جنگ های پیام رسانی : چه کسی نحوه صحبت کردن ما را تعیین می کند ؟

جنگ های پیام رسانی : چه کسی نحوه صحبت کردن ما را تعیین می کند ؟

هر کسی برای گرفتن سهمی می جنگد !

صنعت ارتباطات یک تجارت بزرگ محسوب می شود . همانند گوگل که بخش جست و جو را در اختیار دارد و یا فیس بوک که حاکم دنیای شبکه های اجتماعی است ، هر شرکتی دوست دارد که بر فضای پیام رسانی تسلط داشته باشد اما این امر که آیا کسی می تواند در این جنگ برنده شود یا خیر نا مشخص است .

هر کسی برای گرفتن سهمی می جنگد !

صنعت ارتباطات یک تجارت بزرگ محسوب می شود . همانند گوگل که بخش جست و جو را در اختیار دارد و یا فیس بوک که حاکم دنیای شبکه های اجتماعی است ، هر شرکتی دوست دارد که بر فضای پیام رسانی تسلط داشته باشد اما این امر که آیا کسی می تواند در این جنگ برنده شود یا خیر نا مشخص است .


 

از زمانی که گوشی های هوشمند متولد شدند کاربران به استفاده از سرویس ها و نرم افزارهای ارتباطی روی آوردند و کمتر روش های سنتی برقراری تماس و یا پیغام رسانی متنی را به کار گرفتند . این تغییر رویکرد باعث به روی کار آمدن تعداد انبوهی از نرم افزارهای پیام رسان شد به این نحو که شرکت های بزرگ و کوچک هر یک محصولی را عرضه کردند . وجود این نرم افزارها باعث شده است که روزانه میلیاردها پیغام در سر تا سر جهان ارسال گردد . در اوایل سال 2015 واتساپ ، یکی از شرکت های پیام رسانی فیس بوک ، اعلام کرد که روزانه از طریق نرم افزار این شرکت بیش از 30 میلیارد پیام ارسال می گردد . نرم افزارهای پیام رسانی دیگر نظیر کیک (Kik) هم نقش پر رنگی را در صنعت پیام رسانی ایفا می کنند .

کاربران این نرم افزارها و سرویس ها تنها کودکان و نوجوانان نیستند به این نحو که افراد بالغ هم به قدرت ارتباطی این نرم افزارها پی برده اند . به طور مثال آمار و ارقام نشان داده اند که تعداد کاربران بین رده سنی 30 تا 54 سال نرم افزار واتساپ با سرعت زیادی در حال افزایش است . تعداد زیادی از این کاربران گفته اند که برای اولین بار است که از شبکه های اجتماعی و ارتباطات اینترنتی استفاده می کنند .

اسنپ چت (Snapchat) ، یکی از شبکه های اجتماعی که برای اولین بار در آمریکا عرضه شد ، در حال حاضر بیش از 100 میلیون کاربر در رده سنی زیر 20 سال دارد . این سرویس مانند فیس بوک توانسته است نظر کودکان را برای ارسال تصاویر ، فیلم های ویدئویی ، نقاشی ها و پیام های متنی به خود جلب کند .

ارائه چنین سیستم هایی ، مخصوصا به افرادی که در گذشته برای برقراری ارتباط از سیستم های نوین استفاده نمی کرده اند ، برای شرکت های بزرگی مانند فیس بوک اهمیت زیادی دارد به همین دلیل است که فیس بوک قانع شده است که مبلغی معادل 20 میلیارد دلار را برای خریدن واتساپ هزینه کند . مارک زوکربرگ ، مدیر عامل فیس بوک ، می گوید : " واتساپ در برخی از کشورهای اروپا و یا آسیا اولین کانال ارتباطی بین افراد می باشد . این سرویس اخیرا هزینه های خود را کاهش داده است تا تعداد بیشتری از افراد بتوانند از آن استفاده کنند . "

هنوز مدلی تجاری ارتباط خالص ، که در آن تنها دو نفر با یکدیگر مکالمه می کنند ، ارائه نشده است به همین دلیل شرکت هایی نظیر فیس بوک ، اسنپ چت ، لاین (Line) ، کیک و برخی دیگر از بازکنان میدان در تلاش هستند تا بتوانند راهی را برای این معما پیدا کنند .

واتساپ اخیرا دامنه کاری خود را گسترش داده است تا کاربران این نرم افزار بتوانند با بنگاه های تجاری هم ارتباط داشته باشند . هنوز معلوم نیست که این رنج عملکرد تا چه حدی افزایش می یابد اما واتساپ در نظر دارد درآمد بزرگی را از این طریق برای خود کسب کند .

مکالمه راحت

در صنعت ارتباطات اخیرا گرایش های مختلفی ایجاد شده است . به طور مثال فیس بوک محصولات مختلفی را روانه بازار کرده که یکی از این محصولات فیس بوک مسنجر می باشد که 800 میلیون کاربر دارد . در این روند شرکت های دیگری نظیر اسنپ چت و اپل هم حضور دارند . ارزش مالی این شرکت ها بین 15 میلیارد دلار تا 650 میلیارد دلار می باشد با وجود این هر یک از این شرکت ها در تلاش هستند که سهم بیشتری در برقراری ارتباط بین کاربران داشته باشند اگر چه که هنوز پایانی برای این نزاع ایجاد نشده است زیرا کاربران از نرم افزارهای مختلفی استفاده می کنند . علی رغم این که هنوز پتانسیل بالایی در این فضا وجود دارد ، مشخص نیست که کدام شرکت در این رقابت برنده می شود . به طور مثال میزان کاربران توییتر اخیرا کاهش یافته است در حالی که فیس بوک ، واتساپ و دیگر شبکه های اجتماعی دامنه کاری خود را افزایش داده اند . یکی از محققان ارشد شرکت IDC می گوید : "  به نظر می رسد که علت کاهش تعداد کاربران توییتر افزایش تعداد کاربران واتساپ بوده است اگرچه که آمار و ارقامی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد . " . البته باید به این نکته توجه کرد که هیچ یک از شرکت ها قصد نداشته اند که باعث افت درآمد رقیب خود شوند زیرا دامنه کاری هر شرکت متفاوت بوده است .

علی رغم همه این تفاسیر به نظر می رسد که بلند پروازی های فیس بوک به واتساپ ختم نمی شود . این شرکت اخیرا یک دستیار مجازی را برای مسنجر (Messenger) عرضه کرده است که در رزرو سازی بلیط های سفرهای هوایی و پیدا کردن بهترین مسیرهای سفرها به کاربران کمک می کند . چنین ابتکارهایی می توانند نفوذ بیشتری را برای صنعت پیام رسانی رقم بزنند . اگر که کاربران همه کارهای خود را با نرم افزار مسنجر انجام دهند فیس بوک عملا توانسته است گوشی های موجود در جهان را در اختیار خود بگیرد . فیس بوک هنوز اعلام نکرده است که چه فرق خاصی بین واتساپ و مسنجر فیس بوک وجود دارد اما برخی از ویژگی های مسنجر مانند AI نشان داده است که فیس بوک می خواهد خدمات بسیار بیشتری را به واسطه این نرم افزار ارائه کند . در مورد واتساپ می توان گفت که ظاهرا هدف از ارائه این نرم افزار بیشتر برقراری ارتباط ارزان بوده است . فیس بوک از سال گذشته تا کنون ویژگی های کمی را به این نرم افزار اضافه کرده است اگرچه که به نظر می رسد که تعداد کاربران استفاده کننده از واتساپ در حال افزایش است .

نسل اسنپ چت

اسنپ چت که توسط کاربران جوان اداره می شود ، اخیرا رشد زیادی داشته است . ایوان اسپیگل ، مدیر عامل 25 ساله این شرکت ، هنگامی که پیشنهاد خرید 3 میلیارد دلاری فیس بوک را رد کرد تا حد زیادی مورد تمسخر واقع گرفت . اسنپ چت هم اکنون 15 میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از محبوب ترین سیستم های پیام رسانی در بین کاربران جوان می باشد . البته ایوان هنوز باید تلاش زیادی کند تا بتواند از توجه همه مخاطبان جوان خود پول بسازد .

کیک و لاین که در بین کاربران آمریکایی و آسیایی طرفداران زیادی دارند ، اغلب نادیده گرفته می شوند . این شرکت ها هر کدام ده ها میلیون کاربر دارند و توانسته اند راه هایی را برای درآمد زایی خلق کنند . چین هم اخیرا توانسته است سیستم پیام رسان خود را عرضه کند . ظاهرا هدف عرضه این سیستم جلوگیری از رشد نرم افزارهای پیام رسان آمریکایی و یا تاثیرهای ایجاد شده توسط این شرکت ها بوده است . تنسنت (Tencent) ، در واقع فیس بوک چین است که سرویس های پیام رسانی مانند کیو کیو (QQ) را در اختیار دارد . این سرویس هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر دارد . قوانینی که چین بر سر راه شرکت های خارجی گذاشته دامنه کاری این شرکت ها را محدود کرده است اگرچه که این شرکت ها توانسته اند منبع درآمد جدیدی را برای خود پیدا کنند : هند !

دورنمای هند !

گوگل در تلاش است تا به واسطه اندروید وان (Android One) خود مانند واتساپ فیس بوک تاثیر بزرگی در هند بگذارد . اپل هم اخیرا اولین بازارهای خرده فروشی خود را در این کشور باز کرده است . این سازنده در نظر دارد سهم بزرگی از بازار این کشور 1.2 میلیارد نفری را برای خود کسب کند . شاید عجیب باشد که شرکت های آمریکایی سود گرا خدمات خود را در هند عرضه کنند اما به گفته کول دیزی ، یکی از کارمندان سابق گوگل ، ارائه خدمات در بازار کشور هند سود بالایی دارد . یکی از روزنامه های محلی هند اخیرا گزارش هایی را در زمینه گستردگی دامنه استفاده بنگاه های تجاری محلی هند از نرم افزار واتساپ منتشر کرده است . ناناصاحب شیرست 40 ساله یک فروشگاه مواد غذایی دارد . وی از واتساپ به منظور مطلع ساختن مشتریان خود نسبت به اجناس موجود در فروشگاهش استفاده می کند . او می گوید : " من قبلا گوشی موبایل نداشتم اما زمانی که نحوه استفاده از واتساپ را یاد گرفتم هزاران ایده به ذهن من خطور کرد . هم اکنون با کمک واتساپ می توانم با مشتریان خود صحبت کنم و محصولات خود را معرفی نمایم . "

این بازار در حال رشد چالش های مخصوص به خود را نیز دارد . به طور مثال فیس بوک در نظر دارد سیستمی به نام فری بیسیک (Free Basics) را در سر تا سر هند عرضه کند که اینترنت رایگان را در مقیاس محدود در اختیار مردم این کشور می گذارد . فیس بوک و زوکربرگ شدیدا در تلاش هستند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند اما دولت هند مانع این اقدام شده است زیرا فکر می کند که عرضه این سرویس به فیس بوک قدرت زیادی در چگونگی استفاده از اینترنت توسط مردم هند اعطا می کند . این شکاکیت نشان می دهد که راه ورود شرکت های آمریکایی به چنین بازارهایی تا چقدر ناهموار است . برای فیس بوک ، گوگل و دیگر شرکت های خدمات دهنده این بازارهای فاقد رقابت فرصت های بزرگی محسوب می شوند زیرا چین و هند بیش از یک چهارم جمعیت جهان را در خود دارند .

ناناصاحب شیرست نشان می دهد که کمک کردن به مردم از طریق مرتبط کردن آن ها به یکدیگر میلیاردها دلار سود دارد . تا زمانی که ارائه کنندگان جدیدی ظاهر نشده است ، هنوز فرصت های زیادی وجود خواهد داشت مخصوصا با توجه به این که نرخ کاربران اینترنت لحظه به لحظه در حال افزایش است . با وجود چنین رشدی هنوز مشخص نیست که برنده این رقابت کدام شرکت است .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر