مارک زاکربرگ جوانترین میلیاردر این کره خاکی است که شبکه اجتماعی فیسبوک که هم اکنون ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد را راهاندازی کرد. وی رئیس و مدیر اجرایی فیسبوک است و ثروت وی در ماه جولای 2015، حدود 38.6 میلیارد دلار تخمین زده شده است. وی به واسطه ماموریت اجتماعی که بر دوش خود احساس میکند، سعی دارد مردم جهان را به یکدیگر پیوند دهد.
ابتکار زاکربرگ در حال حاضر مردم را بگونهای به هم مرتبط کرده که هیچ پلتفرم دیگری نتوانسته تا این اندازه در این کار موفق باشد. به خاطر اخلاق کاری، وسواس عجیب و غریب وی در پوشیدن لباسهای همرنگ یا انتخاب رنگ آبی به خاطر داشتن کوررنگی یا هر چیز دیگری که هست، شکی نیست که زاکربرگ یکی از تاجران موفق و تحسینبرانگیز است.
1- یک هدف بزرگ داشته باشید
زاکربرگ میگوید که هرگز قصد نداشته فیسبوک را به عنوان یک شرکت راهاندازی کند. طبق گفته زاکربرگ، او فیسبوک را شخصاً به این جهت راهاندازی کرده تا نیاز جهان را به برقراری ارتباط با یکدیگر برطرف نماید. ماموریت اجتماعی وی همیشه "ساختن دنیایی آزادتر و مرتبط تر بوده است". زاکربرگ در یکی از نامههایش به سهامداران مینویسد:" فیس بوک از ابتدا به خاطر این که یک شرکت باشد، ایجاد نشد. فیسبوک به خاطر به انجام رساندن یک ماموریت اجتماعی یعنی ساختن جهانی آزادتر و مرتبط تر، ساخته شد."
2- بهترین استعدادها را استخدام کنید
زاکربرگ در سال 2008، شریل سندبرگ را از گوگل با سمت مدیرارشد مدیرعامل به استخدام شرکت خود درآورد. وی با انجام این کار، به حقیقتی که به خاطر آن معروف نشده بود، اعتراف کرد: مهارتهای مردمی. این انتصاب تنها یکی از انتصابهایی بود که مارک به خاطر بهتر کردن اوضاع شرکت خود انجام داد. گرچه دیدگاه و چشمانداز وی سالها این شرکت را رهبری کرده است، اما به احتمال زیاد بدون داشتن یک تیم خوب و مناسب این شرکت هرگز به هدفش نمیرسید.
3- سرعت بالا و ساختارشکنی
به لطف زاکربرگ و نامهای که به سهامداران بالقوه نوشت، فیسبوک مدتها است که به این شعار معتقد است و به آن ایمان دارد. او هرگز از انجام اقدامات سریعی که بتوانند همه چیز را به لرزه دربیاورند و همچنین احتمال اشتباه که همیشه وجود دارد، ابایی نداشته است.
وقتی فیسبوک اولین بار News Feed را معرفی کرد، هنگامه و غوغایی در میان کاربران این شبکه اجتماعی برپاشد، به اندازهای که یک گروه اعتراضی در سایت، بعد از چند روز 700000 عضو پیدا کرد. کاربران به خشم آمده بودند، و به نظر میرسید فیسبوک به پایان کار خود رسیده است. اما آنها تنظیمات حریم خصوصی را افزودند و سعی کردند به کاربران نشان دهند که فیسبوک چگونه کار میکند. در نهایت کاربران به استفاده از آن عادت کردند و حتی به آن علاقمند شدند.
4- بیشتر از هر چیزی به خانواده خود اهمیت بدهید
این یکی از درسهای ضروری کارآفرینی است که هر تاجری میتواند آن را از زاکربرگ یاد بگیرد. او میداند که توجه و وقت گذراندن با خانواده چقدر مهم است. در تعقیب موفقیت، هیچ چیز بدتر از آن نیست که در پایان روز کسی را نداشته باشید که موفقیت خود را با او تقسیم کنید. مهم نیست که چقدر میخواهید موفق باشید و پلههای ترقی را با چه سرعت طی کنید، هرگز نباید خانوادهتان را نادیده بگیرید و از آنها غافل شوید.
در 19 می 2012 ، مارک زاکربرگ با پریسیلا چان ازدواج کرد و آنها زندگی خوب و خوشی با یکدیگر دارند. وقتی دخترشان به دنیا آمد، مارک دو ماه مرخصی گرفت. اهمیتی ندارد که مارک در این دو ماه چه کارهایی میتوانست انجام دهد، مهم کارهای است که او در ماههای آینده و سالهای بعد از آن انجام میدهد.
5- مشکلات دشوار، راهحلهای ابتکاری به دنبال دارند
مارک زاکربرگ به کارآفرینان توصیه میکند نوآور و خلاق باشند. گرچه پیشگویی در مورد آینده فیسبوک دشوار است، اما این حقیقت که این سایت شبکه اجتماعی توانسته مدتها با موفقیت دوام بیاورد، خود یک دستاورد محسوب میشود. نوآوری، بهروری در سرمایه و نیروی کار را افزایش میدهد، اما اگر این نوآوری خاص، اعتبار جدیدی خلق کند که پیش از این وجود نداشته، مشکلات زیادی در پی خواهد داشت که قبلاً وجود نداشتند و برای حل این مشکلات نیاز به ایدههای خلاقانه است. مشکلاتی که به کارهای خلاقانه مربوط میشوند، راهکارهای خلاقانه هم میطلبند.
6- سادگی
"کارها را تا جایی که امکانش هست ساده کنید، اما نه سادهتر." آلبرت انیشتین
این نقل قول مورد علاقه و محبوب زاکربرگ است و قطع به یقین وی به این اصل بنیادین عمل میکند. با فیسبوک به سرعت میتوان متوجه شد که موضوع از چه قرار است و تمرکز این شبکه اجتماعی همیشه بر روی بخشهای لازم و ضروری بوده است.
7- " نه " گفتن را یاد بگیرید
با افزایش محبوبیت فیسبوک در میان کاربران، طرحهای پیشنهادی زیادی مثلاً برای محصولات جدید یا مشارکت مطرح شد. در مواردی هم زاکربرگ پیشنهاد خرید کل شرکت فیسبوک به قیمت بسیار بالا را دریافت کرد.
به هرحال، او همیشه نگاهش به ماموریتی است که خود را ملزم به انجام آن میداند و اگر در این مسیری چیزی را نامناسب ببیند، فقط به آن "نه" میگوید. این یعنی مارک زاکربرگ تمرکز فوقالعادهای روی کارش دارد و چیزهای جزیی او را از مسیرش منحرف نمیکنند. چیزهایی که میتوانند برای یک کسب و کار نوپا مخرب باشند.
8- نیاز به رشد و پیشرفت مداوم
زاکربرگ به دنبال تغییر است، به دنبال رشد و پیشرفت هم هست. در روزهای ابتدایی، او یک تیم رشد ترتیب داد که تعهدشان این بود که افراد بیشتری را به ثبت نام در فیسبوک ترغیب کنند. فیسبوک متوجه شد که کاربران به حداقل 10 دوست در سایت نیاز دارند تا همچنان به سراغ این شبکه اجتماعی بیایند، بنابراین جریان ثبتنام را راه انداخت و ویژگی اظهارنظر یا suggestion را تنطیم کرد تا به افراد در یافتن کسانی که ممکن است بشناسند، کمک کند.
فیسبوک بخشی از این رشد و پیشرفت را مدیون تواناییاش در گوش دادن به حرفهای کاربران است. تمرکز زاکربرگ همواره بر دو چیز بوده است: داشتن مسیری مشخص برای این شرکت (پیشرفت مداوم) و تیم بزرگی که سکاندار حرکت آن در این مسیر است. با وجود چنین توجهی، رشد و پیشرفت اجتناب ناپذیر خواهد بود.
9- به اهداف بلندمدت فکر کنید
فقط 3 سال پس از راهاندازی فیسبوک، یاهو پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری این شرکت را مطرح کرد. زاکربرگ این پیشنهاد را رد کرد و گفت: " من اینجا هستم تا چیزهای مهمی را برای بلند مدت بسازم. هر چیز دیگری غیر از این باعث حواسپرتی میشود". چشمانداز بلند مدت فیسبوک بیشک برآمده از هدف بلندبالای مارک زاکربرگ بود.
10- خودتان را به چالش بکشید
زبان ماندارین همواره جایگاه نخست را در لیست سختترین زبانهای دنیا دارد. بهترین زمان یادگیری زبانهای جدید، در سن کودکی، ده سالگی یا حداکثر در سن نوجوانی است. بزرگسالان برای تسلط به یک زبان جدید (هر زبانی که باشد) معایب شناختی بالایی دارند. پس تصور کنید که یاد گرفتن سختترین زبان دنیا برای زاکربرگ 30 ساله چقدر میتوانست دشوار باشد. مارک این زبان را انتخاب کرد چون " زبان چینی دشوار است و مارک هم عاشق چالشهای دشوار".
ثبت نظر