رمز گذاری سر تا سری به مسنجر فیس بوک هم رسید !

رمز گذاری سر تا سری به مسنجر فیس بوک هم رسید !

نام این ویژگی سکرت کانورسیشن ( Secret conversations ) می باشد .

فیس بوک اعلام کرده است که می خواهد مسنجر خود را به ویژگی رمز گذاری سر تا سری مجهز کند و این قابلیت را به طور تدریجی در اختیار کاربران شبکه اجتماعی خود بگذارد . رمز گذاری سر تا سری برای اولین بار در اختیار کاربران شبکه اجتماعی واتساپ گذاشته شد و هم اکنون کاربران فیس بوک هم می توانند از این قابلیت امنیتی بهره ببرند .

سایت خبرگزاری وایرد ( Wired ) اعلام کرده که رمز گذاری سر تا سری در مرحله اول تنها از طریق بروزرسانی نرم افزار مسنجر و در اختیار تعداد محدودی از کاربران مسنجر فیس بوک گذاشته می شود . طبق اطلاعات موجود این ویژگی در نسخه بتا این نرم افزار سکرت کانورسیشن نام دارد و تا اواخر تابستان و یا اوایل پاییز به طور عمومی در اختیار کاربران قرار می گیرد . 

فیس بوک اعلام کرده که ویژگی جدید یک حریم خصوصی امن تر را در اختیار کاربران می گذارد تا این افراد بتوانند به راحتی در مورد مسائل حساس مرتبط با زندگی خود با مخاطبان گفت و گو کنند . این قابلیت علاوه بر این دسترسی هکرها را نیز به مکالمه های کاربران تقریبا غیرممکن می سازد زیرا حتی فیس بوک هم نمی تواند اطلاعات رد و بدل شده را رمز یابی کند .

سکرت کانورسیشن فایل های gif ، ویدئویی و پرداختی را پشتیبانی نمی کند !

رمز گذاری سر تا سری هم اکنون در اختیار کاربران چند شبکه اجتماعی مختلف نظیر وایبر و واتساپ گذاشته شده است . گوگل نیز در ماه مه ( 12 اردیبهشت تا 11 خرداد ) اعلام کرد که می خواهد برنامه آلوو ( Allo ) ، نرم افزار پیام رسان جدید خود ، را به این ویژگی مجهز سازد . در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی فیس بوک پایگاه کاربری بزرگ تری دارد از این رو اضافه سازی رمز گذاری سر تا سری می تواند 900 میلیون کاربر این شبکه را تا حد زیادی خوشحال کند . 

مکالمه های رمز گذاری شده فیس بوک از یک پروتکل با نام سیگنال ( Signal ) استفاده می کنند که در واقع همان پروتکل مورد استفاده واتساپ و آلوو می باشد و البته با این تفاوت که پیام های مسنجر بر خلاف پیام های واتساپ به صورت پیش فرض رمز گذاری نمی شوند از این رو کاربران می توانند در مورد فعال و یا غیر فعال کردن این ویژگی حق انتخاب داشته باشند ؛ علاوه بر این رمز گذاری مسنجر تنها بر روی یک دستگاه امکان پذیر می باشد زیرا این قابلیت یک مجموعه کد سری خاص را در کامپیوترهای فرستنده و گیرنده ذخیره می کند و به همین دلیل کاربران تنها می توانند پیام های خود را در یک دستگاه رمز گذاری کنند . مکالمه های مسنجر فایل های gif ، ویدئویی و پرداختی را پشتیبانی نمی کند اما کاربر را قادر می سازد تا برای نابودی پیام ها یک محدودیت زمانی تعیین سازد ؛ قابلیتی که برای اولین بار در اختیار کاربران شبکه اجتماعی اسنپ چت گذاشته شد .

در مورد ارائه این ویژگی توسط فیس بوک چند وقت پیش شایعه هایی منتشر شده بود . به نظر می رسد که این سازنده هم بالاخره تصمیم خود را گرفته تا با گرایش موجود پیشروی کند و به کاربران این امکان را بدهد که در نرم افزارهای پیام رسان یک مکالمه امن و خصوصی داشته باشند . 

منبع خبر: softpedia

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر