شایعات پیرامون سیستم عامل ها

شایعات پیرامون سیستم عامل ها


شایعات پیرامون سیستم عامل: Brillo از شرکت گوگل، Jolla از دولت روسیه، Kirin از شرکت Huaweiتعدد سیستم عامل ها امروزه بسیار بالا رفته است. به صورتی که در آینده هر یک از ما ممکن است سیستم عامل شخصی خود را داشته باشیم. در این مقاله اطلاعاتی مختصر پیرامون 4 سیستم عامل جدید توسعه داده شده ارایه شده است.


شایعه شده است که گوگل درحال کار روی سیستم عامل جدید Brillo برای IoT که روی RAM 32 مگابایتی اجرا می شود، است. این در حالی است که Huawei سیستم عاملLiteOSرا برای IoT و روسیه سیستم عاملِ بر پایه ی لینوکس برای موبایل را عرضه کرده اند.
22 ماه مه 2015 Huawei از پلت فورم LiteOsبرای IoT خبر داد، از طرفی گوگل هم سیستم عامل خود را راه اندازی می کند. در این حین دولت روسیه اعلام کرد که برنامه هایی برای پیاده سازی سیستم عامل بر پایه ی لینوکس برای موبایل دارد. به علاوه کمپانی Meizu، پیاده سازی Ubuntu MX4 را در چین شروع کرده است.


سیستم عامل Brillo شرکت گوگل
گوگل سیستم عاملی برای برنامه های اینترنتِ اشیا، در کنفرانس هفته ی دیگر Google I/O، در سانفرانسیسکو عرضه خواهد کرد.این سیستم عامل، Brillo، روی RAM32 و 64مگابایتی قابل اجرا است، در حالی که Android روی RAM 512 مگابایتی قابل اجرا است. به علاوه در مقایسه باSnappy Ubuntu Core شرکت Canonicalباید گفت که این سیستم عامل برای دستگاه های اینترنتِ اشیاطراحی شده است و به RAM 128 مگابایتی نیاز دارد در حالی که تنها از 40 مگابایت آن استفاده می کند.
این سیستم عامل در بخش Android گوگل توسعه داده شده است و به صورت رایگان، تحت نشان Android عرضه خواهد شد.این سیستم عامل بر پایه ی لینوکس پیاده سازی شده است.
ارایه ی Brillo در کنفرانس Google I/Oهمچنین شامل جزییات جدیدی در مورد پروژه ی ThreadNest، که جایگزین بهتری برای استانداردهای با باند کوتاه Wireless  مثل ZigBee و Z-wave ارایه می دهد، می شود. این حرکت از سمت گوگل، واکنش Samsung را به همراه داشت به این ترتیب که ArtikSoC و پلت فورم با سیستم Yocto Linux را توسعه داد.

nest-thermostat-hand-thm


Huawei سیستم عامل LiteOs را عرضه می کند و ممکن است پلت فورم Kirin OS موبایل را هم پیاده سازی کند:
شرکت چینی Huawei اعلام کرده است که در حال کار روی سیستم عامل سبک LiteOs برای IoT که روی RAM 10 کیلوبایتی اجرا می شود، می باشد. این سیستم عامل از بازیابی خودکار و شبکه ی رایانه ای بدون تنظیمات پشتیبانی می کند. این سیستم عامل بر پایه ی لینوکس پیاده سازی شده است.
این سیستم عامل به صورت گسترده ای برای برنامه هایی مثل خانه ی هوشمندو دستگاه پوشیدنی استفاده می شود. به علاوه سیستم عامل LiteOs با معماری Agile Network 3.0 سازگاری دارد که همزمان توسط همین شرکت عرضه شده بود.
LiteOs روی ریزپردازنده ها، پردازنده ی برنامه ها و دستگاه های Android قابل اجرا است. شرکت Huawei چیپ ست ها، کتابخانه ها و برد های توسعه را از طریق انجمن LiteOs عرضه خواهد کرد.
شایعات حول این موضوع وجود دارد که Huaweiبا کمک شرکت تجهیزات مخابراتی ZTE، در حال پیاده سازی سیستم عامل Kirin OS برای موبایل است.شرکت Huaweiبه مدت 3 سال روی این سیستم عامل کار کرده است. از جهاتی می توان گفت که این سیستم عامل بر پایه ی Android است، از طرفی هم بر پایه پلت فورم موبایل Meizu’sFlyme OS پیاده سازی شده است.
ضمناً گفته شده است که شرکت Huawei شریک گوگل برای تلفن های بعدی Nexus است. تلفن با پایه ی Android، Huawei P8، به دلیل ضخامت باریک 6.4 میلی متری محبوب شده است.

huawei p8-sm
روسیه برنامه ی پیاده سازی سیستم عامل موبایل با Jolla را می ریزد:
17 ماه مه دولت روسیه اعلام کرد که در حال توسعه ی سیستم عاملی برای موبایل، برای روسیه بوده است. در واقع روسیه در فکر کم کردن وابستگی به سیستم عامل های خارجی برای موبایل است. آن ها در نظر دارند تا پیش از سال 2025 این میزان وابستگی را از 95% به 50% برسانند.
داستان از اینجا شروع می شود که روسیه نسبت به تهدید امنیت اطلاعات شخصی شهروندان خود، احتمالاً توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده ی آمریکا، نگران است.
پروژه ی سیستم عامل موبایل به این امید پایه ریزی شد که سبب تحکیم این قانون شود که: "کمپانی های خارجی ایالت ها باید اطلاعات مشابه را در روسیه ذخیره کنند."
همکاری با Jolla به این معنا نیست که این سیستم عامل بر پایه ی MeeGo Linux شاخه ای از Sailfish OS است. این سیستم عامل، به طور کامل، توسط توسعه دهندگان روسی پیاده سازی می شود. این سیستم عامل با پروتکل SSH فنلاند، پروتکل ارتباطات امن رمزگذاری شده، پیاده سازی شده است.
به طور کلی پلت فورم های متن باز برای دستگاه های امن توسیه می شوند چرا که در این دستگاه ها مخفی نگه داشتن نرم افزارهای جاسوسی دشوار است.Android نسبت به سیستم عامل iOS نا امن تر است، اما هنوز درحد مهار کردن دربِ پشتی (backdoor) تواناست.
این اولین باری نیست که دولت روسیه برای فرار از تله های اینترنتی غرب به سیستم عامل لینوکس روی می آورد. در سال 2010 هم به همین هدف روسیه از استفاده کردن سیستم عامل Windows به لینوکس روی آورد.
در این حین، چین در حال پیاده سازی OPhone، سیستم عامل شبه Android با پایه ی لینوکس بود. این پروژه به اتمام رسیده است و در حال حاضر با سیستم عامل چین، COS، برای کامپیوتر های شخصی، تلفن های هوشمند، تبلت ها و تلویزیون ها، جایگزین شده است. هدف از ارایه ی سیستم عامل COS، نگرانی دولت چین در مورد امنیت، در برابر برنامه های نظارتی دولت آمریکا و همچنین اشکالات مربوط به سیستم عامل اندروید بود.

jolla-thm
Ubuntu MX4 در چین به بازار آمد:
این هفته شرکت Meizu نسخه ای از Ubuntu MX4 را عرضه کرد. در حال حاضر این نسخه برای توسعه دهندگان به فروش می رسد. به زودی برای عموم در بازار اروپا و سپس چین ارایه می شود.
Ubuntu MX4 5.36 اینچی نسبت به Aquaris E4.5 Ubuntu، که در ماه آپریل در اروپا به بازار عرضه شد، بسیار قدرتمند تر است. مشابه Aquaris E4.5 Ubuntu ، Ubuntu MX4 4 هسته ی Cortex-A7دارد. به علاوه 4 هسته ی سریع تر Cortex-A17 و RAM 2 گیگا بایتی هم دارد.

meizu ubuntumx4-sm


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر