معرفی هندی لینوکس

معرفی هندی لینوکس

هندی لینوکس به انگلیسی HandyLinux توزیعی است که راه ساده تری را برای استفاده از دسکتا zwj پ لینوکس پیشنهاد می دهد هندی لینوکس برای اولین بار حدود سه سال پیش معرفی شد اوایل ماه ژو ن امسال آخرین ورژن از هندی لینوکس یعنی ورژن منتشر گردید

توسعه دهندگان هندی لینوکس، این توزیع را به گونه ای طراحی کرده اند که یک محیط لینوکسی استاندارد و ساده را برای کاربران لینوکس، فراهم کنند. برای مثال،‌کاربرانی که احتیاجی به ابزارهای فناوری اطلاعات (که در نصب اصلی موجود هستند) در سیستم خود ندارند، به راحتی و با استفاده از Handy2Debian می توانند آن ها را از سیستم خود حذف کنند.

در واقع می توان گفت، هندی لینوکس یک توزیع مبتنی بر دبیان است که از محیط دسکتاپی سبک Xfce با کمی تغییر استفاده می کند. این دسکتاپ سبک و تغییر یافته، یکی از ویژگی های بارز این توزیع است. این دسکتاپ،‌ حول هندی منو (به انگلیسی: HandyMenu) ساخته شده که در آن نرم افزارها و بوک مارک های اینترنت در تب های مختلف گروه بندی شده اند.

برای تازه واردان دنیای لینوکس، استفاده از منوهای لینوکسی واضح تر و استانداردتر،‌ کارامد خواهد بود. با استفاده از هندی لینوکس،‌ نرم افزارهای Xfce به شکل قبل خواهند بود،‌ و درعین حال،‌ تازه واردان لینوکس به یک محیط لینوکسی استانداردتر، قدم خواهند گذاشت.

لازم به ذکر است که هندی لینوکس،‌ فاقد تصاویر جذاب و جلوه های گرافیکی است، اما با استفاده از تنظیمات موجود در Xfce می توان از زیبایی و عملکرد این دسکتاپ در کنار هندی لینوکس بهره برد تا کاربر تازه وارد رفته رفته، بیشتر با محیط لینوکس ارتباط برقرار کند.

آخرین ورژن از هندی لینوکس،‌ یک نسخه ی پایدار است که ابزارهای سیستم را به روزرسانی کرده و چند ویژگی جدید به سیستم عامل اضافه می کند. کاربرانی که از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنند، نیازی به نصب مجدد ندارند و فقط کافی است از طریق سیستم مدیریت پکیج موجود در سیستم عامل خود،‌ هندی لینوکس را به روزرسانی کنند.

 

چند نکته ی کلیدی

هندی لینوکس مناسب افرادی است که قصد دارند لینوکس را از راه ساده ی آن یاد بگیرند. با این حال،‌ جامعه ی هندی لینوکس باید به جند نکته توجه کند تا این توزیع برای کاربران انگلیسی زبان، دوستانه تر شود.

نسخه ی اصلی هندی لینوکس به زبان فرانسوی طراحی شده است. با بررسی ظاهری هندی لینوکس و همچنین وب سایت مربوط به آن،‌ به نظر می رسد که کاربران فرانسوی زبان،‌ مخاطبان اصلی این توزیع قرار گرفته اند. صفحه ی اصلی وب سایت هندی لینوکس به زبان فرانسوی می باشد که البته گزینه ی انتخاب زبان انگلیسی در آن تعبیه شده است. با این حال، ترجمه هایی که برای زبان انگلیسی صورت گرفته است، هنوز جای کار دارد. برخی از داکیومنت ها و توضیحات مربوطه نیز فاقد ترجمه ی انگلیسی هستند.

مشکل زبان انگلیسی فقط محدود به مستندات و وب سایت نمی شود. در منوها و تنظیمات پنل نسخه ی انگلیسی این سیستم عامل نیز، مشکلات زبان انگلیسی وجود دارد. توزیع هندی لینوکس فقط دو زبان فرانسه و انگلیسی را پشتیبانی می کند اما در تنظیمات کیبورد،‌ لیست کاملی از زبان های متفاوت جهان را مشاهده خواهید کرد.

 

دانلود فایل ایزو

در صفحه ی اصلی وب سایت هندی لینوکس، می توان برای دانلود فایل ایزو اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که لینک دانلود برای دو ورژن متفاوت ارائه می شود:

ورژن 586: این ورژن مخصوص کامپیوترهایی است که قبل از سال ۲۰۰۵ تولید شده اند و پردازنده ی آن ها از ویژگی صفحه بندی حافطه ی PAE پشتیبانی نمی کند.
ورژن 686-pae: این ورژن از هندی لینوکس، مخصوص تمام کامپیوترهای جدید (۳۲ یا ۶۴ بیتی) تولید شده بعد از سال ۲۰۰۵ می باشد.
برای تازه واردهای دنیای لینوکس،‌ راه حل های ساده ای که برای نصب این فایل ایزو از طریق دی-وی-دی یا یو-اس-بی درایو در وب سایت معرفی شده اند، بسیار دلنشین خواهد بود،‌ اما پیدا کردن این راه حل ها در وب سایتی که محدود به زبان خاصی است، می تواند مسئله ساز باشد.


فرایند نصب

برخلاف بیشتر فایل های لایو ایزو،‌ هندی لینوکس در هنگام بوت کامپیوتر، دو فضای کاری را پیشنهاد می دهد. بنابراین،‌ زمانی که کامپیوتر را بوت می کنید، به گزینه های پیشنهادی توجه کنید و ابتدا وارد فضای هندی لینوکس لایو شوید تا از عملکرد مناسب آن اطمینان حاصل کنید. برای نصب هندی لینوکس،‌ نمی توانید از بخش لایو سیستم اقدام کنید، برای این منظور باید مجددا سیستم را ریبوت کنید و گزینه ی نصب را انتخاب نمایید.

مراحل نصب، بسیار ساده و بدون زحمت می باشند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که گزینه ی پارتیشن بندی اتوماتیک در هندی لینوکس وجود ندارد، بنابراین تازه کارهای لینوکس، در صورتی که توجه و مطالعه ی کافی در این زمینه نداشته باشند،‌ ممکن است کل هارد درایو خود را پاک کنند.

 

اجرای هندی لینوکس

دسکتاپ Xfce، رابط کاربری بسیار ساده ای را فراهم می کند. برای مشاهده ی منو، در هر جایی از پس از زمینه کافی است راست کلیک کنید. تنظیمات بیشماری وجود دارند که از طریق آن ها می توانید محیط دسکتاپ خود را به دلخواه خود، شخصی سازی کنید.

تازه واردان به دنیای لینوکس، در این توزیع نیازی به یادگیری وسیع نخواهند داشت. در این توزیع، برای به روز رسانی هسته ی سیستم و همچنین افزودن/حذف پکیج های جدید، می توان از مدیریت پکیج Synaptic Package Manager بهره برد.

مستندات موجود برای این توزیع، بسیار وسیع و البته به راحتی قابل درک هستند. بنابراین اگر در هر جایی از هندی لینوکس به مسئله ای برخوردید یا احتیاج به اطلاعات بیشتری داشتید، به ویکی هندی لینوکس سری بزنید.

 

جمع بندی

هندی لینوکس، همان طور که از اسمش پیداست، یک توزیع راحت برای تازه واردان دنیای لینوکس است. البته، کنترل نامناسب محیط دسکتاپ Xfce، باعث می شود کاربران با تجربه تر لینوکسی، همچنان به دنبال یک توزیع پیشرفته تر باشند. با این حال، برای تازه واردان، هندی لینوکس بسیار ساده و راحت و البته لذت بخش خواهد بود.

منبع خبر: linuxinsider

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر