پیشرفت مکانیک ساعت سازی پس از 250 سال!

پیشرفت مکانیک ساعت سازی پس از 250 سال!

نوآوری واقعی در دنیای ساعت سازی امری نادر است، به همین دلیل است که مفهوم جدید Parmigiani با قدرت ذخیره ی 70 روزه، بسیار هیجان انگیز است.


نوآوری واقعی در مکانیک ساعت سازی بسیار نادر است. مطمئنا هر نام تجاری علاقه مند به صحبت در مورد آخرین پیزی است که انجام داده اند، اما در واقع این موارد بیش از آن که یک پیشرفت واقعی باشند، سطحی هستند. با این حال Parmigiani از چیزی صحبت می کند که در زمینه ی مفهوم کاملا متفاوت است به گونه ای که با استفاده از یک مکانیسم جدید، این امکان را می دهد که برای 70 روز انرژی ذخیره کنید! بله 70 روز. (بسیاری از ساعت ها تنها 2 یا 3 روز قبل از آن که متوقف شوند، کار می کنند.)
برای درک این که چه چیزی این محصول یا Sefine را متمایز ساخته است، شما باید ابتدا درک کنید که چه چیزی باعث می شود که یک ساعت چگونه کار می کند؟
مکانیزمی که در کسری از ثانیه انجام می شود و تقریبا تمام ساعت ها از سبکی به نام فرار اهرم استفاده می کنند.این در حدود سال 1755 توسط یک ساعت ساز بریتانیایی اختراع شد و از آن زمان به بعد، برای این که بتوان آن را به مچ دست بست، در مدل های کوچک شده مورد استفاده قرار گرفت. در این صورت چیزی تغییر نکرده است! چرخی در تعادل که به دور یک مرکز نوسان می چرخد ( معمولا در حدود 300 درجه) که باعث می شود چنگال کمی به چرخ دنده گیر کند و آن را به آرامی به نوسان در آورد. امروزه اکثر ساعت ها 3 یا 4 بار در ثانیه نوسان می کنند، که صدای تیک ان را می توانید با نزدیک کردن ساعت به گوشتان بشنوید.
تنها تعداد اندکی از ساعت های مچی، به ویژه امگا از این مکانیسم پیش پا افتاده در ساعت های خود استفاده نمی کنند. امگا با بهره مندی از چیزی به نام محور مخرج مشترک، کار اهرم را بهبود می بخشد و این گونه محصولات قابل اعتماد تر، دقیق تر و با دوام تر شده اند. طراحی جدید مکانیک اهرم را با گزینه ای کارامد تر جایگزین کرده است. هنوز هم آن چرخ وجود دارد اما به جای 300 درجه تنها 16 درجه نوسان می کند. و این کار را به جای 4 بار در ثانیه 16 بار تکرار می کند.
افزایش فرکانس به این معنا است که نسبت به مدل سنتی دقت بسیار بالایی دارد، دامنه کاهش می یابد و در واقع صرفه جویی می شود؛ گرچه این حرکت به طور کلی اتفاق نمی افتد و منظور همان کاهش میزان قدرت مورد نظر است. برای این که کار کند، چنگال کوچک (معمولا از فلز و برشی از یاقوت ساخته می شود) با پره هایی از جنس سیلیکون جایگزین می شود. حاصل یک حرکت مکانیکی است که بسته به شرکت، قادر به گرفتن 70 روز باور نکردنی توان نسبت به یک ساعت مچی معمولی که تنها 48 تا 72 قادر به این کار است.

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر