چگونه یک تغییر الگوریتم می تواند به معنای مرگ Twitter باشد ؟!

چگونه یک تغییر الگوریتم می تواند به معنای مرگ Twitter باشد ؟!

در این روز ها که بازار توییتر و سایر شبکه های اجتماعی و اشتراک عکس داغ است اخبار مختلفی از این کانال ها به گوش می رسد . در همین راستا اخیرا اعلام شده است که کانال توییتر قصد دارد تا در پلتفرم خود تغییرات اساسی ایجاد نماید . توییتر اعلام کرده است که می خواهد بخش صفحه اصلی خود را به طور بنیادی تغییر بدهد . البته این چنین به نظر می رسد که کاربران توییتر با انجام این تغییرات بنیادی در صفحه اصلی زیاد هم موافق نیستند . خب شاید یکی از علت های این عدم تمایل به تجربه ی تغییرات جدید احساس دشواری کار با آن باشد . به این معنی که کاربران احساس می کنند پس از تغییرات عمده ای که می خواهد اتفاق بیافتد ، کار کردن با توییتر مقداری دشوار خواهد شد .

البته این فقط یک گمانه زنی است و شاید علت های دیگری برای این امتناع وجود داشته باشد . باز هم باید گفت که همین احتمال عدم پذیرش تغییرات در آینده ، در تصمیمات مسئولان توییتر هم تاثیر می گذارد و آنها را نسبت به انجام تغییرات دلسرد می کند . مدیر عامل Twitter ، Jack Dorsey به خاطر همین گمانه زنی ها و تردید های موجود به توییتر آمد تا از این دلواپسی مردم و کاربران توییتر بکاهد . وی با سخنرانی خود به کاربران اعلام کرد که توییتر به این زودی ها این تغییرات timeline را اعمال نخواهد کرد و نیز تغییراتی که در پی آن هستیم برای راحت تر شدن کار است نه اینکه فعالیت با توییتر را دشوار بکنیم .
چند روز بعد از این سخنرانی ، توییتر برخی تغییرات کوچک timeline را در سیستم خود اعمال کرد . اما این تغییرات هیچ شباهتی به تغیییرات مورد انتظار افراد ( که قبلا رسانه ای شده بود ) نداشت . حالا بحثی که در محافل و مخصوصا شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که علت اعمال نشدن همه ی آن تغییرات گفته شده چیست ؟ و اینکه واقعا چه تغییرات مهمی وجود دارند که شرکت آنها را اعمال نمی کند ؟
برنامه ای که توییتر قصد انجام آن را دارد چیست ؟
خبرگزاری های مشهور دنیا در پاسخ این سوال می گویند که توییتر قصد دارد تا منو و صفحه ی توییت کاربران را تغییر بدهد . با اعمال این تغییرات به جای نمایش وارونه ی توییت ها به ترتیب زمانی ، توییت ها با استفاده از یک تغییر الگوریتم جدید به ترتیب ارتباط با یکدیگر و به ترتیب اخمیت آنها دسته بندی خواهند شد . باز هم بر اساس اظهارات همین خبرگزاری ها گفته می شود که توییتر قصد دارد در طی هفته ی آینده این تغییرات را بر روی پلتفرم خود اعمال نماید .
توییتر برای از بین بردن جبهه ی منفی ایجاد شده در ذهن کاربران خود ، در صفحه اصلی خود نظر افزاد و خبر گزاری ها و شرکت های معروف در ارتباط با تغییرات جدید را قرار داده است تا کاربران با مراجعه به سایت و مشاهده ی نوشته های این افراد مشهور ترس خود را کنار بگذارند . برای مثال در یکی از این کامنت ها آمده است که یکی از کاربران معروف توییتر نوشته است :  " ترتیب نمایش جدید توییت ها گام دیگری در جهت نزدیک شدن به فیسبوک خواهد بود . " یا یک کامنت دیگر از فرد دیگر که می گوید : " گاهی وقت ها ادم دوست دارد به هر نحوی که می تواند از این اقدام شرکت در ایجاد ترتیب نمایش جدید سپاسگزاری نماید . " در نوشته ی دیگری آمده است : " توییت ها در این نوع نمایش راحت تر از همیشه در دسترس شما قرار می گیرند . " و ...
خب حالا با این گفته ها مقداری اطلاعات مفید در رابطه با تغییراتی که قرار است بر روی پلتفرم توییتر اعمال شود به دست آوردیم اما باز هم سوالات زیادی در اذهان ما و شما و همه ی کاربران توییتر وجود دارد که نیازمند این است که به آنها پاسخ های دقیق تری داده شود .
حال این سوال را مطرح می کنیم که واقعا توییتر می خواهد چه بکند و چه کرده است ؟!
پس از شفاف سازی هایی که گزارش های خبرگزاری ها در رابطه با تغییرات نوین توییتر ایجاد نمود ، پاسخ برخی سوال ها به روشنی مشخص شد و مقداری از استرس کاربران توییتر فروکش کرد . اول از همه خبرگزاری ها گفتند که این تغییرات بر روی ویژگی opt-in اعمال خواهد شد و در ادامه هم اینگونه توضیح داد ند که این تغییرات نسخه ی گسترده تری از ویژگی  ‘while you were away است که در سال گذشته معرفی شد . بر اساس ادعا های روزنامه ی گاردین این الگوریتم جدید توییتر باعث خواهد شد تا کاربران در صفحه ی while you were away تعداد توییت های بیشتری را مشاهده نمایند .
دو هفته پس از اینکه خبرگزاری ها این اخبار را رسانه ای کردند توییتر از ویژگی جدید خود رونمایی کرد و در توضیح آن نوشت :
" پس از اینکه یک کاربر توییتر پس از مدت ها توییتر خود را باز می کند ، آن دسته از توییت هایی که کاربر بیشترین اهمیت را برای آنها قائل است در صفحه ی اول و در بالای ان نمایش داده می شوند و به همین ترتیب نیز توییت های بعدی برای او مرتب سازی شده اند . این ترتیب نمایش بر اساس جدید بودن توییت و ترتیب زمانی معکوس است . به این معنی که باقی توییت های موجود در اکانت فرد با ترتیب زمانی معکوس در زیر این توییت ها برای او قابل مشاهده خواهند بود . این قسمت از نحوه ی نمایش دقیقا همان چیزی است که قبلا هم شاهد آن بودیم یعنی ترتیب زمانی معکوس که برای مرتب سازی آنها مورد استفاده قرار می گیرد . و همانطور که در اغلب برنامه های مشابه هم مشاهده می شود با کشیدن صفحه به سمت پایین ، صفحه رفرش می شود و توییت های نازه رسیده وارد لیست توییت می شوند . سایر ویژگی ها هم همانهایی هستند که قبلا وجود داشتند . "
خود توییتر می گوید کاربرانی که این ویژگی را در دستگاه خود فعال کرده اند ، رفته رفته به آن علاقه پیدا می کنند و ما شاهد آن هستیم که در هر زمان به تعداد توییت های خود اضافه می کنند و بیش از سایر افراد توییت می کنند . به این معنی که با استفاده از این ویژگی کاربران علاقه ی بیشتری نسبت به توییت بیشتر پیدا می کنند .
بعد ها هم توییتر در یک پست اینترنتی نحوه ی فعالیت این ویژگی جدید را هر چند به شکل نامفهوم اما توضیح داده است :
" ما با بررسی این مطلب که میلیون ها نفر ( کاربران توییتر ) چگونه می توانند توییت های میلیون ها نفر دیگر را ببینند ، به این نتیجه رسیدیم که باید تغییراتی در نحوه ی نمایش این توییت ها بوجود اوریم و در نتیجه با استفاده از اطلاعاتی که هر کاربر به عنوان باز خورد در اختیار ما می گذارد توانستیم timeline جدید را با انجام برخی تغییرات بر روی پلتفرم سوار بکنیم . ما با استفاده از اطلاعاتی مثل نوع توییت قبلی مشاهده شده توسط کاربر ، توییت های جدید را بر اساس ارتباط داشتن و یا ارتباط نداشتن با آن مدیریت و مرتب می کنیم . این ترتیب نمایش بر اساس مولفه هایی مانند مخاطبی توییت شده یا کرده ، نوع توییت هایی که کاربر معمولا با آنها سر و کار دارد ، علایق کاربر و چیز هایی جدیدی که در شبکه ی آنها اتفاق می افتد ، انجام می گیرد . "

 

 


حال اگر شما هم به عنوان یک کاربر توییتر قصد دارید تا این ویژگی جدید را در توییتر خود فعال نمایید باید در ابتدا به بخش تنظیمات توییتر خود بروید و در آنجا Timeline personalization را انتخاب نمایید . حال در اینجا می توانید با توجه به سلیقه ی شخصی خود “the best Tweets first را شخصی سازی بکنید . به همین سادگی بارفتن به روی گزینه ی تنظیمات موجود در پروفایل خود و لمس آیکون آن همه ی این کار ها به راحتی انجام خواهند شد .
تاثیر Facebook !
همان لحظات اول که اخبار مربوط به تغییرات الگوریتم در توییتر به گوش کاربران و متخصصان رسید ، آنها شروع به مقایسه ی این سیستم با الگوریتم بخش خبر در Facebook کردند .
Facebook همواره و به طور مکرر الگوریتم به کار گرفته شده در بخش تحویل اخبار خود را به روز رسانی می نماید . و همین الان هم در آخرین نسخه ی این سیستم تغییرات قابل ملاحظه ایی در همین بخش اتفاق افتاده است . شاید همین تغییرات مکرر و نیز پر کاربر بودن Facebook یکی از دلایلی بود که در اولین گام این شبکه را برای مقایسه ی تغییرات جدید الگوریتم توییتر برگزید . با مقایس ی این بخش در Facebook مشاهده می کنیم که ترتیب مقرر برای نمایش فید ها و پست های کاربران به صورتی است که می توان گفت توییتر به نوعی از آن اقتباس کرده است . زیرا در Facebook هم این پست ها به همان ترتیبی قرار گرفته اند که برای مثال کاربر آن اکانت ارتباطات و فعالیت های Facebook ای خود را اغلب بر روی آنها انجام می داده است . یعنی دقیقا مانند الگوریتم جدید توییتر که با توجه به تجربه های کاربر و علایق او طبقه بندی می شوند در اینجا (Facebook ) نیز پست های کاربر بر اساس فعالیت های مرتبط با موضوع پست که آن کاربر بیش از همه با آن سر و کار داشته است مرتب می شوند . هدف از اینگونه نمایش پست ها در Facebook هم این است که کاربر بتواند راحت تر به مواردی که علاقه ی بیشتری نسبت به آنها دارد دسترسی داشته باشد و بقیه ی موارد در رتبه های بعدی قرار می گیرند .
ولی باید گفت که در هر دوی این الگوریتم ها چه در Facebook و چه در Twitter مسائل مشترکی وجود دارند که پرداختن به آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود . اولین و شاید مهم ترین مساله ای که می شود به آن اشاره کرد در رابطه با همین لایک کردن است . در Facebook طرز نمایش این ها به گونه ای کاملا یک طرفه می باشد زیرا به طور طبیعی هیچ کاربری دوست ندارد هر پستی را که مشاهده می کند را لایک هم بکند . این مساله به اندازه ای روشن است که حتی لازم نیست برای آن مثال هم بیاوریم . خب همانطور که می دانید این مساله در الگوریتم Facebook بسیار پر اهمیت است و مشاهده می شود که اغلب شکایت هایی که از عملکرد Facebook می شود در این ارتباط می باشند . حال بیایید این نکته را از جنبه ی دیگری بررسی نماییم . از نظر همان ترتیب مرتب سازی که قبلا به آن اشاره کردیم این لایک کردن ها قطعا در نحوه ی نمایش پست های مورد علاقه تاثیر خواهند گذاشت . وقتی کاربری که در Facebook فعالیت دارد خواه یا ناخواه اغلب پست های مختلف چه اجتماعی چه سیاسی چه موارد دیگر را لایک می کند ، الگوریتم Facebook آنها را به عنوان علاقه مندی های کاربر محاسبه می نماید و در نتیجه در نحوه ی نمایش پست های او در آینده تاثیر می دهد .
نحوه ی فعالیت الگوریتم Facebook به گونه ای است که می شود گفت کاربران خود را به اجبار به سمت برخی از پست ها می کشاند . این امر همانطور که در بالا توضیح داده شد با توجه به پست های مختلف و لایک هایی که بر روی آنها انجام می شود قابل توضیح است . تغییر در الگوریتم Facebook که به EdgeRank مشهور است از نظر فروشندگان و دست اندر کاران این کار بیشتر به منظور گرفتن پول بیشتر از تبلیغات در ازای در معرض نمایش قرار دادن آنها می باشد .
در حال حاضر یکی از کلیدی ترین تفاوت های موجود بین timeline موجود در Facebook و Twitter که همگان به آن اذعان دارند در نحوه ی فعالیت کردن آنها است . درست است که Twitter و Facebook هرگز دوست نخواهند داشت تا از نحوه ی عملکرد الگوریتم خود پرده بردارند اما ، با کمی زکاوت و به کار گرفتن هوش می توان با استفاده از مشاهده ی فعالیت های خود و پس از آن مشاهده ی نحوه ی نمایش پست ها در صفحه ی اصلی ( اگر در بار اول پی برده نشود می توان با تکرا به جواب رسید ) به این ساز و کار پی برد .
Twitter منبع اخبار داغ و دست اول جهان است !!
از نظر اغلب کاربران Twitter ، این شبکه اولین جایی است که اخبار مهم دنیا برای اولین بار در آن قرار می گیرند و به اصطلاح منبع اخبار داغ به حساب می آید . مطالعات Twitter و the American Press Institute نشان می دهند که 86 در صد از کاربران فعال Twitter برای دریافت اخبار معتبر و دست اول از سایر سرویس های خبری بیرون از Twitter استفاده می کنند و این در حالی است که 40 در صد از کاربران آن ، Twitter را به عنوان منبع اخبار داغ و دست اول می دانند و تنها جایی که یک خبر را برای اولین بار مشاهده می کنند همان Twitter است . باید گفت که ترتیب زمانی موجود در الگوریتم Twitter هم کمک بزرگی به این مطلب می کند زیرا همواره اخبار و پست های جدید در راس کار قرار می گیرند . حال با این تغییرات ایجاد شده در الگوریتم Twitter که ترتیب نمایش پست ها در آن بر اساس فعالیت ها و در واقع سلیقه ی شخص انجام خواهد گرفت ، قدرت Twitter در زمینه ی رساندن پست های داغ خبری به طرفدارانش کمی سست خواهد شد و از این نظر تضعیف می شود .
در سرویس هایی مانند Pinterest این نوع ویزگی ها بهتر جواب می دهند زیرا یکی از بنیادی ترین ماموریت های این قبیل شبکه های اجتماعی ، کشف واقعیت و پرداختن به رخداد ها می باشد . در این سیستم با توجه به محتوایی که کاربر بیش از همه به دنبال آن بوده است ، سیستم پست های مربوط به همان محتوا را بیش از سایر پست ها در اختیار او قرار می دهد تا به مطالعه و همچنینی اشتراک آنها بپردازد و یا حتی آنها را فالو بکند . با این وجود باید گفت که شبکه ی معتبر Twitter با وجود همه ی ویژگی های ریز و درشت و خوب و بد خود هر چه باشد یک شبکه ی اجتماعی پر طرفداری است که افراد زیادی با استفاده از آن فعالیت های متنوعی را انجام می دهند .
مساله ی تبلیغات بیشتر !!
با اینکه ریز نحوه ی کار الگوریتم Twitter برای ما و همگان نامشخص و مبهم است ، اما در کل آنچه که فرد بیشتر با آن سر و کار دارد محتوای صفحه نمایش پست ها و علایق فرد را تشکیل می دهند . حال با این گفته ها آیا می شود نتیجه گرفت که با توجه به تغییرات جدید ، Twitter می خواهد خدمات خود را پولی بکند و یا حداقل بخشی از ان را پس از پرداخت هزینه فعال نماید ؟! آیا این تغییرات را نمی توان تکنیکی برای عملیاتی کردن این هدف فرض کرد ؟!
خود Twitter در پست دیگری به این مطلب پرداخته است و توضیح داده است که اعمال این تغییرات برای برند ها به چه معنی خواهد بود .
" برند هایی که محتوا های با کیفیت تولید کرده اند همواره در توییتر جایگاه ویژه ای داشته اند . با اعمال این به روز رسانی ، هر توییتی که از یک SMB ، یک برند بزرگ ، مشتری یا حتی ورزشکاری که شما آن را فالو کرده اید برایتان بیاید و ... تعهدات مبدا توییت را افزایش می دهد و همچنین در رابطه با توییت های زنده و آنلاین نیز به همین شکل است . این ها چیز هایی هستند که آزمایشات و تست های متعددی انها را به اثبات رسانده اند .
حال بر اساس آنچه که خود توییتر ادعا می کند ، توییت های تبلیغی در این تغییرات هیچ تاثیری نپذیرفته و مثل سابق به کار خود ادامه خواهند داد . با این حال این تغییرات از نظر یک فروشنده و یا صاحب برند که در توییتر فعالیت دارد تفسیر های متفاوت تری دارد که پرداختن به آن از حوصله ی این متن خارج است . توییتر هر تغییر جدیدی را که قصد اعمال آن را داشته باشد ابتدا با یک آنونس تبلیغاتی که به First View مشهور است و یک روز قبل از تغییرات پخش می شود در اطلاع عموم قرار می دهد . در First View یک ویدئوی تبلیغاتی در قسمت بالای بخش " جدید ترین خبر ها " ی توییتر هر کاربر ظاهر می شود که آنها می توانند با کلیک بر روی آن از محتوای ویدئو اطلاع حاصل کنند .
در آخر باید گفت که هنوز سوال های زیادی در رابطه با تغییرات جدید توییتر در اذهان مردم وجود دارد که اغلب آنها بدون پاسخ رها شده اند . موسسات مختلف هم نگران تبلیغات خود و هزینه های پرداختی آنها هستند . در کل سوالات مبهم در رابطه با تغییر الگوریتم توییتر زیاد هستند اما هنوز برای پاسخ گویی به همه ی آنها خیلی زود است .

 

منبع خبر: makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر