چگونه سرعت ویندوز 10 راه بهبود بخشیم؟

چگونه سرعت ویندوز 10 راه بهبود بخشیم؟

اگر ویندوز 10 دارید و روشن کردن کامپیوتر شما یک عمر طول می کشد راه هایی وجود دارد که می توانید سرعت بالا آمدن و بارگذاری آن را به طور چشمگیری افزایش دهید فقط کافی است چند کار ساده انجام دهید

یک کامپیوتر کم سرعت واقعا یک عذاب بزرگ است. برای بعضی ها ارتقا به ویندوز 10 بدون دردسر بوده است، اما برای بعضی دیگر پر از مشکل های فراوان .حتی بعضی ها گفته اند که ارتقا به ویندوز10 سرعت کامپیوترشان را پایین آورده است. 
رفع مشکلات یک کامپیوتر کم سرعت نیز بسیار سخت است. بسیاری از وبسایت هایی که ادعا می کنند بهترین راه حل را برای بالا بردن سرعت کامیپوتر ارائه می دهند پاک کننده ها یا روش هایی دارند که در اصل هیچ تاثیری ندارد. در عوض، از این روش ها که قبلا امتحان خود را پس داده است برای بالا بردن سرعت ویندوز 10 خود استفاده کنید. 
1-    بوت ویندوز 
هیچ کس نباید با روشن کردن کامپیوتر خود مشکل داشته باشد. ویندوز 10 یک قابلیت " Fast Startup" یا استارت آپ سریع دارد، که زمان بوت شدن ویندوز را کاهش می دهد. عملکرد آن مشابه عملکرد هایبرنیت است. در حالت هایبرنیت، ویندوز وضعیت کامپیوتر شما، برنامه های باز و غیره را در هایپرفایل ذخیره می کند. سپس، وقتی که کامپیوتر خود را روشن می کنید دوباره آن حالت را فعال می کند. استارت آپ سریع با پیش بارگذاری ویندوز کرنل و درایوهای نصب شده پیش از خاموش کردن کامپیوتر کار می کند.با  روشن کردن کامپیوتر ویندوز کرنل دوباره بارگذاری می شود و روشن کردن کامپیوتر شما زمان بیشتری را برای روشن شدن طی می کند. 


برای فعال کردن استارت آپ سریع، اول باید حالت هایبرنیت را فعال کنید. برای این کار، روی منو شروع کلیک راست کنید و یا برای باز کردن منو Power User دکمه Windows key + X را فشار دهید، Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید و خط زیر را در قسمت فرمان کپی و پیست کنید:

powercfg /hibernate on

به منو Power User برگردید (Windows key + X) و به Control Panel > (System and Security >) Power Options >  Choose what the power button does > Change settings that are currently unavailable. بروید. گزینه Turn on fast startup را تیک دار کنید و روی Save changes کلیک کنید. حال استارت آپ سریع باید روی کامپیوتر شما فعال شده باشد. 
هشدار: وقتی که استارت آپ سریع را روی کامپیوتر خود فعال می کنید، کامپیوتر شما به حالت عادی خاموش نمی شود. این مساله ممکن است در زمان به روز رسانی ها مشکل ساز شود. اگر می خواهید کامپیوتر خود را به روز رسانی کنید، باید کامپیوتر خود را کاملا خاموش کنید و استارت آپ سریع را خاموش کنید، به صورت دستی کامپیوتر را از طریق منو استرات و یا منو Power User خاموش کنید(Shut down or sign out > Shut down) و یا دستگاه خود را ریستارت کنید. اگر ریستارت کنید دیگر با قابلیت استارت آپ سریع مشکلی پیش نمی آید. 

2-    عملکرد بوت 
تنظیم این که چه برنامه هایی با کامپیوتر شما باز می شوند قدمی حیاتی در بالا بردن سرعت کامپیوتر شماست. شما می توانید بوت را از راه های مختلفی تنظیم کنید. یکی از این راه ها از طریق تسک منیجر ویندوز 10 است. روی نوار وظیفه کلیک راست کنید و تسک منیجر را انتخاب کنید. همچنین می توانید با استفاده از فرمان صفحه کلید CTRL + SHIFT + ESC به تسک منیجر دسترسی داشته باشید. به بخش Startup بروید و ببینید که کدام برنامه را می خواهید فعال یا غیر فعال کنید. 


قانون آن ساده است. اگر از یک برنامه هرروز استفاده نمی کنید، آن را غیر فعال کنید. اگر یک برنامه برای مولفه های سخت افزاری مثل صفحه کلید یا پرینتر نیست، آن را غیر فعال کنید. نرم افزار شخص ثالث مانند  CCleaner نیز دارای قابلیت تنظیم استارت آپ می باشد. CCleaner را باز کنید و به Tools > Startup بروید. این قابلیت همچنین به شما اجازه می دهد که برنامه های استارت آپ مختلفی را فعال یا غیر فعال کنید. 


بیشتر کاربران تنظیمات استارت آپ خود را در این دو برنامه متوقف می کنند. بعضی از ابزارها، برنامه های اضافی استارت آپ را آشکار می کنند. برنامه  اتورانز (Autoruns) مایکروسافت دقیقا همین کار را می کند. تب Logon در اتورانز دو برابر برنامه های استارت آپ را نسبت به قابلیت استارت آپ CCleaner نشان می دهد. برای غیر فعال کردن برنامه استارت آپ در اتورانز تیک آن را بردارید. به همین راحتی، و کنترل برنامه های استارت آپ قطعا سرعت کامپیوتر شما را افزایش می دهد. 


در نهایت برای بهینه سازی استارت آپ خود از غیر فعال بودن اپلیکیشن های پیش زمینه موجود روی ویندوز 10 اطمینان یابید. 


می توانید از طریق پنجره Privacy خود به این تنظیمات دسترسی یابید. برای باز کردن اپلیکیشن Settings ، دکمه های Windows key + I را فشار دهید و به Privacy > Background apps بروید. 
همه اپلیکیشن ها به جز تنظیمات یا Settings را خاموش کنید. 

3-    بهینه سازی میزان مصرف CPU
بعضی از برنامه ها دوست دارند که نیروی CPU شما را به زور مصرف کنند. این برنامه ها سرعت بقیه را پایین می آورند، و یا ممکن است آن ها را از کار بیاندازند. این که بخواهید مشکل هر برنامه ای که مانع کارکرد پردازنده شود کار دشواری است. البته می توان از بعضی ها صرف نظر کرد. 


بعضی از پردازش های سیستمی غیر مهم عملکرد CPU را مختل می کند. یکی از این پردازش ها مربوط به وان درایو است. وان درایو در پیش زمینه شما کار می کند، که در صورتی که کاربر آن نباشید برای شما دردسر ساز است. برای غیر فعال کردن آن، Local Group Policy Editor خود را باز کنید. برای باز کردن منو Run ، دکمه های Windows key + R را فشار دهید، سپس gpedit.msc را وارد کرده و دکمه Enter را فشار دهید. سپس مسیر زیر را طی کنید: Computer Configuration > Administrative Templates > All Settings > Prevent the Usage of OneDrive for file storage > Enable.

Show me tips about Windows یک فرایند ویندوز دیگر است که باید از آن دوری جست. ممکن است بی آزار به نظر برسد، ولی این فرایند کامپیوتر شما را اسکن می کند تا به ویندوز شما توصیه هایی به قیمت عملکرد آن بدهد. برای غیر فعال کردن آن به Start > Settings > Notifications & actions > Show me tips about Windows > Off بروید. 


این راه حل ساده تاثیر بسیار زیادی در سرعت عملکرد کامپیوتر شما دارد. 

4-    بهینه سازی میزان مصرف RAM
می توانید با کاهش کیفیت تصویر ویندوز مصرف RAM خود را کاهش دهید. برای این کار از این طریق عمل کنید: Windows key + X > Control Panel > System and Security > System > Advanced system settings > Advanced > Performance > Visual Effects و روی Adjust for best performance کلیک کنید. 


به تب Advanced بروید. زیر Adjust for best performance of، گزینه Programs را انتخاب کنید. سپس روی Change… در زیر Virtual memory کلیک کنید. در پنجره حافظه مجازی یا Virtual Memory، تیک گزینه Automatically manage paging file size for all drivers را بردارید. گزینه Custom size را انتخاب کرده و شماره توصیه شده را در گزینه های Initial و Maximum size وارد کنید. 


روی OK کلیک کنید و برنامه های شما خیلی سریع تر اجرا می شوند.  

5-    فایل ها را سریع تر جست و جو کنید 
برای یک کاربر معمولی، فایل اکسپرورر ویندوز خیلی خوب کار می کند، اما برای کاربران حرفه ای، فایل اکسپلورر ویندوز 10 اصلا رضایت بخش نیست. 


می توانید از یک فایل اکسپلورر دیگر برای جست و جو و مدیریت فایل های خود استفاده کنید. برای مثال Clover که یک فایل اکسپلورر مشابه کروم است که به شما اجازه می دهد پوشه ها را در تب ، به جای چندین پنجره باز کنید، و یا روی یک پوشه، برای این که آن را نیمه باز کنید نیم کلیک کنید. البته این کار سرعت کامیپوتر شما را به طور شگفت انگیزی افزایش نمی دهد، اما سرعت کار شما را خیلی بالا می برد. 

6-    نفخ نرم افزاری را حذف کنید
متاسفانه ویندوز 10 پر از نفخ نرم افزاری است. مشکل این برنامه ها فقط این نیست که فضای درایو شما را پی می کنند. بلکه هر چند وقت یک بار به روز رسانی نیز می شوند. بعضی از آن ها ممکن است در پیش زمینه کار کنند و عملکرد کامپیوتر شما را تحت الشعاع قرار دهند. 

شما می توانید برای حذف این برنامه ها از سیستم حذف برنامه ویندوز 10 استفاده کنید. برای این کار از روش زیر عمل کنید: Windows key + X > Control Panel > Programs > Uninstall a program. اگر یک نوار ابزار یا ویجت می بینید، آن را سریعا حذف کنید. اگر نمی دانید یک برنامه چکار می کند، آن را روی اینترنت جست و جو کنی. 
به عنوان یک گزینه شخص ثالث Revo Uninstaller پیشنهاد می شود، که کار حذف برنامه ها را انجام می دهد. همچنین قابلیت Hunter Mode ( حالت شکارچی) دارد. اگر پاپ آپ مزاحم روی کامپیوتر خود دارید، حالت شکارچی را فعال کنید و روی آیکون مورد نظر کلیک کنید. Revo Uninstaller برنامه را یافته و آن را غیر فعال می کند. 
اهمیت حذف نفخ نرم افزاری را دست کم نگیرید چرا که آن ها منبع بالقوه ای برای ویروس و بد افزار می باشند. 

7-    خاموش شدن سریع تر
راه های سرعت بخشیدن ویندوز 10 پایان ندارد، و شامل بالا بردن سرعت خاموش کردن و هایبرنیت کردن نیز می شود. بعضی از کامپیوتر ها برای خاموش شدن مدتی زمان می برند، چرا که پروسه بسته شدن برنامه ها کمی طول می کشد. برای حل کردن این مشکل یک میانبر برای خاموش کردن سریع تر کامپیوتر خود انجام دهید. این میانبرها نه تنها اجازه دسترسی سریع به قابلیت خاموش کردن ، بلکه هایبرنیت، ریستارتو استارت آپ پیشرفته را نیز فراهم می کنند. 
اگر خاموش کردن کامپیوتر شما خیلی زمان می برد، روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید و New > Shortcut را انتخاب کنید. از لیست زیر یک عمل را انتخاب کنید، فرمان زیر را در قسمت فرمان سریع کپی و پیست کنید و میانبر را پس از آن که به درخواست شما پاسخ داده شد انتخاب کنید. 
Shutdown - %windir%\System32\shutdown.exe /s /t 0
Hibernate - %windir%\System32\shutdown.exe -h
Restart - Shutdown -r -t 00
Advanced Startup - %windir%\system32\shutdown.exe /r /o /f /t 00

می خواهید به این فرمان ها سریع تر دسترسی داشته باشید؟ یک فرمان صفحه کلید برای فعال کردن این برنامه ها بسازید. روی فایل کلیک راست کنید، Properties را انتخاب کنید و مکان نمای خود را در قسمت Shortcut key قرار دهید. پس از کلیک کردن روی ورودی، روی هر کلید ضربه بزنید و ویندوز یک فرمان CTRL + ALT + ( حرف) درست می کند. همچنین می توانید این برنامه ها را مخفی کنید تا دسکتاپ شما را شلوغ نکنند. روی دسکتاپ کلیک راست کنید، گزینه View را انتخاب کنید و تیک  Show desktop icons را بردارید. 

8-    یک درایو حالت جامد (SSD ) یا درایو حالت جامد هایبرید (SSHD) تهیه کنید
هیچ روشی برای تسریع در سرعت کامپیوتر مانند تغییر حالت از یک درایو دیسک سخت به درایو حالت جامد تاثیر ندارد. درایو های حالت جامد نهایت استفاده را از نوعی حافظه به نام فلش مموری می برند، که شبیه به RAM یا حافظه دسترسی تصادفی می باشد. 
متاسفانه قیمت درایوهای حالت جامد س سه برابر بیشتر از درایو های دیسک سخت است. اگر قیمت بالا برای شما مساله است و می خواهید که چند گیگابایت روی درایو حالت جامد خود داشته باشید، درایو های حالت جامد هایبرید به شما قابلیت فضای زیادی از درایو دیسک سخت و میزان کمتری از فضای درایو حالت جامد را در یک پکیج می دهد. 
انتقال فایل ها یا برنامه ویندوز کامل از درایو دیسک سخت به یک درایو حالت جامد یک پروسه ساده است. اگر فکر می کنید که خیلی کار خاصی انجام نمی دهد، باید گفت که اگر این کار را بکنید استارت آپ شما بیش از چند ثانیه طول نخواهد کشید. 

لازم نیست ویندوز 10 سرعت پایین را تحمل کنید
لازم نیست که یک ویندوز 10 سرعت پایین را تحمل کنید. می توانید چند عادت خاص داشته باشید که در بالا بردن سرعت کامپیوتر شما نیز موثر باشد. از روش های بالا برای داشتن کامپیوتری با سرعت بالا تر استفاده کنید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر