پلت‌فرم‌های جدید شرکت ردهت با مرکزیت تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل

پلت‌فرم‌های جدید شرکت ردهت با مرکزیت تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل


اخیراً کمپانی red hat، شرکت آمریکایی نرم‌افزار متن‌باز و سازنده‌ی اصلی توزیع‌های لینوکس،  در کنفرانسی در شهر بوستون، دو نوع پلت‌فرم جدید را معرفی کرده است. در هر دوی این پلت‌فرم‌ها، تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل در مرکز توجه قرار گرفته است. در ادامه به بررسی مختصر پیرامون این دو پلت‌فرم پرداخته شده است.


پلت‌فرم اول، آخرین نسخه از نوع "پلت‌فرم به عنوان سرویس" برای فعالیت‌های رایانش ابری است. نرم‌افزاری که این سرویس را اجرا می‌کند به صورت متن‌باز، بر روی وب‌سایت گیت‌هاب منتشر شده است. ویژگی خاص این سرویس، توانایی اجرای نرم‌افزارهای کاربردی وب به صورت باینری، تا زمانی که آن‌ها روی نسخه‌ی سازمانی سیستم‌عامل لینوکس، از توزیع‌های سیستم‌عامل لینوکس عرضه ‌شده توسط شرکت ردهت، اجرا شوند، قابل استفاده هستند. این قابلیت باعث پشتیبانی از طیف زیادی از زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌های نرم‌افزار شده است.
این نسخه‌ی جدید بر پایه‌ی نسخه‌های قبلی بنا شده است، با این تفاوت که این پلت‌فرم از نرم‌افزار "داکر" هم پشتیبانی می‌کند. این نرمافزار پروژه‌ای متن‌باز است که استفاده از برنامه‌ها را در داخل بخش‌های مجازی شده‌ی سیستم‌عامل، به وسیله‌ی اضافه‌کردن لایه‌ای انتزاعی و خودکار ساختن تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل روی لینوکس، اتوماتیک می‌کند. به این وسیله امکان راه‌اندازی شبکه‌ی محلی برای سازمان‌ها، همان‌طور که سازمانی بزرگ مثل گوگل شبکه‌ی خود را راه‌اندازی کرده است، فراهم آمده است. علاوه ‌بر این، این نسخه‌ی از پروژه‌ی متن‌باز Kubernetes هم پشتیبانی می‌کند؛ پروژه‌ای که به هدف کم‌رنگ کردن ارتباط بین ماشین‌های مجازی و تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل طراحی و توسعه داده شده است.
در این نسخه، هدف تنها پشتیبانی از نرم‌افزار داکر و Kubernetes و سازگاری با آن‌ها نبوده است؛ بلکه این کمپانی به‌دنبال ارتقای آن‌ها به شیوه‌ی خاص خود بوده است. به علاوه در این نسخه، ترجیح کمپانی سازنده بر این بوده است که تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل، برای کاربران، جذابیت بیشتری پیدا کند.
مدیر شرکت ردهت می‌گوید در این نسخه از تکنولوژی مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل استفاده شده است تا تجربهی توسعه‌دهنده از کار با یک پلت‌فرم بهبود یابد و به آنچه که کاربر انتظار دارد، نزدیک شود. به گفته‌ی او این پلت‌فرم برای معماری میکروسرویس‌ها مناسب است. میکروسرویس‌ نوعی الگوی معماری است که در آن برنامه‌های پیچیده به بخش‌های کوچک و مستقلی شکسته می‌شوند که از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار مستقل از زبان با هم در ارتباط هستند. این سرویس‌ها کوچک هستند و سطح بسیار خوبی از استقلال را دارند به علاوه تمرکز هر یک بر روی انجام یکی از آن‌ کارهای کوچک است.
این نسخه در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد.
پلت‌فرم دوم، "پلت‌فرم یکپارچه‌ی سازمانی" بر پایه‌ی معماری سامانه‌های نرم‌افزاری است. معماری سامانه‌های نرم‌افزاری دست‌اندرکار، از معماری‌های استفاده شده برای ارائه سرویس رایانش ابری، عموماً شامل اجزایی است که با یکدیگر از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار و معمولاً سرویس وب ارتباط برقرار می‌کنند. این طراحی شباهتی با فلسفه‌ی یونیکس دارد که در آن چند برنامه مختلف که هر یک کاری را به خوبی انجام می‌دهند، با یکدیگر از طریق واسط‌های جهانی کار می‌کنند. سامانه‌های حاصل مدیریت پذیرتر از همتاهای یکپارچه نبوده و پیچیدگی در کنترل آن‌ها وجود دارد.
هر دوی این پلتفرم‌ها از نظر نوع سرویس یکسان هستند؛ تفاوت در شیوه‌ی پیاده‌سازی آنها است. به این معنی که پلت‌فرم دوم هم سیستم‌عامل لینوکس، پشتیبانی از نرم‌افزار داکر و Kubernetes را ارائه می‌دهد.
در حال حاضر این پلت‌فرم تنها برای کاربران و استفاده‌کنندگان پیشین کمپانی ردهت در دسترس است و هیچ تاریخی، از طرف کمپانی سازنده، برای عرضه‌ به بازار عمومی اعلام نشده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر