چگونه به کمک نقاط دسترسی (Access point) های Xclaim یک Wi-Fi کوچک تجاری را ایجاد نماییم

چگونه به کمک نقاط دسترسی (Access point) های Xclaim یک Wi-Fi کوچک تجاری را ایجاد نماییم

 
امروزه استفاده از شبکه های Wi-Fi آنچنان رایج شده است که کمتر فضایی وجود دارد که تحت پوشش این شبکه ها نباشند. در این بین جای خالی نقاط دسترسی برای تجارت های کوچک که بتوانند به کمک آن پوشش Wi-Fi را در سطح شرکت های خود به وجود آورند احساس می شد.

تا پیش از این، این شرکت ها مجبور بودند از نقاط دسترسی مربوط به کاربران خانگی را مورد استفاده قرار داده و یا با صرف هزینه های هنگفت از نقاط دسترسی فراهم شده برای شرکت های بزرگ استفاده نماید. شرکت Ruckus  با معرفی نقاط دسترسی طراحی شده برای تجارت های کوچک با نام Xclaim تلاش نموده است تا این کمبود ها را برطرف نماید.
 
با چند ساله شدن افسانه ی BYOD، مدیران IT و CIO  ها با ضرورت و چالش نصب و نگهداری شبکه های بی سیم Wi-Fi مواجه شده اند. و همانگونه که تبلت ها و اولترابوک های فاقد پورت های LAN محبوبیت بیشتری می یابند، ضرورت وجود یک شبکه ی Wi-Fiکه به سادگی و با کیفیت بالا اجرا شود، بیش از پیش احساس می گردد.
تعجب برانگیز نیست که چالش برقراری یک شبکه ی Wi-Fi ی قابل اعتماد برای تجارت های کوچک بیش از پیش اهمیت یافته است. با عدم وجود بودجه ی کافی، امکان تهیه ی تجهیزات مربوط به بنگاه های تجاری بزرگ برای این شرکت ها وجود ندارد، پس اغلب مجبورند تا تنها به سخت افزار های Wi-Fi مبتنی بر مصرف کننده (consumer-centric) تکیه نمایند، این سخت افزار های برای کاربران خانگی و نه برای مصارف تجاری طراحی شده اند.
به عبارت دیگر، حتی آنهایی که می خواهند چنین هزینه ای بکنند هم ممکن است به دلیل پیچیدگی های سیستم های مربوط به سازمان های تجاری بزرگ، دچار سردرگمی بشوند. در واقع زمانی که ما دو سال پیش تجهیزات بی سیم را به کمک متخصص Wi-Fi، بی سیم روکوس بررسی نموده بودیم (اینجا)، اعلام کردیم که نصب این شبکه ها با دانش کافی در زمینه ی Wi-Fi در کنار سطح مشخصی از آشنایی با شبکه سازی کامپیوتری نیازمند است.
به نظر می رسد که Ruckus باور دارد که Wi-Fi های موجود برای تجارت های کوچک بیش از اندازه دشوارند. با دانستن این مساله، این شرکت در نوامبر دامنه ی جدیدی از سخت افزارهای Wi-Fi را تحت عنوان برندی با نام Xclaim ارایه نمود، این شرکت معتقد است که Xclaim توانمندی های مورد نظر تجارت را در زمینه ی Wi-Fi فراهم آورده ولی طراحی و قیمت گذاری آن به گونه ای است که آن را برای تجارت های کوچک مناسب نموده است.
 
نقطه ی دسترسی Wi-Fiی Xclaim
طبق گفته ی RUCKUS دو دلیل وجود دارد که تجارت های کوچک بخواهند عضو جدید خانواده ی اکسس پوینت های Wi-Fi از شرکت Ruckus  را خریداری نمایند: یکی توانمدی ها و قابلیت اطمینان رده ی تجاری آن و دیگری سادگی ای که شرکت سازنده معتقد است برای نصب آن به هیچ گونه دانشی در زمینه ی IT نیاز نیست.
اولین ادعا را می توان به کمک توانمندی های مهندسی قدرتمند Ruckus اثبات نمود: شرکت سازنده ادعا نموده است که Xclaim از یک طراحی RF پیشرفته و همچنین ویژگی های مختص شرکت های تجاری بزرگ همانند عادلانهبودناعتبارمکالمه(airtime fairness) و فرمان باند (band steering)  بهره می گیرد (توجه نمایید که بسیاری از این ویژگی ها را نمی توان به صورت مستقیم بر روی Xclaim پیکر بندی نمود.).
در زمینه ی عدم نیازمندی این فناوری به دانش IT، می توان گفت که این گفته تنها تبلیغات بازاری نیست. این ادعا توسط یک نرم افزار مختص تلفن های هوشمند که Ruckus  آن را از پایه ساخته پشتیبانی می شود. این نرم افزار به افراد با دانش اندک در زمینه ی IT اجازه می دهد تا چندین نقطه ی دسترسی Wi-Fi را پیکربندی و نصب نمایند.
این برنامه ی رایگان برای پلتفرم های iOS و همچنین اندروید موجود بوده و بر خلاف تلاش های نیمه کاره ی سایر شرکت ها، شایان ذکر است که بگوییم برای پیکربندی نقاط دسترسی Wi-Fi ی Xclaim به این برنامه نیاز دارید. همانگونه که در ادامه خواهید دید، این طراحی مهم ترین نقطه ی قوت راه حل های مربوط به Xclaim و همچنین یکی از نقاط ضعف آن است.
در حال حاضر چهار ماژول برای نقاط دسترسی Xclaim موجودند. سطح مبتدی Xi-1 با باند دوگانه ی قابل انتخاب 300Mbps 802.11n ، Xi-2 با باند دوگانه ی قابل انتخاب 600Mbps 802.11n و Xi-3با باند دوگانه ی قابل انتخاب  1.167Gbps 802.11ac. خانواده ی Xi برای مصارف مربوط به فضای بسته طراحی شده اند در حالی که Xo-1 دارای توایی های قوی تر  بر اساس قوانین IP67 بوده و معادل Xi-3 یی است برای استفاده در فضاهای باز طراحی شده است.
قیمت Xi-1، Xi-2 و Xi-3 به ترتیب 89 ، 149 و 199 دلار بوده و Xi-1 برای شما معادل 299 دلار هزینه در بر خواهد داشت. به صورت کلی خانواده ی نقاط دسترسی Xclaim در مقایسه با سایر نقاط دسترسی مربوط به مصارف خانگی موجود در بازار، بسیار گران هستند با این وجود در مقایسه با ساختار Wi-Fi برای تجارت های بزرگ قیمت آنها ارزان و حتی مضحک به نظر می رسد.


نصب نقطه ی دسترسی
فرآیند نصب Xclaim با فرآیند نصب نقاط دسترسی رده ی خانگی تفاوت اساسی دارد. کاربران باید در ابتدا نرم افزار رایگان هارمونی را از فروشگاه اپل (مخصوص پلتفرم iOS) و یا از گوگل پلی (مخصوص پلتفرم اندروید) بارگیری کنند.
زمانی که برنامه بارگیری شد، گوشی هوشمند یا تبلت باید به شبکه ی موقت نصب شده توسط xclaim-setup که به صورت خودکار توسط هر وسیله ی جدید Xclaim تولید می شود، متصل گردد. برنامه ی Harmony را اجرا نموده و وارد پنج صفحه از نصب خودکار که شامل موارد زیر است بشوید.
•    صفحه ی خوشآمد گویی
•    شناساندن محل قرارگیری جغرافیایی: برای اطمینان از این مساله که Xclaimبا مقرراتانتشار مربوط به موقعیت شما سازگاری داشته باشد.
•    تنظیم نمودن کلمه ی عبور برای برنامه، این رمز عبور برای کنترل دسترسی به برنامه ی Harmony مورد استفاده قرار می گیرد.
•    ایجاد شبکه: SSID و کلمه ی عبور امنیتی مربوط به آن را وارد نمایید
•    اتمام: تنظیمات بارگزاری شده و نقطه ی دست رسی مجدداً بالا می آید (reboot).
پس از اتمام فرآیند نصب سریع، نقطه ی دسترسی شبکه ی xclaim-setup را خاموش کرده و تنظیمات جدید مربوط به پیکربندی را بارگزاری می کند. (برای بازگشت به قسمت نصب خودکار ابتدا زمانی که دستگاه روشن است، نقطه ی دست رسی را به کمک گرفتن و نگه داشتن دکمه ی “Reset” برای 8 ثانیه به تنظیمات کارخانه بازنشانی مجدد (reset) نمایید.)
به وسیله ی اتصال شبکه ی تازه ایجاد شده ی Wi-Fi، برنامه ی Harmony می تواند به چندین نوع آمار مربوط به استفاده از شبکه ها دسترسی داشته، شبکه های بی سیم بیشتری را تولید نموده و پارامتر های دیگری را دستکاری نماید. توجه نمایید که این راه حل به استفاده از یک کنترل کننده ی مرکز گرا (centralized controller) نیازی ندارد.
به عنوان مثال، شبکه های  2.4GHzی و 5GHzی را می توان در حالت اتوماتیک رها نمود و به Xclaim اجازه داد تا در مورد اینکه کدامین کانال برای استفاده مناسب تر است تصمیم بگیرد، یا می توان آنها را به صورت دستی بر روی یک کانال خاص تنظیم نمود. همچنین می توان SSID های اضافی با پیکربندی های متفاوت امنیتی ایجاد نمود.
تمامی اینها را بعداً می توانید به نقطه ی دسترسی مورد نظر خودتان نسبت دهید و همچنین می توانید تا 4 SSID را به هریک از نقطه های دسترسی نسبت دهید. برای مثال، یک تجارت با چهار یا پنج نقطه ی دسترسی ممکن است بخواهد یک شبکه غیر امن برای میهمان بسازد و آن را تنها برای نقطه ی دسترسی ای فعال نماید که در ورودی ساختمان شرکت قرار گرفته است.
تنظیم یک نقطه دسترسی برای Xclaim  در iPhone
تفکرات در زمینه ی راه حل های Xclaim
 اولین خواستگاه نقاط دسترسی Xclaim، مصارف مربوط به رده ی تجاری بوده و شامل پشتیبانی از چندین شبکه ی بی سیم و توانایی ساخت یک شبکه ی Wi-Fi با استفاده از چندن نقطه ی دسترسی می باشد. در این زمینه Xclaim این فعالیت ها را درست همانند تبلیغاتش در این زمینه های انجام میدهد، و در واقع می تواند جایگزین مناسبی برای اجرای یک شبکه ی Wi-Fi بزرگ و گران قیمت مربوط به سازمان های بزرگ، برای تجارت های کوچک باشد.
 
نرم افزار Harmony ساخت چندین SSID را با تنظیمات متفاوت امنیتی و اختصاص آنها به نقطه ی دسترسی مورد نظر شما را ساده نموده است.
و هنگامی که برای مصارف مربوط به دنیای واقعی این برنامه را نصب می کنیم، Xclaim ادعا دارد که می تواند از 100 کاربر به صورت همزمان پشتیبانی نماید. این از بسیاری از نقاط دسترسی موجود در بازار که برخی از آنها در نرخ هایی معادل 20 تا 50 کاربر متصل به صوت همزمان هم عملکرد نا مناسبی دارند، بهتر است.
البته Xclaim برای تجارت های کوچک طراحی شده است و آنهایی که به دنبال ویژگی های پیشرفته تر همانند پشتیبانی از احراز هویت 802.1X مرکزی شده، محافظت بی سیم در برابر تهدیدها و ایجاد شبکه های توری بی سیم پیچیده هستند را ناامید می کند.
دسته ای از ویژگی های مرتبط با تجارت همانند قفل Kensington، و چندین ساز و کار برای نصب این دستگاه بر روی دیوار یا سقف در نظر گرفته شده اند. مهم تر از همه کل خانواده ی محصولات Xclaim از توان روی اترنت (PoE) که به کمک پورت اترنت Gigabit امکان پذیر می شوند، پشتیبانی می نمایند. در واقع در درون بسته بندی این محصول یه تزریق کننده ی PoE  قرار داده شده است، با این وجود یک پورت ورودی DC نیز بر روی نقطه ی دسترسی تعبیه شده است.
برخی از مشکلات و محدودیت ها
همانگونه که جلوتر گفتیم، علی رغم وعده هایقابلتوجهی که توسط کمپانی سازنده مطرح شده است، برنامه ی Harmony در حال حاضر آماده ی کاربری نمی باشد. در هنگام آزمایش های ما، تغییرات در پیکربندی گاهی منجر به توقف کامل برنامه شده و کاربر را مجبور می نماید تا برنامه را مجدداً راه اندازی نماید. همچنین در هنگام تلاش برای پیکربندی، پیام هایی متوالی با مضمون "مشکلی در ارتباط با AP به وجود آمده است" نمایش داده می شدند. در نهایت باگ نرم افزاری ای وجود دارد که گاهاً منجر به از دست رفتن اطلاعات مربوط به احراز هویت با یک نقطه ی دسترسی می شود و کاربر را مجبور می سازد تا فرآیند نصب را مجدداً اجرا نماید تا بتواند در پیکربندی تغییراتی را ایجاد کند.
یک سخنران Xclaim به ما گفت که نسخه ی جدید برنامه در ژانویه ارایه خواهد شد و این باگ ها در آنها رفع خواهد شد. مجبوریم تا با این ارزیابی سر کنیم چراکه باور داریم مشکلات مربوط به این برنامه را می توان با به روزرسانی های نرم افزاری برطرف نمود. در مورد توانایی Harmony برای پیکربندی یکباره ی نقاط دسترسی شکی نداشته باشید.
محدودیت دیگری که ما مشاهده نمودیم مربوط به این حقیقت است که کنترل هر نصب فیزیکی به برنامه ای که برای نصب آن بکار برده شده وابسته به نظر می رسد، به عبارت دیگر شما نمی توانید Harmony را بر روی دستگاه سخت افزاری دیگری نصب کرده و با اطلاعات موجود تلاش نمایید که به شبکه ای که ساخته بودید متصل شوید. تصور ما این است که این امر به دلیل توکن امنیتی ای که برای مدیریت شبکه ی Xclaim به صورت یکتا در نظر گرفته شده است رخ داده است چراکه به ظاهر این توکن تنها بر روی وسیله ای که برای نصب شبکه از آن استفاده شده است ذخیره می گردد.
با این وجود این بدان معنی است که در صورت از دست دادن تلفنتان، تنها راه ایجاد تغییرات بر روی شبکه تان بازگردانی تنظیمات به تنظیمات کارخانه و اجرای فرآیند نصب از ابتدا است. شرکت هایی که بیش از یک نقطه ی دسترسی را به کار می گیرند قاعدتاً این مساله را به طرزغیرقابلقبولیدستوپاگیر می انگارند. مشخص نیست که آیا به روز رسانی های نرم افزاری این مساله را برطرف نمایند یا خیر.


نتیجه گیری
ما سادگی کار با Xclaim را دوست داشته و مفهومی که این محصول ارایه نموده است همان هوای تازه ای است که در دنیایی اشغال شده با رابط های کاربری ای که تنها مبتنی بر وب بوده و تنظیم آنها بسیار دشوار است، مورد نیاز بوده است.
با از بین رفتن نیاز به یک کنترل کننده و به کار بردن یک طراحی ساده سازی شده، Xclaim امکان خرید ویژگی هایی که برای تجارت های کوچک ضروری به نظر می رسند را فرآهم آورده است، تنها این نکته باید گفته شود که بهای این تکنولوژی اندکی بیشتر از بهایی است که مصرف کنندگان برای چنین محصولی مد نظر داشتند. تجارت های کوچک همچنین می توانند شبکه ی خود را به تدریج بزرگ نموده و نقاط دسترسی ای را به منظور افزایش پوشش شبکه یا برای فرآهم آوردن پوشش شبکه برای فضایی بزرگتر به شبکه خود اضافه نمایند.
از این نظر برنامه ی Harmony همان میخی است که باید در ابتدا به درستی پیکربندی و برنامه نویسی شود. در نتیجه اگر تنظیمات شما مربوط به یک شبکه ی ساده با تنها یک نقطه ی دسترسی نیست، باید اندکی بیشتر صبر کنید تا نسخه ی جدید برنامه اصلاح شده و در معرض دست رسی عمومی قرار بگیرد.

 

0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر