نسخه‌ی جدید استاندارد شارژ بی‌سیم Qi "چی" سرعتی به اندازه‌ی شارژ سیمی خواهد داشت.

نسخه‌ی جدید استاندارد شارژ بی‌سیم Qi "چی" سرعتی به اندازه‌ی شارژ سیمی خواهد داشت.


اصطلاح شارژ بی‌سیم معمولاً به شارژ از طریق القای الکتریسیته اشاره می‌کند. این تکنولوژی شامل یک ایستگاه شارژ می‌شود که کار آن ایجاد میدان مغناطیسی است. اگر وسیله‌ای دارای سیم‌پیچی مناسب باشد، می‌تواند از میدان مغناطیسی، انرژی الکتریکی دریافت کند، بنابراین کافی است دستگاه در فاصله‌ی کمی از منبع قرار داشته باشد.


شارژکردن بی‌سیم بی‌شک یک راه‌کار مناسب برای شارژکردن تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها است؛ اما ایرادی که به آن‌ها وارد است این است که در مقایسه با شارژ سیمی بسیار کندتر انجام می‌شود. به کمک استاندارد شارژ  Qi "چی" می‌توان این مشکل را حل کرد به طوری که سرعت شارژ بی‌سیم با حالت سیمی در یک رده قرار بگیرد. استاندارد چی یک رابط استاندارد توسعه‌یافته توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم، برای انتقال قدرت الکتریکی القایی تا فواصل ۴ سانتی‌متر (یعنی چیزی در حدود 1.6 اینچ) است. سیستم چی شامل یک پد انتقال قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه قابل‌حمل است. برای استفاده از این سیستم، دستگاه تلفن همراه در بالای پد انتقال قدرت قرار می‌گیرد، که آن را از طریق القای الکترومغناطیسی شارژ می‌کند.
دستگاه‌های تلفن همراهی که از این استاندارد استفاده می‌کنند شامل ایسوز، اچ‌تی‌سی، هواوی، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا موبیلیتی، نوکیا، سامسونگ و سونی است. کنسرسیوم شارژ بی‌سیم در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد، و یک همکاری عضویت آزاد از شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی در صنایع تولیدی مختلف است. هدف آن‌ها ایجاد یک استاندارد جهانی برای تکنولوژی شارژ القایی (القای بی‌سیم) است.
در حال حاضر در برخی کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌های کشور امریکا و انگلیس استاندارد شارژ "چی" نصب گردیده همچنین شرکت خودروسازی لکسوس اعلام کرده این سیستم را در قسمت کنسول مرکزی مدل NX خود از سال 2015 ارایه خواهد کرد.
این استاندارد تا به امروز محبوب‌ترین استاندارد در زمینه‌ی شارژ القایی بوده است و توسط طیف گسترده‌ای از تلفن‌های همراه اندروید پشتیبانی می‌شود.
استاندارد معروف دیگری که در رتبه‌ی دوم پس از استاندارد شارژ "چی"  قرار می‌گیرد، استاندارد "اهمیت توان" نام دارد. این استاندارد تنها با تعداد محدودی دستگاه سازگار است. این استاندارد از نوع استاندارد القایی است؛ مکانیسم آن به این ترتیب است که سیم‌پیج تعبیه شده در پد شارژ، میدان الکترومغناطیسی تولید می‌کند که این میدان به وسیله‌ی سیم‌پیچ داخل تلفن همراه دریافت می‌شود. همین میدان الکترومغناطیسی در داخل تلفن همراه جریان متناوبی ایجاد می‌کند که باعث شارژ آن می‌شود.
امروزه تکنولوژی رایج استفاده شده برای شارژ بی‌سیم قادر است توانی به اندازه‌ی 5 وات تولید کند؛ توانی که در مقایسه با شارژ سیمی تلفن همراه سرعت تقریباً یک سوم دارد. کنسرسیوم شارژ بی‌سیم که استاندارد شارژ بی‌سیم "چی" را توسعه داده است، اعلام کرده است که نسخه‌ی جدید استاندارد "چی" برای تولید توان 15 وات طراحی شده است. این توان، 15 وات، برای شارژ یک تلفن همراه از شارژ صفر به شارژ 60 درصد در مدت نیم ساعت کافی است.  
جزئیات نسخه‌ی جدید استاندارد "چی" در حال حاضر در دست اعضای کنسرسیوم شارژ بی‌سیم می‌باشد. این جزئیات بزودی به عرضه‌ی عموم درخواهند آمد. تلفن‌های همراه فعلی از این استاندارد جدید پشتیبانی می‌کنند اما برای اینکه کاربران از تمام مزیت‌های این استاندارد بهره ببرند حتماً همزمان با عرضه‌ی عمومی این استاندارد، دستگاه‌های جدیدی هم عرضه خواهند شد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر