18 عملکرد مخفی در مرورگر Firefox که استفاده از آنها کار را خیلی راحت تر خواهد کرد !!

18 عملکرد مخفی در مرورگر Firefox که استفاده از آنها کار را خیلی راحت تر خواهد کرد !!

با این ترفند ها و در واقع کلک هایی که یاد می گیرید می توانید از هر لحاظ تحولات مهمی را در مرورگر Firefox خود ایجاد نمایید که به سرعت و کیفیت کار شما کمک خواهد کرد .

بعد از اینکه Firefox مدت نسبتا طولانی خود را به آن صورت تجهیز نمی کرد و مورد توجه متخصصان کامپیوتر قرار نمی گرفت این بار با اقبال این افراد مواجه شده است و در رتبه بندی مرورگر های کامپیوتر جایگاه بهتری را به خود اختصاص داده است . خب این مرورگر واقعا همه را تحت تاثیر قرار داده است . در تست هایی که روی این نرم افزار و البته آخرین به روز رسانی آن انجام شده مشخص شده است که این نسخه دارای قابلیت های مثبت زیادی است که هم نسبت به نسخه های قبلی خود و هم نسبت به سایر مرورگر ها دارای مزیت هایی می باشد . ظاهر مرورگر جدید Firefox هم نسبت به قبل فرق کرده و خیلی بهتر شده است . شاید بتوان گفت یکی از دلایل توجه ویژه متخصصان کامپیوتر به این مرورگر ظظاهر این برنامه باشد که درخشش خاصی داشته است . layout یا همان نمایه و طرح Firefox هم یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره نمود .
همانطور که می دانید امروزه مرورگر های بسیار زیادی دنیای کامپیوتر و تکنولوژی را در کنترل خود گرفته اند . پس انتخاب کردن از بین این همه مرورگر هم مهم و هم دشوار است زیرا اگر اهل یک انتخاب درست باشید باید تمامی یا حداقل مهمترین و مشهورترین آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید و پس از آن با توجه به داده هایی که به دست آورده اید مرورگر مطلوب خود را انتخاب نمایید .
 اولین چیزی که در این ارزیابی ها باید مورد توجه قرار داد بحث امنیت آنها است . قطعا هیچ کاربری دوست ندارد مرورگری داشته باشد که از لحاظ امنیتی در سطح پایینی قرار داشته باشد و همه ی داده ها و تاریخچه ی مرور های او به راحتی در دسترس دیگران قرار بگیرد . امنیت جزو کلیدی ترین ملاک ها برای انتخاب یک مرورگر است و خیلی احمقانه است که فردی بدون ترس از خطرات دنیای تکنولوژی با هرر مرورگری که دارد وارد فضا های مشترک بشود و در آنجا به فعالیت بپردازد .
دومین موضوع این است که باید به این مساله توجه کنیم که اگر این مرورگر ها روزگاری در مرکزییت کار های اینترنتی و جازی ما قرار داشتند و به عنوان محور آن امور به حساب می آمدند امروزه در محور زندگی واقعی ما قرار دارند و کار های زیادی در سر تا سر دنیا با همین مرور گر ها انجام می گیرند . رفته رفته تکنولوژی ها با سیستم های خدمات اجتماعی مانند کلود مرتبط می شوند و وب به عنوان یک امر مهم در تمامی معادلات جوامع بشری جایگاه ویژه ای پیدا می کند . در نرم افزار های OS و Android هم مساله ی مرورگر اهمیت خاصی پیدا کرده است . حال با این تفاسیر نمی توان گفت که مرورگر یک برنامه ی ساده برای جست و جو در فضای وب است بلکه این برنامه کلید انجام بسیاری از کار ها می باشد .
برای مثال اگر یک کاربر بخواهد بخشش اعظم زندگی و کار های عادی خود را از طریق تکنولوژی روز انجام دهد می تواند بدون نیاز به نرم افزار کاربردی خاصی از همین مرورگر استفاده بکند . کافی است مرورگر خود را به کار بیاندازید و همچنین از ذهن خود نیز کمک بگیرید زیرا بسیاری از کار های ما توسط الگو های برتر ذهنی به واقعیت بدل می شوند . با وجود اینکه اغلب مرورگر های موجود در بازار کار های تقریبا یکسانی را انجام می دهند و در بیشتر موارد کاملا شبیه همدیگر هستند ، در برخی ویژگی ها تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند . اما حتی با وجود این ویژگی های نزدیک به هم ، مرورگر هایی وجود دارند که نسبت به سایرین از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار هستند و به اصطلاح جهش یافته نامیده می شوند . و Firefox هم یکی از اینها است . البته نرم افزار های جانبی و نیز برنامه های دیگری وجود دارند که با به کار گیرفتن آنها در کنار مرورگر Firefox سرعت آن افزایش پیدا می کند و عملکرد های اختصاصی آن بهبود می یابند اما خود Firefox هم در درون خود ویژگی هایی دارد که با استفاده از یک سری حیله ها می توان آنها را فعال نمود . با فعال شدن این ویژگی ها تغییرات محسوسی در نحوه ی عملکرد و نیز کیفیت کار Firefox مشاهده خواهد شد .
حالا در زیر شرحی از 18 مورد از این ترفند ها که می توانید به راحتی بر روی Firefox خود پیاده نمایید را خواهیم آورد :
1 : در جست و جو های خود از کلمات کلیدی استفاده نمایید :
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در فضای وب به دنبال یک مطلب یا محتوای خاصی بوده اید اما نتوانسته اید آنرا پیدا بکنید و حتی در جست و جو های بیشتر هم متوجه می شوید که همان مطالب تکراری که قبلا نشان داده شده بود بازز هم نمایش داده می شوند . در این گونه مواقع کاربران دوست دارند تا جست و جو های سریع تر و مشخص تری انجام بدهند . خب چاره کار در استفاده از وازه های کلیدی است . برای نمونه ، اگر شما مشاق مطالب Wikipedia هستید و دوست دارید در همان جا به جست و جو بپردازید ، بهتر است از واژه های کلیدی جست و جوی مشخص استفاده نمایید تا همه ی جست و جو های شما در داخل همان محدوده انجام بگیرد . یعنی اینکه با افزودن یک واژه ی کلیدی به راحتی قادر خواهید بود تا جست و جو های خود را در بازه ی محدود تر و مشخص تری که به هدف شما هم نزدیک تر است دنبال کنید .
برای ایجاد کلید واژه ی جستجو می توانید بر روی within در بخش نوار جست و جو کلیک کنید و در آنجا سایت دلخواه خود را برای کنکاش در آن انتخاب نمایید . با این کار بلافاصله یک بخشی برای شما ظاهر می شود که باید در آن محل برای جست و جوی خود کلید وازه را اضافه نمایید . در این بخش "Add a Keyword for this Search ." را کلیک کنید . در این مرحله یک صفحه ی پاپ آپ نشانه گذاری برای شما نمایش داده می شود که شامل یک " کلید واژه نوار به نام " (Keyword ) می باشد . در این قسمت می توانید یک nickname برای جست و جوی خود ایجاد نمایید . برای مثال برای ایجاد یک کلید واژه برای IMDb.com از عبارت " IMDb " استفاده کنید و یا برای اینکه یک کلید واژه مخصوص PCMag.com درست بکنید عبارت " HellaAwesomeTechSite " را در آن بخش مشخص شده وارد نمایید . همانگونه که مشخص شد از آنجایی که نمی توان برای ایجاد کلید وازه از حروف اختصاری استفاده کرد ، باید کلمات و یا متن مورد نظر را تشریح کرد .
یک بار که این کار را انجام دادید کافی خواهد بود و در جست و جو های بعدی به راحتی می توانید با کلیک بر روی آن کلید واژه ( که در نوار بالای مرورگر نمایش داده می شود ) جست و جوی خود را با سرعت بهتری پیش ببرید .
2 : عملکرد های ویژه ی Firefox را کشف کنید :
Firefox دارای پهنه ی مرزی پنهانی است که کاربران می توانند با استفاده از آنها کار های بسیار جالبی را به راحتی و با سرعت بالا به انجام برسانند . ( دقت کنید که این مورد در بخش آیتم ها آمده است نه در منوی Options ) .
اطلاعیه ی این عملکرد به صورت یک پنجرهی پاپ آپ کوچک بالا می آید و متن آن نیز عبارت " This might void your warranty! " می باشد . و پس از آن هم نوشته ی " You should only continue if you are sure of what you are doing برای شما به نمایش در می آید . اطلاعات خاص خود نرم افزار Mozilla معمولا با همین ادبیات ترسناک اعلام می شود پس جای نگرانی نیست .
با این حال اگر این نوشته ها شما را می ترساند و احتمال می دهید که اتفاق بدی برای سیستم تان بیافتد می توانید با وارد کردن عبارت about:config  در Location bar خود اطلاعات تکمیلی آن عملکرد را جویا شوید . در این صفحه هم یک پنجره ی کوچک پاپ آپ برای استقبال از شما آماده شده است که به محض ورود آنرا مشاهده خواهید نمود . تنها باید بر روی عبارت " I'll be careful, I promise! " کلیک بکنید تا به مرحله ی بعدی وارد بشوید . ( خب فقط با ایستادن و مشاهده کردن که کاری نمی شود به پیش برد . ) در این قسمت تعدادی از مولفه های عملکردی وجود دارند که می توانید از بین آنها آن یک را که بیشتر می پسندید انتخاب نمایید و در کل یک سری تغییرات جزئی در سیستم خود ایجاد نمایید .
برای اغلب کاربران عادی این صفحه ی پاپ آپ بی معنی است و آنها نوشته ها را که می خوانند از ترس خود وارد پنجره نمی شوند . خب حق هم دارند چون عبارت هایش واقعا وحشتناک است . اگر کاربران درنبال اطلاعات بیشتری باشد می توانند با اندکی وب گردی و سر زدن به سایت های معتبر اینترنتی به تمامی سوال های خود پاسخ بدهند . البته باید گفت که اغلب اطلاعات موجود رد فضا های اینترنتی مربوط به Firefox 40 می باشد اما با این وجود بسیاری از این عملکرد ها و محل ها در اغلب نسخه های آن یکسان است . در نتیجه مشاهده ی این اطلاعات خالی از لطف نخواهد بود .
خب خوش بگذره ! البته مراقب باشد !

3 : با استفاده ی مناسب تر از Tabs به کار خود سرعت بدهید :
آیا تعداد Tab هایی که باز می کنید بیش از اندازه اند ؟ نگران نباشد . شما می توانید به راحتی و تنها با استفاده از چند کلید میانبر به Tab های خود دسترسی پیدا بکنید .
Ctrl + Page Down کلیدی است که شما را به تب بعدی تان در سمت راست هدایت می کند .
Ctrl + Page Up کلید دیگری است که شما را به تب بعدی تان در سمت راست هدایت خواهد کرد . ( در سیستم عامل های Mac هم می توانید با استفاده از command + option + [left/right] arrow تب های خود را تغییر بدهید . )
Ctrl + شماره های 1 تا 9 هم در مواقعی که تعداد تب هایتان بیش از اندازه شده اند می تواند کار گشای خوبی باشد . ( دوباره باید بگوییم که در سیستم عامل های Mac باید از command key استفاده بکنید . )
اما اگر با این کد ها راضی نشده اید و می خواهید بیش از این ها به تب های خود مسلط باشید ،  پس ترفند بعدی را به دقت مطالعه بکنید .
4 : گزینه ی بازبینی تب را فعال کنید :
Firefox دارای یک ویژگی منحصر به فردی است ( اما به صورت پیش فرض فعال نشده است ) که به کاربر اجازه می دهد تا تب های خود را در یک نگاه مشاهده بکند . اما کاربران طبق آنچه که در بالا ذکر شد برای فعال کردن آن دوباره باید از عبارت about:config استفاده بکنند . همانطور که اشاره شد این عملکرد نیز در ابتدا با یک پیام هشدار برای شما نمایش داده می شود که محتوای آن این است که " شاید این ویژگی عملکرد مرورگر شما را به هم بریزد ! " . و این احتمال هم دارد که این گزینه زیاد هم به درد شما نخورد . به همین خاطر هم در منوی Options گنجانده نشده است .
حالا می خواهیم این مطلب را بگویم که آنهایی که این ویزگی را فعال کرده و تجربه ی کار با آن را داشته اند به گفتن دو نکته بسنده می کنند : 1 ) سرعت کار کاملا بالا می رود . 2 ) واقعا هیچ مشکل خاصی درسیستم بوجود نمی آید . ( البته این حرف به معنای تضمین همه چیز نیست . ) خب حالا در زیر دستور انجام این کار هم برای شما آورده شده است .
عبارت about:config را در Location bar وارد بکنید و سپس " I'll be careful, I promise! " را یزنید . دوباره عبارت " browser.ctrlTab.previews " را در Search bar وارد کنید . در پنجره ی جدید بر روی رودی دبل کلیک بکنید . این کار سبب حرکت از " false " به " true " خواهد شد . سعی کنید کلید های Ctrl + کلید های Tab را نگه دارید . در این هنگام نمایه ای از تب های شما برایتان به نمایش در خواند آمد و شما قادر خواهید بود تا با استفاده از کلید های جهت که روی کیبورد قرار دارند تب مورد نظر خود را انتخاب و مشاهده نمایید .
5 : جست و جوی خود را پالایش کنید :
Firefox در پیکره ی خود سیستم اتوماتیک تشخیص کلمه را دارد که می تواند در بالا بردن سرعت جست و جو به کاربران کمک شایانی داشته باشد . با این سیستم سایت ها و وبلاگ ها معتبری که کاربر قبلا مشاهده کرده است و در bookmarks او وجود دارند به صورت خودکار و با زدن عبارت های مشابه برای او به نمایش در می آیند که می تواند با انتخاب آنها سرعت کار خود را بالا ببرد . علی الخصوص اگر کاربر bookmark های زیادی در تاریخچه ی جست و جوی خود داشته باشد این ترفند می تواند بسیار کمک کننده باشد . در زیر کد های مربوط به این عملکرد ها آورده شده است اما فراموش نکنید که باید در میان آنها از فاصله (space ) استفاده بکنید !
^  برای مطابقت در تاریخچه ی جست و جوی شما .
*  برای مطابقت در bookmarks شما .
+ برای مطابقت در صفحه ای که ضمیمه کرده اید .
% برای مطابقت در تب هایی که الان در مرورگر شما باز هستند .
~  برای مطابقت در صفحه هایی که عبارت آنها را تایپ نموده اید .
# برای مطابقت در عناوین صفحات .
@ برای مطابقت در آدرس های وب (URLs ) .
برای مثال اگر به دنبال یک مجله در رابطه با PC ها هستید و قبلا این مورد و یا نمونه ی مشابه آن را در bookmarks خود داشته اید ، تنها کاری که می کنید وارد کردن عبارت PCMag در address bar مرورگر تان خواهد بود . پس از آن گزینه های مشابه آن نیز در زیر همان address bar برای شما نمایش داده خواهند شد و مقالات دیگر PCMag که احتمالا در مرورگر شما وجود دارند نیز نشان داده می شوند . حتی می شود این علامت ها را به همراه یکدیگر نیز به کار ببرید . منتها باید در بین این نماد ها از فاصله (space ) استفاده بکنید !

6 : مرورگر شما تا چه اندازه سالم است ؟!
Firefox با دقت در رفتار و جست و جو های شما در وب می تواند برخی راهمنمایی ها و عملکرد هایش را با شما تنظیم بکند . در کل با این عملکرد می توانید عملکرد مرورگر Firefox خود را بهتر بکنید . این عملکرد به طور پیش فرض بر روی کرورگر Firefox فعال شده است . اما اگر علاقه ای به این ویژگی Firefox نداشتید می توانید آن ار از طریق مسیری که در زیر برای شما آورده شده است تغییر بدهید . Options (Mac: Preferences) > Advanced > Data Choices [tab]. .
Firefox همچنین با اطلاعاتی که از نحوه ی فعالیت کاربر با مرورگرر می گیرد ( مانند جست و جوهایی که انجام می دهد و عبارت هایی که در فیلد جست و جو می زند ) ، می تواند آمار جالبی هم از فعالیت آن فرد در  Firefox ارائه نماید . مانند داده های جست و جویی فرد که می تواند مدت زمان صرف شده برای فعالیت در Firefox باشد و یا تعداد دفعات خرابی Firefox هم در این بخش می آید و حتی زمانی را که برای بالا آمدن آن ( بر حسب میلی ثانیه ) طول کشیده است نیز مشخص می شود . برای دسترسی به این " health report " مسیر Help > Firefox Health Report را وارد نمایید .
7 : همه چیز در رابطه با رمز ورود اصلی :
رمز ورود اصلی می تواند در حفظ امنیت سیستم شما به هنگام انجام دادن فعالیت های روزانه بسیار با اهمیت باشد . در واقع رمز ورود اصلی شما دروازه ی ورود به داده های شخصی شما می باشد . علی الخصوص اگر بخواهید در کامپیوتر خود ار به صورت شبکه و در اشتراک با دیگران به کار بگیرید خواندن این بخش می تواند کمک کننده باشد . برای ایجاد این رمز اصلی باید مسیر زیر را عمل بکنید . رفتن به کلید منو (AKA آیکون همبرگر ) و پس از آن Options و بعد Security tab را بزنید . در اینجا جعبه ی کنار " Use a master password " را چک خواهید کرد . جهت ها را در پنجره ی پاپ آپ کوچک پی گیری نمایید . همچنین کاربران می توانند برای تغییر رمز خود و یا حتی برای حذف کلی آن نیز از همین مسیر اقدام بکنند .
اگر احیانا کاربری رمز اصلی خود ار فراموش بکند ، باز هم جای نگرانی نیست زیرا می تواند آن را به طور غیر مستقیم بازیابی نماید . برای تنظیم دوبازه ی رمز فراموش شده می توانید عبارت زیر را در location bar خود وارد نمایید . " chrome://pippki/content/resetpassword.xul " . پس از آنکه این عبارت را وارد کردید کلید Enter را بزنید و از پنجره ی پاپ آپ کوچکی که برای شما نمایش داده می شود گزینه ی Reset را انجام دهید .
پس از اینکه این کار ها را انجام دادید می توانید به همان مسیر اولیه که رفته بودید مراجعه کنید و رمز دلخواه خود را از اول وارد نمایید .
8 : یاد بگیرید که چگونه با کلید های میانبر کار بکنید :
آیا شما هنوز هم برای انجام یک کاری با موس روی آن اشاره کرده و سپس کلیک می کنید ؟ زمان این کار ها گذشته است . باید یاد بگیرید که چگونه با کلید های کیبورد خود کار کنید تا سرعت خود را هم به چند برابر افزایش بدهید . Mozilla تعداد زیادی از کلید های میانبر Firefox را در اختیار شما قرار می دهد تا از کار کردن با آن لذت ببرید . در زیر چند نمونه از آنهایی که مهم تر هستند را برای شما آورده ایم . اما باید گفت که کاربران باید تمامی عبارت هایی که به صورت " special keys " آمده اند را با عبارت " command key " جایگزین بکنند تا دچار سردرگمی نشوند . یعنی به جای کید های مخصوص ، کلید دستوری را امتحان بکنند .
عقب یا جلو بردن : کلید Alt + جهت های راست یا چپ
تجدید صفحه : کلید های F5 یا Ctrl + R
تجدید صفحه (override cache ) : کلید های F5 یا Ctrl + Shift + R
زوم به جلو یا عقب : Ctrl + نماد کم کردن یا افزایش دادن صدا که در روی کیبورد قرار دارد . ( تنظیم مجدد زوم : Ctrl + 0 )
پنجره ی جدید : Ctrl + N (New Private Window: Ctrl + Shift + P)  
برگرداندن عملی که برای بستن یک تب و یا پنجره انجام گرفته است ( undo ) : Ctrl + Shift + T/N
9 : کلید های میانبر اختصاصی خود را بسازید :
شاید خیلی زمان ببرد تا عملکرد کامل همه ی کلید های میانبرر Firefox را بشناسید و یاد بگیرید اما ، سعی کنید جوری نباشید که فقط به دستورات آن قانع باشید . سعی کنید خودتان کلید های میانبر اختصاصی برایی خود طراحی نمایید .
کاربران می توانند از ضمیمه Mozilla-blessed Customizable Shortcuts ( در سیستم عامل های Mac و Windows ) به منظور جایگزین کردن دستور های عملی جدید به جای دستور های پیش فرض ، استفاده نمایند . پس از اینکه آن را دانلود کردید به بخش Options بروید و از آنجا هم وارد Shortcuts tab بشوید . باقی کار هم راحت است .
10 : Control Panel خود را آنگونه که می پسندید تنظیم بکنید :
شما می توانید به دلخواه و با توجه به سلیقه ی شخصی خود Control Panel تان را مرتب سازی بکنید .
یعنی آن چیز هایی را که دوست ندارید در آنجا باشند را بردارید و موارد دلخواه خود را به جای آنها قرار بدهید . حتی می توانید در اینجا برخی ابزار های کاملا جدید که هیچ آشنایی با آنها نداشته اید را نیز وارد بکنید . برای این کار بر روی آیکون همبرگر که در بالا و سمت راست پنجره ی پاپ آپ دیده می شود کلیک بکنید سپس ، در پایین صفحه بر روی Customize کلیک کنید .
در این صفحه ی جدید پاپ آپ که برای شما نمایش داده می شود می توانید موارد دلخواه خود را از پنجره ی سمت راست drag-and-drop (d+d) بکنید ( کشیدن و انداختن با ماوس ) به بخش " Additional Tools and Features " که در سمت چپ صفحه دیده می شود و بر عکس . نگران به هم خوردن وضعیت کنترل پنل خود هم نباشید زیرا همواره می توانید با مراجعه به بخش " Restore Defaults " آنها را به حالت پیش فرض بازگردانی بکنید . بخش " Restore Defaults " در قسمت گوشه سمت چپ و پایین صفحه که کار خود را از آنجا شروع کردید قرار دارد .
11 : Zooma Zoom Zoom
کاربران می توانند از کلید های میانبر کیبورد برای زوم به جلو و یا زوم به عقب سیستم نیز استفاده نمایند . برای این کار از کلید های Ctrl + نماد های کم و زیاد کیبورد استفاده نمایید . با این حال می توانید همه ی این کار ها را با ماوس نیز انجام بدهید . برای این کار هم می توانید با نگه داشتن کلید Ctrl چرخ ماوس را به جلو یا عقب حرکت دهید (Mac: command key  ) .  راه سومی هم وجود دارد و آن اینکه شما می توانید از طریق منوی View و یا کلید منوی سه خط در قسمت گوشه سمت راست و بالای مرورگر خود استفاده نمایید .
همچنین راه میانبر دیگری هم برای این کار وجود دارد . شما می توانید اندازه ی متن را بزرگ کنید بدون اینکه اندازه ی تصویر را تغییر داده باشید . مسیر این عملکرد ، رفتن به View > Zoom و چک ردن " Zoom Text Only  " است . با انجام این عمل ، هر زمانی که شما اقدام به زوم به جلو یا عقب بکنید ، سیستم فقط اندازه ی نوشته ها را تغییر خواهد داد .
اگر می خواهید اندازه ی پیش فرض خط نوشته ها را در اندازه ی بزرگ آن قرار بدهید ، به       Options (Mac: Preferences) > Content [tab] بروید و در بخش " Fonts & Colors " بر روی کلید " Advanced " کلیک نمایید . در این جا شما منوی کشویی " Minimum font size " را مشاهده خواهید کرد . تنها کافی است در این قسمت انتخاب خود را بکنید و ضمنا زدن کلید ذخیره ( Save ) را هم فراموش نکنید .
در این عملکرد هم هر وقت که دیدید نظم مرورگر خود را به هم زده اید و می خواهید از دست این بی نظمی ها خلاص بشوید ، می توانید با برگشت به همان قسمت گزینه ی " پیش فرض " را انتخاب بکنید و یا همچنین می توانید از کلید های Ctrl + 0 هم استفاده بکنید . ( در سیستم های Mac کلید command + 0 ) .
12 : کلید های میانبر رسانه را نیز یا بگیرید :
Firefox برای کنترل پخش چند رسانه ای شما نیز کلید های میانبر خوبی ارائه می دهد . اگر بخواهید در حالت معمول به قسمت مشخصی از یک صوت یا ویدئویی که در حال پخش است بروید ، باید ماوس را بردارید و دقیقا روی آن بخش معین کلیک بکنید . خب همانطور که مشخص است کار خسته کننده ای خواهد بود . البته این کلید هایی هم که برای شما توضیح می دهیم با همه ی انواع پخش کننده های صوت و فیلم کار نمی کنند . اما حداقل مواردی مانند clips YouTube که دارای تکنولوژی HTML5 می باشند با این کلید ها قابل کنترل هستند . SoundCloud tunes هم ازز فناوری HTML5 بهره می برد اما با این کلید ها قابل کنترل نیست . حال در زیر چند نمونه از این کلید های میانبر و کاربرد آنها را برای شما تشریح می کنیم .


Play/Pause: Spacebar
Increase/Decrease volume: Up/Down Arrow
Seek Back/Forward: Left/Right Arrow
Beginning: Home
End: End

 

لازم به ذکر است که دستگاه های دارای سیستم عامل Mac به خوبی نمی توانند با این کلید ها کنار بیایند .
13 : تکمیل خودکار (Auto - Complete ) :
این تکنیک در دامنه وب های محدودی کارایی دارد . Firefox این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند که بتوانند عبارت های URL را به طور خودکار تکمیل بکنند . یعنی بدون نیاز به نوشتن پیشوند و پسوند . برای مثال شما عبارت " wordpress " را در محل نوشتن آدرس تایپ کنید و بعد از آن با زدن کلید های
Ctrl + Enter ( Mac : command + enter ) ، که از روی کیبورد می زنید ، خود مرورگر Firefox پیشوند www و پسوند .com را به اضافه کرده و شما را وارد سایت wordpress.com. Presto خواهد کرد .
با این وجود اگر چنانچه بخواهید وقت کمتری را صرف ورود به wordpress.org ( یا dot-org ) بکنید ، باید عبارت " Wordpress " را تایپ کرده و Control + Shift + Enter ( Mac : command + shift + enter) را بزنید . برای هر سایت dot-net هم پس از تایپ آدرس URL ، کلید های Shift + Enter را فشار دهید .
14 : History یا همان تاریخچه ی خود را مدیریت نمایید :
America's Got Talent  در سال 2011 یک ویدئوی پیش نمایشی را از یک اپیزود اسکرینگرب مرورگر به نمایش درآوردند که نمایانگر روند تکمیل شدن YouTube در برخی جنبه ها بود . متاسفانه ادیتور این ویدئو یک اشتباه مرگبار در نمایش ویدئو انجام داده بود . او عبارت You را نوشته بود و به جای تکمیل کردن آن ، از تکمیل اتوماتیک سیستم استفاده کرده بود . حالا حدس بزنید چه فیلمی در آن شب پخش شده است . بله سیستم به جای YouTube عبارت YouP*** را وارد کرده بود و ... . شما باید در این رابطه حواس خود را جمع کنید زیرا برخی اوقات پیش می آید که کاربران در انتخاب این تکمیل کننده های خودکار دچار اشتباه می شوند .
در حالی که بیشتر کارشناسان استفاده از Firefox " Private Mode " برای انجام کار های عادی یک کاربر معمولی را بهترین گزینه می دانند ، در کنار آن احتمال چنین اشتباه هایی هم وجود دارد . حال مرورگر Firefox این مشکل را هم حل می کند و با امکان تنظیم کردن این موارد امکان یک جست و جوی بی اشتباه را برای کاربران فراهم می نماید . زمانی که کاربر نوشتن عبارت خود ( برای جست و جو ) را در search bar تکمیل می نماید ، مرورگر Firefox باتوجه به جست و جو ها و بازبینی های اخیر شما و نیز عبارت های رایج شروع به تکمیل خودکار متن می کند . برای حذف این عبارت ها هم می توانید کلید جهت را زده و پس از آمدن بر روی عبارت مورد نظر کلید delete را از روی کیبورد بزنید . بر روی سیستم عامل Mac هم کلید های shift + delete همین کار را برای شما انجام خواهند داد .
15 : اسكرول كردن بدون ماوس !
ماوس ها بیشتر برای کار های غیر جدی و بازی و .. به در می خورند ، نه اینکه جهت دهی های صفحات وب نیز توسط آنها انجام بشود . خوشبختانه نیاز چندانی هم به آنها نیست . یا حداقل می توان گفت که برای اسکرول کردن به آنها نیاز نخواهید داشت . کاربران می توانند با نگه داشتن کلید space و استفاده از کلید Shift همین کار را بدون استفاده از ماوس نیز انجام بدهند .
16 : مخفی کاری های Firefox !
همانند بسیاری از نرم افزار های موجود در دنیای تکنولوژی ، مرورگر Firefox نیز در زیر پوست خود دارای برخی موارد سری است که در زیر کمی بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد .
عبارت about:Mozilla  را در address bar خود تایپ کنید . مشاهده خواهید کرد که با وارد کردن این عبارت ، اطلاعاتی برای شما نمایش داده می شود که اغلب از " Book of Mozilla " می باشند . البته در تایپ عبارت فوق باید دقت داشته باشید که بین کلمات فاصله نگذارید .
حالا عبارت about:robots  را تایپ کنید . در این هنگام یک پیام دوستی ازطرف جامعه ی ربات ها برای شما نمایش داده می شود . حالا در این قسمت بر روی عبارت " Try Again " کلیک بکنید .
درست است این مورد سوم کمی متفاوت تر از سایرین خواهد بود . در ابتدا بر روی منوی سه خط در قسمت بالا و چپ کلیک کنید و کلید " Customize " را بزنید . بعد تمامی آیکون های منو را از نوار سمت راست به نوار بزرگ " Additional Tools and Features " موجود در سمت چپ انتقال بدهید . حتما دقت کنید که آیکون های " Zoom Controls " و " Edit Controls " را انتقال داده باشید . سپس کلید " Exit Customize " را که در پایین صفحه قرار دارد را بزنید . حالا هر زمان که شما کلید سمت راست بالا را بزنید ، یک تصویر سیاه و سفید ظاهر می شود که Technicolor شما را با توجه به حرکت و توقف ماوس تغییر می دهد .
چیزی شبیه جادو ! می توانید از آن لذت ببرید و البته هر وقت هم که از آن خسته شدید و برایتان تکراری شد ، می توانید به پنجره ی customize برگردید و با کلیک بر روی گزینه ی " Restore Defaults " همه ی تغییرات انجام گرفته را لغو و سیستم را به حالت اولیه خود بازگردانید .
17 : Firefox Share :
شاید شما هم در آخرین آپدیت های Facebook خود متوجه این امر شده اید که تعداد محدودی آیکون در قسمت بالا و چپ برنامه وجود دارند . این آیکون ها همان سیستم جدید اشتراک مرورگر Firefox هستند . با این کلید ها قادر خواهید بود تا فایل های مختلفی را با چندین نفر از مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و نیازی هم به برنامه های جانبی و اضافی ندارید . تنظیم کردن آن هم خیلی راحت است .
اگر قبلا وارد یک اکانتی شده اید و هنوز هم می خواهید آن را اد بکنید ، تنها با یک کلیک این کار قابل انجام است . فقط باید  در Firefox خود به این لینک بروید و آن اکانت هایی را که می خواهید انتخاب بکنید . با اسکرول کردن به طرف پایین لیست اکانت های در دسترس برای شما نمایش داده می شوند . ( برای مثال Facebook ، Twitter ، Gmail و ... ) . شما می توانید این گزینه ها را با رفتن به Add-ons manager > services تغییر بدهید و یا حتی حذف بکنید .
18 : Firefox Hello :
Firefox Hello سیستم چت مخصوص مرورگر Firefox است که در سال گذشته توسط شرکت رونمایی و در اختیار کاربران قرار داده شد . برای دسترسی به آن فقط کافی است تا بر روی شکلک خندان در گوشه راست و بالای تصویر کلیک بکنید . چنانچه آشنایی کوچکی با Google Hangouts داشته باشید به راحتی خواهید توانست با این برنامه کار بکنید . برای کار با Hello هیچ نیازی به دانلود هیچ برنامه های نیست . در واقع حتی نیازی نیست که افراد بر روی مرورگر Firefox هم باشند ! بلکه فقط باید یکی از مرورگر های دارای فناوری WebRTC را استفاده بکنند . همین . نمونه این مرورگر ها عبارت اند از Firefox ، Chrome و یا Opera ) .می توانید با استفاده از این سیستم چت یک اتاق جدید گفت و گو ایجاد بکنید و یا به اتاق های دیگر ملحق شوید .
19 : Firefox Tips :
این متن واقعا به در بخور است . پیشنهاد می کنم یک بار دیگر آن را بخوانید .

 

منبع خبر: pcmag


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir

شنبه, 18 اردیبهشت 1395

خیلی خوب بود. چطوری میتونم برای بوکمارک ها در محیط مرورگر کلید میانبر درست کنم؟

پاسخ

ثبت نظر