بهینه ساز پایگاه داده قسمت چهارم(بهينه سازي SQL SERVER اكسپرس)

بهینه ساز پایگاه داده قسمت چهارم(بهينه سازي SQL SERVER اكسپرس)

در جلسات پیش بر مفاهیم ابتدایی و بهینه سازی پایگاه داده آشنا شدیم از این جلسه به بعد کار در پایگاه داده مایکروسافت SQL Server اکسپرس را ادامه میدهیم تا بتوانیم یک بانک اطلاعاتی بهینه را طراحی کنیم

مقدمه ای بر SQL server اکسپرس

SQLسرور اکسپرس ، نسخه ارتقا یافته ای SQLسرور نیست .هدف مایکروسافت ،ارائه نگارش جدیدی از MSDE بوده است .اما این محصول حقیقتاً امکانات بسیار بیشتری دارد .این محصول، نگارش استفاده آسانی از نسخه کامل SQL سرور 2005است .باید از SQL سرور اکسپرس ممنون باشیم  که  یک بانک اطلاعاتی قدرتمند و انعطاف پذیری برای همه ما و نه فقط کاربران حرفه ای کامپیوتر فراهم کرده است.

چرا SQL سرور اکسپرس؟

برخلاف نگارش جامع SQLسرور که 5 نسخه مختلف دارد ،تنها یک نگارش از SQL سرور اکسپرس وجود دارد .این نگارش برای تمام کسانی است که می خواهند داده های خود را سازماندهی کنند از مالکین کارهای کوچک گرفته تا اشخاصی که صرفاً می خواهند کارهای خودشان را انجام دهند .

SQL سرور اکسپرس ،یک بانک اطلاعاتی رایگان ، سهل الاستفاده وسهل المدیریت است که فاقد بسیاری از ویژگی های SQL سرور جامع و کامل است .ویژگی هایی چون Notification services, Analysis services ,Reporting services ,in tegration services تنها برخی از این مورد ها هستند SQLسرور اکسپرس می تواند همچنین یک بانک اطلاعاتی سرویس گیرنده ، شرکت ها و سازمان های کوچک و برنامه سازان غیر حرفه ایی که برنامه های تحت WEBتولید می کنند و نیز علاقه مندان به تولید برنامه های کاربردی سرویس گیرنده باشد .SQL سرور اکسپرس بهترین گزینه خواهد بود .

MSDE ، نخستین بار با office2000 ظاهر شد .نگارش ارتقا یافته ای تحت عنوان Engine SQL server Desktop با office XP عرضه شد. نگارش office XP نسبت به نگارش نخست که چندان مورد توجه قرار نگرفت، از شهرت بیشتری برخوردار شد .هر دو نگارش به پنج پروسه همزمان محدود بودند این بدین معناست که بیش از چند کاربر نمی توانستند از MSDE یا DESKTOP به طور همزمان استفاده کنند.

SQLسرور اکسپرس جایگاه ویژه ای در دنیای بانک های اطلاعاتی دارد:

*این نگارش تعدیل یافته SQLسرور برای شرکت ها و سازمان های کوچک با کارکنان و نیاز های محدود ، ایده آل است .

* سازمان ها و شرکت های کوچک با تعداد کارکنان محدود ،این نگارش را بسیار قدرتمندتر از سایر بانک های اطلاعاتی DESK TOPخواهد یافت .

*SQL سرور اکسپرس ،ابزار آموزشی بسیار خوبی برای نگارش جامع و کامل SQL سرور به شمار می آید .اساتید و دانشجویان برای یاد گیری مفاهیم اولیه نیاز به کار با نسخه اصلی ندارند.

* این نگارش برای ساخت برنامه های کاربردی تحت webایده ال است این نگارش همراه با visual web developer express و ویژوال بیسیک اکسپرس راه حل کاملی را برای اشخاص ,سازمان های کوچک علاقه مند به ساخت برنامه های کاربردی تحتweb تشکیل می دهند .

SQL سرور اکسپرس از همان موتور بانک اطلاعاتی SQLسرور 2005 استفاده می کند .اما،به یک cup ،یک GB حافظه و فایل های 4گیگابایت (این محدودیت ،فایل های گزارش وقایع را شامل نمی شود ) محدود شده است .موتور این نگارش بر خلاف MSDE وdesk top محدود نشده و تعداد کار بران فعال را نیز محدود نمی کند .

Sql سرور اکسپرس با ابزار ها یی عرضه می شود که واسط کاربری آنها ساده وبا استحکام می باشد:

Sql server configuration manager, Microsoft sql server management studio express, sql server surface area configuration,

هر سه ابزار مذکور ،به ساده سازی کارها و مدیریت بانک اطلاعاتی کمک می کنند.manage ment studio ،رایگان وبه طور جداگانه از طریق اینترنت قابل دریافت است ،یکی از مهمترین اهداف این ابزار آن است که در دسترس و سهل الاستفاده باشد .

مدیریت sql سرور اکسپرس

اگر تجربه کار با MSDE یا نگارش دسک تاپ SQL سرور را داشته باشید ،در آن صورت با تغییر عمده ای مواجه خواهید بود .

SQL سرور اکسپرس از رابط گرافیکی فایل اکسس (ADP)استفاده نمی کند . در این نگارش از management studio استفاده خواهید کرد که مشابه ابزار مدیریتی جدید در sql سرور 2005 است .

هادی یدالهی

هادی یدالهی

هادی کارشناس نرم افزار دارد علاقه‌مند به دنیای نرم افزار آزاد و پایگاه داده است بیشترین فعالیت او در زمینه طراحی الگوریتم و نرم افزارهای آزاد هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و دیدن فیلم پر میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر