بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 (قسمت سوم)

بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 (قسمت سوم)

پیش تر نیز بخش های اول و دوم بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 را به انتشار گذاشته ایم. در این پست، آخرین بخش از این بررسی را مطرح خواهیم کرد.

پیش تر نیز بخش های اول و دوم بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 را به انتشار گذاشته ایم. در این پست، آخرین بخش از این بررسی را مطرح خواهیم کرد.

بهترین توزیع برای حفظ حریم شخصی، Tails

در دنیای امروزی، در مقابل سیستم های نظارتی و ردیابی، مسئله ی حفظ حریم شخصی مطرح می شود. اگر شما شخصی هستید که نیاز دارید تمام آژانس های بازاری و دولتی به حریم شخصی شما دسترسی نداشته باشند، باید سیستم عاملی را انتخاب کنید که از پایه، همراه با امنیت و توجه به حریم شخصی طراحی شده باشد.

در این زمینه باید بگوییم که هیچ سیستم عاملی در زمینه ی امنیت به پای Tails نمی رسد! این سیستم عامل، بر اساس توزیع دبیان طراحی شده است. بنابر گزارشات دریافتی، امنیت Tails به حدی بالاست که سازمان NSA این سیستم عامل را یک تهدید بزرگ علیه ماموریت خودشان اعلام کرده است.

 

بهترین توزیع برای تولید چند رسانه ای: اوبونتو استودیو

یکی از ضعف های دیگر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس، عدم قدرت در تولید چند رسانه ای هاست. تمام نرم افزارهای حرفه ای برای این منظور، یا برای ویندوز طراحی شده اند و یا مخصوص به سیستم عامل مک هستند. از این جنبه، تعداد نرم افزارهای لینوکسی تولید صدا و تصویر، با قحطی مواجه است؛ امّا باید دانست که یک سیستم تولید چند رسانه ای صرفاً وابسته به این نرم افزارها نیست.

یک سیستم تولید چندرسانه ای باید از یک محیط دسکتاپی سبک استفاده کند تا منابع حیاتی سیستم، مثل پردازنده (CPU) یا رم (RAM) بیشترین قدرت خود را در اختیار نرم افزار تولید چند رسانه ای قرار دهند و محدود به سیستم عامل نگردند. برای این منظور، بهترین سیستم عامل موجود در بازار، تحت عنوان اوبونتو استودیو (Ubuntu Studio) شناخته شده است که با استفاده از Xfce، نرم افزارهای زیادی را برای ویرایش صدا، تصویر و ویدیو در اختیار دارد.

 

بهترین توزیع تجاری، SLE/RHEL

مشتریان تجاری، برای انتخاب سیستم عامل خود به جستجو در اینترنت نیازی ندارند. آن ها مستقیماً به سمت لینوکس رد هت (Red Hat Enterprise Linux) یا لینوکس سوزه (SUSE Linux Enterprise) می روند. این دو سیستم عامل، مشابهت زیادی با سرورهای تجاری پیدا کرده اند. همچنین، این دو شرکت در حال وضع محدودیت هایی هستند که این سیستم عامل ها را بیشتر مبتنی بر نرم افزار طراحی کنند.

 

بهترین سیستم عامل سرور: دبیان/سنت او اس

اگر به دنبال استفاده از سرور خاصی هستید، امّا توانایی خریداری RHEL یا SLE را ندارید، می توانید به سمت گزینه های دیگری مثل دبیان (Debian) یا سنت-او-اس (CentOS) بروید. زمانی که بحث به سرورهای مبتنی بر جامعه باز می شود، این دو توزیع از بهترین گزینه های ممکن هستند. لازم است بدانید که این دو توزیع، برای مدت زیادی است که پشتیبانی شده اند، بنابراین نیازی نیست نگران به روزرسانی سیستم خود باشید.

 

بهترین سیستم عامل موبایل: پلاسما

هرچند امروزه سیستم عامل مبتنی بر لینوکس اندروید، بازار را در دست گرفته است، امّا بسیاری از افراد در جامعه متن باز، همچنان به دنبال توزیعی هستند که نرم افزارهای قدیمی دسکتاپ لینوکس را بر روی دستگاه های موبایل پیشنهاد دهند. در همین راستا، بهتر است این توزیع توسط یک جامعه پشتیبانی شود نه اینکه یک شرکت. بنابراین، کاربران دنیای موبایل مورد توجه بیشتر قرار گیرند تا اینکه اهداف مالی یک شرکت مطرح باشد. نزدیک ترین توزیع برای این هدف، سیستم عامل پلاسما (Plasma Mobile) می باشد. این توزیع که مبتنی بر کوبونتو (Kubuntu) می باشد، در سال 2015 روانه ی بازار شد. طبق سابقه ی درخشانی که جامعه ی KDE داشته است، آینده ی جذابی را برای پلاسما می توان پیش بینی کرد.

 

بهترین توزیع برای دستگاه های ARM: آرچ لینوکس آرم

همراه با موفقیت اندروید، دستگاه های آرم (ARM) زیادی ما را احاطه کرده اند (از رزپبری پای گرفته تا کروک بوک و انویدیا شیلد). مسئله اینجاست که توزیع های قدیمی تر برای پردازنده های Intel/AMD طراحی شده اند، و بر روی این دستگاه ها اجرا نمی شوند. برخی از توزیع ها، دستگاه های آرم را هدف گرفته اند، امّا برای اجرا، به سخت افزار خاص و مشخصی احتیاج دارند (مثلاً رزپبین برای رزپبری پای). اینجاست که سیستم عامل آرچ لینوکس آرم (Arch Linux ARM یا به اختصار ALARM) مورد توجه قرار می گیرد. این توزیع مبتنی بر جامعه، که بر اساس توزیع آرچ طراحی شده است، قابل اجرا بر روی رزپبری پای، کروم بوک، دستگاه های اندرویدی، انویدیا شیلد و غیره می باشد. یکی از ویژگی های جالب توجه این توزیع این است که به لطف AUR، قادر به نصب نرم افزارهای زیادی بر روی این توزیع هستید که ممکن است در توزیع های دیگر این امکان وجود نداشته باشد.

 

نتیجه گیری

شخصاً برای بررسی و ترجمه این پست، هیجان زیادی داشتم. خیلی جالبه که ببینیم برای هر شخصی با هر سلیقه ای، حداقل یک سیستم عامل در دنیای لینوکس وجود دارد. نمی توان گفت کدام سیستم عامل بهتر از بقیه سیستم عامل ها عمل می کند، چرا که انتخاب سیستم عامل یک امر کاملاً شخصی است و وابسته به سلیقه و احتیاجات خود شما دارد.

منبع خبر: linux

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر