نه فقط رزببین: ده توزیع لینوکس که پای شما می تواند آن ها را اجرا کند

نه فقط رزببین: ده توزیع لینوکس که پای شما می تواند آن ها را اجرا کند

سیستم عامل های بسیار زیادی هستند که میتوانید از آن ها روی رزبری پای خود استفاده کنید. اما بعضی از توزیع های لینوکس نیز قابل استفاده روی رزبری پای می باشند.

احتمالا آخرین نسخه رزبین را روی رزبری پای خود اجرا می کنید، اما آیا این بهترین توزیع لینوکس برای دستگاه شماست؟ آیا می توانید جایگزین های بهتری برای سیستم عامل خود بیابید؟ 
حقیقت این است که برای رزبری پای سیستم عامل های بسیار زیادی وجود دارند که نمی توان آن ها را برشمرد. در کنار سیستم عامل های سازگار غیر لینوکس، مثل RISC، کاربران رزبری پای می توانند از میان بین ده توزیع دیگر انتخاب کنند. 
1-    فدورا Fedora
طرفداران فدورا و تازه وارد ها دو گزینه برای رزبری پای خود دارند. اول فدورا استاندارد ، که تیم آن ها یک تصویر ARM را گسترش داده اند که به صورت فعالانه د نسخه های 32 بیتی و 64 بیتی موجود می باشند و برای رزبری پای 2 طراحی شده است. 
و پیدورا ، که یک ریمیکس فدورا ، موجود برای همه مدل های رزبری پای می باشد. اما در حالی که نسخه رسمی فدورا هم اکنون موجود است، پیدورا فقط مخصوص دستگاه های پای قدیمی مانند مدل B و B+ می باشد. 

2-    جنتوو Gentoo
یک توزیع لینوکس که معمولا از شما می خواهد که به جای این که با استفاده از یک تصویر از پیش تعریف شده آن را نصب کنید، کد را کامپایل کنید ( در حالی که توزیع جنتوو با یک نصب کننده در حال حاظر برای دسکتاپ موجود می باشد.)، جنتوو از یک تصویر کرنل تهیه شده توسط رزبری پای استفاده می کند و نصب آن ساده است. در نتیجه، درمیابید که پیش از استفاده باید کمی پیکربندی انجام دهید. 
در حالی که کامپیال و ساخت کد روی رزبری پای می تواند زمان بر باشد ( حتی روی مولتی میکرو رزبری پای3!)، جنتوو برای پای crossdev و distcc را پشتیبانی می کند. 

3-    روکوس ROKOS
این توزیع اندکی متفاوت است. در حالی که می توانید بعضی از کارهای استاندارد رزبری پای را با روکوس انجام دهید- و همچنین برای چیزهایی که شبیه به پای هستند مثل BananaPi PRO و PINE64+ موجود می باشد، روکوس یک سیستم عامل متمرکز بر بیت کوین مبتنی بر لینوکس است. 
بهتر از همه رزبری پای 2، 3، یا حتی زیرو شما را به مشتری ارز رمزپایه یا گره تبدیل می کند. بیت کوین و یا دیگر ارز رمزپایه ها پشتیبانی می شوند و اجرای یک گره یا نود بسیار برای بقای ارز رمزپایه مهم است. 
روکوس همچنین ارز رمزپایه کاوی را پشتیبانی می کند، پس اگر سخت افزار ASIC سازگار داشته باشید، می توانید آن را به پای خود متصل کنید و کارهای زیادی انجام دهید. 

4-    سولید ایکس آر پی آی SolydX RPI
این توزیع مبتنی بر دبین از Xfce دسکتاپ استفاده می کند و با برد های رزبری پای 2 و 3 سازگار است. شما حداقل به کارت اس دی 4 گیگابایتی احتیاج دارید . روتف ها با اولین بوت گسترش می یابند تا از همه ظرفیت فضای ذخیره سازی فلش استفاده کند. 
سولید ایکس آر پی آی یک توزیع سبک وزن است که قابلیت را قربانی حجم پایین نکرده است، و برد ریموت پای را پشتیبانی می کند. ریموت پای یک دستگاه پر استفاده است که روشن خاموش کردن مدیا سنتر رزبری پای از راه دور را امکان پذیر می کند
مرورگر وب اپیفانی و رایانامه خوان کلاوز، همچنین لیبرآفیس، وی سی ال پلیر و پخش مدیا را نیز شامل می شود. 

5-    آرچ لینوکس Arch Linux
آرچ لینوکس که در ابتدا برای رزبری پای 2 موجود بود، در نوبز موجود است و به عنوان جایگزینی برای بسیاری از دارندگان پای محسوب می شود. کسانی که آن را امتحان نکرده اند باید این کار را بکنند. 
هر چیزی که از یک توزیع رزبری پای انتظار داشته باشید روی آرچ لینوکس موجود می باشد، البته اگر به دنبال ابزارهای توسعه هستید ، شاید مجبور باشید آن را با توجه به مدلی که استفاده می کنید به صورت دستی نصب کنید. اگر به دنبال جایگزین آرچ لینوکس برای رزبری پای هستید، می توانید از پروجکت فورک Manjaro-ARM استفاده کنید. 

6-    اوبونتو میت Ubuntu MATE
اوبونتو 16.04 نیز برای رزبری پای ، با محیط میت دسکتاپ موجود می باشد. اوبونتو در نرم افزار نصب کننده نوبز موجود است. 
اوبوتو میت 16.04 حداقل به 8 گیگابایت کارت میکرو اس دی نیاز دارد و با درایورهای بلوتوث و وای فای برای رزبری پای 3 سازگار است. 
اگر نیاز به اپلیکیشنی دارید که سیستم افیل کاملا گسترش داده شده لازم دارد ،  در اوبونتو میت یک میانبر برای این کار روی صفحه Welcome وجود دارد. فقط کافی است  به Raspberry Pi Information > Resize. بروید. اوبونتو میت 16.04 بسیاری از اپلیکیشن ها را به صورت پیش نصب در خود دارد. 

7-    موبیوس  Moebius
اگر می خواهید بیشترین لذت را از رزبری پای خود بکنید، یک نسخه نه خیلی کامل لینوکس ممکن است به کارتان بیاید. برای این کار می توانید نگاهی به موبیوس بیندازید، یک توزیع مینیمال لینوکس برای رزبری پای. 
این سیستم عامل که با مدل های رزبری A/+ و B/+ سازگار است، روی یک کارت اس دی به کوچکی 128 مگابایت کار می کند، البته قطعا شما چیزی بزرگ تر از این می خواهید تا از فضای ذخیره سازی باقی مانده استفاده کنید. 
یکی از نواقص آن اندازه محدود فضای آن است که حاوی 5000 تا 6000 اپلیکیشن و ابزار است. البته بیشتر خواسته های شما را پوشش می دهد و اگر ابزاری روی آن موجود نبود می توانید به صورت دستی آن را نصب و یا کامپایل کنید. 

8-    کالی لینوکسKali Linux
کالی لینوکس ابزار اصلی برای حرفه ای ها در زمینه امنیت است که هک های اخلاقی انجام می دهند. در حالی که کالی لینوکس معمولا روی لپ تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ موجود است، نسخه ARM با رزبری پای سازگار است. 
همین امر طبیعتا موقعیت هایی را برای پای امکان پذیر می کند، برای مثال به عنوان یک دستگاه تست خودکاری نیروی باتری، آزمایش امنیت شبکه های وای فای باز، و عمدتا کمک به کاربران اینترنت وای فای رایان در کافه ها و مراکز خرید. 

9-    فری بی اس دی  FreeBSD
بی اس دی دقیقا لینوکس نیست، اما مانند لینوکس یک سیستم عامل مشابه یونیکس است. پس به اندازه کافی به موارد لیست ما نزدیک است، فری بی اس دی قابل نصب است و کاملا با رزبری پای 2 سازگار است ( و تا حدی با رزبری پای 1 برد های مدل B سازگار است.) فری بی اس دی همچنین تا حدی با رزبری پای زیرو نیز سازگار است. 
در اضافه، یک توزیع جایگزین، به نام  RaspBSD نیز وجود دارد که روی پای و پای 2 اجرا می شود. 

10-    سیستم عامل کانو Kano OS
یکی از فراموش شده ترین سیستم عامل ها برای رزبری پای توزیع مبتنی بر دبین کانو است که معمولا به عنوان بخشی از کیت کانو خریداری شده روی رزبری پای نصب می شود. در حالی که خود کیت بسیار گران قیمت است ( اما هر چیزی که برای شروع کار با رزبری پای به آن نیاز دارید در آن موجود می باشد) چیزی که بسیاری از کاربران نمی دانند این است که سیستم عامل کانو رایگان است. 
مخاطب اصلی کیت های کانو کودکان هستند، پس رابط کاربری این سیستم عامل برای کودکان مناسب است. البته کاربران بزرگسال نباید آن را نادیده بگیرند، چرا که این توزیع دارای کانو بلاکس، که یک زبان برنامه نویسی تصویری و همچنین ابزار های مولتی مدیا است می باشد. همچنین نسخه از پیش نصب شده پونگ و ماین کرفت پای ( که می توانید با پایتون و الکترونیک را یاد بگیرید) را نیز دارا می باشد. 
سیستم عامل کانو با رزبری پای 1 مدل B، 2 ، 3 و حتی رزبری پای زیرو نیز سازگار است. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر