بروزرسانی جدید ویندوز 7 این پلت فرم را در برخی از رایانه ها بریک می کند !

بروزرسانی جدید ویندوز 7 این پلت فرم را در برخی از رایانه ها بریک می کند !

عرضه بروزرسانی های جدید توسط شرکت مایکروسافت باعث شده است که یک پچ خاص سازگاری خوبی با برخی از رایانه های مجهز به پلت فرم ویندوز 7 نداشته باشد . ظاهرا این پچ از راه اندازی رایانه های مجهز به پلت فرم ویندوز 7 جلوگیری کند . این اتفاق فقط برای تعداد خاصی از مادربوردها رخ می دهد . به نظر می رسد که جزییات فنی رایانه ها نیز در بروز این حالت دخالت دارند .

چند وقت پیش در ماه مارس ( 11 اسفند تا 12 فروردین ) مایکروسافت یک پچ را برای رایانه های مجهز به سیستم عامل ویندوز 7 عرضه کرد . این پچ با برخی از رایانه ها که به مادربوردهای ایسوس مجهز بودند ، سازگاری نداشت از این رو باعث شد که رایانه ها در برخی از شرایط خاص عملکرد خود را از دست بدهند . این آسیب سراسری نبود زیرا پچ ارائه شده به صورت آپشن در اختیار کاربران قرار گذاشته شد به این معنا که تنها تعداد محدودی از کاربران آن را نصب کرده اند . خبرگزاری فوربس ( Forbes ) در این زمینه اعلام کرد که مایکروسافت و ایسوس نسبت به احتمال بروز چنین مشکلی با خبر بوده اند .

اما در روز دوازدهم ماه آوریل ( 24 فروردین ) مایکروسافت این پچ را دوباره با نام توصیه شده ( recommended  ) عرضه کرد و این امر باعث شد که هر کاربری که گزینه بروزرسانی خودکار را بر روی سیستم خود فعال کرده بود این پچ را دریافت کند ؛ از این رو رایانه های تعداد بیشتری از کاربران که به مادربوردهای ایسوس مجهز بودند ، با مشکل مواجه شدند . 

از نظر فنی علت بروز این مشکل فعال شدن یک گزینه تنظیماتی با نام Secure Boot توسط ایسوس در مادربوردهای این برند بود که از رایانه در مقابل حملات بوت لودرها (  Boot Loader ) محافظت می کرد . این حملات می توانستند هک شدن رایانه را قبل از بارگزاری پلت فرم منجر شوند .

علی رغم این که بروزرسانی های محصولاتی اساسی مانند ویندوزها قبل از عرضه عمومی وارد مرحله تست می شوند باز هم این امکان وجود دارد که باگ های (  bug ) موجود در این نرم افزارها بعد از دانلود شدن توسط میلیون ها کاربر فعال شوند . چنین خرابی هایی نه تنها ناامید شدن کاربران نسبت به سازنده را در بر دارد بلکه توانایی سازنده در بررسی کردن نرم افزار قبل از عرضه برای بازار را نیز زیر سوال می برد .

ایسوس سعی کرد که با منتشر کردن راهکارهایی در قالب یک صفحه پشتیبانی نحوه حل این مشکل را به کاربران آموزش دهد . مایکروسافت نیز در همین راستا اطلاعاتی را منتشر کرد که کاربران را به استفاده از مطالب ارائه شده توسط ایسوس سوق می داد .

مایکروسافت در مطالب منتشر کرده خود کاربران را به نصب ویندوز 10 نیز ترغیب کرده بود . این غول فناوری در مطالب پشتیبانی کننده خود مطلب زیر را نیز قید کرده بود :

 " ویژگی Secure Boot در پلت فرم ویندوز 10 پشتیبانی شده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای امنیتی این ویژگی و نحوه بروزرسانی ویندوز 7 به ویندوز 10 به سایت www.microsoft.com/windows مراجعه کنید . " 

کاربرانی که از پلت فرم ویندوز 7 استفاده می کنند و نمی خواهند که این پلت فرم را به نسخه ویندوز 10 ارتقاء دهند می توانند از طریق راهکارهای ارائه شده در صفحه پشتیبانی کننده ایسوس مشکل پیش آمده را برطرف سازند . 

مایکروسافت و ایسوس در پاسخ به درخواست خبرگزاری سی نت ( CNET  ) مبنی بر ارائه توضیحاتی در این زمینه هیچ مطلبی را منتشر نکرده اند . 

منبع خبر: cnet

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر