پنج راه مرور وب برای افراد نابینا و کم بینا

پنج راه مرور وب برای افراد نابینا و کم بینا

دنیای تکنولوژی آنقدر پیشرفته شده است که افراد نابینا و کم بینا نیز بتوانند از کامپیوتر و گوشی های هوشمند استفاده کنند. در این مقاله به پنج راه برای مرور وب برای این افراد را معرفی می کنیم.

دنیای کامپیوتری مدرن تحولی در دسترسی به دنیای اطلاعات برای افراد کم بینا به وجود آورده است. اگر نابینا و یا کم بینا هستید، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بتوانید از کامپیوتر و دستگاه های موبایل استفاده کنید. 

1-    حاشیه نویسی عکس شبکه های اجتماعی 
فیسبوک و توییتر هر دو قابلیت هایی دارند که به کاربرای که مشکل بینایی دارند کمک می کند تا به تصاویر روی شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. 
با اپلیکیشن موبایل توییتر، وقتی که با توییت خود عکس آپلود می کنید، می توانید قابلیتی به نام Accessible Images ( تصاویر قابل دسترسی) و توضیحی ( تا 420 کاراکتر) به تصویر اضافه کنید. متاسفانه، در حال حاظر این قابلیت فقط برای اپلیکیشن های اندروید و iOS موجود می باشد. 
این قابلیت از استاندارد text alt استفاده می کند، که یک ویژگی درونی تگ img HTML می باشد. Alt text وقتی موجود است که متن خود را با یک اسکرین ریدر و یا صفحه نمایش بریل بخوانید.
فیسبوک همچنین دارای یک قابلیت دسترسی می باشد که از ویژگی  alt text استفاده می کند، اما تصاویر به صورت خودکار برای شما عنوان می شوند. این کار توسط یک شبکه عصبی یادگیری انجام می شود که می تواند اشیا و پس زمینه ها را در تصاویر شناسایی کند، که شبیه به سیستمی است که یوتوب برای شناسایی ویدئوها از آن استفاده می کند. 
در حال خاظر، فیسبوک می تواند تقریبا 100 مفهوم را که معمولا در عکاسی یافته می شود شناسایی و توصیف کند. اگر در یک عکس درخت وجود داشته باشد، می تواند آن را به صورت بیرون، ابر، شاخ و برگ، زمین و درخت توصیف کند. برای تصویر یک پیتزا در یک بشقاب می تواند بگوید پیتزا و غذا. 
همچنین روند بسیار خاصی برای توصیف اجزا دارد. تصاویر اول با افراد تعریف می شوند، سپس اشیا و بعد نحوه قرار گیری. حداقل دقت برای مفاهیم 80 درصد است، اما فیسبوک می گوید که برای بعضی از مفاهیم تا نزدیک به 99 درصد نیز می باشد. 
در حال حاظر این قابلیت برای انگلیسی زبان های امریکا، انگلستان و کانادا موجود می باشد. AI به زودی قادر خواهد بود که تصاویر بیشتری را توصیف کند. AI در حال حاظر اشیا بیشتری را می تواند شناسایی کند، اما به آن هایی محدود شده است که بیش از 80 درصد دقت دارند. 

2-    نرم افزار اسکرین ریدر 
تاریخ اسکرین ریدر ها به زمان خط فرمان خوانی کامپیوترها بر می گردد، در حالی که تکنولوژی بسیار پیچیده تر شده است، مفهوم هنوز همان است: نرم افزار المان های روی صفحه را می خواند و آن ها را به صورت صدا ترجمه می کند تا افرادی که مشکل بینایی دارند بتوانند با آن ها تعامل داشته باشند. 
این اپلیکیشن ها با ساخت مدل از آنچه روی صفحه نمایش داده می شود و ترجمه آن ها به صورت متن کار می کنند. پیاده سازی های مدرن از API های درونی استفاده می کنند که توسط سیستم عامل ها ارائه می شود. روی موبایل ، اسکرین ریدر ها اتحاد سیستم بسیار خوبی دارند. 
این API ها به برنامه نویسان اجاده می دهند تا توصیف محتوا به المان های رابط اضافه کنند. برای مثال، منو Save As ممکن است ویژگی داشته باشد که به اسکرین ریدر اجازه دهد آن را شناسایی کند و بخواند: “Menu, Save As”. هر کدام از خوانش ها از المان های رابط توسط برنامه نویس اپلیکیشن تعریف می شود. 
مایکروسافت روی ویندوز یک راوی دارد و در حالی که کار می کند، بسیار ابتدایی است. مایکروسافت پیشنهاد می کند که کاربران چیزی پیشرفته تر برای کاربران تمام وقت استفاده شود. چیزی مانند گزینه تجاری JAWS. با این حال، با کمی تحقیق، می توانید گزینه های رایگانی مانند  NVAccess نیز بیابید. 
اپل رویکردی تهاجمی تر نسبت به دسترسی در بین پلت فرم های خود دارد. VoiceOver یک برنامه درونی OS X و iOS است، و آرشیوی از حرکات چند لمسی برای جست و جوی پیشرفته است. از صدای الکس روی  OS X و صدای پیش فرض سیری روی iOS، برای خواندن المان ها استفاده می کند. 
گزینه های زیادی برای لینوکس وجود دارد، اما اوکرا (Ocra) یکی از بهترین آن هاست ( که توسط پروژه GNOME ارتقا یافته است.) در این پروژه تلاش شده است تا لینوکس بیشتر قابل دسترسی باشد. فایرفاکس و کروم نیز، هردو دارای پلاگین خوانش صفحه برای کمک در جست و جوی وب می باشند. 

3-    صفحه نمایش بریل 
صفحه نمایش بریل می تواند هم به صورت یک صفحه نمایش و هم دستگاه ورودی برای افرادی که مشکل بینایی دارند استفاده شود. یک ردیف از " حروف" وجود دارد که با یک دکمه اجرا می شوند. کاراکترها یک سری از پین هایی هستند که برای تولید حروف بریل بیرون زده می شوند. 
خوانندگان بریل تنها راهی است که کاربرانی که نابینا و ناشنوا هستند می توانند از یک کامپیوتر استفاده کنند. 
ریدر ها از 40 تا 80 کاراکتر متغیرند. بنیاد نابینایان امریکا می گوند که صفحه نمایش های 40 کاراکتری برای بیشتر کاربران کافی است، اما آن ها همچنین می گویند که اگر برنامه نویسی می کند و یا خدمات فروش انجام می دهید، به صفحه نمایش های بزرگتری نیاز دارید. 
بسیاری از صفحه نمایش های بریل دارای یک صفحه کلید پرکینز هستند، که یک صفحه کلیدی است که برای تایپ بریل ساخته شده است. برای ورودی شش کلید دارد، که هر کدام از آن ها با یکی از شش نقطه در کاراکترهای بریل مطابقت دارد. تعدادی از آن ها نیز دارای صفحه کلید QWERTY با چند کلید اضافه می باشند که به جست و جو مربوط می باشند. 
این رابط به بعضی از اسکرین ریدر های بریل اجازه می دهد تا به عنوان نت بردار مستقل کار کنند. در این موارد، از رابط بریل می توان برای جست و جوی متن ذخیره شده استفاده کرد. لازم به ذکر است که بریل ریدر ها گران قیمت هستند و قیمت آن ها معمولا بالای دوهزار دلار می باشد. 

4-    نرم افزار ذره بین صفحه 
ذره بین صفحه به افرادی که کم بینا هستند کمک می کند تا بتوانند متن های ریز را ببینند. این برنامه ها روی یک قسمت از صفحه زوم می کنند، و متن و تصاویر را بزرگ می کنند. میزان زوم به تنظیمات شما بستگی دارد. 
در بعضی موارد همه صفحه قسمت مورد نظر را زوم می کند و بعضی از جزئیات را از صفحه حذف می کند. سیستم  UI روی رزلوشن اصلی خود تنظیم است و المان ها به سایز اصلی خود کشیده می شوند. این کار باعث می شود که ذره بین صفحه از این که مانیتور را روی رزلوشن پایین تر، ویا تنظیم فونت سیستم روی سایز بزرگتر متفاوت باشد. 


بسیاری از اسکرین ریدر ها یک حالت دوم دارند که یک پنجره روی صفحه قرار می دهد که مانند یک ذره بین کار می کند. می توان آن را روی صفحه گرداند و هرچه که زیرش قرار می گیرد را بزرگ می کند. 
گزینه های اضافی وجود دارند که به کاربران کم بینا می تواند کمک کند. تغییر رنگ می تواند یک متن سفید را روی پیش زمینه مشکی قرار دهد، که مانند یک تصویر نگاتیو برای رنگ های پیچیده تر است. کاربرانی که کوررنگی دارند می توانند برای تشخیص راحت تر بین رنگ ها حالت سیاه سفید را فعال کنند. 
ذره بین صفحه برای همه سیستم عامل های مهم ساخته شده است. این نرم افزارها تنظیمات ساده ای دارند که به شما اجازه می دهند تا  هرکدام از پیکربندی های بالا را انجام دهید. با این حال چندین گزینه منبع باز و تجاری نیز وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. 

 

5-    وینوکس برای کاربران لینوکس 
وینوکس یک توزیع لینوکس است که این تکنولوژی ها را برای یک کامپیوتر با دسترسی راحت ترکیب می کند. این توزیع که توسط  UK Vision Strategy منتشر شده است یکی از انواع توزیع های ابونتو می باشد. 
آنچه که وینوکس ارائه می کند یک محیط پیش پیکربندی شده در دسترس است. این توزیع نسبت به دیگر توزیع های موجود لینوکس نصب و پیکربندی یک کامیپوتر جدید را برای کاربرانی که مشکل بینایی دارند راحت تر می کنند. 
یکی از قابلیت های منحصر به فرد درخواست کمک در خط فرمان لینوکس است. تا وقتی که دسترسی به شبکه دارید، می توانید همیشه از تیم وینوکس درخواست کمک کنید. با این کار از کانال IRC و ایمیل برای درخواست فرستادن استفاده می شود، و شما می توانید برای سیستم خود یک دستیار بگیرید. 
اسکرین ریدر و دیگر قابلیت های دسترسی در بیشتر توزیع ها ساخته شده اند. آنچه وینوکس را متفاوت می کند این است که این موارد به صورت پیش فرض نصب شده اند که بسیار به کار کاربران کم بینا می آید. 

دسترسی: پیچیده اما لازم 
تکنولوژی دسترسی برای کاربرانی که مشکل بینایی دارند یک اکوسیستم پیچیده است. آنچه در مورد چند سال اخیر خوب است این است که این تکنولوژی ها در حال حاظر در بسیاری از سیستم عامل ها نصب می باشند. 
صفحه نمایش بریل هنوز خیلی گران است. با این حال، سایر تکنولوژی ها به راحتی قابل دسترسی هستند. لازم نیست پول اضافی پرداخت کنید تا یک گوشی هوشمند و یا لپ تاپ مدرن را برای افرادی که مشکل بینایی دارند قابل دسترسی کنید. اسکرین ریدرهای شخص ثالث و ذره بین ها می توانند قابلیت هایی اضافه کنند، اما برای موارد استفاده ساده خیلی واجب نیستند. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر