چگونه آخرین نسخه درایورهای گرافیکی را بر روی ابونتو نصب کنیم؟

چگونه آخرین نسخه درایورهای گرافیکی را بر روی ابونتو نصب کنیم؟

در حال حاضر، بیشتر بازی ها از لینوکس نیز پشتیبانی می کنند ولی اکثر این بازی ها، در ویندوز یا لینوکس، احتیاج به آخرین نسخه درایور گرافیکی برای کارآیی بهینه تر و کم کردن خطاها را دارند. آخرین نسخه های سیستم عامل ابونتو معمولا شامل درایورهای جدیدتر می شود ولی لزوما آخرین نسخه این درایورها را در بر نمی گیرد.


شما می توانید جدیدترین نسخه این درایورها را نصب کنید ولی دقت کنید! ممکن است با نصب این درایورها به مشکلاتی هم بربخورید. ابونتو نسخه های مطمئنی از این درایورها را برای نسخه های مختلف خود تست و آماده می کند و بروزرسانی های اصلی را انجام نمی دهد. برای اطمینان بیشتر اگر واقعا نیاز به درایورهای آخرین نسخه ندارید، از همان درایورهایی که ابونتو فراهم کرده است، استفاده کنید زیرا احتمال وجود باگ و خطا در آخرین نسخه های درایورهای گرافیکی دانلود شده از تولیده کننده بسیار زیاد است.
از نسخه 32 بیتی ابونتو استفاده می کنید یا 64 بیتی؟
از همین ابتدا باید بدانید که از چه نسخه ابونتو استفاده می کنید؟ 32 بیتی یا 64 بیتی؟ برای فهمیدن این موضوع بر روی دسکتاپ یونیتی خود، بر گوشه سمت راست، بالای صفحه کلید کرده و گزینه About this Computer را انتخاب کنید. اطلاعات مربوط به نوع سیستم عامل به شما نمایش داده می شود. از طریق ترمینال هم می توانید این اطلاعات را چک کنید.
 

Nikkhah92

کار دیگری که پیش از ادامه باید انجام دهید، نیز بروزرسانی منیجر شما پیش از ادامه است. دکمه Install Updates را کلیک کنید تا این بروزرسانی ها انجام شود.

Nvidia

تیم رسمی درایورهای گرافیکی PPA که مخفف (Personal Package Archive) است طراحی شده تا بتواند این نگرانی را رفع کند. گیمرها می توانند مخازن اختیاری را فعال کنند و درایورهای گرافیکی بروزرسانی شده را از آنها بگیرند. PPA  در حال حاضر در حال تست و آزمایش بسته ها می باشد و ضمنا تنها، فراهم کننده درایورهای گرافیکی Nvidia در این لحظه می باشد. اگر شما به درایورهای نوع دیگر مانند AMD یا اینتل احتیاج دارید در ادامه با ما همراه باشید.
برای افزودن این PPA به سیستم خود، ترمینال را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید.

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa

سپس، باید با استفاده از دستور زیر آخرین بسته ها را دانلود کنید.

sudo apt-get update

درایورهای گرافیکی بروزرسانی شده Nvidia برای نصب آماده می شوند. می توانید PPA description page را چک کنید تا آخرین نسخه های موجود را ببینید و یا دستور زیر را تایپ کرده و کلید tab را فشار دهید تا لیست را ببینید:

sudo apt-get install nvidia-

برای مثال، در حال حاضر نسخه 361 درایور گرافیکی Nvidia موجود می باشد. برای نصب آن نسخه، دستور زیر را تایپ کنید.

sudo apt-get install nvidia-361

 

Nikkhah93



می توان آخرین نسخه درایورهای گرافیکی را نیز به صورت مستقیم با استفاده از Nvidia’s own installer دانلود و نصب کرد. این ابزار فارغ از نوع توزیع، برای هر توزیع لینوکسی کامپایل و نصب می شود. برای هر نسخه از درایور گرافیکی، یک فایل Readme وجود دارد که دستورات نصب و اطلاعات بیشتر داخل آن نوشته شده است.


AMD
درایور کاتالیست AMD که با نام رادئون کریسمون شناخته می شود، برای بالابردن کارآیی بازی در توزیع های لینوکسی که سخت افزار AMD دارند، لازم است. AMD در حال کار کردن بر روی معماری درایور متن باز در آینده است ولی هنوز هم این درایور قابل رقابت با درایور fglrx نیست.

متاسفانه، در حال حاضر PPA با آخرین نسخه نیز موجود نیست. در واقع آخرین نسخه باید بخشی از PPA درایور گرافیکی باشد که در بالا ذکر شد ولی اینگونه نیست. شما باید از بسته های درایور fglrx رسمی که توسط AMD فراهم شده، برای نصب استفاده کنید. صفحه AMD’s Linux download center را ملاحظه کنید و درایورها را برای پردازنده گرافیکی خود دانلود کنید.

Nikkhah94


روش دقیقی که باید برای نصب این درایورها استفاده کنید بستگی به نسخه ابونتوی شما دارد. AMD در حال حاضر، بسته های .deb برای ابونتو 15.04 و ابونتو 14.04 LTS و ابونتو 12.04 LTS آماده کرده است. اگر از نسخه قدیمی تر و یا جدیدتر ابونتو استفاده می کنید، باید گزینه Linux را در صفحه ذکر شده انتخاب کنید و از ابزار AMD برای ساخت و کامپایل بسته ها استفاده کنید.

Intel
اینتل یک نصب کننده درایور گرافیکی برای لینوکس آماده کرده است که آخرین ورژن درایور گرافیکی متن باز اینتل را دانلود و بر روی ابونتو نصب خواهد کرد. در حال حاضر، آخرین نسخه این نصب کننده برای لینوکس، 1.2.1 می باشد که از ابونتو 14.04 LTS پشتیبانی می کند و احتمالا از آخرین نسخه ابونتو هم پشتیبانی خواهد کرد. خوشبختانه، این نرم افزار به صورت گرافیکی طراحی شده است که بسته را دانلود و نصب می کند. شما قادر خواهید بود تا نصب کننده گرافیکی اینتل را از منوی اپلیکیشن خود باز کنید.

Nikkhah95


پس از نصب، شما باید سیستم خود ریبوت کنید. در بعضی حالات قبل از استفاده از درایورهای جدید باید ساین اوت کرده و صفحه گرافیکی را دوباره باز کنید. ریبوت کردن سیستم، سریعترین روش برای اطمینان از استفاده سیستم شما از درایور گرافیکی و کتابخانه های جدید است.
اگر از یک مخزن نرم افزاری برای نصب درایورها استفاده می کنید، باید بروزرسانی ها را در آپدیت منیجر دریافت کنید و اگر از یک نصب کننده که توسط تولید کننده، فراهم شده استفاده می کنید، آخرین بروزرسانی ها را به صورت اتوماتیک دریافت نخواهید کرد و برای گرفتن آخرین نسخه ها باید نصب کننده رو دوباره دانلود کرده و دوباره اجرا کنید.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر