بزرگ چینی ها ابتکار عمل زیادی را نشان داد. Mate S در هفت ماه کامل شد و این شرکت رتبه ی اول دنیا را برای خود مسجل ساخت.
در ورودی دفتر HiDeep در دره ی Pangyo Techno یک پلاکارد وجود دارد که روی آن نوشته شده: "اولین باش" (Be the first!). این کمپانی 60 کارمند دارد اما سرمایه گذاران بزرگی مانند Lip Bu Tan، مدیر عامل شرکت بین المللی Walden، شرکت معروفی در Silicon Valley دارد و سرمایه گذار Skylake در کره ی جنوبی است.
Ko می گوید برای من توسعه ی یک چیز بدون اول بودن در آن بی معنی است! این در عرصه ی فناوری درست تر است؛ اگر شما اول نباشید به یک پیرو تبدیل می شوید. ما با 60 نفر کاری را انجام دادیم که اپل با 100000 نفر انجام می دهد. این را Ko با افتخار می گوید. ما می خواهیم به بهترین شرکت در جهان تبدیل شویم که رابط های طبیعی برای گوشی های هوشمند می سازد.

آیا 2016 سال تکنولوژی های لمس 3 بعدی است؟
Ko یک افسانه ی محلی در عرصه ی سرمایه گذاری کره است. او یک شرکت به نام Integrant Technologies Inc. تاسیس کرد ، که برای اولین بار به توسعه ی پخش چند رسانه ای برای گوشی پرداخت. وی این کمپانی را در سال 2006 به Analog Devices آمریکایی با یک رکود بدون شکست فروخت، که پس از آن درآمدش به چهار برابر قبل رسید. او الهام گرفت تا DMB tuner را توسعه بخشد چرا که وی همیشه بر هسته ی همه چیز تمرکز داشت.
بسیاری از مردم در آن زمان فکر می کردند که هسته ی تلویزیون تلفن همراه تکنولوژی پذیرش بود ولی ما متفاوت می اندیشیدیم؛ برای من آن یک محتوا بود. الهام بخشی من نیز آن جا بود که جلوه گر شد. وی معتقد است فن آوری باید ابزاری باشد برای رسیدن به هدف نه خود هدف! نظر او در مورد گوشی های هوشمند نیز این گونه بود.
هنگامی که من برای اولین بار در سال 2009 آیفون را دیدم (در آن سال آیفون به کره ی جنوبی وارد شد) یک شوک کامل بود. یک سال تمام از هر روش ممکن با آن کار کردم و نتیجه گیری من گرچه در حال حاضر رایج است، این بود که هسته ی آن UX است. این را Ko می گوید. وی اظهار دارد که ایده ی لمس سه بعدی بعد از چند لمسی، دقیقا به همین صورت به وجود آمد.
لمس سه بعدی HiDeep، Z Aulu نامیده می شود. Aulu به معنی مشمول بودن و Z در پشت آن نماد محور z است، که برای نشان دادن سه بعدی بودن اشیاء به کار می رود. این تکنولوژی فاصله ای را بین سطح شیشه ای صفحه ی لمسی و سنسور فیلمی تعبیه شده در داخل آن در نظر گرفته است. ساخت آن با سنسور فیلمی این امکان را به فناوری می دهد که به راحتی و به طور گسترده توسط هر دستگاه یا صفحه نمایشی مورد استفاده قرار گیرد. با افق پیش رو در کنگره ی جهانی موبایل اندرویدی ها، از سامسونگ و ال جی انتظار می رود که گوشی های منحصر به فرد و عالی خود را همچنان عرضه کنند. شرکت های چینی نیز ممکن است در این مسیر خبر های شگفت انگیزی اعلام کنند، و احتمالا لمس سه بعدی بخش عظیمی از آن ها را شامل می شود.
Ko معتقد است که 80% از گوشی های مرغوب چینی به نوعی از لمس سه بعدی استفاده خواهند کرد و او انتظار دارد که درآمد شرکتش تا 10 برابر افزایش یابد. وی می گوید در نیمه ی اول امسال هر شرکتی که به نوعی فناوری لمسی دارد می گوید: ما نیز از تکنولوژی لمس سه بعدی استفاده میکنیم. که اگر غیر از این باشد مشتری گوشی های هوشمند خود را از دست خواهد داد. من 100 اختراع در زمینه ی AULU در رابطه با سنسور و روش تولید ثبت کردم و شما خواهید دید که جنگ لمس سه بعدی در گوشی های هوشمند برای سال 2016 آغاز شده است.

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر