چگونه یک وبینار برای جذب مشتری ارائه دهیم؟

چگونه یک وبینار برای جذب مشتری ارائه دهیم؟

یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت در تجارت معرفی محصول یا خدمات از طریق وبینار است. اما برای ارائه یک وبینار خوب و موفق باید به کیفیت آن نیز توجه داشت. اما چه چیزی یک وبینار را مفید و جذاب می کند؟

وبینار راهی بسیار خوب برای جذب مشتری است و شرکت های خوب همین الان هم از این استراتژی برای یافتن مشتریان بیشتر استفاده می کنند. وقتی که یک وبینار شروع می شود، شرکت کننده ها باید نام و آدرس ایمیل خود را وارد کنند. این کار به شما اجازه می دهد تا رهبری هر فردی که در وبینار شما شرکت کرده است را به دست بگیرید. 
اما با این که میزبانی یک وبینار کار ساده ای به نظر می رسد، کار زیادی می برد تا بتوانید از آن نتیجه خوب بگیرید. 

8 دلیل برای برگذاری وبینار 
1-    راهی بسیار عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان موجود و بالقوه شما است و رابطه ای قوی تر بین آن ها برقرار می کند. 
2-    به مشتریان اجازه می دهد تا در مورد برند شما بیشتر بدانند و همچنین بیشتر به شما اعتماد کنند. 
3-    افرادی که در وبینار شما شرکت کرده اند یک قدم به جلو گذاشته اند. تبدیل آن ها به مشتری از آنجایی که رابطه دوطرفه است امکان پذیر می باشد. 
4-    محتوای وبینار شما می تواند به پست وبلاگ تبدیل شود و به ارزش تلاش های شما برای بازاریابی بیافزاید. 
5-    وبینارها رایگان هستند و همین بهترین دلیل برای ثبت نام است. کسانی که برای یک وبینار ثبت نام می کنند. کسانی که در وبینار شما شرکت می کنند به لیست مشتریان جدید شما اضافه می شوند. 
6-    شما می توانید هرجایی را هر مکانی را به عنوان وبینار انتخاب کنید و هیچ محدودیت جغرافیایی ندارید. 
7-    این کار به شما اجازه می دهد تا ارائه دهندگان جدید استخدام کنید که به شما اجازه می دهد ارتباط های با ارزشی ایجاد کنید. 
8-    می توانید وبینارهای خود را ضبط کرده و با آن ویدئوها بیشتر برای خود تبلیغ کنید. این کار باعث می شود که مخاطبین شما محتوا را تا جایی که امکان دارد تجزیه و تحلیل کنند. 

چگونه اولین وبینار خود را تشکیل دهید
قدم اول- یک دستور کار برای وبینار ترتیب دهید
قطعا خجالت زده می شوید اگر در طول وبینار حوصله شرکت کنندگان سر برود و شروع به انجام کارهایی بکنند که نشان دهنده عدم علاقه است. برای جلوگیری از این اتفاق، باید یک دستور کار ایجاد کنید که مخاطبان شما را خسته نکند. 
برای این کار باید: 
•    مخاطبین خود را بشناسید و وبینار خود را بر اساس علایق مردم ترتیب دهید. 
•    مشکل را مشخص کنید چرا که اگر مخاطبین از مشکل خبر نداشته باشند یافتن راه حل برایشان جذاب نخواهد بود. 


•    برنامه ای برای وقفه ها در طول وبینار داشته باشید. بسیاری از مواقع سکوت طولانی باعث می شود که مردم حواسشان پرت شود پس برای این سکوت های طولانی برنامه ای داشته باشید تا مخاطبین شما حوصله شان سر نرود. 
•    انتظارات را از آنچه که قبل و در طول ملاقات باید باید داشت را مشخص کنید. 
•    نظر اعضای گروه را بپرسید و موضوعاتی انتخاب کنید که حس کنجکاوی در مخاطبین را افزایش می دهد. 
•    در طول وبینار چند سوال برای پرسیدن آماده کنید. 
•    چند توصیه و نکته را در طول وبینار گوشزد کنید. 
•    سر وقت شروع کنید. هیچ کس از انتظار خوشش نمی آید. 
•    این چهار مورد را حتما به یاد داشته باشید: تمرکز، آگاهی، راه حل و کشش 


قدم دوم- فرمت وبینار خود را مشخص کنید
می تواند سبک وبینار مصاحبه، متکلم وحده، میزگرد یا تعاملی باشد، تا مخاطبین درک بهتری از موضوع در طول یک مکالمه جذاب و ساده پیدا کنند. 
در کل، چهار نوع ملاقات وجود دارد: 
1-    تصمیم: چه تصمیماتی گرفته می شود
2-    مشورت: که ایده ها به اشتراک گذاشته می شوند یک مکالمه مشترک انجام می شود. 
3-    اطلاع رسانی: فقط یک نفر صحبت می کند. 
4-    ارتباط برقرار کردن: که برای شناخت بهتر دیگران و جلب اعتماد استفاده می شود. 

از قبل هرچیزی که  قبل، در طول و پس از وبینار به آن نیاز دارید را یادداشت کنید. 
چند سوال که باید از خود بپرسید: 
•    می خواهید یک ارائه آماده کنید یا یک وبینار آموزشی ایجاد کنید؟
•    آیا به به اشتراک گذاری صفحه، که به شرکت کننده ها اجازه دهد که کنترل صفحه خود را داشته باشند نیاز دارید؟ 
•    آیا می خواهید وبینار خود را ضبط کنید؟
•    آیا می خواهید به صورت زنده و با نیاز به اسپیکر وبینار خود را اجرا کنید؟ 
•    آیا می خواهید اتاق خود را با لوگو و گرافیک شخصی خود درست کنید؟ ابزاری مانند  Clickmeeting قابلیت هایی مانند تغییر اتاق ملاقات دارد که ارزش برند شما را در چشم مشتری افزایش می دهد. 
•    آیا به جلسه چت و پرسش و پاسخ نیاز دارید؟ 
با توجه به نیازهای خود یک ابزار مناسب انتخاب کنید. همچنین تعداد مخاطبین خود را نیز در نظر داشته باشید: ابزارهای رایگان تنها 15 تا 20 مخاطب را پوشش می دهند در حالی که پکیج های شرکتی تا 1000 مخاطب را در وبینار پشتیبانی می کنند. چند گزینه مناسب  Clickmeeting،  Join.me یا  Adobe Connect می باشند. شما به راحتی می توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. 

قدم سوم- یک لندینگ پیج با کیفیت خوب ایجاد کنید
یک لندینگ پیج خوب قدرت همکارانتان را نشان می دهد. هر لندینگ پیج باید 6 عنصر اصلی داشته باشد. 
1-    عنوان- یک عنوان جذاب پیدا کنید که توجه مخاطبین شما را جذب کند. 
2-    عنوان دوم- مشتری را برای خواندن بیشتر جذب کنید. 
3-    USP- چرا شما از بقیه بهتر هستید و چرا آن ها باید در وبینار شما شرکت کنند؟ 
4-    از زبان مشتریان- این کار در تبدیل شرکت کننده ها به مشتری بسیار موثر است پس از آن هوشمندانه استفاده کنید. 
5-    جلب توجه - متن شما باید ساده و متقاعد کننده باشد. 
6-    دکمه جلب توجه – از رنگ های مناسب برای جداسازی دکمه CTA خود با دیگر قسمت های متن و تصاویر استفاده کنید. 
7-    لینک هایی برای اثبات موقعیت اجتماعی- از لینک های دیگر برای افزایش اعتماد استفاده کنید. 
8-    معرفی ارائه دهندگان- چه کسانی هستند و در چه زمینه هایی تجربه دارند؟ می توانید تصویر و ویدئو نیز اضافه کنید. 
9-    اطلاعات بیشتر- از هیچ اطلاعاتی فروگذار نکنید و تا جایی که می توانید برای خواننده داده ایجاد کنید تا بتواند به راحتی تصمیم بگیرد. 


علاوه بر 9 موردی که در بالا به آن ها اشاره شد، به این موارد نیز باید توجه کنید: 
•    صفحه شروع باید هدف مشخصی داشته باشد. به یاد داشته باشید، تاثیری که یک چیز در فردی دارد در 1/20 ام ثانیه ایجاد می شود، پس اگر تاثیر بدی روی مخاطب بگذارید شانس خود را از دست می دهید. 
•    اضافه کردن ویدئو به صفحه لندینگ پیج تا 80% نرخ تبدیل را افزایش می دهد. برای مثال شما می توانید به جای متن نظر مشتری را به صورت ویدئو اضافه کنید. جذابیت تصویری باعث می شود که افراد سریع تر تصمیم بگیرند. 
•    صفحه لندینگ پیج خود را برای  CTA و کپی متن بهتر با روش A/B  آزمایش کنید. بعضی از برند ها متن طولانی و بقیه متنی کوتاه را ترجیح می دهند. با استفاده از تست A/B تصمیم بگیرید که کدام برای شما مفید تر است نه نظر فردی که حقوق خیلی بالایی می گیرد. 
•    مشکل را حل کنید و سعی نکنید که جنس/ خدمات خود را به مشتری بیاندازید!
•    از  Google trends برای یافتن کلمات کلیدی مربوط به محصول خود استفاده کنید و سعی کنید که لندینگ پیج شما بیشتر حول آن محور بچرخد. 


•    همچنین شما می توانید از Topsy برای یافتن مناسب ترین کلمات کلیدی استفاده کنید. 
•    عنوان ها ، خط موضوع و متن قانع کننده ای را انتخاب کنید. 
•    وقتی که طرحی را ایجاد می کنید تم آن را مشخص کنید. سعی کنید شخصیتی خاص برای ارائه دهندگان خود ایجاد کنید. 
•    زمان وبینار خود را در لندینگ پیج خود مشخص کنید. 
سازنده لندینگ پیج Getresponse گزینه های بسیار خوبی برای لندینگ پیج شما دارد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. 

قدم چهارم- شرکت کننده ها را دعوت کنید
باور کنید، جذاب ترین قسمت همین جاست. یک لیست از ایمیل های افرادی که قصد دعوت کردنشان را دارید تهیه کنید. ایمیل ساده ترین و موثر ترین کانال برای ارتقا سطح وبینارهاست. برای هر وبینار به شرکت کنندگانی که قصد دعوتشان را دارید یک ایمیل مناسب بفرستید. 
در ایمیل دعوت وبینار شما باید به نکات زیر توجه کنید: 
•    چه چیزی: عنوان وبینار
•    چه وقتی:تاریخ و زمان وبینار 
•    چه کسی: ارائه دهندگان چه کسانی هستند؟ 
•    چگونه: بخش CTA با لینک های مناسب برای ثبت نام 
•    چرا: بخش حل مشکل که کاربر را تشویق به ثبت نام برای وبینار می کند. 
•    چه چیزی: آنچه که مردم از آن یاد می گیرند. 
در اینجا مثالی از لیتموس را آورده ایم که همه بخش های یک ایمیل وبینار مناسب را نشان می دهد. 


•    یادآور وبینار برای مردم بفرستید چرا که بیشتر مردم عادت دارند با ایمیل وارد شوند. 
•    برای عنوان ایمیل خود می توانید از ترکیبی از نام فرد + نام برند یا نام برند+ وبینار استفاده کنید. 
•    برای بهبود وبینار خود از هشتگ استفاده کنید. می توانید برای شروع مکالمه از شرکت کنندگان بخواهید سوالات خود را در فرم یک فروم در شبکه های اجتماعی بپرسند تا در شروع وبینار به آن ها پاسخ دهید. 
قدم پنجم- وبینار خود را برنامه ریزی کنید
بسیار مهم است که وبینار خود را با محدوده زمانی شرکت کننده های خود تنظیم کنید. اولین قدم این است که در مورد شرکت کننده ها و مکان جغرافیایی آن ها پیش از انجام وبینار تحقیق کنید. این چند نکته را همیشه پیش از انجام وبینار خود در نظر داشته باشید: 
1-    روز و زمان مناسب را بر اساس محدوده زمانی مخاطبین خود انتخاب کنید. 
2-    بر اساس تحقیقات، مناسب ترین زمان ها برای قرارهای کاری ظهر یا بعد از ظهر دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه است. 
3-    از این که پیش روی افراد زیادی صحبت می کنید مضطرب نشوید و حتما همه وبینار را ضبط کنید. یک وبینار ضبط شده را به راحتی می توانید روی یوتوب یا دیگر وبسایت های پخش ویدئو آپلود کنید تا دیگر مخاطبین نیز که نتوانسته اند در وبینار شما شرکت کنند آن را ببینند. 
حتما یک نقشه پشتیبان داشته باشید، چرا که ممکن است مشکلات تکنیکی پیش بیاید. وبینار شما راهی برای نشان دادن این است که چقدر به کاری که می کنید اعتقاد دارید. آمادگی مناسب پیش از وبینار و بازخورد مناسب از طرف شرکت کننده ها رویای هر کسی است که می خواهد وبینار ارائه دهد که به شدت در موفقیت شما در تجارتتان کمک می کند.  

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر