پنج ابزار رایگان Wi-Fi برای بالا بردن سرعت یک شبکه ی خانگی

پنج ابزار رایگان Wi-Fi برای بالا بردن سرعت یک شبکه ی خانگی

Wi-Fi یکی از بزرگترین اختراعات در چند دهه ی گذشته است. با استفاده از wi-Fi هر دستگاهی در خانه به آسانی می تواند به شبکه اینترنت وصل شود، آیپد، کامپیوتر شخصی، تلویزیون HD یا حتی دستگاه قهوه جوش و یخچال!


ولی آیا شما هم گاهی اتصالتان به شبکه اینترنت قطع می شود؟ یا سرعت اینترنت شما نیز به همان میزانی است که ارائه دهنده سرویس اینترنت ادعا کرده است؟ آیا همسایه های شما هم سیگنال شما را دریافت می کنند؟ آیا می دانید که چگونه همه ی دستگاه های شما در خانه می توانند به یکدیگر وصل شوند و فایل به اشتراک بگذارند؟
در اینجا پنج ابزار مربوط به Wi-Fi است که می تواند به این سوالات شما پاسخ دهد.


تغییر دهنده ی کانال
گاهی اوقات برای بهتر کردن سیگنال Wi-Fi می توان به آسانی کانال یا مکان اکسس پوینت را تغییر داد. اگر در یک منطقه با تراکم جمعیتی بالا مانند آپارتمان زندگی می کنید، به احتمال زیاد توسط چندین مسیریاب Wi-Fi محصور شده اید. هر کدام از آنها برای کمک به صاحب خود برای وصل شدن به شبکه، سیگنال خود را در همه جا پخش می کنند. بنابراین گاهی سیگنال های مسیریاب های نزدیک به هم نیز با هم تداخل پیدا می کنند.
در چنین زمانی می توان با تغییر کانال مسیریاب خود، سیگنال را بهتر کرد. برای پیدا کردن یک کانال ایده آل یا مکانی با جمعیت کمتر، می توان از ViStumbler  بر روی ویندوز استفاده کرد تا جزئیات مسیریاب های Wi-Fi اطراف شما را پیدا کند. یا برای سیستم اندروید خود می توانید از برنامه ی Wifi Analyzer استفاده کنید که گزینه بسیار خوبی برای تست قوت سیگنال ها در نقاط مختلف خانه است.


آزمون سرعت
قانون طلایی سرویس Wi-Fi  اینست که هرگز به سرعتی که  ارائه دهنده ی سرویس (ISP) به شما قول می دهد، حداقل بدون تست آن، اطمینان نکنید. سرویسی وجود دارد که سریعا سرعت شبکه شما را به روش آسانی با پررنگ کردن سرعت های دانلود و آپلود شما، مشخص می کند. این سرویس Oolka’s Speedtest.net نام دارد.
برنامه های موبایل برای اندروید، iOS و گوشی های ویندوزی نیز موجود هستند که به صورت دستی می توانند سرعت Wi-Fi را در هرجایی که هستید،  مشخص کنند.


تبدیل کامپیوتر شخصی به یک هات اسپات
برای گوشی ها و تبلت ها تبدیل شدن به یک هات اسپات Wi-Fi کاری آسان است و تنها با یک کلیک می توان این کار را انجام داد. ولی اگر بخواهید لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود را به هات اسپات تبدیل کنید، به سادگی امکان ندارد. متدهای مختلفی برای ویندوز وجود دارد ولی برای استفاده از خط فرمان، این روش ها کمی پیچیده تر هستند.
برنامه هایی که برای تبدیل کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ به هات اسپات وجود دارند شامل Connectify، MyPublicWiFi و Virtual Router می شوند.


Chrome Connectivity Diagnostics
اگر هنوز هم با تغییر کانال و مکان با سرعت اینترنت خود مشکل دارید، می توانید از برنامه Chrome Connectivity Diagnostics که گوگل ایجاد کرده است، استفاده کنید. این برنامه تعدادی از انواع تست ها را روی Wi-Fi Connection لپتاپ شما انجام می دهد تا از اتصال اینترنت، اتصال DNS و باز بودن درگاههای درست بر روی لپ تاپ شما اطمینان یابد و سپس با استفاده از محصولات گوگل تست هایی را برروی  آن اجرا می کند.
ممکن است شما مواردی را در بالای پنجره تحت عنوان Warning Tests مشاهده کنید. اگر یکی از آنها Slow Connection بود، برروی آن کلیک کنید که با خلاصه ای در مورد این مشکل مواجه خواهید شد.
برخی ویژگی ها نیز وجود دارند که مخصوص سیستم عامل کروم می باشند مانند تقویت شبکه Wi-Fi و قابل دسترس بودن دروازه (gateway) پیش فرض.


انتقال فایل ها
بخش جالب Wi-Fi وصل بودن انواع مختلف دستگاه های موجود در خانه، به یک شبکه است. صحبت کردن این دستگاه ها با یکدیگر، کار چندان آسانی نیست. برای این کار شما باید بدانید که چه نرم افزاری مناسب است.
ساده ترین گزینه برای کامپیوترهای شخصی استفاده از Windows HomeGroup است که اولین بار با ویندوز 7 معرفی شد.  با استفاده از این ویژگی می توان چاپگر، آهنگ، ویدئو و اسناد را به اشتراک گذاشت. برای دستگاه های موبایل، ابزاری مانند AirDroid، Pushbullet و Doublou WiFi File Explorer می توانند برای انتقال داده به کامپیوتر کمک کنند و نهایتا، اگر به دنبال ابزاری برای هماهنگی پوشه ها با یکدیگر هستید، بهترین گزینه BitTorrent Sync است.
برای استفاده از تمام این ابزارها لازم نیست که شما بر روی یک شبکه باشید ولی اگر شبکه، یکسان باشد، این ابزارها نیز سریعتر کار می کنند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر