استاندارد جدید G.fast در راه است!

استاندارد جدید G.fast در راه است!


با توجه به هزینه‌های بالای توسعه فیبر نوری تا منازل، این ایده که بخشی از مسیر با فیبر و بخشی با سیم مسی توسعه داده شود همواره توسط اپراتورها و سایر بازیگران صحنه‌ی توسعه ارتباطات پیگیری شده است اما نیاز سرویس های جدید به پهنای باند بالا مانعی در بکارگیری سم مسی در مسیر دسترسی است.

اخیراً اتحادیه جهانی مخابرات در حال توسعه استانداردی برای انتقال یک گیگا بیت داده بر روی سیم مسی است. این استاندارد، G.fast استاندارد خط اشتراک دیجیتال برای خط مشترک یا حلقه‌ی محلی کوتاه‌تر از 500 متر است. کارایی مورد نظر در این استاندارد چیزی بین 150 مگابیت در هر ثانیه و 1 گیگابیت در هر ثانیه است، البته بستگی به خط مشترک دارد. از آنجایی که این استاندارد برای انجام دانلود سریع تا فاصله 250 متر طراحی شده است، هزینه نصب فیبر نوری بین نقطه توزیع و خانه‌های مردم حذف خواهد شد. سرعت‌های بالا تنها برای خط مشترک کوتاه امکان‌پذیر است. علارغم اینکه این استاندارد برای خط مشترک کوتاه‌تر از 250 متر طراحی و پیاده‌سازی شده است، اما در سال جاری تلاش‌هایی برای رسیدن به سرعتی بالاتر از 100 مگابیت برای خط مشترک 500 متر صورت گرفته است.
"اتحادیه‌ی مخابرات" بدنه‌ی اصلی صنعت مخابرات و ارتباطات راه‌ دور را در کشور استرالیا تشکیل می‌دهد. این اتحادیه از کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا درخواست کرده است تا اجازه‌ی توسعه‌ی این استاندارد جدید، G.fast، را بدهد. کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا، قدرتی مستقل از دولت استرالیا است؛ این کمیسیون وظیفه‌ی رسیدگی و پیگیری استانداردهای مربوط به ارتباطات و مخابرات را در استرالیا برعهده دارد. در ادامه به صورت مختصر به بررسی این درخواست می‌پردازیم.
این اتحادیه از طریق درخواستی به کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا اعلام داشت که در حال حاضر سرویس دسترسی به شبکه با سرعت بسیار بالا تحت قوانین تنظیم شده‌ی همین کمیسیون برای VDSL2 (تکنولوژی استفاده از سیم‌های مسی برای ارائه‌ی امکان دسترسی به شبکه با سرعت بسیار بالا) عرضه می‌شود. اما مطمئناً به زودی در آینده نیاز به سرعت بالاتر احساس می‌شود و آنجاست که مفهوم استاندارد G.fast به میان خواهد آمد.
در حال حاضر این استاندارد قابل پیاده‌سازی و استفاده در استرالیا نیست. چراکه برای این استاندارد باید از طیفی با فرکانس بیشتر از 2 مگاهرتز استفاده کرد و این در حالی است که قوانین دولتی در استرلیا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.
در صورتی که سرویس فراهم‌کننده‌ی دسترسی به شبکه با سرعت بسیار بالا، از فرکانس بالاتر از 2.2 استفاده کند، این سرویس حذف خواهد شد؛ چراکه مطابق با قوانین فعلی پیاده‌سازی نشده است.
در درخواست ارائه‌ شده از طرف اتحادیه‌ی مخابرات به کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا، بندی به جزئی بودن قوانین تنظیم شده توسط این کمیسیون، اختصاص داده شده است؛ به عبارت دیگر در قوانین تنظیم شده توسط این کمیسیون شرایط به صورت جزئی بیان شده‌اند که باید اصلاح شوند؛ به طور مثال به جای عنوان‌کردن سیم "مسی"  بهتر است از لفظ "فلزی" استفاده شود. چراکه امکان ارائه‌ی سرویس از طریق سیم "آلومینیومی" هم وجود دارد.
به علاوه در این درخواست عنوان شده است که برای سرویس‌دهی با سرعت بسیار بالا باید سرعت معقولی تعریف شود. سرعت پیشنهادی در این درخواست حداقل 25 مگابیت در هر ثانیه است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر