سه علامت خطر که هرگاه از یک دستگاه ATM استفاده می کنید باید به آن ها توجه داشته باشید.

سه علامت خطر که هرگاه از یک دستگاه ATM استفاده می کنید باید به آن ها توجه داشته باشید.

تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که یک دزد می تواند همه پول و اطلاعات شما را بدون این که حتی متوجه شوید بدزدد، به همین دلیل همیشه قبل از این که از یک دستگاه خودپرداز استفاده کنید، حتما دنبال این سرنخ ها بگردید. اگر آن ها را دیدید، از دستگاه استفاده نکنید و پلیس را در جریان قرار دهید.


وقتی می خواهید از یک دستگاه خودپرداز استفاده کنید و نوبت شما می شود چه می کنید؟ به سرعت کارت را در شکاف مورد نظر قرار می دهید، پول را میگیرید و همه آن را یک جا خرج می کنید؟ و یا اطراف دستگاه به دنبال سرنخی از فعالیت های مخرب می گردید؟ 
در سال های اخیر ابزارهای مورد استفاده دزدها به شدت افزایش یافته است، اما بیشتر آن ها مشابه هم هستند. در حالی که ابزارها تقریبا ثابت هستند، تکامل تکنولوژی  کار آن ها را راحت تر کرده و به استتار بیشتر آن ها کمک می کند. در اینجا چند سرنخ را به شما معرفی می کنیم و به شما می گوییم که چگونه می توانید از پول خود محافظت کنیم. 

شناسایی مشکلات 
اگر با پشتکار هستید، می توانید اجزای تقلبی را شناسایی کنید، اما باید به صورت فعالانه به دنبال اجزای مخرب باشید. به این معنی که خراب کارها سعی می کنند تا جایی که امکان دارد مخفی بمانند، پس ابزارهای خود را تا جایی که ممکن باشد طبیعی درست می کنند. 

اسکیمر ها
اسکیمر یک کارت خوان مخرب است که در بالای شکاف کارت خوان ATM موجود نصب می شود و نوار مغناطیسی هر کارتی که وارد دستگاه شود را اسکن می کند. حتی با پیشرفت در تکنولوژی بانک داری، مانند تراشه های مخصوص کارت، نوار مغناطیسی دارای اطلاعاتی است که هنوز با سیستم های منسوخ شده سازگار هستند. 
اسکیمرها کوچک هستند، که به راحتی در شکاف کارت خوان جا می شوند و به صورت فرسوده ساخته می شوند که باظاهر یک ATM قدیمی همخوانی داشته باشند. در سال های اخیر اسکیمرها آنقدر پیشرفت کرده اند که درون شکاف قرار داده می شوند، که باعث می شود شناسایی آن ها تقریبا غیر ممکن شود. دیگر تکنولوژی ها آنقدر پیشرفت کرده اند که طول عمر باتری آن ها به طرز باور نکردنی افزایش یافته است و نیازی به یک منبع شارژ ندارد. بعضی از اسکیمرها می توانند داده های خود را از طریق بلوتوث منتقل می کنند، و به دزد اجازه می دهند تا مانند یک مشتری به دستگاه ATM بیاید از طریق بلوتوث به دستگاه متصل شود و اطلاعات کارت سرقت شده را دانلود کند. 

•    مکان دستگاه خود پرداز را در نظر بگیرید. تاریک و سایه دار؟ خارج از دید؟ کوتاه؟ بدون نظارت؟ 
•    شکاف کارت را تکان دهید. اگر شل بود، اطراف شکاف اصلی را چک کنید، اگر خود دستگاه لق می زد، از آن استفاده نکنید. 
•    شکاف را در نظر بگیرید. بسیاری از دستگاه های  ATM علامتی دارند که نشان می دهد کارت را کجا باید قرار دهیم، و یا علامتی دارند که یافتن شکاف را برای ما راحت می کنند. اگر کارت خوان هیچ علامتی نداشت، می تواند علامت خطر باشد. 
•    گرافیک ها و دستورالعمل ها را چک کنید. یکی دیگر از علامت ها می تواند دستورالعمل ها یا گرافیک های منحرف کننده و یا بی رنگ بودن بعضی از اجزا باشد. 
•    دیگر ATM های اطراف را چک کنید. شاید تعداد دستگاه های مخرب بیشتر از یکی باشند. 


دزدها احمق نیستند، و از راه های بسیار نوآورانه ای استفاده می کنند. شاید حتی اطلاعات شما پیش از آن که به یک دستگاه خودپرداز برسید دزدیده شوند. چطور ممکن است دستگاه های خودپردازی که پشت درشان از شما خواسته می شود که برای ورود کارت بکشید به نظر یکی از امن ترین راه ها می آیند اینطور نیست؟ بله، اطلاعات کارت شما از همان لحظه ورود دزدیده می شود و شماره پین شما توسط یک دوربین که در سوراخ سوزنیقرار دارد ضبط می شود. 
بسیاری از سازندگان دستگاه های ATM دستگاه های ضد سرقت دارند، و همچنین برای فروشنده ها نیز خرید یک دستگاه ضد سرقت توصیه می شود. اسکیمرهای کارت معمولا در یک دوربین کوچک استفاده می شود، که در بالا و یا بسیار نزدیک به پد شماره گیری قرار دارد. 

دوربین سوراخ سوزنی
ابزار دیگر اسکمرها دوربین سوراخ سوزنیاست. برای تکمیل یک معامله فیزیکی با استفاده از اطلاعات یک کارت ، به یک شماره پین برای تکمیل پروسه نیاز است. بسیاری از دستگاه های خودپرداز خودشان دوربین دارند. دستگاه های خودپرداز موجود در بانک و یا فروشگاه دوربین دارند تا از قیافه شما تصویر برداری کنند، در حالی که خودپردازهای موجود در پمپ بنزین ها و یا کافه ها ممکن است که دوربین نداشته باشند. 


دوربین های سوراخ سوزنیالبته با دوربین های امنیتی متفاوتند. دزدها یک دوربین بسیار کوچک جایی روی دستگاه خودپرداز این دوربین ها را نصب می کنند تا ورودی های پین و اطلاعات مربوط وارد شده را ضبط کنند. همیشه دیدن آن ها کار ساده ای نیست. رنگ آن ها معمولا تا جایی که ممکن باشد شبیه به دستگاه های خودپرداز است، و خیلی خوب با نمای دستگاه یکسان می شوند. 
•    دستگاه را تکان دهید. اگر نمی توانید سرنخی بیابید، اما حس بدی دارید، جایی که به آن شک دارید را تکان دهید. اگر تکان خورد، ممکن است دوربین باشد. اطراف را، به خصوص اطراف پد شماره گیری را خوب نگاه کنید. 
•    دستگاه خود پرداز را چک کنید. همه پنل هایی که به نظرتان خوب جا نگرفته اند ، اجزای بیرون زده و یا پنل های بدون رنگ را چک کنید. همه این ها می تواند یک دوربین باشد. 
•    اطراف خود را در نظر بگیرید. شاید دوربین دقیقا روی ماشین قرار گرفته نشده باشد. 
•    پین خود را مخفی کنید. 

پد شماره گیری 
آخرین ابزاری که دزدها از آن استفاده میکنند پد شماره گیری تقلبی است.نسبت به همراه اسکیمرهای کارت و دوربین های سوراخ سوزنی ، این ابزارها بسیار راحت تر جاسازی می شوند. البته کسانی که حرفه ای هستند مدل دستگاه خودپرداز خود را انتخاب کرده و پد شماره گیر تقلبی تهیه می کنند که دقیقا روی پد اصلی جاسازی شود. 
معمولا پد شماره گیر به همراه اسکیمر کارت استفاده می شود و مانند بدافزارهای ورود به سیستم با استفاده از کلیدهای صفحه کلید کامپیوتر کار می کنند. وقتی که نصب شوند، هر دکمه ای که فشرده شود ضبط می شود . 


•    ارتفاع را چک کنید. معمولا پدهای شماره گیر تقلبی با دیگر قسمت های دستگاه خودپرداز هم سطح نیستند و اندکی بالا ترند. همچنین ممکن است علامتی وجود داشته باشد که سعی در مخفی کردن آن شده باشد.  
•    آن را تکان دهید. اگرچه البته این کار ممکن است در مورد پد شماره گیر تقلبی خیلی پاسخگو نباشد، چرا که معمولا در قاب شماره گیر دستگاه خودپرداز فیکس شده اند، اما اگر بیشتاز حد انتظار از جای خود تکان بخورد، ممکن است یک نشانه باشد. شماره گیر یک دستگاه خودپرداز واقعی اصلا نباید تکان بخورد، چرا که به همراه دستگاه ساخته شده است و نه جدا از آن. 
•    لبه ها را چک کنید. اگر پد شماره گیر با یک پنل کامل تعویض شده باشد، ممکن است اطراف لبه های خود دستگاه خودپرداز شکاف هایی وجود داشته باشد. 
•    به قدمت دستگاه توجه کنید. اگر از یک دستگاه قدیمی استفاده می کنید که پد شماره گیر آن به طرز باور نکردنی جدید است، می تواند نشانگر یک پد شماره گیر مخرب باشد که به تازگی نصب شده است. 
اگر طراحی پد شماره گیر خاص باشد، جاسازی یک پد تقلبی برای دزدها دشوار می شود. اما اگر حرفه ای باشند و پول کافی داشته باشند می توانند یک پد مناسب با دستگاه خودپرداز مورد نظر بسازند. 

دیگر مشکلات دستگاه ATM- بدافزارها 
در کنار گزینه های فیزیکی که برای دزدی از یک دستگاه خود پرداز وجود دارند، باید به یاد داشته باشیم که دستگاه های خودپرداز کامپیوتر هایی هستند که طراحی شده اند تا با توجه به دستوراتی که می گیرند به ما پول دهند. تقریبا هر دستگاهی را می توان هک کرد، و دستگاه های خودپرداز از این قاعده مستنثا نیستند- فقط استراتژی آن فرق دارد. 
دستگاه های خودپردازی که از ویندوز  XP استفاده می کنند بسیار خطرناکند، چرا که هیچ گونه به روز رسانی برای آن ها برای مقاومت در برابر ویروس و حملات صورت نمی گیرد. 
بدافزارهای دستگاه های خودپرداز هدف های متفاوتی دارند. در حالی که بعضی از آن ها ممکن است کاربران معمولی را مورد حمله قرار دهند، انواع دیگر آن فقط " پول نقد" ماشین را مورد حمله قرار می دهد. یکی از این ویروس ها GreenDispenser است که به دزد اجازه می دهد تا با وارد کردن چند پین کد از پیش تعیین شده همه پول نقد دستگاه را بدزدند، و سپس با استفاده از یک پروسه پاک سازی هرگونه اثر که نشانگر وجود بدافزار است را پاک می کنند. 

دیگر مشکلات دستگاه های خودپرداز- یک دستگاه کامل می سازند.
دزدها حاضرند هر برای این که پول شما را در حساب بانکی خود بریزند هر کاری بکنند. حتی گروه های حرفه ای و بزرگ دزدی می توانند یک دستگاه کامل خودپرداز بسازند. 

اعتماد 
اگر متوجه یک دستگاه مخرب روی دستگاه خودپرداز شدید آن را جدا نکنید. خلاف کاران پول زیادی خرج آن ها کرده اند و ممکن است مواظب دستگاه ها باشند و به شما آسیب برسانند، بلکه سریعا با پلیس تماس بگیرید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Saleh

یک‌شنبه, 23 خرداد 1395

ممنون از اطلاع رسانی

پاسخ

ثبت نظر