شرکت IBM در مقابل شرکت مایکروسافت در رقابت بر سر تجارت ابر رایانشی

شرکت IBM در مقابل شرکت مایکروسافت در رقابت بر سر تجارت ابر رایانشی

سه ماه گذشته نتایج به دست آمده از شرکت مایکروسافت نسبت به شرکت آی‌بی‌ام بهتر بود، این در حالی بود که شرکت آی‌بی‌ام از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی پردازش داده محسوب می‌شد و پیش از این سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده بود.


البته در حال حاضر هر دو شرکت در تلاش هستند تا از وضعیت پیشین خود به تجارت بر پایه‌ی ابر رایانشی با رشد سریع تغییر وضعیت دهند.
میزان درآمد شرکت آی‌بی‌ام به اندازه‌ی 5/8 درصد کاهش یافت و در آخرین سه ‌ماهه‌ی سال به رقم 1/22 بیلیون رسید. این در حالی است که میزان سود این شرکت هم کاهش 6/18 درصدی داشت و در نهایت به میزان 5/4 بیلیون در همان سه ‌ماهه رسید. و اما این ارقام در مورد شرکت مایکروسافت به این صورت است که میزان درآمد آن به اندازه‌ی دو درصد کاهش داشت و به رقم 7/25 درصد رسید و اما میزان سود آن افزایش هشت درصدی داشت و به رقم 3/6 بیلیون رسید.
به محض پیدایش چنین رکودی در میزان سود شرکت آی‌بی‌ام، درصد سهام این شرکت هم کاهش یافت و کمترین مقداری را به خود اختصاص داد که تا پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در مورد میزان درآمد سالیانه‌ی شرکت آی‌بی‌ام باید اشاره کرد که میزان درآمد سالیانه‌ی آن کاهش 119 درصدی داشته است. یعنی به عددی رسید که هجده سال پیش به آن رسیده بود.
پنج سال پیش شرکت آی‌بی‌ام به بیشینه درآمد خود رسید و به نظر می‌رسد که دیگر این رقم را تجربه نخواهد کرد.
سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود؟ در واقع شرکت آی‌بی‌ام قصد دارد از تولیدات پرینتر، کامپیوترهای شخصی و سرور فاصله بگیرد و سمت تجارت‌های بزرگ برود.
در سال گذشته شرکت آی‌بی‌ام در هر بخش از نظر نتایج سالیانه با رکود روبرو بوده است. به طور مثال در زمینه‌های تکنولوژی سرویس‌های جهانی و سرویس‌های تجاری جهانی به ترتیب ده و دوازده درصد کاهش داشته است.
همین باعث شده است که در شرکت ‌آی‌بی‌ام ضرورت اجرای یک دسته استراتژی احساس شود.
در واقع به نظر می‌رسد که شرکت آی‌بی‌ام در حال نابودکردن تجارت فعلی خود باشد تا اینکه تجارت جدید خود را توسعه دهد. حتی آی‌بی‌ام استراتژی خرید کمپانی‌های دیگر را هم در دهه‌های گذشته امتحان کرده است.
واضح است که شرکت مایکروسافت هم با مشکل مشابه روبرو است. اما دید مایکروسافت چنین بوده است که شرکت‌های دیگر خود می‌توانند کلود داشته باشند پس اینکه سخت‌افزار کجا باشد خیلی اهمیتی ندارد. بسیاری از مشتریان از مراکز داده‌ی خود استفاده خواهند کرد.
این رویکرد باعث می‌شود که سرویس کلود مایکروسافت بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد. تجارت ابر رایانشی تجارت بزرگی است؛ بزرگ‌ترین زمینه‌ای است که تا به حال مایکروسافت در آن قدم گذاشته است. البته باید اشاره کرد که جز رقابت برانگیزترین زمینه‌ها هم محسوب می‌شود.
به عنوان آخرین نکته باید اشاره کرد که شرکت آی‌بی‌ام باید در این زمینه نسبت به شرکت مایکروسافت سرویس‌های بهتری را عرضه کند تا به موقعیت بهتری دست یابد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر