معرفی ، بررسی و ارزیابی ویندوز 10

معرفی ، بررسی و ارزیابی ویندوز 10


توجه: مطلبی که می خوانید خلاصه ای است که پیرامون معرفی و ارزیابی ویندوز 10 جمع آوری شده است و با نزدیک شدن به عرضه ی عمومی این ویندوز به بازار، دایماً این مطلب با اخبار و ملاحظات جدید پیرامون ویندوز 10 بروز رسانی خواهد شد.

سیستم عامل جدید مایکروسافت، ویندوز 10، نسخه ای جدید از سیستم عامل قدیمی این شرکت است. ویندوز 10 می تواند فاکتور تعیین کننده ای در سابقه ی این شرکت باشد، در واقع این سیستم عامل می تواند یا به موفقیت بسیار چشم گیر برای شرکت مایکروسافت تبدیل شود و یا اینکه شکستی به شدت بزرگ تلقی شود.

طراحی و پیاده سازی ویندوز 7 توسط شرکت مایکروسافت و عرضه ی آن به بازار، با رضایت بسیار زیادی نسبت به این نسخه از ویندوز همراه شد، به طوری که ویندوز 7 در سری تولیدات شرکت مایکروسافت یک پیروزی بی چون و چرا محسوب می شود. مایکروسافت در نسخه ی بعدی، ویندوز 8، بسیاری از موارد را ارتقا داد، اما ارتقای واسط کاربری ویندوز 8 تا این حد، از طرف کاربران پسندیده نشد و اصلاً منطقی نبود و نارضایتی آن ها را به دنبال داشت چرا که از نظر آن ها یادگیری کار کردن با واسط کاربری نسخه جدید، ویندوز 8، بسیار دشوار شده بود. برخی بر این باورند که شرکت مایکروسافت پس از موفقیت ویندوز 7، در ارایه ی ویندوز 8 ،در زمینه ی واسط کاربری، با شکست رو به رو شده است.

آنچه باعث امیدواری است این است که نسخه ی ویندوز 2015 شرکت مایکروسافت تقریباً در مقایسه با نسخه ی 2012 آن متفاوت است چرا که فاکتور ها ی کلیدی این شرکت تغییر کرده اند و مایکروسافت این اصل را که کاربران می توانند سیستم عامل های دیگری را برای کار انتخاب کنند، سیستم عاملی که در کار با آن احساس راحتی بیشتری می کنند، در نظر گرفته است. به طور دقیق تر این شرکت در تلاش است تا سیستم عامل ده ( OS X)، لینوکس، سیستم عامل شرکت اپل و اندروید را به عنوان گزینه های انتخابی ارایه کند. به این ترتیب برنامه های مختلف، سازگار با پلت فورم هایی غیر از ویندوز، به راحتی روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا و استفاده خواهند بود.

10074 1-650-80

شرکت مایکروسافت بر این عقیده است که ویندوز در آینده به "پلت فورمی برای همه" تبدیل خواهد شد. به اعتقاد آن ها، وضعیت مشابه سیستم عامل اندروید، برای ویندوز پیش خواهد آمد و این یعنی کمپانی های متعددی، برنامه هایی برای سیستم عامل ویندوز توسعه خواهند داد و از آن در تولیدات خود استفاده خواهند کرد.

به همین دلیل است که ویندوز 10 دیگر تنها به عنوان سیستم عاملی برای کامپیوتر های شخصی 32 یا 64 بیتی در نظر گرفته نمی شود. چرا که این سیستم عامل می تواند روی پلت فورم با معماری آرم روی تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند هم اجرا شود. بله درست است! ویندوز 10 روی تلفن های همراه هوشمند اجرا خواهد شد، در واقع این ویندوز، نسخه ای جدید از سیستم عامل ویندوز تلفن هوشمند هم خواهد بود. هنوز مشخص نیست که شرکت مایکروسافت این نسخه را با نام و نشان اختصاصی عرضه خواهد کرد و یا اینکه آن را دنباله ی سیستم عامل تلفن هوشمند معرفی می کند.

برنامه های عمومی نه تنها روی کامپیوتر ها ی شخصی بلکه روی تلفن های هوشمند، دستگاه های اینترنت اشیا و Xbox هم اجرا خواهند شد.

مثل ویندوز XP، ویستا، ویندوز 7 و 8 که قبل از ویندوز 10 عرضه شدند، این سیستم عامل هم از خانواده ی NT می باشد. ویندوز NT در اصل طراحی شده بود که یک سیستم مبتنی بر زبان برنامه نویسی سطح بالا، پردازنده ی مستقل، چند پردازی و سیستم عامل چند کاربره با ویژگی‌های مشابه با سیستم عامل یونیکس باشد. این سیستم عامل به عنوان مکملی برای کاربران، نسخه‌ای از ویندوز با مبنای MD-DOS در نظر گرفته شده بود. NT اولین نسخه ی ۳۲ بیتی از ویندوز بود، در حالی که همتایان آن با نام‌های ویندوز ۳٫۱ ایکس و ویندوز ۹ایکس، با ۱۶ بیت پشتیبانی می‌شدند که در نهایت با ۳۲ بیت پیوند خوردند.

10074 19-650-80

شرکت مایکروسافت در فاز ها ی مختلف توسعه و طراحی ویندوز 10، پیش از اینکه این سیستم عامل به مرحله ی عرضه ی عمومی به بازار برسد، به کاربران این اجازه را می دهد که به نسخه ی پیش نمایشی آن دسترسی داشته باشند و با آن کار کنند و آشنا شوند. آنچه در این مطلب آورده شد، از نسخه ی پیش نمایش با نام 10.0.10130 و یا 10130 که در ماه مه از طرف شرکت مایکروسافت ارایه شد، بر گرفته شده است. با ارایه ی نسخه های جدید تری پیش از عرضه ی نهایی، اخبار جدیدی راجع به ویندوز 10 به دست خواهد آمد و به دنبال آن این مطلب هم به روز رسانی خواهد شد.

نکته ی جالب در مورد این نسخه های پیش نمایشی این است که سیستم عامل ویندوز 10، حتی با وجود این که نسخه ها هنوز نهایی نیستند، سریع، ثابت و پایدار است. البته هنوز مواردی هستند که انتظار می رود بهتر شوند اما این مشکلات حتما تا عرضه ی نهایی رفع خواهند شد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر